Hoe zit het met garantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Hoe zit het met garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 15:09

Ik heb denk ik even hulp nodig van een extra stel koppen die mee denken :j
Mijn vader heeft een zaagmachine sinds juni 2016. Dit model:
Afbeelding
Behalve voor enkele plankjes en een stokbrood (ja, serieus :') Hij was trots op zijn nieuwe aankoop en wilde iets zagen om uit te proberen _O-) is hij nog niet eerder serieus gebruikt.

Nu is mijn vader bezig met een tuinhuis bouwen. Hij zou gaan zagen, en plots begon 'ie zwarte stukjes te sputteren. Damn, daar gaat dan ineens je plan om aan de slag te gaan -O-
Maargoed, omdat we hem toch nodig zijn, hebben we hem naar de reparateur gebracht.

Nu worden we gebeld, en omdat het buiten de garantieperiode valt wordt het niet vergoed.
Mijn vader was het daar eigenlijk niet mee eens. Een machine, nieuw gekocht voor 450 euro, en van een degelijk merk, zou in onze ogen toch wel langer mee horen te gaan. Toen kwam de opmerking dat we hem bij Hitachi aan hadden moeten melden, zodat we 3 jaar garantie hadden. Hier wist mijn vader niks van af.
Plots kwam ook het argument dat hij ook eens gevallen is :? Wait whut?
Ding is nooit gevallen, altijd op stevige tafels gestaan...en nu komen ze met dat argument? Nergens is val of stoot schade te zien, dus dit is wel heel vreemd in onze ogen.

Via de consuwijzer vond ik dit m.b.t. garantie:
Citaat:
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Net een jaar oud, nu bij de eerste ''grote'' klus waarbij planken gezaagd moeten worden gaat hij kapot, en hij is altijd normaal gebruikt. In onze ogen dus een ondeugdelijk product.

Echter, ik ben geen held met hoe dit precies zit, en nu dus vooral ook de uiteindelijke vraag wat onze rechten zijn. Moeten wij aantonen dat hij nooit gevallen is? Is dat aan hen? Kunnen zij hier zomaar onderuit komen, terwijl wij dus met een product zitten die niet naar behoren werkt? Of is dit echt kort door de bocht ''vette pech'' voor ons?

Dank voor het meedenken alvast!

kimberly1995
Berichten: 2426
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Hoe zit het met garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:12

Voor zo ver ik weet zit bij dit soort apparaten altijd 3 jaar garantie. Kan je iets vinden over hoe lang er garantie zou moeten zitten op dat specifieke apparaat?

Goof

Berichten: 28891
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe zit het met garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:14

Is de reparateur ook de verkoper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:14

Zijn jullie direct naar de reparateur gegaan, of is dit via de winkel gegaan waar jullie 'm hebben gekocht?

Edit; ah Goof was me voor :+

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 15:16

kimberly1995 schreef:
Voor zo ver ik weet zit bij dit soort apparaten altijd 3 jaar garantie. Kan je iets vinden over hoe lang er garantie zou moeten zitten op dat specifieke apparaat?

Ga ik gelijk proberen uit te zoeken!

Even nagevraagd, reparateur is tevens de verkoper :j

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:19

In Nederland geldt altijd een garantie van minimaal 2 jaar. Dat is wettelijk zo geregeld als ik het goed heb. Vaak kun je zo’n apparaat gewoon terug brengen naar de winkel en krijg je een nieuwe of wordt hij gerepareerd.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:20

Citaat:
Toen kwam de opmerking dat we hem bij Hitachi aan hadden moeten melden, zodat we 3 jaar garantie hadden. Hier wist mijn vader niks van af.


Dit is in mijn ogen echt de grootste bullshit. Aanmelden voor langere garantie. Gratis persoonsgegevens verzamelen... :')

Je zit wat betreft je redenering goed hoor. Een ondeugdelijk product, dus zou de verkoper jou moeten helpen/te gemoed komen. Hij/zij hoort het met zijn/haar leverancier (wellicht Hitatchi) zelf moeten regelen, dat is zeker niet jouw probleem.

Zoals ik lees: "Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was."

En ook: "De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk."

Maar wat een gedoe zeg.. De verkopende partij hoort hier zeker niet onderuit te komen. Dat mag ook niet.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:21

Heeft hij het aankoopbewijs nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:22

8nnemiek schreef:
In Nederland geldt altijd een garantie van minimaal 2 jaar. Dat is wettelijk zo geregeld als ik het goed heb. Vaak kun je zo’n apparaat gewoon terug brengen naar de winkel en krijg je een nieuwe of wordt hij gerepareerd.


Nee, dat is dus niet per definitie zo....

Citaat:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa

En dan ligt het er dus maar aan hoe hij gebruikt is. Als daar ook vol trots is gezegd dat er een stokbrood mee doorgesneden is, kan het best zo zijn dat de winkel denkt 'normaal gebruik... Tuurlijk....'

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 15:44

aankoopbewijs is vanzelfsprekend nog aanwezig :j

Citaat:
Inderdaad, Hitachi zelf is zo overtuigd van de kwaliteit van haar gereedschap, dat deze garantie op elke Hitachi machine, helemaal gratis is. Dus geen bijbetaling. Gewoon zekerheid! Op elke Hitachi gekocht bij één van de Nederlandse dealers (kijk voor de officiële Hitachi dealers op http://www.hitachi–powertools.nl).
Het enige dat u hoeft te doen is de Hitachi machine(s) binnen 4 weken na aankoop te registreren via de site http://www.hitachi-powertools.nl/garantie.

Dit is het enige wat ik vind bij de site van de fabrikant (dat gaat dus over dat aanmelden voor 3 jaar garantie. Verkoper is één van die Nederlandse dealers :j).
Op de site van de verkoper vind ik niks over de garantie. Ik zal even kijken wat ik kan vinden op het formulier. Kijken of ik die vanavond even in handen kan krijgen :))

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 20:58

Anoniem schreef:
8nnemiek schreef:
In Nederland geldt altijd een garantie van minimaal 2 jaar. Dat is wettelijk zo geregeld als ik het goed heb. Vaak kun je zo’n apparaat gewoon terug brengen naar de winkel en krijg je een nieuwe of wordt hij gerepareerd.


Nee, dat is dus niet per definitie zo....

Citaat:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa

En dan ligt het er dus maar aan hoe hij gebruikt is. Als daar ook vol trots is gezegd dat er een stokbrood mee doorgesneden is, kan het best zo zijn dat de winkel denkt 'normaal gebruik... Tuurlijk....'

Lees nu pas het laatste stukje :))
Winkel weet verder niet van het stokbrood dingetje hoor :P

Net even extra informatie gevraagd aan m'n pa over de schade.
Het gaat hem hier om de lagers (en behuizing) die kapot zijn gegaan. Die lagers zijn heet geworden, en heeft daardoor in de machine schade aangericht verder. Die lagers waren dan ook de zwarte stukjes die er uit kwamen.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:12

Lijkt mij dat de lagers alleen heet kunnen worden bij zwaar gebruik. Of een te dik stuk in een keer.

Verder zit er redelijkerwijze 2 jaar garantie op.