Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:27

Wij hebben ruim een jaar een vrijstaande woning met een woonoppervlak van 150 m2 uit 1972. Onze spouwmuur hebben we laten isoleren met EPS HR++ parels en binnenkort de kruipruimte met PIF iso 80. Dakisolatie ga ik zelf aanbrengen met PIR isolatieplaten 120 mm. Over een paar maanden komen er 15 zonnepanelen en een nieuwe cv ketel geschikt voor hybride warmtepomp. We hebben veel gelezen over onze wens van het gas af te gaan, maar we hebben eerst een stappenplan gemaakt gebaseerd op onze woning en budget.

De basis is altijd eerst isoleren, anders krijg je het niet warm. IRpanelen zijn geschikt voor het verwarmen van kleine ruimten waar je niet lang verblijft. Het is relatief duur wanneer je geen zonnepanelen hebt. Airo's en warmtepompen zijn vier maal zuiniger dan een IRpaneel. Je krijgt voor een warmtepomp wel subsidie voor airco's niet. Vloerverwarming werkt alleen goed icm kruipruimte isolatie. Persoonlijk zou ik niet gaan voor PUR.

karuna
Drukke kabouter

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:42

Mijn nieuwe huis is van 1846 en gasloos zoals de meeste huizen hier. Pelletkachel in de woonkamer houtkachel in de keuken en luchtroosters naar de eerste verdieping. Het plafond daarvan is via de hooizolder van boven geisoleerd. Deels enkel glas maar enorm dikke muren. Vloer van hout nog wel die niet geïsoleerd is nog

Het is zo goed warm te krijgen. Warm water middels electrische boiler.

Wel komt er een geïsoleerde betonvloer beneden met is de bedoeling electrische vloerverwarming in de woonkamer zodat het niet te gek afkoeld s nachts als de pelletkachel uit is

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:01

ikke schreef:
Achterom schreef:
Nee, want dat is niet het doel van warmteverliesberekening hé :D Dan bereken je alleen maar de benodigde capaciteit op basis van de woning, indeling, isolatie, eventuele warmteterugwinning etc.

Uiteraard heeft hij ons netjes voorgelicht (en zijn we ook bij meerdere duurzame huizenroutes bij mensen geweest die al jaren dergelijke systemen hebben!), dat is de reden dat we het door hem laten doen en niet door de beun om de hoek. Ieder systeem heeft nadelen, maar voor ons was dit een keuze waar we achter staan.

Ehm, er hoort ook een overzicht over de tijd bij hoe verwacht wordt dat je bron zich gedraagt bij verschillende stooklijnen.

Goh, heb je daar een onderbouwing van? Er hoort... daar kan ik natuurlijk niks mee.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:11

TS, ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar ik zou wel 10 x nadenken over de spouw isolatie. Omdat dit 9/10 keer niet goed werkt, de isolatie vochtig/nat word waardoor je binnenmuren ook vochtig/nat worden en je veel schimmel kan krijgen :) Verder veel succes met je nieuwe woning!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:16

Hier zit al weer 8 (?)jaar spouwmuur isolatie en hier geen enkele klachten.
Wel dat het werkt tegen zowel de koude als de warmte.
Stoken doen we alleen beneden en al 18 jaar niet boven, maar nog geen vocht of schimmel gezien.
Wel staat er op de slaapkamer bijna altijd een raam open. En de douche is beneden.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:20

@Duopenottie - Dat is super fijn! Wat voor isolatie hebben ze bij jullie gebruikt als ik dat mag vragen? Ik zie wel vaak dat het mis gaat. dan is of de spouwmuur te smal, of niet goed gedaan..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:25

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 14:25

Achterom schreef:
ikke schreef:
Ehm, er hoort ook een overzicht over de tijd bij hoe verwacht wordt dat je bron zich gedraagt bij verschillende stooklijnen.

Goh, heb je daar een onderbouwing van? Er hoort... daar kan ik natuurlijk niks mee.

Simpel, dat overzicht moeten ze je aanleveren.

De bron wordt gegarandeerd voor een bepaalde periode (meestal 25 jaar) op basis van berekend stookgedrag.

Met name wanneer jij meer warmte onttrekt dan berekend, ga je die periode niet halen.
De "grap" is dat je dat niet merkt aan de temperatuur maar wel aan je elektriciteitsrekening omdat de ketel het verschil bij verwarmt middels een elektrisch verwarmingselement.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:54

ikke schreef:
Achterom schreef:

Simpel, dat overzicht moeten ze je aanleveren.

De bron wordt gegarandeerd voor een bepaalde periode (meestal 25 jaar) op basis van berekend stookgedrag.

Met name wanneer jij meer warmte onttrekt dan berekend, ga je die periode niet halen.
De "grap" is dat je dat niet merkt aan de temperatuur maar wel aan je elektriciteitsrekening omdat de ketel het verschil bij verwarmt middels een elektrisch verwarmingselement.

Hoezo "moeten ze" dat? Ik merk dat ik je toon niet erg prettig vind, het komt nogal neerbuigend over.
Ik heb trouwens nog even de offerte van de installateur bekeken (en dat is wat anders dan de warmteverliesberekening!) en daar staat het dus netjes allemaal in. Op basis van de warmteverliesberekening heeft hij netjes aangegeven wat zijn uitgangspunten zijn, rekening gehouden met wat overcapaciteit etc.

Ik vind het trouwens frappant dat je hier zo fel op bent, een dergelijke installatie gebruikt immers flink minder elektriciteit dan de andere warmtepomp varianten. We hebben een flink aantal zonnepanelen en de mogelijkheid om bij te plaatsen als dat nodig is. En laten we wel wezen: we zijn sowieso goedkoper uit dan nu met de cv uit 2003 in een nagenoeg ongeïsoleerde boerderij uit 1880 :')

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 07:18

In mijn huidig huis heeft de vorige eigenaar ook spouwmuurisolatie (van die bolletjes) laten spuiten. Ik kwam ze al overal tegen maar toen ik de zolder opging om op te ruimen voor de zoldervloerisolatie lagen er bergen en bergen van die korrels.

Slecht uitgevoerd dus, gewoon via de spouw de zolder opgeblazen. Hier staat ook wel op de planning om de buitenmuren ooit te isoleren met bv kurkpanelen en dan daartegen crepi

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 08:20

jitskenienke schreef:
TS, ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar ik zou wel 10 x nadenken over de spouw isolatie. Omdat dit 9/10 keer niet goed werkt, de isolatie vochtig/nat word waardoor je binnenmuren ook vochtig/nat worden en je veel schimmel kan krijgen :) Verder veel succes met je nieuwe woning!

Het ligt heel erg aan de kwaliteit van het metselwerk binnen de spouw. Meestal is spouwmuurisolatie bij oude huizen niet het beste idee, inderdaad. Dan kun je beter voor een voorzetwand gaan.

De buren van mijn schoonouders hebben ook bolletjes laten spuiten (paarse geloof ik), die bolletjes vinden we nog in de afwatering en de tuin :=. Evident dat het door een kundig persoon gespoten moet worden.