Mijn vader heeft een zaagmachine sinds juni 2016. Dit model:
Behalve voor enkele plankjes en een stokbrood (ja, serieus Hij was trots op zijn nieuwe aankoop en wilde iets zagen om uit te proberen ) is hij nog niet eerder serieus gebruikt.
Nu is mijn vader bezig met een tuinhuis bouwen. Hij zou gaan zagen, en plots begon 'ie zwarte stukjes te sputteren. Damn, daar gaat dan ineens je plan om aan de slag te gaan
Maargoed, omdat we hem toch nodig zijn, hebben we hem naar de reparateur gebracht.
Nu worden we gebeld, en omdat het buiten de garantieperiode valt wordt het niet vergoed.
Mijn vader was het daar eigenlijk niet mee eens. Een machine, nieuw gekocht voor 450 euro, en van een degelijk merk, zou in onze ogen toch wel langer mee horen te gaan. Toen kwam de opmerking dat we hem bij Hitachi aan hadden moeten melden, zodat we 3 jaar garantie hadden. Hier wist mijn vader niks van af.
Plots kwam ook het argument dat hij ook eens gevallen is Wait whut?
Ding is nooit gevallen, altijd op stevige tafels gestaan...en nu komen ze met dat argument? Nergens is val of stoot schade te zien, dus dit is wel heel vreemd in onze ogen.
Via de consuwijzer vond ik dit m.b.t. garantie:
Citaat:U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Net een jaar oud, nu bij de eerste ''grote'' klus waarbij planken gezaagd moeten worden gaat hij kapot, en hij is altijd normaal gebruikt. In onze ogen dus een ondeugdelijk product.
Echter, ik ben geen held met hoe dit precies zit, en nu dus vooral ook de uiteindelijke vraag wat onze rechten zijn. Moeten wij aantonen dat hij nooit gevallen is? Is dat aan hen? Kunnen zij hier zomaar onderuit komen, terwijl wij dus met een product zitten die niet naar behoren werkt? Of is dit echt kort door de bocht ''vette pech'' voor ons?
Dank voor het meedenken alvast!