Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:53

Snap ik heel goed IndianSu.
Heeft hij toen wel getekend?

Wij hadden toen een koper voor het huis van mijn man een paar jaar geleden. Dat was in de tijd dat de prijzen snel stegen. Het bod was o.v.b. van een bouwtechnische keuring en financiering. De bouwtechnische keuring werd voor het tekenen uitgevoerd. Er kwamen geen vreemde dingen naar voren. Dat gaf de makelaar ook aan, maar ook dat de koper veel vragen stelde over het een en ander verbouwen zoals een muur eruit enz.

Uiteindelijk zag ze er dus vanaf want ze vond de verbouwing die ze in haar hoofd had te duur worden. Het heeft zoveel tijd gekost (ik denk zo'n 2/3 weken) dat de andere bieders ook geen interesse meer hadden. Niet fijn als je een hypotheek probeert rond te krijgen (1 van de 2 woningen moest onder voorbehoud verkocht zijn voor de goedkeuring van de financiering).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:00

Onze kopers hebben ook voor het tekenen een bouwkundige keuring uitgevoerd en de taxatie was de dag daarvoor. Al met al heeft dit gelukkig maar een week vanaf bod accepteren tot tekenen geduurd.

Ze hebben nu alles ingeleverd bij hun financierder en ze verwachten het op korte termijn allemaal rond te hebben.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:09

Goh, dat had ik ook kunnen doen, taxeren voor het tekenen van de koopovereenkomst- weer wat geleerd :P maar nu gewerkt met een waardebepaling, gaf ook al veel inzicht. En lijkt me idd anders ook best tricky kunnen zijn voor verkopers. Spannend nu dan Flygill :j verwachten ze nog hobbels bij de financiering of is het al aardig in kannen en kruiken?

Mijn huisje is getaxeerd, rapport komt vandaag of maandag := De hypotheekadviseur verwacht definitieve goedkeur hypotheekofferte eind volgende week (en nee, niet het oordeel, gewoon goedkeur zegt ie :+). Zou heel fijn zijn!!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:20

Als je onder voorbehoud van financiering koopt, maakt het niet zoveel uit omdat je er dan toch nog onderuit kunt als je geen hypotheek voor de koopsom kunt krijgen. In ons geval was het vervelend omdat wij dit bod specifiek hadden gekozen omdat het zonder voorbehoud was, en nu liepen we toch nog de kans dat het stuk zou lopen.

@ Vientje: spannend! Bij ons was de hypotheek de ochtend na het indienen (en dat was ‘s avonds) al goedgekeurd, dus dat is zeker mogelijk!

@ Lieszje: uiteindelijk wel, maar hij heeft het zo lang uitgesteld dat de taxatie toch nog binnen de 3 dagen bedenktijd viel. Maar alles is gelukkig goedgekomen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:08

Ik wist ook niet dat je de keuringen en alles zelfs al voor het tekenen kon doen. Hier alles eigenlijk gedaan de dag na het tekenen zo'n beetje. Toen een week later taxatie en rapporten allemaal terug, bij de bank ingediend, was allemaal goed gekeurd en naar tweede keuring zegmaar op vrijdag en maandag ochtend verlossende woord dat het goed was en dus rond was. Gelijk ook goed gekeurd voor een ton meer dan nodig, kunnen we zonder naar de notaris te hoeven de hypotheek ophogen voor verbouwen enzo. Maar ging allemaal heel vlot toen gelukkig.

Vientje hopelijk hoor je het dus snel!

Lieszje dat is een zure situatie! Helemaal omdat er dan zoveel tijd over ging dat anderen niet geïnteresseerd meer waren. Kan me voorstellen dat als verkoper je liever koop contract gelijk getekend hebt, kunnen ze er niet van afzien tenzij bouwkundig rapport inderdaad over bepaald bedrag gaat/ rare dingen heeft. Niet zo van oh nog even nagedacht, fijn dat je de woning vast hebt gehouden maar zie er toch van af en lekker makkelijk want heb niets ondertekend. Snap je ook niet eigenlijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:23

Ohh ik vond het totaal geen probleem en maakte mij 0.0 zorgen om de taxatie.

Het huis is namelijk een half jaar geleden ook getaxeerd voor de hypotheek van ons nieuwe huis (vaststellen overwaarde) en vergelijkbare huizen in de wijk zijn ook voor dezelfde prijs of hoger weg gegaan.

