Zelf je huis verkopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:38

Wie heeft zijn woning verkocht of een woning gekocht zonder tussenkomst van een makelaar?

Hoe is dat bevallen? Wat zijn de valkuilen, do's en dont's?

Er zijn behoorlijk wat aanbieders van de zogenaamde doe het zelf paketten en als ik bekijk hoe bedroevend woningen te koop staan op funda dan weet ik zeker dat we dat zelf ook of beter kunnen.

We willen graag verhuizen en onze leencapaciteit ligt 2x zo hoog dan de prijs van dit huis maar ja........die onderwaarde -O- . Je kan je geld maar 1x uitgeven en nu stoppen we dat in aflossing en groot onderhoud aan het huis om de waarde te verhogen en het makkelijk verkoopbaar te krijgen. Sparen voor alle bijkomende kosten van verkopen en kopen zit er dan niet in.

Besparen op courtage is dan alweer meegenomen.

Dus kom maar op met die ervaringen :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:29

Ons eerste eigen huis is zelf verkocht. Keuring vooraf laten doen. Was oud arbeiders huisje. Maar was ook niet zo erg moeilijk. We hadden zowiezo al een projectontwikkelaar benadert die wel wilde hebben maar huisje is verkocht aan huishoudelijke hulp van thuiszorg. Was dus erg eenvoudig.

Op zich is het niet zo heel moeilijk. Goede fotos maken, eerlijke omschrijving. Zorg voor plattegrond met maten en leid zelf rond. Het ondehandelingstraject is misschien wat lastiger maar ook niet zo moeilijk zolang je je aan de regels en wetten houd kwa contracten. Voorlopig koopcontract is op internet te vinden of via vereniging eigen huis. Notaris heb je toch nodig.

Lastigste is kopers vinden maar via marktplaats en nog veel meer verkoopsites, zelf in de krant advertentie plaatsen.

Makelaarsland voegt niet zo heel veel toe. Dan kun je het idd maar beter zelf doen. Tweede huis is verkocht door een startende makelaarsjuf. Moesten wel omdat er een flink aantal in de straat al te koop stonden. Zij leverde nog wel service en goede fotos voor betaalbaar. Al heeft ze niet veel hoeven doen. Huis is gekocht door iemand die de overburen huis had gezien. Bij ons naar binnen heeft gekeken, fotos bekeken en huis gekocht zonder het van binnen te zien. Dat was pas na tekenen voorlopig koopcontract.uiteindelijk was ons huis als eerste ook weer verkocht. Ivm scherpe prijs.

Huis dadelijk moeten we wel makelaar nemen. Niet meest courante huis en wonen er zelf dan beiden niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:28

Dank je wel voor je reactie :)

Wij willen dan wel gaan voor een simpel pakketje zodat je huis op alle goede site's komt te staan, verkoopbord, koopcontract enz enz.

Maar wel zelf advertentie + foto's maken en bezichtigingen doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:49

Enige advies wat ik kan geven is; let er op dat je de kijkers ook wel echt Zelf laat kijken
Tuurlijk rondleiden en info verstrekken , maar ga ze niet te veel in de nek hijgen

Ik heb eens een rondleiding gehad van huiseigenaars en die was echt niet handig.
Gaven heel weinig ruimte om echt te kijken en de sfeer/het gevoel van het huis en de ruimtes te proeven
Maar ook erg ongemakkelijk als wij iets van een plus of minpunt hadden
Dat konden we niet echt bespreken want die mensen waren emotioneel veel te verbonden/betrokken met dat huis
Die hadden er al hun kinderen in gekregen en opgevoed etc
Die hadden een heel rooskleurig romantisch beeld van hun woning
Dat in combi met geen seconde van je zijde wijken was echt niet fijn
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-02-17 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:17

Goeie tip :j

Scheelt dat ik er zelf geen binding mee heb.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:27

Scheelt idd een hoop :)
Ik vond het zelf ook altijd fijn om een rondleiding te krijgen en daarna nog even zelf rond te lopen
Daar kregen we indertijd echt de kans niet voor.
Zelf doen kan prima, maar je moet je idd wel gewoon soort van Profi op kunnen stellen

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:53

Gloa schreef:
Dank je wel voor je reactie :)

Wij willen dan wel gaan voor een simpel pakketje zodat je huis op alle goede site's komt te staan, verkoopbord, koopcontract enz enz.

Maar wel zelf advertentie + foto's maken en bezichtigingen doen.

