Vliegtuigspotten op je kamer... (geluidsoverlast)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Vliegtuigspotten op je kamer... (geluidsoverlast)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 08:51

Hoi allemaal,

Na voor de zoveelste keer een slechte nacht en heel veel hoofdpijn dacht ik (uiteraard): laat ik een topic openen. Dat zijn de beste tijden nietwaar?

Vorig jaar december kreeg ik deze kamer en was heel blij - hoera, een kamer in Amsterdam! Hij is ook heel fijn, maar er is 1 nadeel dat me wel op begint te breken: de geluidsoverlast. Ik heb een zolderkamer en kan vanuit mijn bed vliegtuigspotten. Er komen er zo'n 2 per minuut voorbij op slechte tijden en zo'n 1 per kwartier op goede tijden. Het lukt me na maanden nog niet om er doorheen te slapen en studeren gaat ook niet. Oordopjes doe ik wel in maar ik word er nog steeds wakker van, het is te hard.

Zijn hier lotgenoten te vinden? Went het toch, na een tijdje?

Afbeelding

smurffie

Re: Vliegtuigspotten op je kamer... (geluidsoverlast)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:54

Vliegtuigen wennen niet omdat ze anders klinken. Een trein over een rails klinkt vrijwel hetzelfde, 2 Vliegtuigen niet.
Helaas is regio Amsterdam onder de rook van Schiphol, Dus zul je ze vrijwel overal horen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 08:55

Op mijn 3 vorige kamers had ik er eigenlijk nooit last van, maar ik woon nu onder de Buitenveldertbaan. Die onder constructie was toen ik mijn kamer kreeg :n Geen goed nieuws dus :P

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:12

Bij ons is het overdag prijs! :( ik woon op 50 km van Zaventem en sinds vorig jaar hebben ze een nieuwe landingsbaan. Ja hoor over ons huis. Bij ons ook om de minuut 2 vliegtuigen. Ik word er zot van! De hoge tonen zijn het lastigst. Bij mij brengt het veel stress mee. Ik kan nog met moeite buiten komen met het mooie weer omdat ik er mij in frustreer. Ik probeer het weg te filteren maar dat is heel moeilijk. Ik leef met je mee!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 10:23

Oh, wat naar! Die stress en frustratie inderdaad, het niet naar buiten kunnen... ramen open zijn al een probleem. Beginnen ze al vroeg bij jou?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:28

Maar..... dit kon je toch weten toen je er ging wonen? :o :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 10:29

De baan was onder constructie toen ik ging kijken... en volgens de vorige kamerbewoner, een vriend van mij, wende het wel :P
Ik had het ook wat onderschat hoor, ik wist destijds niet eens dat vliegtuigen zó asociaal konden zijn. In een drukbewoonde buurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:37

Als ie onder constructie is weet je dat ie een keer gebruikt gaat worden. :o
Sorry ik vind dit soort dingen ook altijd een beetje... Tja... Net zoals de klagers van Zaventem; De grond/huizen die je daar koopt/huurt zijn om die reden en stuk goedkoper. Je wéét dat ze daar vliegen, als je daar niet tegen kan moet je er niet gaan wonen. Dan moet je op een stillere (maar vaak ook duurdere) plek gaan wonen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:39

Ik vind de Buitenveldertbaan een van de ergste, daar maken die vliegtuigen echt een partij herrie.
Nu is het natuurlijk zo dat je in de regio rondom Schiphol altijd vliegtuigen zult horen. Persoonlijk denk ik dat het wel went, ik merk ze op de andere routes eigenlijk niet meer op. Maar moet wel zeggen dat als de Buitenveldertbaan open is het me altijd weer opvalt hoe belachelijk veel herrie het maakt. Ik rij op een manege die onder die route zit en als hij open is kunnen we regelmatig de instructie niet verstaan (zelfs als de instructeur/instructrice een microfoontje draagt).

Dus ja, ding staat wel bekend om zijn extreme geluidsoverlast. Gelukkig zijn er wel beperkingen mbt het gebruik. Helaas wordt hij in de praktijk nog best vaak gebruikt. Vervelend blijft het wel, maar helaas weinig aan te doen... Ik vind 'je had het kunnen weten' wel een beetje een dooddoener, deze baan geeft namelijk écht veel geluidsoverlast (hij heeft de bijnaam Bulderbaan...) en ik kan wel begrijpen dat dat lastig in te schatten is als je het nog niet eerder hebt gehoord.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 11:04

Ayasha schreef:
Als ie onder constructie is weet je dat ie een keer gebruikt gaat worden. :o
Sorry ik vind dit soort dingen ook altijd een beetje... Tja... Net zoals de klagers van Zaventem; De grond/huizen die je daar koopt/huurt zijn om die reden en stuk goedkoper. Je wéét dat ze daar vliegen, als je daar niet tegen kan moet je er niet gaan wonen. Dan moet je op een stillere (maar vaak ook duurdere) plek gaan wonen.