Als je zelf al twijfelt over de waarde is het anders denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:23

Flygill schreef:
Onze kopers hebben ook voor het tekenen een bouwkundige keuring uitgevoerd en de taxatie was de dag daarvoor. Al met al heeft dit gelukkig maar een week vanaf bod accepteren tot tekenen geduurd.

Ze hebben nu alles ingeleverd bij hun financierder en ze verwachten het op korte termijn allemaal rond te hebben.

Ze hebben nu al goedkeur dus ons huis is verkocht! *\o/*

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:04

Gefeliciteerd Flygill!

Hoe was bij jullie de openhuizendag?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:56

Wij hebben drie huizen bezocht. Eerste was een schot in de roos, maar de trip ernaartoe was langer dan we verwacht hadden en daardoor twijfelen we enorm. We willen de oudste niet van school laten wisselen en zouden dan elke ochtend een kwartier enkele reis in de auto zitten.

Het tweede huis was echt heel maf. De deur stond open, er lag op de bank een piepkleine baby te slapen, er hing binnen een minuut een kind van een jaar of twee aan m'n been, de heer des huizes zat aan tafel in het Engels te onderhandelen met een beveiligingsbedrijf en het huis was viiiies. Waren er heel snel weer weg.

Derde huis zijn we langsgereden en besloten om niet te stoppen. Het viel aan de buitenkant al echt enorm tegen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:23

Wat jammer Tink89, hoelang moet de oudste nog naar die school? Is het tijdelijk ook niet te doen?

Tweede huis klinkt wel bijzonder inderdaad :') Vreemde ontvangst en raar dat het huis op het zicht niet even schoongemaakt was.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:31

Och jee, zo maak je ook nog eens wat mee Tink89 := Niet best! Wel jammer dat het all in all dus zo tegenviel zeg.

Gefeliciteerd Flygill!! *\o/* wat fijn!

Taxatierapport van mijn toekomstige huisje is binnen, het is met vlag en wimpel geslaagd :)) Verdomd mooi rapport voor een huisje van zijn leeftijd (en in aardbevingsgebied :P ), heel fijn :) En de verwachte taxatiewaarde is er inderdaad ook op geplakt, dat is nogal een enorme opluchting :) :o
Nu dus de hele boel naar de hypotheekverstrekker, we zijn er bijna! :):)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:15

Super Vientje, heel fijn :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 07:14

Lieszje schreef:
Wat jammer Tink89, hoelang moet de oudste nog naar die school? Is het tijdelijk ook niet te doen?

Tweede huis klinkt wel bijzonder inderdaad :') Vreemde ontvangst en raar dat het huis op het zicht niet even schoongemaakt was.

Ze zit in groep 2, dus ook niet tijdelijk te doen. We zoeken nog even door.

Ja dat tweede huis was echt maf. Er lag gewoon vuile was op alle slaapkamers en in de badkamer enzo op de grond, de keuken was plakkerig van boven tot onder, het rook er naar kattenpis. Ik denk eigenlijk dat het huurders waren...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:52

Nou ben je dan klaar mee als verhuurder :roll:

Na ons gedoe met het appartement waarvoor de makelaar opeens toch meer wilde hebben (blijf het bijzonder vinden) ben ik twee weekjes op vakantie geweest :+ en weer verder op zoek.

@Tink89 iemand zei ooit tegen me het eerste wat je tegenvalt aan een huis blijft altijd 'n dingetje. Denk dat dat wel zo is en een kwartier heen en weer terug, dagelijks... is voor kind trouwens ook niet leuk als ze waar ze woont niet de vriendjes / vriendinnetjes heeft die ze van school kent.
Aan de andere kant... ze moet dus nog t/m groep 8 naar school... mijn ervaring is ook dat er veel kan veranderen (zeker met bijv onderbouw - bovenbouw, maar ook per leerkracht of samenstelling van de groep, verhuizen van andere kindjes), dus... anders dit schooljaar heen en weer brengen en dan toch vanaf groep 3 andere school?

@Vientje gaat lekker!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:48

Njah, die andere school zou ook een dorp verder zijn (in het dorp van het huis is geen schooltje meer), maar da's prima te fietsen en dat doen alle kindjes uit het dorp natuurlijk. Het is meer dat we erg blij zijn met onze huidige school, hun aanpak van onze dochter (Ze heeft een flinke voorsprong en het is heel lastig om haar plezier te laten hebben in school, omdat ze zich heel erg snel verveelt. Heeft nu een fijn programma met extra uitdaging en we hebben elke zes weken overleg enzo, gaat echt fijn!).

