Auto kopen.. HELP?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:58

Lietje_1991 schreef:
Hoe zuinig een auto is, licht voor een groot gedeelte aan jezelf. Hoe harder jij doorrijd, hoe onzuiniger die word ;)

Ik moet gelijk hier aan denken. :')

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:01

Chasey schreef:
Janine, Weet ik :D.
Ik had voor TS een 1.4 in het hoofd. 1.1 vind ik net iets te licht voor een 206.
Zeker als je beginnend bestuurder bent moet je wel een auto hebben die goed mee kan komen met het verkeer. Niet té langzaam. Stel je maakt een inschattingsfout tijdens het invoegen of oversteken, dan moet je ook wel vlot weg kunnen.


Goed punt! Inhalen met mijn Ka was verschrikkelijk... :\

Toen ging ik van m'n GTI proefrijden in een Astra GTC 1.4, die werd meteen afgeserveerd... Kon echt niet vooruit komen, kleinere motor/grotere auto... :n

Echt wel iets om rekening mee te houden inderdaad!

(ik wist niet goed waar je precies op reageerde, dus dacht dat je random een 206 nam, sorry)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Auto kopen.. HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:04

Had ik er ook niet bij verteld hoor, was ik vergeten :P

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:06

ikke schreef:
Daar durf ik ook wel garantie op te geven; het kale blok gaat niet stuk...


Janine1990 schreef:
Verbruik hangt geheel af van het soort motor dat je in je auto hebt liggen, gecombineerd met het gewicht van je auto.

De 206 (die heb je he?) heb je in verschillende uitvoeringen, waarbij de 1.1 de lichtste motor is en de 2.0 de zwaarste. Deze laatste is volgens mij tevens in een RC uitvoering met 192pk te krijgen. Deze laatste zal het hoogste verbruik leveren.

Dat ligt dus 99% aan de chauffeur, die zo'n RC koopt en rijdt waar ie voor gemaakt is: scheuren en racen.

als ik mijn wolf in schaapskleren op z'n staart ga staan, zuipt ie twee tempeliers onder tafel; als ik normaal rijdt, doet ie wat elke fatsoenlijke middenklasser doet: 1:12. Bak weegt wel 1600kg en er ligt een dikke 200pk turbo in het vooronder.

Ik beweer het andersom: als je die 2 liter netjes rijdt, zou ie weleens goedkoper kunnen lopen dan de 1.1 die je constant op de top van z'n specs moet rijden om ook maar soort van kans te maken met het huidige verkeer mee te kunnen.......


Je gaat er bij het kopen van een andere auto natuurlijk ook niet vanuit dat hij meteen stuk gaat. Was ook echt iets dat niet te voorzien was. Auto heeft daarna amper onderhoud gekost, ruim 7 jaar gehad. Was een fantastische auto.
Maar het was ons woord tegen dat van de garage. Het stond in hun voorwaarden, mooier dan de werkelijkheid. En dan is 1500 euro te weinig om een rechtszaak voor aan te spannen. Niet de moeite... Uiteindelijke bedrag werd gelukkig nog minder uit 'coulance'.

Wat betreft jouw verbruik verhaal, helemaal eens natuurlijk. Probeerde het even zo plastisch mogelijk te brengen. Ik moet wel eerlijk zeggen, hoe ruiger ik m'n GTI reed, hoe zuiniger hij was :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Auto kopen.. HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:09

Als ik het gaspedaal intrap van mijn auto hoor ik ook de draaikolk in de tank :')
Maar meestal rij ik 50 in de 4 of 5 met dat ding. Lekker relaxt cruisen, heerlijk.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:13

Auto's in dit budget kun je over het algemeen beter bij een particulier kopen, welke hem al langer in het bezit heeft. Handelaren moeten er nog winst op maken en hebben daarmee de auto's voor een habbekrats ingekocht. Daarnaast focussen handelaren zich vaak meer op klanten welke grotere bedragen uitgeven. 1000 euro is veel geld, maar niet zo veel voor een goede degelijke auto. Daarnaast is bij een particulier beter te onderhandelen dan bij een autobedrijf. Ik zou zelf kijken naar een Suzuki Alto, deze staan over het algemeen prima bekend. Modellen als een Ford Ka zou ik vandaan blijven ivm veel roestvorming en anders hier extra op letten bij aanschaf. Voor een goede Peugeot 206 (of vergelijkbaar formaat) is je budget eigenlijk net wat te krap.