Tenzij je zelf professionele foto-apparatuur bezit óf een supergewild huis hebt wat je toch wel binnen een maand kwijt raakt, zou ik wel investeren in een fotograaf. Door verkeerde foto's kan een huis zóveel kleiner of donkerder lijken dan het is, dat is echt zonde. En 360-graden foto's kan je waarschijnlijk zelf ook niet maken. Die zijn fijn om te bekijken en een completer profiel zorgt ook weer voor een betere plaatsing op Funda. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:21

Ja foto's maken is een kunst. Maar waar we bij ons huis en veel huizen in deze wijk tegen aan lopen is dat het simpelweg kleine huisjes zijn en die moet je niet groter laten lijken.

Het heeft net voor de crisis ook al te koop gestaan met profi foto's. En eerlijk waar elke bezichtiger was bij binnenkomst direct teleurgesteld dat het niet zo groot was als leek op de foto's. Dan sta je voor de rest van de bezichtiging meteen met 5-0 achter -O- . Mensen kunnen de m2 blijkbaar moeilijk inschatten.

360 foto's is wel een goeie waar we naar moeten kijken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:31

ik zou er idd wel op letten dat foto's voordelig, maar! realistisch blijven
huis hier om de hoek staat te koop, exact ons huis, minus aanbouw
als je die foto's ziet pies je in broek

woonkamer lijkt een balzaal, badkamer ook, keuken is huge
als je dan als kijker binnenstapt voel je je aardig genaaid
en dan kon er niet eens een kusje vanaf :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:39

Precies en zie dan maar eens te verkopen. Als je eenmaal een paar huizen hebt gezien dan leer je wel door die foto's heen prikken. Maar het is gewoon zonde van alle mensen die met het verkeerde gevoel door je huis lopen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:58

Wij hebben met makelaarsland verkocht en binnen 6 weken was het weg.
Voordeel is dat je via hen op funda komt en dat zij handig zijn bij de onderhandelingen. Die jongens doen de hele dag niets anders.
Zelf foto's maken kan prima. Kun je een mooie lichte dag uitzoeken en net zo lang blijven aanpassen tot het de woning recht aandoet. je moet er wel echt kritisch naar kunnen kijken. Ik heb het soms wel 6 keer opnieuw gedaan. Toch net een andere hoek of nog wat troepjes weg halen.
Startpunt voor de tekst kun je zo van funda afhalen en dan aanpassen naar je eigen woning.
Verkopen/rondlieden is inderdaad een vak. Maar vooral veel je mond houden. Geen eigen mening geven zonder dat er naar gevraagd wordt en mensen ook de ruimte geven om alleen te kijken. En aangeven dat ze vrij kunnen praten dat je het niet persoonlijk op zult vatten.
Je btreokkenheid kan ook juist een voordeel zijn. Ik weet zeker dat de liefde die wij voor het huis voelden af straalde op onze kopers.

makelaarsland heeft ook veel info en instructie filmpjes die je op weg helpen.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:03

Wij hebben verkocht via zelfverkopen.nl
Aanrader! Zelf foto's gemaakt, verkooptekst en rondleidingen.
Onderhandeling liep via hun en daar hebben ze ons goed over geadviseerd! Toch nog een keer een tegenbod gedaan (en daar hebben wij de kosten voor zelfverkopen mee 'terug' gekregen). En zij stellen de koopakte op, dus die hoef je alleen nog maar na te lezen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:07

Ik twijfel ook om het straks zelf te doen of voor een deel. Goede foto's zijn een ding, dus dat zou uitbesteed moeten worden. Maar beschrijving zou ik wel klaar hebben.

Ik vind het juist vreselijk dat mensen komen rondlopen. Ook met makelaar, wil ik eigenlijk dat ze niet zonder toezicht rond kunnen lopen. We hebben niks te verbergen, maar mensen zijn zo raar.............Ze moeten wel uit mn kasten en prive blijven, vind ik. Maar dat geld bij mij voor iedereen.

Nadeel van makelaars vind ik echt dat ze tegenwoordig alleen een soort etalage woning of toonzaal willen aanbieden. Ik zit wel op funda te kijken en huizen lijken niet meer bewoond. Je moet alles mar weghalen....
Door die programma's op tv en zo een vent met zijn commentaar, leren mensen helemaal niet meer door dingen heen kijken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:12

ik zou dat echt een nadeel vinden, niet even vrij door een huis kunnen/mogen rondlopen

gros van de mensen heeft echt 0.0 interesse in wat er van de bewoner in een huis staat/ligt/hangt/zit
maar het is gewoon heel erg fijn zonder ogen in je rug een ruimte te kunnen bekijken en vrijuit te kunnen spreken
met de meeste makelaars kan dat wel, ook als ze er bij zijn
maar veel makelaars hebben toch weer commentaar, of een maning, of wat dan ook terwijl mensen op dat moment gewoon even iets bespreken met elkaar

nu had ik persoonlijk niet zo een moeite met de meeste makelaars, ik flap het er toch wel uit :+
maar heb dat toen die ene keer met de eigenaars van het huis waar wij keken toch wel als vervelend ervaren

(snap trouwens wel wat je bedoeld hoor, ergens zou ik dat ook wel een beetje hebben...maar de mensen die komen kijken willen misschien je huis kopen , die willen ook gewoon goed rondkijken, sfeer proeven en overleggen etc...tis geen pakje boter natuurlijk ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:35

Wat leuk al die reacties :)

Het is zelf dus best goed te doen.

