Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noomie1
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:10

Citaat:
Nee, ik ben alleen nog geen makelaar tegengekomen die wél verstand had van vergunningen of bouwtechnische zaken.
Zo, geen generalisatie meer :')
Sorry, maar mijn eigen ervaringen zijn op dat vlak echt bedroevend. Wij wisten er zelf echt veel meer van dan de makelaars die we tegen kwamen, dat is toch wel een beetje jammer.
En dan laat ik de grove fout die de makelaar die het huis aan ons verkocht even buiten beschouwing.


Ja dat is inderdaad heel jammer, want zo hoort het natuurlijk niet!

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:02

Wij hebben ons huis via de makelaar verkocht die ons ons nieuwe huis heeft verkocht :j
Betalen uiteraard wel wat maar hebben er zelf behalve heeeel veel opruimen voor de foto's en bezichtigingen geen werk aan gehad.
En uiteindelijk een veel betere prijs voor gekregen als wat we zelf in hadden kunnen schatten dus iedereen blij :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 11:22

Even een update.
Ik heb besloten om in ieder geval eerst zelf foto's te maken en de omschrijving. Ik heb die van 4 jaar geleden nog, dus dat is kwestie van aanpassen. Voor foto's heb ik zelf de apparatuur, dus ook dat moet lukken. Dan ga ik het eerst eens kenbaar maken op social media voor een paar maanden. Komt daar wat uit, prima. Zo niet, ga ik over 2-3 maanden contact opnemen met internetmakelaars.nl. Ik zit niet op een schopstoel, dus dat scheelt ook wel. Is mijn huis na een jaar dan nog niet verkocht, dan kan ik altijd nog naar een gewone makelaar.

Intussen druk bezig met opruimen voor de foto's en hier en daar wat verf bijwerken (katten die gekrabt hebben aan een deur enzo :+ ).

En voor de mensen die nieuwsgierig zijn, het gaat om dit huis.

Voorkant
Afbeelding

Inmiddels geverfd, dus daar moet een nieuwe foto van gemaakt worden.
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

En een idee van de sfeer van de binnenkant, de slaapkamer. Maar er moeten dus nog betere foto's komen :D
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:06

En weer een update.
Ik heb besloten toch met een gewone makelaar te werken. Vorige week hebben we een gesprek gehad en dinsdag komt hij terug met de fotograaf.
Dat betekent dat het huis volgende week officieel in de verkoop gaat. Spannend!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:07

Mag ik vragen waarom?

Ik heb twee offertes liggen en de courtage is niet mals :P

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:14

Omdat ik zelf eigenlijk niet zo'n zin had in gedoe :o
Gemakzucht dus.
De courtage is (uit mijn hoofd) 1,3%. Ik vond het eigenlijk nog meevallen, had hoger verwacht.
En dan nog een startbedrag voor het opstarten (gesprekken, fotograaf, plaatsingen, administratie, enz.)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:02

Haha ja dat herken ik wel ja :D

Die van ons zitten rond de 2% terwijl ik een super makkelijke woning heb in een markt die krap is.. Vandaar onze twijfel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:13

Een waardebepaling is vaak gratis. Er wordt dan ook gelijk uitleg gegeven over de werkwijze van de betreffende makelaar.

Uiteraard kan je het zelf ook doen, maar geode foto's met een passende tekst zijn wel belangrijk en vaak zijn proffessionele fotografen daar iets beter in dan de particulier zelf.

Het hangt er ook heel erg vanaf hoe de woning in de markt ligt. Ook dat kan een makelaar vaak het beste bepalen. Daarnaast zijn prijsonderhandelingen voor een makelaar dagelijkse bezigheden.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:23

Wat leuk, ik lees even mee. Wij willen ook verhuizen en ons huis gaat ook de verkoop in.
Het is ook mijn eerste koophuis en het eerste huis wat ik toen bezichtigd heb. :+

Lang getwijfeld of ik het zelf wil verkopen of via een makelaar. Maar toch voor de makelaar gekozen. Ik krijg er anders veel te veel stress van ben ik bang. :=
Vandaag komt er een makelaar langs om het huis te bekijken en dan volgende week met fotograaf. Spannend allemaal!


