Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 19:51

Oef! dat was lang geleden maar bij deze een lange update in 2 delen ;)

Deel 1.
woesh..! Een dikke windvlaag blaast een hele berg gele bladeren uit de de oude appelboom achter het huis. Dwarrelend in de wind landen ze overal in het natt gras. De herfst lijkt nu echt zijn intrede te hebben gedaan ondanks dat de temperaturen nog steeds erg mild zijn.

Vandaag is mijn eerste echte "vrije" dag sinds de hooioogst. Met de hoge inflatie en alle ongeregelheden in de wereld heb ik al mijn tijd besteed aan het verbouwen, oogsten en konserveren van eten voor zowel onszelf als de dieren. Het is een geruststellend gevoel nu de voorraden gevuld zijn zodat dat we ons kunnen redden tot de nieuwe oogst volgend jaar.

In Augustus waren we klaar met het maaien en nam ik mijn zeis voor de laatste keer mee naar huis.

Afbeelding

en zo plukte ik elke dag kamille om te drogen voor thee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een dag kreeg ik een brief van mijn penpal, dat is niet zo raar natuurlijk, maar wel was de inhoud een spannende verrassing. Ik ben ooit begonnen met penpals om zo een stok achter de deur te hebben om vaker te tekenen en illustreer mijn brieven dan ook altijd. Zo ook die voor haar. Nu wilde ze mij de opdracht geven om een illustratie te maken voor een etiket! Zij is een kleinschalige ecologische zeepfabrikant en haar Zeep "tång och trädgård" (Zeewier en tuin) moest een nieuw etiket en aan mij de eer. Zo spannend! Na wat schetsen en uitwisselen van ideen, kon ik beginnen aan het orgineel. Beide zijn we erg blij met het eindresultaat en de klanten ook :) Wat vind jij ervan? Zijn ekologische zepen in Nederland ook zo populair?

Afbeelding

Midden augustus werd de put steeds lager en lager. En nog steeds geen regen op komst. Het laaste water in de regnton werd voor de was en de vaat gebruikt. Je kunt je wel voorstellen hoe blij ik was dat het op een nacht geregend had. Het was niet veel maar in ieder geval genoeg voor een paar ik afwassen en de was. Maar helaas was het daarna weer weken droog. Nog maar 15 cm water op de bodem van de put. Na een keer met de emmer erdoor heen dreven er allemaal groene dingentjes in het water.

Afbeelding

Nu moest er een andere oplossing komen want zo´n 30 liter water per dagen voor de beesten zat er niet meer in. Nou, daar gingen we dan. De wind waaide door mijn haren als we vol vaart over de grusweg denderen, de steentjes knerpen onder mijn banden. Hemelsbreed wonen we misschien maar 600/700 meter van het meer maar om er te komen is het toch 5 km fietsen.

Afbeelding

Bij het strandje aangekomen vullen we de kannen en laden de fietsen vol. Bijna 40 liter gaat er mee. De terugreis gaat beduidend langzamer. Maar als ik eenmaal de slag te pakken heb met mijn zware klotsende fiets gaat het aardig. Thuis aangkomen drinken de pony´s met gulzige slokken van het koele, weliswaar iets groene water. Blij dat we we oplossing hebben gevonden maar het is wel een tijdsrovend klusje wat toch om de dag terug komt......

Van de week komt deel 2 over de oogst en een nieuw projekt :)

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:05

Ooh wat fijn om weer een bericht van je te lezen! <3

Ik kan de kamillethee al proeven! Wat een geweldig leuk etiket is het geworden, als ik het zou tegenkomen in een winkeltje zou ik het direct kopen. Maar ik hou dan ook heel erg van ecologische en lokaalgemaakte zeep. Van die zeep waar je huid na het wassen niet glad, maar juist ruw aanvoelt, dan voel ik me pas echt schoon! En mijn huid en haar wordt er veel minder droog van. :) Hier in Utrecht koop ik graag Werfzeep, ook een kleinschalige, lokale en ecologische zeepmakerij, allemaal met heerlijke kruiden en oliën.

Wel heftig dat jullie de droogte zo gevoeld hebben! Moet een flinke onderneming erbij zijn om zo vaak water uit het meer te halen. Is het niet mogelijk om een grondwaterpomp te maken? Of denk ik nu veel te simpel?

Ben benieuwd naar de volgende post! :D
Als ik jou was zou ik ooit een boek maken met je prachtige foto's en korte verhalen.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:10

Oh ja hier nog een fan van werfzeep. Ik vond het ook een prachtig etiket overigens

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:30

Oh wat leuk! Een nieuwe post! Ik vind het etiket mooi. Ik ben zelf. Niet bekend met dit soort zeep, denk ik? Wat maakt het anders dan reguliere zeep en waar gebruik jij het voor?

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:35

Fijn om weer zo’n prachtige stuk te kunnen lezen! Lijkt me wel enorm zwaar zo met water moeten zeulen…
En idd, ik vind het etiket prachtig!

Hier ook een grote fan van werfzeep en happy soaps….al heb ik geen idee of dat ecologisch is?!

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:36

Fijne update. Misschien kunnen jullie iets verzinnen om water op te slaan voor droge periodes? Want de kans is groot dat we die vaker gaan krijgen.