Ja dat hele toonzaal gebeuren staat mij ook erg tegen. Voor de foto's snap ik het wel maar je moet er ook nog een flinke tijd tot verkoop ik wonen. En ons huis is nu eenmaal klein dus ik kan geen bergen spullen even ergens opslaan. Daarnaast knappen we oldtimers op en staat er dus een gestripte auto in de tuin en puilt het schuurtje uit van gereedschap en onderdelen. Het is wel duidelijk waarom we willen verhuizen maar ik ga niet m'n leven on hold zetten, omdat het huis en tuin er continu tiptop gestyled uit moeten zien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:50

We hebben geen geheimen, dus dat is het ook niet. Maar wij hebben altijd huizen bekeken met de makelaar aan onze zij. Weten ook altijd wel snel of we iets wel of niet willen.

Een huis, moet een huis zijn. De tv programma's en folders etc, laten mensen denken dat we in een etalage moeten wonen. Maar ik vind dat makelaars mensen juist moeten helpen door zaken heen te kijken.
Ik zie de meest mooie huizen, die totaal af zijn, maar vind ik niet mooi. Dan kun je mopperen, maar als het netjes is, moet je toch zelf investeren om het naar eigen smaak te maken. Ik kan me niet voorstellen dat je een passend huis daarvoor laat staan. Alleen omdat een keuken of inrichting je niet aan staat.

Ik zou zelf de rondleidingen wel willen doen en vragen willen beantwoorden. Een makelaar doet dat toch anders. Zelfde als de beschrijving. Wij wonen hier en kunnen woon ervaring delen. Een makelaar bekijkt dat net anders.

Onderhandelingen en contracten zou ik graag uit handen geven. Een makelaar koppelt toch terug over biedingen.

Wij hebben ook dieren. Honden neem je mee bij bezichtiging of plaats ik wel even bij mn moeder. Maar de kat niet zo snel. Ik zal echt elk haartje verwijderen, maar je kan er vast nog wel een paar vinden. Als mensen daar moeite mee hebben, kan ik daar niks aan doen. Ik vind het ook vervelend als een makelaar daarover begint. Ga mn dieren er niet voor wegdoen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:57

Gloa schreef:
Wat leuk al die reacties :)

Het is zelf dus best goed te doen.

Ja dat hele toonzaal gebeuren staat mij ook erg tegen. Voor de foto's snap ik het wel maar je moet er ook nog een flinke tijd tot verkoop ik wonen. En ons huis is nu eenmaal klein dus ik kan geen bergen spullen even ergens opslaan. Daarnaast knappen we oldtimers op en staat er dus een gestripte auto in de tuin en puilt het schuurtje uit van gereedschap en onderdelen. Het is wel duidelijk waarom we willen verhuizen maar ik ga niet m'n leven on hold zetten, omdat het huis en tuin er continu tiptop gestyled uit moeten zien.


Dat zou ik toch wel doen. Lang niet iedereen kan ergens doorheen kijken en het is toch jammer als je daardoor een koper mis loopt. Het is toch voor 'een hoger doel'. Daarbij moet je je schuurtje toch opruimen als je verhuisd dus kun je er maar net zo goed aan beginnen. Opslag kun je huren.

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:03

Hier ook mijn huis zelf verkocht via zelfverkopen.nl

Vond het allemaal zeer netjes geregeld en je word duidelijk geïnformeerd over wat je wel en niet zelf moet doen.
Wij hadden foto's laten maken door een neef die een speciale lens had, dus wel iets betere foto's dan gemiddeld maar daar kan je ook een extra pakket voor nemen.

Ons huis was met 2 weken verkocht :)

Wat ik wel prettig vond is dat ik zelf met de mensen kon afspreken voor een bezichtiging waardoor ik even tijd kan maken om bijvoorbeeld nog even de stofzuiger door het huis heen te halen :)
Ik woonde er namelijk ook nog gewoon samen met 2 katten dusja al snel haren..

Bij de bezichtiging liet ik de mensen het huis zien van onder tot boven en daarna ging ik weer naar beneden zodat de mensen zelf op het gemakje nog even rond konden kijken.

