huurcontract opzeggen: twee huurders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

huurcontract opzeggen: twee huurders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 17:40

Hoi!
Zou er iemand misschien met mij mee willen denken?

Ik kan op internet niet precies de situatie vinden waarin ik mij bevind en vraag mij af wat mijn 'rechten en plichten' zijn.
Onderstaande is de situatie in een notendop:

-Twee jaar geleden met partner in een huurhuis gaan wonen, particuliere huur.
-Samen het huurcontract ondertekent dus 2 huurders allebei met dezelfde rechten.
-Na een half jaar is de relatie verbroken, partner is weer naar zijn ouders gegaan. We zijn altijd dik bevriend gebleven en geen gedoe.
-Partner is nooit van het huurcontract af gegaan omdat we hier niet aan hebben gedacht en ik ook in mijn eentje de huur kon betalen. Dit altijd keurig gedaan, geen bijzonderheden.

-Situatie nu: ik heb een huis gekocht met mijn nieuwe partner en wil dus van het huurcontract af.
-Ex-partner (en op papier nog medehuurder) zou graag in het huurhuis willen gaan wonen.

We zijn vandaag op gesprek geweest bij de verhuurder omdat ik een datum wilde afspreken waarop ik van het huurcontract af ging en hij dus zou blijven staan.
Verhuurder wil nu echter dat hij al zijn documenten opnieuw aanlevert, dat deze opnieuw gekeurd worden en er moet een bedrag betaald worden van 250,- voor omzetting van huurcontract.
Daarnaast kan verhuurder mijn ex-partner dan ook afkeuren. Wij vermoeden namelijk dat hij niet wordt geaccepteerd in zijn eentje omdat zijn inkomen niet 3x de huur is en dat normaal wel een eis is.

Side note: tijdens het gesprek met de verhuurder hebben we niet benoemd dat ik er al al die tijd alleen woon, we hebben het enkel gehouden op dat ik ergens anders wilde wonen en hij in de woning wil blijven wonen. Dit omdat we geen zin hadden om het hele verhaal uit te leggen en in principe het feit hetzelfde blijft.

Vraag in het kort: mag de verhuurder ook 'zomaar' weigeren? Want als we dan nog wel samen hadden gewoond wat op papier ook de situatie is, zou hij dan ook zomaar uit het huurhuis moeten?
Verder ben ik benieuwd of de kosten a 250,- ook normaal zijn voor een huurcontract omzetting.
Al heeft hij dat er wel voor over, ik vond het toch wel bijzonder klinken.

Alvast bedankt voor het lezen! :) :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:57

Uit onderstaande link maak ik op dat de verhuurder niet verplicht is het contract om te zetten naar enkel jou ex. Hij lijkt er niet geheel onwillig tegenover te staan, maar wil begrijpelijkerwijs wel dat de inkomenstoets opnieuw gedaan wordt op enkel het inkomen van je ex. Als je ex niet aan die inkomenstoets kan voldoen dan bestaat er dus inderdaad de reele kans dat hij je ex als zelfstandige huurder afwijst.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/

Deze link is ook interesant om te lezen. Het is vanuit het oogpunt van de verhuurder, maar geeft imo wel inzicht waarom een verhuurder niet verplicht kan worden een overeenkomst van twee huurder naar één huurder om te zetten.

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/ein ... ehuurders/

Wat betreft die kosten kan ik je niet veel zinnigs zeggen, maar ik denk dat je daarbij er vanuit moet gaan dat het niet om een omzetting gaat maar om een beëindiging van het huidige contract met twee huurders en het aangaan van een nieuw contract met één huurder. Als die de normale kosten zijn van het aangaan van een nieuw huurcontract dan zal je er niet onderuit kunnen.

LilChar

Re: huurcontract opzeggen: twee huurders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 18:11

Ja interessant!
Ik ga het even goed lezen.

Ergens zegt mijn gevoel ook gewoon dat het zo oneerlijk is dat als 1 persoon uit het huis wil, de ander ook maar gewoon pech heeft en eruit moet. Dat leek me zo sterk.
Maar een verhuurder is ook maar een bedrijf die natuurlijk niet zo kijkt naar wel of niet eerlijk..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:11

Wij verhuren al jaren huisjes en kamers en hebben dit nog nooit gerekend... Is dat ook niet wettelijk verboden?

Maar er moet idd eerst gekeken worden of het voor jou ex vriend financieel haalbaar is om in de woning te blijven wonen. € 250,- om het contract over te zetten op een andere naam is diefstal er is nl niets wat deze kosten verantwoord. Contractkosten lijkt de nieuwe melkkoe van bemiddelaars en particulieren.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 18:13

santie schreef:
Wij verhuren al jaren huisjes en kamers en hebben dit nog nooit gerekend... Is dat ook niet wettelijk verboden?