Vind maar eens wat in en rond Amsterdam.... ik wist ook niet dat ik echt niet tegen kon, en misschien naief, ik had echt niet gedacht dat het zo vreselijk asociaal zou zijn! Ik ken andere vormen van overlast en stoorde me daar nooit zo aan, maar mensen wonen dus echt op plekken waar je elkaar de helft van de tijd niet verstaat. Wat jij zegt dus, Fenrir... ik woon 100 meter van die manege af :)

Maar ook al is het mijn keus hier te wonen, dan kan het nog wel fijn zijn om tips te krijgen en met geluidslotegnootjes te praten! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:06

Nee bedankt, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. :+
Maar als jij perse in amsterdam wil wonen zal je dat er bij moeten nemen. :)
Ik kan me niet voorstellen dat je niet kan inschatten dat vliegtuigen die laag overkomen een klere-herrie is waar je niet aan went. :o Sorry.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:10

Ik heb zelf op een paar honderd meter van de startbaan van schiphol gewoond, als ik op het balkon stond leek het alsof ik de vliegtuigen zou kunnen aanraken als ik op een stoeltje fing staan en was er binnen een paar maanden aan gewend. Toen hoorde ik de vliegtuigen niet eens meer.
Laatst bijgewerkt door Glossy227 op 21-05-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:11

Niet leuk... Ik heb een tijdje op Uilenstede gestudeerd en daar had ik ook erg veel moeite om me te concentreren door al het vliegverkeer. Wende niet.
Veel keuze heb je niet. Accepteren of niet accepteren. Het laatste betekent verhuizen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:15

Ik woon ook in een landings/opstijg lijn, om het zo maar ff te noemen, en ik hoor het nauwelijks... Maar ik zit er al 23 jaar in dus dat is denk ik logisch. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:16

Sheran schreef:
Hoi allemaal,

Na voor de zoveelste keer een slechte nacht en heel veel hoofdpijn dacht ik (uiteraard): laat ik een topic openen. Dat zijn de beste tijden nietwaar?

Vorig jaar december kreeg ik deze kamer en was heel blij - hoera, een kamer in Amsterdam! Hij is ook heel fijn, maar er is 1 nadeel dat me wel op begint te breken: de geluidsoverlast. Ik heb een zolderkamer en kan vanuit mijn bed vliegtuigspotten. Er komen er zo'n 2 per minuut voorbij op slechte tijden en zo'n 1 per kwartier op goede tijden. Het lukt me na maanden nog niet om er doorheen te slapen en studeren gaat ook niet. Oordopjes doe ik wel in maar ik word er nog steeds wakker van, het is te hard.

Zijn hier lotgenoten te vinden? Went het toch, na een tijdje?

[ [url=m/fnXf78.jpg]Afbeelding[/url] ]

IK heb van 0-17 onder de rook van schiphol gewoond.
Aan de hoogte van het vliegtuig te zien, valt je woning onder de zone waar dubbel glas noodzakelijk is of zelfs ten delen zelfs vergoed wordt (moet wel aangevraagd worden natuurlijk).

Het went ... Tenzij je je eraan gaat lopen ergeren, want alles waar je je aan ergert komt harder en irritanter door plus onbewust ga je er op letten.

Ik kom zelf uit een dorp in de omgeving van Amsterdam.. Daar merken mensen de vliegtuigen eigenlijk nauwelijks op.. Als er een vliegtuig overkomt, dan valt een gesprek even stil in automatisme en het gesprek gaat even later weer op.. Heel soms merk je dan 'he we stopten even met praten'. Maar een vliegtuig heb je dan eigenlijk niet eens echt gehoord.

zat laatst een video te kijken van het examen van mijn hondentraining (ligt iets verder af). ik heb tijdens dat hele examen geen vliegtuig gehoord, behalve toen het comando 'hier' getoond moest worden terwijl de honden vrij speelden aan het einde van het veld.. Daar moest even een halve minuut mee gewacht worden omdat er net een overvloog.. Op het filmpje van een klein half uurtje bleken er toch 8 stuks duidelijk te zijn overgevlogen.

Later ben ik naar Leeuwarden verhuisd.. Ik hoorde daar vaker een straaljager, dan ik vliegtuigen bij elkaar heb gehoord.. Juist omdat ze veel minder vaak overkwamen, vielen ze meer op.

Nog later heb ik direct aan een spoor gewoon.. In het begin erg veel last gehad van het geluid.. Later hoorde ik ze eigenlijk niet meer, alleen ik trilde bijna mijn bed uit.. Nog wat later, en ik merkte mijn massagebed niet eens meer op.

Ik ben opgegroeid ongeveer 2 kilometer vanaf dit huis (volgens mij.. want het beeld van het huis en de kruishoogte komt mij bekend voor)... gelukkig zaten wijzelf eigenlijk tussen twee aanvliegroutes en kwamen ze niet compleet recht over bij onszelf.. Maar dus dichterbij dan Amsterdam

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-05-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:16

Ayasha schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je niet kan inschatten dat vliegtuigen die laag overkomen een klere-herrie is waar je niet aan went. :o Sorry.