We zoeken gewoon nog even door, we hoeven niet weg, hebben nu ook 5 slaapkamers en 2 badkamers enzo. Alleen geen achterom en bergruimte te weinig.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 07:45

Wij hebben afgelopen zaterdag 3 huizen bezichtigd tijdens de open huizen route.
Het eerste huis wisten we dat hij niet zo groot was (98m2) maar wilde er toch graag even kijken ivm de ligging. Helaas was het echt te klein ( wij zijn een samengesteld gezin met 3 kinderen)
Huis 2 had ik het minste mee vanwege de ligging :o maaaarrrr niets was minder waar, wat een interessant huis, mooie ruimtes, goede tuin, 2 badkamers en een goede afwerking.. zeker een huis om nog een keer te bezichtigen met de makelaar.
Toen door naar huis 3, dat was mijn favoriet op het eerste oog.
Mooi huis maar buitenom te weinig ruimte, goede slaapkamers en een grote ruime zolder die als slaapkamer met badkamer diende. Maar door de beperkte ruimte buiten en toch relatief kleine woonkamer valt ook deze af.

Vandaag bellen met de makelaar om huis 2 nog een keer te bekijken :D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:21

Leuk zeg Moniek en toch grappig hoe het in het echt kan veranderen. Zo vonden wij een huis heel leuk, top locatie, gekeken in het echt en lag toch nabij een drukke weg en was veel kleiner dan leek op het oog/ op de foto.

Hopelijk kun je het 2e huis snel weer bezichtigen! Spannend!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:02

Leuk Moniek! :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:30

Dank jullie wel, ja heel grappig hoe je je kan verkijken op de foto’s.

As donderdag gaan we nog een keer bij huis 2 kijken *\o/*
Spannend .. nu met de makelaar, zaterdag was het met de bewoners zelf.. het gekke is alleen wel dat er zaterdag niets gezegd is over de zonwering en de airco dat die “ter overname” is .. maar dat staat ( zag ik later in de brochure) wel zo in de brochure … als wij zeggen “die hoeven we niet” hoe gaan ze dat dan weg halen? Krijg je toch zeker van de airco lelijke plekken van?
Nou ja donderdag maar even vragen ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:55

moniek21 schreef:
Dank jullie wel, ja heel grappig hoe je je kan verkijken op de foto’s.

As donderdag gaan we nog een keer bij huis 2 kijken *\o/*
Spannend .. nu met de makelaar, zaterdag was het met de bewoners zelf.. het gekke is alleen wel dat er zaterdag niets gezegd is over de zonwering en de airco dat die “ter overname” is .. maar dat staat ( zag ik later in de brochure) wel zo in de brochure … als wij zeggen “die hoeven we niet” hoe gaan ze dat dan weg halen? Krijg je toch zeker van de airco lelijke plekken van?
Nou ja donderdag maar even vragen ;)

Ik zou gewoon een bod doen incl. zonwering en airco. Als je ze niet wilt halen ze het inderdaad weg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:38

Ik weet niet of ze het weg moeten halen als je er niet extra voor wil betalen hoor… met gordijnen ofzo wel, maar zonwering of airco demonteren en afvoeren is echt een ander verhaal. Zou het even navragen bij de makelaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:43

Is een airco niet aard- of nagelvast? Dan hoort het gewoon bij het huis.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:51

Ik vind dat altijd zo’n kruideniersmentaliteit vraag je tonnen voor een huis en dan mieren over paar duizend euro qua overname, vraag dan iets meer

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:52

Tja, dat zijn dingen waar je bij de aankoop niet te lang stil bij moet staan. Zou het wat zakelijker proberen te houden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:16

pantarhei schreef:
Ik vind dat altijd zo’n kruideniersmentaliteit vraag je tonnen voor een huis en dan mieren over paar duizend euro qua overname, vraag dan iets meer

Aan de ene kant: ja
Maar aan de andere kant:
Sommige dingen kan je gewoon weer loshalen/verwijderen en in je nieuwe woning plaatsen.

Zo heeft ons oude huis een laadpaal (1800) en water ontharder (2500). Die kunnen we in het nieuwe huis goed gebruiken en zijn vrij gemakkelijk weg te halen en elders te plaatsen.
De laadpaal hebben de nieuwe bewoners niks aan --> geen elektrische auto, en de water ontharder weten ze nog niet/zijn ze nog niet over uit.
Dus die zijn "ter overname".
Oke, het geeft gaten in de muur/meterkast als we het weghalen, maar so be it.
In de woonkamer kamer zitten ook gaten zodra wij het zwevende tv meubel verwijderen. En dat geeft ook echt lelijke plekken...