Daarnaast maak een goede proefrit met de auto en neem iemand mee met technisch inzicht. Bekijk de auto ook van onderen of daar niet te veel roestvorming zit. Let dus ook op dat ze de auto al enkele jaren het liefst in het bezit hebben, de auto niet te veel eigenaren heeft gehad, bij import of de boekjes volledig ingevuld zijn, bij een Nederlandse auto of de Nationale Auto Pas logisch is en hoelang de APK nog geldig is (vaak wordt een auto vlak daarvoor verkocht omdat hij er niet door zal komen. Let wel op dat een APK niet garandeert dat het een goede en veilige auto is)

Als je nog vragen hebt mag je ook pb-en, dit is namelijk mijn werk :)

Succes!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Auto kopen.. HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:17

Klopt Nessie, een nette en goede 206 ligt net iets boven die 1000.

TS. Maakt het je trouwens nog uit hoeveel deuren je auto heeft?

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:23

Chasey schreef:
Als ik het gaspedaal intrap van mijn auto hoor ik ook de draaikolk in de tank :')
Maar meestal rij ik 50 in de 4 of 5 met dat ding. Lekker relaxt cruisen, heerlijk.

Dat deed de vorige eigenaar van mijn auto waarschijnlijk ook. Het nieuwe rijden is voor de sukkels en de motorrevisiebedrijven. Ik rijdt 50 in drie bij 2000 toeren. In vier loopt ie maar amper 1500 toeren. Daar wordt geen enkele motor blij van.

http://link.marktplaats.nl/m1074889108
TS: geen APK, geen wegenbelasting, klein beetje verzekering, IEDEREEN kijkt je na en simpel in onderhoud. Je zult wel enig budget mee moeten brengen voor zo'n auto in deze staat......
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-09-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:26

Ik heb een 3.0 V6 met 200pk. Die rijdt daar heerlijk op. Ik hoeft niet steeds te trappen met dat ding, nergens voor nodig. Dus 50 in de 4 rijdt super. En ik rij alleen 50 in de 5 als ik net van een 80 weg een overgang maak naar de stad, waar je 50 mag. Omdat ik dan te lui ben op terug te schakelen :P

edit. En natuurlijk trap ik hem eens op zijn staart om hem wakker te houden. Anders wordt ie lui. Net als ik. :')

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Auto kopen.. HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:36

Ik verplaats dit topic naar het forum [HTT] Huis, tuin en techniek. De reden hiervan is dat topic die op [TAO] staan paardgerelateerd moeten zijn, en de vraag van TS dit niet is.

(Ik laat de afkorting PK's daarbij achterwege ;) )

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:41

Chasey schreef:
Ik heb een 3.0 V6 met 200pk. Die rijdt daar heerlijk op. Ik hoeft niet steeds te trappen met dat ding, nergens voor nodig. Dus 50 in de 4 rijdt super. En ik rij alleen 50 in de 5 als ik net van een 80 weg een overgang maak naar de stad, waar je 50 mag. Omdat ik dan te lui ben op terug te schakelen :P

De mijne loopt dus echt geen 50 in 5, dan begint ie te bokken. Haalt ie de 1000 toeren niet meer.
Ik heb 200pk uit een 2.5 turbo met een hele lange bak erachter. Auto loopt gewoon 140 - 150 in 4 :o

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:08

Ik heb sinds kort een brandweerrode Peugeot 206 en ben er superblij mee! Hij rijdt heel fijn, stabiele wegligging, stuurt soepel en hobbels gaan ook zonder gestuiter.
Hij is redelijk goedkoop in de wegenbelasting :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Auto kopen.. HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:28

Ik heb een Peugeot 107, maar die ligt zeker boven je budget. Net als broertje Citroen C1 lekker klein, zuinig en goedkoop in de belasting. Wel duur in de aanschaf, 3600 euro voor 104.000 op de teller uit 2008. Achteraf mankeerde er wel veel kleine dingen aan, maar ik begin m steeds beter door te krijgen en wil mn Prr (kenteken :')) voor geen goud kwijt.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:53