Lekker makkelijk praten Ayasha. Niet iedereen kan "even" ergens anders gaan wonen. En er zit echt een verschil tussen vliegtuigen en hun aanvliegroutes - het geluid verschilt enorm per locatie. Het is wel erg simpel om als iemand die er niet eens in de buurt woont te stellen dat je dat van tevoren wel had kunnen weten. Ja iedereen kan bedenken dat een vliegtuig herrie maakt. Maar je kunt niet van tevoren weten hoeveel last jij er van gaat hebben en hoe ernstig de overlast is op jouw locatie.

Denk dat de meeste er wel aan wennen maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:17

Ayasha schreef:

Lekker kort door de bocht _O-
Ik heb er in West echt totaal geen last van. Ik heb alleen maar last van de oefen(?)rondjes van de politieheli. Over herrie gesproken.
Maar TS, daar gaan wonen en klagen over de herrie... Jammer dat je het onderschat hebt. Als je je er nu al zo aan stoort gaat het zeker niet wennen. De mensen die er wonen of regelmatig komen weten vaak niet meer beter dan soms even je gesprek staken tot die kist over is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:18

TS ik woon naast schiphol. Voor mij is het nog geen 2 minuten fietsen daarheen.

Ik ben er mee opgegroeid maar ik heb nog maar een enkele keer door dat ze vliegen. Bijvoorbeeld als ze over je huis heen komen als ze net zijn opgestegen als je in de tuin eet.

Helaas kan ik je geen tips geven, maar ik hoop voor ie dat het toch went.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:18

Idd TS heb je dubbel glas?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:25

Ik woon op 3km van de luchthaven van Zaventem.... vlak onder de aanvliegroute. Als ze landen, lijkt het of ik ze kan aanraken vanop mijn dak. Als ze opstijgen, heb ik hetzelfde beeld als jij op de foto en trillen de ruiten bijna uit de ramen :+ Tv en radio hoor je dus ook met tussenpozen even niet }>
Ik woon hier nu zo'n 16 jaar en heb er eigenlijk nooit echt last van gehad in de zin van stress of slecht slapen. Enkel het laatste jaar denk ik wel eens, voor mijn oude dag graag toch een stillere omgeving als het even kan, maar daar zijn gillende buurkinderen ook mede de oorzaak van :P :D
Natuurlijk moest ik niet meer studeren toen ik hier kwam wonen, scheelt ook al een hoop denk ik.
Als je erop gaat letten en nu al stresst, vrees ik dat de enige oplossing voor jou verkassen gaat zijn, ook al is dit misschien niet zo simpel ...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:26

En een noise-cancelling koptelefoon, bijvoorbeeld voor bij het studeren? Zou dat helpen? Ik begrijp dat je daar erg goede (wel dure) exemplaren van hebt.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:35

Ik woon heel dichtbij schiphol, 2 minuten met de scooter en er komen regelmatig vliegtuigen over m'n huis heen. Ik woon er nu 16 jaar en ik heb er nooit last van gehad. Het is ook een soort gewenning. En je weet als je dicht bij schiphol woont dat je altijd wel vliegtuigen ziet/hoort :D
Laatst bijgewerkt door Selena op 21-05-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:35

Ik denk dat niet iedereen eraan kan wennen, en denk dat je het beste toch rond kunt kijken naar een andere kamer. Er zouden best mogelijkheden zijn voor betere geluidsisolatie, maar voor een huurkamer... veel gedoe.

Ik denk dat veel mensen dit makkelijk onderschatten, en ook hoeveel verschil iets heel kleins kan maken: de ene kant of de andere kant van het huis, jij krijgt de volle laag op de zolderkamer terwijl 1 verdieping lager de mensen vermoedelijk al een stuk beter kunnen slapen, etc.

En voor alle mensen die zeggen 'dat had je toch kunnen weten':
1. je kunt niet altijd inschatten wat het is want iets 1 keer horen is iets heel anders dan nachten achtereen. Veel dingen kun je pas weten als je ze werkelijk meemaakt.
2. ook al zou je het weten, betekent het niet dat je ook werkelijk een keuze hebt. Het is niet alsof de kamers rondom Amsterdam voor het oprapen liggen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:36

Ik vond wel wennen :) van die bepaalde slaapoordoppen geen optie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 11:45

Toch ook al wel goede tips van iedereen! Die koptelefoon ga ik zeker proberen. Hele dikke oordopjes durf ik niet bij het slapen, want mijn wekker moet ik wel horen :)

Het was niet echt bedoeld als een 'los mijn situatie NU op, bokkers'-topic en ik ben ook zeker wel blij met mijn kamer, maar soms wil je even ervaringen delen. Niet vreemd, toch?

Ik heb hier een baan gekregen en heb ook eventjes op een kamer met uitzicht op Schiphol gewoond, maar daar had ik veel minder last. Het verschilt echt per locatie. En inderdaad is het 1 verdieping lager veel beter te harden :)
Als er zich iets beters aandient verhuis ik wel, maar ze liggen inderdaad niet voor het oprapen. Ik heb er al 4 jaar over gedaan deze woning met contract te krijgen, heb eerst 4 jaar illegaal moeten wonen en dat is niet leuk.

Dubbel glas heb ik :) Lekker alles potdicht houden, dat scheelt wel.