Maar er moet idd eerst gekeken worden of het voor jou ex vriend financieel haalbaar is om in de woning te blijven wonen. € 250,- om het contract over te zetten op een andere naam is diefstal er is nl niets wat deze kosten verantwoord. Contractkosten lijkt de nieuwe melkkoe van bemiddelaars en particulieren.

Ik dacht ook dat hier bepaalde regels voor zouden moeten zijn, anders kunnen ze het zo gek maken als ze zelf willen natuurlijk.

Ik begrijp ook dat het financieel haalbaar moet zijn voor mijn ex, alleen zit er wel een verschil tussen of het financieel haalbaar is of dat iemand 3x de huur verdient want dat laatst is in ieder geval niet zo en waarschijnlijk wel een eis :(

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:20

LilChar schreef:
santie schreef:

Ik dacht ook dat hier bepaalde regels voor zouden moeten zijn, anders kunnen ze het zo gek maken als ze zelf willen natuurlijk.

Ik begrijp ook dat het financieel haalbaar moet zijn voor mijn ex, alleen zit er wel een verschil tussen of het financieel haalbaar is of dat iemand 3x de huur verdient want dat laatst is in ieder geval niet zo en waarschijnlijk wel een eis :(

Helaas proberen sommige particuliere verhuurders alle risico's af te dichten door zoveel inkomen/ borg oid te vragen. In de praktijk heeft het 0.0 zin. Huurders uitzetten kan tegenwoordig alleen maar via de rechtbank. Maar dat weerhoud ze er vaak niet van om belachelijke eisen te stellen.

Ze kunnen het helaas zo doen, voor jou 10 andere :(

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:25

Nog een reden om de huur te willen beëindigen: waarschijnlijk kan de huur dan ruimer omhoog dan de goedgekeurde percentages. Maar de Hoge Raad kiest in dit geval voor de scheidende huurders. Je moet dan dus wel een procedure starten. En als een dolle zorgen dat je ex weer in de woning komt, trouwens.

Zie bijvoorbeeld: https://www.gmw.nl/contractuele-medehuu ... sregeling/

Zoek er een huurrechtadvocaat bij. Minder risico dan proberen met je huurbaas tot overeenstemming te komen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:51

Heb je rechtsbijstand? Zo ja zou ik deze even contacten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:53

Of juridisch loket, uiteraard.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:58

LilChar schreef:

Misschien kunnen zijn ouders een contract tekenen dat ze garant staan? Als ze dat willen natuurlijk. En als dat voor de huurbaas een optie is. Bij mijn huurhuis kon dat destijds wel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:12

Die 250 euro vind ik maar een aparte zaak. Ik zou idd het juridisch loket betrekken en 3x goed nadenken of hij hier wel in moet stappen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:17

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar denk dat je wel afhankelijk bent van de goodwill van de verhuurder (ook afhankelijk van wat er in het contract precies staat).
Het lijkt me logisch dat de verhuurder zekerheid wil over het feit dat je ex de huur kan betalen. Dus het lijkt me wel reëel dat hij mag weigeren. Immers, je ex zou een nieuw contract aangaan met de verhuurder en de verhuurder mag in dat geval wel "kiezen" wie hij als huurder wil lijkt me. Een nieuwe plaatsbeschrijving enz lijkt me dan ook logisch, net als het regelen van de huurwaarborg.
Ik weet niet wat de prijzen nu zijn, maar als verhuurder moet je het huurcontract wel registreren. Dus ja, het zou kunnen zijn dat hij de kosten voor het "nieuwe" contract doorrekent aan je ex.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:25

Ik zou me drukker maken om de inkomenseis dan de €250. Want die €250 betalen is helemaal geen vraagstuk als je ex toch niet aan de inkomenseis voldoet. Wat je rechten zijn, geen idee….

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:30

Andere invalshoek.... wie weet heb je een kansje dat door snel die 250 euro te betalen en nergens over te "zeuren" verder, je ex geruisloos de huur van de woning over kan nemen zonder dat verhuurder werk gaat maken van een hele nieuwe beoordeling....? Je weet het soms niet hè hoe iets kan lopen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:52

Dat je ex diverse gegevens overnieuw moet aanleveren vind ik niet heel vreemd. De verhuurder wil zekerheid hebben dat hij de huur kan betalen.

Dat van die €250 vind ik veel vreemder. Ik zou eens goed navragen of dat mag. Ik werk zelf bij een woningstichting en dit heb ik bij ons nog nooit voorbij zien komen. Wel weet ik dat het wel eens incidenteel voorkomt dat 1 van de 2 partijen er wil blijven wonen.