Zou er iemand misschien met mij mee willen denken?
Ik kan op internet niet precies de situatie vinden waarin ik mij bevind en vraag mij af wat mijn 'rechten en plichten' zijn.
Onderstaande is de situatie in een notendop:
-Twee jaar geleden met partner in een huurhuis gaan wonen, particuliere huur.
-Samen het huurcontract ondertekent dus 2 huurders allebei met dezelfde rechten.
-Na een half jaar is de relatie verbroken, partner is weer naar zijn ouders gegaan. We zijn altijd dik bevriend gebleven en geen gedoe.
-Partner is nooit van het huurcontract af gegaan omdat we hier niet aan hebben gedacht en ik ook in mijn eentje de huur kon betalen. Dit altijd keurig gedaan, geen bijzonderheden.
-Situatie nu: ik heb een huis gekocht met mijn nieuwe partner en wil dus van het huurcontract af.
-Ex-partner (en op papier nog medehuurder) zou graag in het huurhuis willen gaan wonen.
We zijn vandaag op gesprek geweest bij de verhuurder omdat ik een datum wilde afspreken waarop ik van het huurcontract af ging en hij dus zou blijven staan.
Verhuurder wil nu echter dat hij al zijn documenten opnieuw aanlevert, dat deze opnieuw gekeurd worden en er moet een bedrag betaald worden van 250,- voor omzetting van huurcontract.
Daarnaast kan verhuurder mijn ex-partner dan ook afkeuren. Wij vermoeden namelijk dat hij niet wordt geaccepteerd in zijn eentje omdat zijn inkomen niet 3x de huur is en dat normaal wel een eis is.
Side note: tijdens het gesprek met de verhuurder hebben we niet benoemd dat ik er al al die tijd alleen woon, we hebben het enkel gehouden op dat ik ergens anders wilde wonen en hij in de woning wil blijven wonen. Dit omdat we geen zin hadden om het hele verhaal uit te leggen en in principe het feit hetzelfde blijft.
Vraag in het kort: mag de verhuurder ook 'zomaar' weigeren? Want als we dan nog wel samen hadden gewoond wat op papier ook de situatie is, zou hij dan ook zomaar uit het huurhuis moeten?
Verder ben ik benieuwd of de kosten a 250,- ook normaal zijn voor een huurcontract omzetting.
Al heeft hij dat er wel voor over, ik vond het toch wel bijzonder klinken.
Alvast bedankt voor het lezen!