Te beginnen met het goede nieuws: ik heb een huis gekocht.

Een tussenwoning van ongeveer 90m2 uit 1952. Super blij mee natuurlijk!
Wel moet er het een en ander aan gebeuren. Zo ga ik een nieuw toilet en badkamer laten plaatsen, moeten er wat zachtboard plafonds vervangen worden en gaan we de vloer van de vliering goed isoleren (i.p.v. dakisolatie). Wellicht gaan we ook nog de vloer in de huiskamer isoleren, maar dat hangt af van de toegankelijkheid van de kruipruimte. Ik zou heel graag van alle lelijke leidingwerken af willen die langs de muren en over het plafond lopen, zoals je hier o.a. kan zien:

In mei krijg ik de sleutel en ik ben heel diep aan het nadenken wat ik wil qua verwarming. De huidige bewoners hebben een huur-CV die ik niet wil overnemen. Hoe dan ook moet ik dus gaan kiezen wat ik wil: een nieuwe CV plaatsen of toch iets anders bedenken?
De huidige CV-ketel staat in een aangebouwd schuurtje aan de aangebouwde keuken van het huis, heel ver weg van de plekken die hij moet verwarmen. De warmte moet een lange weg af leggen voordat het aankomt bij de plek van bestemming. De verkoopster zegt dat deze keuze is gemaakt omdat ze eerder een CV op de vliering hadden staan die vaak lekkage gaf.
Hier zie je de positie van de CV:

Ik heb gisteren een aannemer langs gehad voor en hij noemde meerdere opties (al dan niet gezamenlijk uit te voeren):
- CV toch naar vliering (zodat je snel warmte op de juiste plek hebt), en zorgen voor goed nieuw leidingwerk daar zodat hij niet kan lekken
- Leidingen onder de vloer door laten lopen zodat je ze niet meer ziet
- Paar radiatoren vervangen door nieuwere/luxere exemplaren, zowel cosmetisch als qua duurzaamheid interessant
Dat zijn de opties voor blijven verwarmen met CV. Maar nu hadden we het ook nog over de volgende 'van het gas af' opties.
- Boven (2 kamers) volledig verwarmen door splitairco's en hele leidingwerk daar weghalen, badkamer en beneden nog wel via CV verwarmen. Of het hele huis verwarmen met airco's?
- Infraroodpanelen door het hele huis en boiler voor het warm water
- Boven droogbouw vloerverwarming d.m.v. bijvoorbeeld WARP SpeeTherm
Warmtepomp is vooralsnog geen optie, gezien het huis niet top geïsoleerd is. Voordat er veel reacties over 'eerst beter isoleren' komen: ja, daar wordt aan gedacht, maar de isolatiemogelijkheden (spouwmuur, vloer en dak) zijn niet optimaal en er zitten bij dit huis veel risico's aan vast.
Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand hier al de stap durven maken om een ouder huis van het gas te halen? Hoe heb je dit gedaan en hoe was dit financieel? Merk je verschil in comfort? (bijvoorbeeld qua gebruiksgemak, geluid bij airco of luchtstroom) Of raden jullie mij toch aan om te gaan voor een nieuwe CV ketel en leidingen netjes weg werken? Ik ben benieuwd!