Buxusmot en Veerust?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 19:04

De buxusmot rukt hier in de buurt enorm op en ik was op internet aan het zoeken naar oplossingen. Gif blijkt toch nog het meest succesvol. Ik keek naar de samenstelling van het gif en zag er wat bekends in namelijk de Pyrethrinen. Ik wist dat dit ook in Veerust super zat, de vliegenspray waar ik nog wat bussen van heb staan. Ik keek naar de werkzame stoffen en kwam tot de conclusie dat deze dezelfde zijn!
Dit zit er in de Buxusmot spray: Werkzame stof: pyrethrinen 0,12%, piperonylbutoxide 0,6%
En dit in de Veerust: werkzame stof: pyrethrinen, piperonylbutoxide gehalte: resp. 0,375% en 1,2%

De gehaltes in de Veerust zijn zelfs nog hoger. Zou dit echt werken? En ik ben toch niet de enige die dit opgevallen moet zijn? Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo dus het zal niet echt goedkoper zijn om Veerust te spuiten ipv Pyrethrum spray maar goed, ik heb het toch staan. Ik ga het in ieder geval proberen als de buxusmot ook bij mij op de stoep/plant staat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:06

Prijs lijkt elkaar niet te ontlopen maar met planten gif busje maak je met meen 0.5 ml 1 liter aan (heb geen zin om in het keukenkastje te gaan kijken) en er zit dus uiteindleijk veel meer in, ga je ook echt nodig hebben, want om je buxus overall goed nat te spuiten heb je best veel nodig.

Wel spuiten in de avond en niet op bloemen laten komen, want dan vermoord je ook alle bijen en hommels dat is niet de bedoeling die hebben we nodig voor het bevruchten van ons fruit en groente.

Zal toch even naar het keukenkastje lopen...
Met flesje kan je 30 liter maken :+ da's toch aanzienlijk meer dan bus veerust,
en bij de karwei of zo kan je hem ook kopen met 20% karting als je bonnen uit de folder knipt.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:10

O dat is een goeie!
Bij mij in de straat zijn alle buxussen aangevroten.
In mijn achtertuin is een 20 jaar oude buxus kompleet verwoest.
Ik ga het gelijk proberen!

Met een spuitbus kan je makkelijker een nevel maken dan met zelf gemaakte mix.
Dan heb je wel zo'n speciale spuit nodig.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:22

Nee, hoor, ik heb niet veel buxus, gebruik gewoon plantenspuit (of lege schoonmaak spuit of antiklit spuit van de paarden) of anders zo'n hogedruk pomp spuit van de action kosten 5 euro.

Weet overigens ook niet of je niet je planten vermoord met de hogere concentratie van de veerust.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:24

Planten kunnen er prima tegen.
Phemeterin is alleen maar dodelijk voor insecten en vissen, niet voor planten en zoogdieren.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:49

Ben benieuwd of het werkt... Mijn ouders hebben dit probleem ook, maar zijn hebben de complete buxus haag inmiddels eruit moeten halen... zo zonde...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:20

Wij hebben twee buxussen eruit gehaald, omdat ze voor 90% waren opgegeten. Bij het tuincentrum hadden ze een insecticide op basis van een bacterie (een Bacillus Thuringiensis-stam). Bij van Cranenbroek hebben we een gifspuit gekocht, dus met die combinatie gaan we proberen de andere buxussen te redden. We gaan het zien...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:25

Wij doen het (helaas) anders. Buxus gaan ondersteboven de grijze kliko in >;)
Er wordt niet gespoten.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:26

Misschien vreemde vraag maar zou je dan niet veel goedkoper zelf je veerust kunnen maken want ik spuit zo een bus per week leeg. Dan is die oplossing toch vele malen goedkoper.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 14:18

bigone schreef:
Misschien vreemde vraag maar zou je dan niet veel goedkoper zelf je veerust kunnen maken want ik spuit zo een bus per week leeg. Dan is die oplossing toch vele malen goedkoper.


Weet ik niet of veel goedkoper is eigenlijk. En je zit wel met giffen te mengen natuurlijk. Lijkt me ook niet makkelijk om de juiste concentraties te krijgen.
Iemand al ervaring hiermee? Hier gelukkig nog geen mot te zien.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:53

bruintje123 schreef:
Planten kunnen er prima tegen.
Phemeterin is alleen maar dodelijk voor insecten en vissen, niet voor planten en zoogdieren.


Katten zijn wel degelijk heel gevoelig voor permethrin.
Klein beetje kan al voor vergiftiging zorgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:00

Je hebt gelijk, kat is een van de dieren die daar niet tegen kan, terwijl paarden, honden, mensen er geen problemen aan ondervinden

Sylvia_muis

Berichten: 123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Wijchen

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:52

Tegenwoordig kun je ook natuurlijke vijanden van de (rupsen van) de buxusmot kopen. Deze worden ook wel aaltjes genoemd. Zij ruimen dan zonder gif de hele plaag op. Stuk beter voor t milieu, want met gif maak je meestal meer dood dan alleen die rupsen.

Tegenwoordig via tuincentra wel te bestellen (volgens mij via ecostyle), wordt dan gewoon thuis geleverd met gebruiksaanwijzing.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Buxusmot en Veerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:34

Omdat dit over ongediertebestrijding in de tuin gaat, verplaats ik je topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek.