Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:24

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:27

Ik zit even te kijken waar mijn schoorsteen zit .. maar ik zie m zo snel niet :P

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:24

simongek schreef:
pmarena schreef:
Oh nu jullie het zeggen, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan eigenlijk. Maar hier duurt het de laatste week ook eeuwig voordat de opgehangen was een keer droog is :=

Ik zet er nu een ventilator op. Scheelt aanzienlijk.

Buiten hangen zet hier geen zoden meer aan de dijk. Blijft nat.

Gewoon zo’n ventilator die je in de zomer gebruikt bij hitte?

Wij hebben heatfan’s onder de kachel hangen op zolder (waar de was hangt). En als er was droogt gaat de kachel overdag op 18 graden.[/quote]

Inderdaad gewone ventilator.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:46

Wat grappig dat dat werkt, dat ga ik ook eens testen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:11

Dat is het principe van ern haarfohn :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:34

Was droog combinatie, maar alleen beddengoed, handdoeken en sokken/ondergoed in de droger, de rest absoluut niet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:11

Slmt9 schreef:
Wat grappig dat dat werkt, dat ga ik ook eens testen!

Verwacht geen wonderen maar bij ons maskt wel het verschil omdat anders de was ging stinken door te lang drogen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:13

Ik heb wel een droger, maar gebruik 'm vrijwel nooit, vind het fijner om de was op te hangen. Maar inderdaad, in de koude maanden duurt het wel lang voordat het droog is. Ik heb sinds vorig jaar een luchtontvochtiger (wel een flinke) en dat scheelt echt heel erg. Met echte vrieskou versleep ik dat ding ook nog weleens naar andere kamers en na een nachtje dat ding in een ruimte is de vocht echt wel flink verminderd. Geen damp meer op de raamhoekjes enzo. Ik gebruik 'm dagelijks, vind het heel fijn. En qua stroomverbruik valt het me ook alles mee.

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl/p/qlima-d-612 ... 7593/?s2a=
Een flinke, omdat ik 'm ook wilde gebruiken voor was inderdaad. Die sneldroogfunctie zit er ook op. Had ervoor zo'n kleintje maar dat doet echt zoveel minder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:54

Ik zeg ook de ventilator er weleens op. Dan waait de was lekker droog.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:33

Bij de homewizard kun je nu ook dynamisch tarief invullen. Daar ben ik wel blij mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:45

Nielojram schreef:
@Karuna, je woont toch in La Douche France?
Hebben ze daar ook prijsplafond?
Of spreek je hier vanuit je vader/gv?

Oprecht verward, meer niet :-)

Last van je korte termijn geheugen? In september kwam je met hetzelfde commentaar namelijk.

Wij hebben de palletkachel uitgezet voor nu en hebben een meter in de meterkast gezet om te monitoren wat we nu echt per dag verbruiken en vooral wat onze warmtepomp trekt. Heel benieuwd hoe lang dit voordeliger is dan de pallet kachel aansteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:56

MarliesV schreef:
Last van je korte termijn geheugen? In september kwam je met hetzelfde commentaar namelijk.

Heb ik daar dan antwoord op gekregen?
Volgens mij ligt dat niet aan mijn geheugen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:44

Ja, het antwoord dat ze (nog) in Nederland woont.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 01:59

Ja je hebt daar antwoord op gekregen en er ontstond een vervelende discussie waar je nogal onvriendelijke aannames in deed, zie je eigen reacties: Nielojram @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Wat was drogen betreft weet ik even niet wat handig is hoor.... wij hebben wel een lucht bevochtiger nieuw in doos staan, misschien maar eens kijken of die ook de andere kant op kan werken maar ik vermoed dat dat een hele andere tak van sport is :=

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:36

EllyC schreef:
Bij de homewizard kun je nu ook dynamisch tarief invullen. Daar ben ik wel blij mee.

Ja handig zo. Heb gisteren de juist bedragen ingevuld voor teruglevering enz e

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:25

Dees schreef:
Tieme, ook op jouw kale dagprijs komt een 67 cent belasting bovenop. De gasprijs van ANWB is dus vandaag € 1,02. Goedkoper dan vaste contracten, maar zo heel veel goedkoper ook weer niet.
Je argument dat je het prijsverschil van de duurdere wintermaanden in de rest van het jaar weer goedmaakt gaat voor gas niet op. Het gasverbruik is in de wintermaanden gewoon 95-98% van het jaarverbruik.

Bij elektra zit dat anders. Bij KWh is het prijsverschil ook gauw 10-20 cent per kWh, daar verbruik je doorgaans veel meer van. Voor elektra ben ik bij ANWB gebleven, zelfs met zonnepanelen :D

Ik weet dat er nog een bedrag bij komt. En mijn argument dat je de duurdere prijs van gas in de wintermaanden kan compenseren met lagere prijs in rest van het jaar kloot wel degelijk ;) .

