Oude laptop nog op te knappen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Oude laptop nog op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 17:58

Hoi, ik had een vraagje. Ik heb zelf echt geen verstand van computers, laptops etc.

Ik heb een oude acer laptop (acer aspire 4810tg) liggen waar ik al jaren niets meer mee doe. Hij is in 2009 gekocht. Maar al na 2 jaar zaten er zoveel virussen etc op dat ik hem niet meer heb gebruikt en tot vandaag lag te verstoffen in mijn kast.

Ik hoop dat ik er misschien nieuwe word, excel etc op kan zetten en kan gebruiken voor school. Het hoeft geen supersnelle computer meer te zijn, maar het zou fijn zijn als ik er wel weer een beetje normaal mee op internet kan.

Nu heb ik hem net helemaal gereset tot de fabrieksinstellingen. Maar hij draait op Windows Vista en ik zag op internet dat die niet meer ondersteund wordt? Ik heb geen idee wat dat inhoudt, maar dat lijkt me niet goed. Of is dat verder geen probleem?

En als het wel een probleem is kan ik er dan een nieuwere versie opzetten?

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Oude laptop nog op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:05

Je kunt Windows upgraden naar Windows 10, Vista wordt nog tot april ondersteund. Daarna worden er geen beveiligingsupdates meer gedaan en wordt het risico op virussen en mal- en spyware steeds groter. Upgraden kan via https://www.microsoft.com/nl-nl/. Voor Vista is het echter niet zo eenvoudig als voor Windows 7 en 8. Je zult zelf een installatiemedium moeten maken en gebruiken voor de installatie.

Ik zou verder geen geld meer aan deze laptop uitgeven. Hij is 8 jaar oud en daarmee al aardig verouderd.

"Het hoeft geen supersnelle computer meer te zijn,..." Dat is tot je het genot van een snelle laptop/pc hebt ervaren. Persoonlijk vind ik niets vervelender dan een trage pc.

odD_Fotos

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Roggel

Re: Oude laptop nog op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:14

De ondersteuning voor Vista stopt binnenkort. Helaas kun je Vista niet upgraden naar Windows 10. Volledig leegmaken en opnieuw beginnen met installeren (windows 10) zou de enige optie zijn. Maar met een laptop van die leeftijd is de kans groot dat je tegen allerlei problemen op gaat lopen. áls windows 10 uberhaubt al te installeren is. m.a.w.: Het is veel verstandiger om in een nieuwe laptop te investeren.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Oude laptop nog op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 21:57

Hhm dat upgraden klinkt me erg lastig en de moeite waarschijnlijk dus niet waard.

Ik vind een trage pc ook erg vervelend, maar het was vooral de bedoeling dat ik hem meeneem naar school. Alleen om in word mijn opdrachten te maken zegmaar en eventueel soms iets op te zoeken op internet (en voor af en toe hoeft hij voor mij niet snel te zijn). Thuis heb ik ook gewoon een snelle laptop, maar die moet ik delen en kan ik dus niet mee naar school nemen.

Helaas is een nieuwe laptop me toch nog te duur, dus ik blijf voorlopig dan nog maar even bij mijn ouderwetse schrift :=

odD_Fotos

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Roggel

Re: Oude laptop nog op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:34

Ondanks dat de ondersteuning stopt, kun je hem best nog gebruiken voor wat Office toepassingen. Alleen oppassen met internetten/mailen e.d. ;)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:59

Je kan de laptop met Vista, nog heus wel gebruiken voor het internet, zolang je er maar geen internetbankieren mee doet, daar zit inderdaad meer risico aan vast.
Je kan er misschien ook Linux op zetten, als je echt per see een ondersteunend systeem op wilt hebben.