Hypotheek vs ZZP

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:17

Hallo allemaal,

Oproep aan alle zelfstandigen met een (recent aangekochte) koopwoning. Waar hebben jullie je hypotheek afgesloten en waarom?

Wij zijn ons aan het oriƫnteren en ik lees een hoop verschillende zaken, bv; ene hypotheekverstrekker pakt de bruto inkomsten en daar het gemiddelde over de laatste 3 jaren en de andere pakt de netto cijfers om de berekening te maken?!
Bruto is link, gaat altijd veel vanaf om tot de netto cijfers te komen.. anderzijds, met de netto cijfers kan je in veel gevallen net de meterkast kopen, terwijl je veel meer lasten kan dragen -O- Lijkt me niet dat het zo zwart/wit is als dat google verteld?

Waar moeten we op letten bij afspraak maken bij welke verstrekker om eens te horen wat mogelijk is?

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:23

Ik werk zelf bij een onafhankelijk hypotheekkantoor en ik raad je echt aan om een hypotheekadviseur te zoeken die bij verschillende hypotheekverstrekkers kijkt wat de mogelijkheden voor jou zijn. Zo heb je het van verschillende banken op een rijtje en zie je duidelijk wat voor jou de beste optie is.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:24

Vrij gebruikelijk is inderdaad het gemiddelde van de fiscale winst (bruto dus) van de afgelopen 3 jaar. Tenzij het laatste jaar lager is dan je een na laatste jaar. Wat vind je hier link aan?
Als je cijfers hebt over 3 jaar dan is het krijgen van een hypotheek over het algemeen geen groot probleem meer als ZZPer of ondernemer.

Je kan het beste eens een (vrijblijvende) afspraak maken met een hypotheekadviseur. Zij werken samen met verschillende hypotheeknemers en hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Edit: wat chaanttaall zegt dus :D

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:45

BartVB schreef:
Vrij gebruikelijk is inderdaad het gemiddelde van de fiscale winst (bruto dus) van de afgelopen 3 jaar. Tenzij het laatste jaar lager is dan je een na laatste jaar. Wat vind je hier link aan?
Als je cijfers hebt over 3 jaar dan is het krijgen van een hypotheek over het algemeen geen groot probleem meer als ZZPer of ondernemer.

Je kan het beste eens een (vrijblijvende) afspraak maken met een hypotheekadviseur. Zij werken samen met verschillende hypotheeknemers en hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Edit: wat chaanttaall zegt dus :D


Dan ben ik wel benieuwd bij welke banken dit vrij gebruikelijk is?
Wij hebben namelijk anderhalf jaar geleden een huis gekocht, mijn vriend ZZP en ik had toen nog geen vast contract en 21 jaar. Wij zitten bij Florius en daar is toch echt onze Netto omzet gebruikt over 3 jaar. Dit alles is gegaan via een hypotheek adviseur.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:50

Bij ons is ook netto gepakt van de 3 jaar ervoor. Wij hebben het via hypotheekshop gedaan bij Tellius maar die geeft geen nieuwe hypotheken meer af.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:26

Hmm, even een snel Google rondje gedaan en er zijn idd ook situaties waarin wordt gekeken naar de netto-winst. Vreemd, boekhoudkundig is dat een vrij waardeloos criterium.

Ik heb gesprekken gehad bij de Rabo, ABN en Triodos. Overigens ben ik geen ZZP-er in de strikte zin, dat kan nog verschil maken? Maar goed, ga eens praten bij een (of meerdere) hypotheekadviseur(s) :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:30

Mijn man is ZZPer en wij hebben bij de Rabobank destijds een hypotheek gekregen. Ook toen werd er gekeken naar 3 jaar bedrijfsresultaat. ING was ook bereid om ons een hypotheek te verstrekken destijds vonden zij zelfs 2 jaar bedrijfsresultaat voldoende maar dat was voor de financiƫle crisis.
Wij zijn echter met de Rabobank in zee gegaan.

solarpleure

Berichten: 2730
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:35

Er loopt momenteel een pilot van Waarborgfonds Eigen Woningen (vanaf december 2016 een half jaar lang). Die wil zzp'ers die nog geen 3 jaar actief zijn toegang geven tot een hypotheek met NHG. Niet alle banken doen hier nog aan mee. En de acceptatieregels voor niet NHG hypotheken worden niet aangepast.

Tijdens de pilot kan een zzp'er die geen 3 jaarcijfers kan overleggen zijn inkomen laten vaststellen.
Het WEW heeft 2 partijen geselecteerd om de NHG inkomensverklaring op te stellen:
Raadhuys te Den Haag
Pentrax te Nijmegen
Overviewz te Barneveld

Voorwaarden zijn er uiteraard wel. Zo moet de zzp'er maanden staan ingeschreven bij de KvK en mag de zzp'er geen inkomensverklaring laten opstellen als hij met een van de twee partijen de afgelopen 3 jaar een zakelijke relatie heeft gehad.

De zzp'er ontvangt de 'NHG inkomensverklaring startende zzp'er (inkomensverklaring). Het afgegeven inkomen in de verklaring zien (pin me er niet op vast) de banken die mee doen aan de pilot, als vast toetsinkomen.

zie linkje: https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afsluiten/zzp

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:07


Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Hypotheek vs ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:18

Dank je wel Neej.

Zeg, enorm bedankt jongens voor het delen van de ervaringen :)


Nou Bart, het gemiddelde over de laatste 3 BRUTO jaren vind ikzelf wat link, in de zin van, dat zijn veel rooskleurigere cijfers, dan de uiteindelijke netto cijfers (die juist weer zo laag mogelijk zijn en dus eigenlijk ook geen goed beeld geven).
Nu kunnen we gelukkig zelf wel inzien wat er maandelijks aan kosten wel mogelijk is en wat niet en niet aan tax zullen gaan zitten (je weet immers nooit hoe het loopt)..
Vind t maar een gedoe hoor, huis kopen, haha, komt zooooo veel meer bij kijken, dat ik er al nerveus van word :P

Anyways,dank nogmaals!