Dat is namelijk het grote voordeel aan dynamisch. Over de loop van het jaar regelmatig zeer lage stroomprijzen en ook vaak lagere gasprijzen. Helemaal icm zonnepanelen.
In de zomermaanden sta ik qua verbruik in de min. Bespaar ik veel op stroom enz
Dus de evt extra kosten voor de wat duurdere gas prijs in de winter compenseer je door het verbruik van de rest van het jaar.

Ook de reden dat ik gewoon dynamisch blijf. Dat overspringen naar vast vanwege mogelijke hogere gasprijs is gewoon paniekvoetbal.

De afgelopen 2 jaar was men bij de anwb alsnog goedkoper uit dan bij een andere leverancier.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tieme op 29-10-23 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:29

Ik keek van de week eens in de kleine letters van de rekening en ik had nooit eerder gezien dat de leveringskosten (of de vaste kosten?) van stroom een - bedrag is?
Iets met teruggave energie belasting ofzo.. ik heb gegoogled maar is dat altijd zo?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:55

Ja Cer, dat is altijd zo. Tenminste, tot ze zich in Den Haag gaan bedenken.

Tieme, je kunt alleen achteraf kijken of een vast contract KWA GAS gunstiger is dan een dynamisch contract voor gas. Ik heb het artikel van je plaatje gelezen en ik vrees voor jouw argument dat deze grafiek gebaseerd is op het gemiddeld tarief van variabele contracten.
Ik ken toch echt een handvol huishoudens die anno vandaag nog genieten van een vast contract van voor de Russische inval en die zijn goedkoper uit dan jij en ik.
Dynamisch is idd goedkoper dan variabel. Maar of dynamisch goedkoper is dan vast? Ik moet het nog zien.

En ik heb het enkel en alleen over gas. Elektra is dynamisch de beste keuze, altijd. Maar daar loop je ook aanzienlijk minder prijsrisico mee.

Je kunt prima een gas-contract bij leverancier X hebben, en je elektra afnemen bij leverancier Y. Dat hoeft echt niet van 1 en dezelfde leverancier te komen. Ik heb ze uit elkaar getrokken.

En dat je een hogere gasprijs in de winter kan compenseren met een lagere prijs in de zomer, dat is echt onzin. Je verbruikt in de zomer echt maar een fractie van het gasverbruik in de winter. Grappig dat je zo redeneert, maar misschien moet je wat dat aangaat echt even terug naar de rekenmachine.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:29

Hier ook de gok genomen en dynamisch blijven zitten.
Zijn ook gewoon een beetje lui om alles uit te zoeken := en voorlopig zitten we hier nog lang niet op de 3€ van vorig jaar dus we nemen de gok dat het wel losloopt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:36

pmarena schreef:
Ja je hebt daar antwoord op gekregen en er ontstond een vervelende discussie waar je nogal onvriendelijke aannames in deed, zie je eigen reacties: Nielojram @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Onvriendelijke aannames of niet, het blijft een vaag verhaal. En laten we wel wezen, de aannames in die discussie kwamen niet alleen van mijn kant.
Enfin ( dat is Frans, de Nederlandse energietarieven daar gelaten), het zal.

Hier al dik een jaar de Nederlandse wielerbond, en ben er tevreden over :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:47

Dees schreef:
En dat je een hogere gasprijs in de winter kan compenseren met een lagere prijs in de zomer, dat is echt onzin. Je verbruikt in de zomer echt maar een fractie van het gasverbruik in de winter. Grappig dat je zo redeneert, maar misschien moet je wat dat aangaat echt even terug naar de rekenmachine.

Eeeuhmm.... ik loop dit niet te verzinnen hoor. Ik zie het aan m'n eigen kosten. En hoor en lees het ook van mensen die al langer ervaring hebben met dynamisch.
Maar goed, die zitten er blijkbaar allemaal naast en moeten terug naar de rekenmachine.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:54

Voorbeeldje GAS uit wintermaand: 90 kuub x 1,40 = 226 euro

Voorbeeldje GAS uit zomermaand: 10 kuub x 1,12 = 11,20 euro.

Yep, met die lagere zomerprijzen maak je de hoge GAS-kosten in de wintermaanden vast en zeker goed +:)+

(En gas met elektra verrekenen is als appels en peren)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:34

Dat bericht over dat gas uit Rusland via Oekraine (zoiets), wat stopt in 2024 (?) Is dat nog iets waar we 'last' van kunnen gaan krijgen of komt bij ons gas via zee?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:57

Tieme schreef:
Dees schreef:

Eeeuhmm.... ik loop dit niet te verzinnen hoor. Ik zie het aan m'n eigen kosten. En hoor en lees het ook van mensen die al langer ervaring hebben met dynamisch.
Maar goed, die zitten er blijkbaar allemaal naast en moeten terug naar de rekenmachine.....

Maar hoe dan? Want je verbruikt in de zomer toch amper gas? Er vanuitgaande dat je verwarming op gas hebt, anders kan je idd wel compenseren als je verbruik enorm laag is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:04

het enige wat ik dan kan bedenken is als de gasprijs in de winter lager blijft dan waar je voor vastgezet hebt, misschien?