Edit; ik heb een starterswoning in Den Haag, en de gemiddelde verkooptijd in onze buurt is 2 a 3 weken. Op zich had ik dat dus best zelf kunnen doen, maar ik krijg al helemaal de bibbers als ik er aan denk wat ik allemaal moet doen en regelen. -O- Toch maar een makelaar dus.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:16

Ik lees ook even mee! Ik werk zelf als fotograaf voor verschillende makelaars dus wel interessant voor mij dit ook.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:24

Succes met de verkoop TS en Frummels. Selka gewoon afdingen op de courtage en anders nog een derde en vierde offerte aanvragen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:16

Wij hebben ons huis nog steeds niet in de verkoop. Voorheen ging het hier erg hard in de buurt, maar nu staat een woning toch al 6 maanden te koop. Ik weet niet waar het aan ligt, wel wat belangstelling, maar dat is het geloof ik tot nu toe wel.
Toen wij hier kochten stonden deze en 1 andere ook al echt lang te koop, maar daarna zijn er 4 verkocht binnen 1 dag tm 3 weken.

Zelf doen ben ik aan de ene kant wel bang voor, maar het zou wel wat schelen financieel en dat is toch leuk voor het volgende huis.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:38

Wendy schreef:
Ga er maar niet van uit dat makelaars zaken als vergunningen etc checken, ook hebben ze vaak geen verstand van bouwtechnische zaken.

Wendy schreef:
Nee, ik ben alleen nog geen makelaar tegengekomen die wél verstand had van vergunningen of bouwtechnische zaken.
Zo, geen generalisatie meer :')
Sorry, maar mijn eigen ervaringen zijn op dat vlak echt bedroevend. Wij wisten er zelf echt veel meer van dan de makelaars die we tegen kwamen, dat is toch wel een beetje jammer.
En dan laat ik de grove fout die de makelaar die het huis aan ons verkocht even buiten beschouwing.

Denk dat je niet de goede makelaars hebt gehad. Ik ben ook makelaar en toen ik hier ook werkzaam in was checkten wij echt wel vergunningen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:45

Gisteren is de makelaar bij ons langs geweest om het huis te bekijken. Wat vraagprijs betreft zaten we op 1 lijn, hij wilde zelfs nog iets hoger inzetten dan waar wij op hadden gerekend dus dat is fijn. :) Gelukkig hoeven we nog niets wit te schilderen of iets dergelijks, dat was wel een hele opluchting voor ons! Hij vond het (nog) niet nodig. Dit weekend de formulieren invullen en als het goed is komt dan ergens volgende week de fotograaf.

Hier ook de ervaring dat als je voor een goede makelaar kiest (en nee dat zijn soms inderdaad niet de goedkoopste) de vergunningen, bouwtechnische zaken etc. zeker wel nagekeken worden en daar ook goede duidelijke informatie over kan worden gegeven. De makelaar die ons huis nu gaat verkopen is ook de makelaar die ons huis heeft helpen aankopen en ik ben daar nog steeds heel erg tevreden mee. :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:24

frummels te hoog inzetten klinkt leuk, maar je kan beter reeel starten en snel verkopen dan hoog willen met kans dat je er langer mee blijft zitten en moet verlagen
Tuurlijk zet de makelaar hoger in, zo kies je hem als makelaar omdat hij je laat denken meer te krijgen voor de woning
Heb je al eens een andere laten komen om te kijken wat hij zegt? puur om te vergelijken?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:25

Hangt een beetje van het gebied en de woning af, maar een bieden vanaf prijs kan ook werken.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:26

Ik maak me daar niet zo zorgen om hier in het Centrum van Den Haag :) De staterswoningen zijn hier niet aan te slepen namelijk, dus je kunt eigenlijk vragen wat je wilt. Daar komt bij dat wij het een tijd geleden voor een hele leuke prijs gekocht hebben, dus een leuke overwaarde hebben we sowieso. :j

Ik heb trouwens nergens geschreven dat het "te hoog" te koop komt. Ik vind deze prijs heel realistisch en de makelaar ook. Ik heb twee andere makelaars laten kijken en eentje had iets hoger ingezet en de ander hetzelfde. Ik denk dus dat ik dan mag aannemen dat de prijs die we in gedachten hebben klopt. We zitten ook niet hoger dan andere huizen die hier in de straat te koop staan/stonden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:08

Heel goed dat het in jouw geval niet "te hoog" is. Toch is de tip van Lynn_Nikita meer in het algemeen echt van toepassing.

Zet een makelaar hoog in zodat je voor hen kiest? Of schat hij/zij in dat je niet naar een ander gaat en zet hij wat lager in zodat het lekker makkelijk verkoopt? Makelaars zijn soms net mensen, die denken vooral aan hun eigen belang, het belang van de klant komt toch vaak een klein stapje daarachter.


emil01 schreef:
Selka gewoon afdingen op de courtage en anders nog een derde en vierde offerte aanvragen!
Courtage is vaak inderdaad onderhandelbaar. Hou er rekening mee dat makelaars vaak een percentage exclusief btw noemen! Dus als ze het hebben over 2% wil dat zeggen dat je 2,42% moet betalen.

Het gaat om een contract met een consument, dus in principe zouden makelaars bedragen inclusief btw moeten noemen. In de praktijk valt dat echter flink tegen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:39

Hier stond nu 6 maanden een huis te koop. Eigenaren waren er al uit. Voor deze buurt is 6 maanden wel echt lang en ik heb mn vraagtekens bij deze makelaar, maar goed.....
Nu laatste tijd wel wat mensen zien kijken en ook die ons vragen stelde over dit woonpleintje.
Vandaag zouden ze meedoen met de open dag. Ik heb geen idee of er mensen zijn geweest, was er niet. Maar we komen thuis en er stond verkocht.

Dat lijkt me wel een voordeel. Als mensen weten dat er zo een open dag aan komt, gaan ze denk ik toch sneller over tot besluiten. Of als er veel mensen rondlopen. Dat zou je dan zelf moeten organiseren, maar wie bereik je? Met de NVM open huizen dag bereik je wel een groot publiek.

De buurman van mijn moeder beweerde tijdje terug dat hij kon zien voor hoeveel ene huis werkelijk is verkocht, maar dat lijkt me niet toch? Op zich zou ik het wel willen weten ivm onze vraagprijs straks.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:56

superpony schreef:
De buurman van mijn moeder beweerde tijdje terug dat hij kon zien voor hoeveel ene huis werkelijk is verkocht, maar dat lijkt me niet toch? Op zich zou ik het wel willen weten ivm onze vraagprijs straks.


Dat kun je idd opvragen op kadaster.nl Voor € 2,40 kun je van elk adres de eigendomsinformatie en de laatste verkoopprijs van een woning opvragen (sommige heel oude transacties staan er niet in en van de nieuwste transacties duurt het even voordat ze erin staan)

Wij vragen dergelijke info ook op bij serieuze interesse in een woning zodat we weten wat de verkopers zelf voor de woning hebben betaald :-)

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:16

superpony schreef:
De buurman van mijn moeder beweerde tijdje terug dat hij kon zien voor hoeveel ene huis werkelijk is verkocht, maar dat lijkt me niet toch? Op zich zou ik het wel willen weten ivm onze vraagprijs straks.



Ja hoor, kadaster, ook voor grond kun je dat, dat kost alleen iets meer

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:22

Een makelaar is duurder dan zelf verkopen (of via internetmakelaar), maar een makelaar verkoopt je huis over het algemeen voor méér dan dat je zelf kunt. Die makelaar verdient zichzelf dus grotendeels terug.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:24

Superpony ik vind het wel apart dat er direct na een open huis 'verkocht' op het huis stond.
Zo snel gaat dat niet. Het is eerst bieden, beiden tot overeenstemming komen, daarna een voorlopig koopcontract opstellen , beide partijen moeten dit tekenen. Financiële zaken geregeld en daarna is het oas officieel verkocht.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:27


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:47

Wij hebben ook de prijzen van de huizen om ons heen, van toen we dit huis kochten uit het kadaster. Maar die man beweerde dat hij op Funda kon zien wat iemand voor het huis had betaald daar en dat is volgens mij echt niet zo. Tegen de tijd dat we dit aanbieden zoekt een makelaar het vast wel op ook.

Mirim, ik kan er niks aan doen. Ik weet hoe het werkt, althans bij ons, maar wie weet heeft iemand het contant staan uittellen, hahaha
Ik vond het echt heel apart. Weinig animo tot laatste weken en dan zouden ze mee doen aan die open dag. Toen we weg gingen keek ik nog naar de tijden op de poster en vond het erg stil.
We kwamen terug voor etenstijd en er stond verkocht.

Inderdaad heel apart, aangezien een huis iets verderop al weken op funda heeft staan; verkocht onder voorbehoud.
Wel is hier al 2x in de straat het verkoop bord weggehaald toen ze serieus met mensen bezig waren, want er was behoorlijk veel belangstelling toen.