Denk dat iedereen die komt kijken wel begrijpt dat er in een huis nog mensen wonen en het dus ook niet altijd op en top opgeruimd kan zijn of helemaal spik en span maar ik vind het persoonlijk wel zo netjes als bepaalde dingen wel opgeruimd zijn.
Zelf probeer ik het altijd uit het oogpunt van de koper te kijken, waar zou ik zelf over vallen als ik een huis ga bekijken. Bepaalde dingen vind ik gewoon dat je even op moet ruimen/schoonmaken. Zo vind ik het persoonlijk ook erg slordig als het dekbed niet even netjes neer is gelegd :=

Heb ook niet mee gemaakt dat mensen in kasten hebben gekeken, ja de opbergkast onder de trap :)

Al met al viel het mij heel erg mee en zou ik het zo weer doen mocht ik een huis gaan verkopen, het scheelt toch een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:26

Tuurlijk gaan we de tuin wel opruimen en alles boventallig opslaan maar ik ga niet m'n hobby stoppen. Dus dat er een auto staat met een stapel velgen en los motorblok moeten ze dan echt maar even doorheen kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:17

Nou dat dus. En ik ga ook niet opnieuw bestraten, omdat nu andere tegels ''in'' de mode zijn.

In huis hebben wij een oude plavuizen vloer waar ze over vallen. Kwam ons goed uit nog even. Kan nu wel hout of laminaat leggen, maar dan is het toch weer de verkeerde kleur. Als mensen het met laminaat willen, kiezen ze het maar uit en leggen we het er wel in.

Dieren ruik je altijd ietsje, dus daar ben ik wel bang voor.

En als een makelaar het regelt, zal hij toch moeten vertellen wanneer hij komt. Anders zijn de honden en kat in huis en liggen inderdaad onze bedden open. Wij hebben zelf weleens iets bezichtigd, dat de makelaar ter plekke zei dat we konden gaan kijken. Dat vind ik dus niks met dieren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:44

Wat dat betreft zou een makelaar bij mij ook drie hoog de boom in kunnen hoor
Voor de foto's en voor bezichtigingen wil ik een hoop wegruimen en doen(past een hoop in de auto ) en de honden zou ik idd ook meenemen(anders komen ze niet eens binnen. :') )
Tuurlijk maak je schoon
Maar je kunt idd niet je leven wegbergen en maar gaan afwachten wanneer je weer verder kunt

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:50

je kan niet alles wegbergen maar je wilt niet weten hoeveel mensen niet door dingen heen kunnen kijken
Ik heb de woning wel via een makelaar te koop staan en ruim alles op, poets alles en dieren weg als iemand komt.
Wat mij als koper stoort is een verkoper die er telkens bijblijft en onbelangrijke info verstrekt. met alle respect maar die verhalen boeien mij niet ik wil er een eigen thuis van maken en kijk naar de woning.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 02:13

De trend die gezet is en de voorbeelden op tv, zorgen ervoor dat mensen zelf niet meer door smaakgevoelige dingen heen kunnen kijken. En een groot percentage lijkt een kant en klaar huis te willen, wat niet altijd kan. Soms moet je wat schilderen of je eigen smaak erin leggen. En zelfs als je ergens woont, doe je toch ook vaak nog wat.
Wij hebben een uitgewoond huis gekocht. Eerst leefbaar gemaakt en wat grote klussen aangepakt. Daarna steeds een dingetje.
Ik vind dat de nadruk best meer mag op omgeving en de maten van een huis. Dat zorgt er in mijn ogen meer voor of een huis je past en een tijdje blijft passen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Zelf je huis verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 02:21

Ik heb vorigjaar met mijn camera een huis op de foto gezet van mijn schoonouders,
Dit huis hadden ze ge-erft van een oud tante.

Het huis was binnen 3 maanden verkocht..

Het scheelde in dit geval wel dat het een letterlijk kaal huis was, Er lag geen vloerbedekking, of wat dan ook in, boven nog wel, maar stelde niet veel voor. Keuken stond er in maar was aan vervanging toe.
En tja er stond geen enkel meubel stuk binnen.

Mijn schoonvader heeft alles zelf gedaan, en met een goed succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:04

Een kaal huis is voor veel mensen ook wel lastig hoor. Zonder meubels is de ruimte moeilijk inschatten.

Ja die indruk hebben wij ook wel dat mensen kant en klaar zoeken. Wij zijn dus flink aan het sauzen, aan de buitenkant wordt de stuc opgefrist en we gaan een rotte dakgoot vervangen. Even flink werk maar we hopen dat dat het verschil gaat maken.