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:41

Emj_23 schreef:
Oh wat leuk! Een nieuwe post! Ik vind het etiket mooi. Ik ben zelf. Niet bekend met dit soort zeep, denk ik? Wat maakt het anders dan reguliere zeep en waar gebruik jij het voor?


Ecologische/natuurlijke zeep is vaak gemaakt op basis van oliën en kruiden zonder allemaal rare chemische toevoegingen voor textuur, schuim, geur etc. Veel douchegel wat enorm schuimt (zoals rituals) is bijvoorbeeld juist schadelijk voor je huid. Veel stofjes die worden toegevoegd zijn uitdrogend, zitten microplastics in, noem maar op. En nog een voordeel, het is vaak plastic vrij verpakt.
Je kan het voor heel je lichaam en haar gebruiken.

En leuk dat meerdere mensen bekend zijn met werfzeep! :D

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:45

Bedankt voor de uitleg! Ah, happy soaps ken en gebruik ik ook. Maar vroeg mij af of dit “beter” of anders is. Ik ga eens rondkijken in mijn omgeving voor werfzeep om het te proberen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:46

Ik maak mijn eigen handzeep, schuim hangt ook af van gebruikte olieën. puur olijfolie zoals ik gebruik schuimt amper tot niet. Verder gaat er vrijwel niks in. Zover ik weet inmiddels is zeep maken voor verkoop in EU iets wat getest moet worden per recept op veiligheid en daar hangt een prijskaartje aan die niet in verhouding is voor beetje proberen. Misschien dat ik in de toekomst wat meer ga uitzoeken over hoe het echt zit en ook hoe lang zo'n goedkeuring geldig is.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:11

Jaaaa daar is ze weer *\o/*

Ik geniet altijd zo van jouw stukjes. En het herinnert me er ook weer aan dat ik echt meer met ons eten en opslag moet gaan doen eigenlijk.

Je logo vind ik heerlijk zoet.

beenjesshar

Berichten: 1217
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:38

Dat logo wat gaaf zeg

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:16

Ik zou de zeep onmiddellijk kopen vanwege dat leuke hondje naast de dame op het logo, echt heel leuk. Jeetje dat water halen op de fiets, ik mopper al alle ik in de winter met emmers van de kraan naar de ton moet lopen omdat de slang bevroren is :)

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:14

Mooi ouderwetsch eerlijk plaatje heb je er van gemaakt, kan me voorstellen dat ze er blij mee zijn +:)+

Oef met klotsende fiets dat is niet ideaal nee... ik heb een poosje met een fietskarretje met jerrycans water naar de paardjes gebracht maar dat klotsende water fietst echt enorm vervelend, steeds dat gehakketak in je snelheid bij elk hobbeltje of dingetje :(:)

Hebben jullie nog plannen om iets van een aanpassing te doen om meer water vast te kunnen houden..?

Wat fijn dat jullie de voorraden weer goed gevuld hebben!

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:50

Zeepverpakking erg geslaagd. Jouw verhalen ook!

Waar en hoe slaan jullie het hooi op? Als een losse bult, of bind je het samen, en onder een los dakje of op een zolder etc etc.?

Afbeelding

Wij hebben dit jaar drie van deze hooioppers gemaakt (want we hebben te veel gras voor onze twee landgeiten). Op zich ging dat allemaal best aardig, maar het is toch ook weer zoveel hooi dat het moeilijk is om goed op te slaan zonder er een speciale schuur oid voor te hebben. Het ligt nu los in een ongebruikte paardenbox, en is geweldig voor allerhande gedierte om in te wonen. Het kan vast beter, maar hoe?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:09

Persen tot baaltjes, er zijn zelfs mensen die daar een soort houten kist voor maken om het samen te drukken, dan kan je het makkelijker hanteren en genoeg ruimte er tussen houden voor de kat.
Hier staan bv instructies :
https://www.landleven.nl/inspiratie/cre ... balenpers/

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:21

Suliko: Dankjewel <3 Wat leuk dat jij ook lokaal gemaakte zeep koopt! Dat is mijn ervaring ook dat je huid en haar veel minder droog aanvoelen.

Een grondwaterpomp is helaas niet mogelijk, een diepboring 60m of dieper wel, maar dat valt buiten ons budget plus vind ik het idee van water zo diep weg halen niet heel gezond... Niet voor onszelf maar ook vanwege eventuele effekten op de natuur, ik dnk dat water wat zo diep zit, daar ook niet voor niets zit en daar dus moet blijven. Dus de eerste oplossing blijft water halen uit het meer :)

Jeetje77: wat leuk om te lezen! En dankjewel voor het compliment <3

Emj_23: Dankjewel <3 Wat suliko ook al zegt, deze zeep word geheel gemaakt van lokaal geprudeceerde produkten, de olie komt van een lokale boer en de goudsbloemen verbouwd ze zelf, net als het zeewier wat wordt gebruikt in deze zeep halen ze zelf uit de zee. Deze zeep is dus ook helemaal biologisch afbreekbaar, wat heel belangrijk is als je geen riool hebt en een eigen waterbron.

Pallatin: Dankjewel <3 Leuk om te lezen dat jij ook lokaal gemaakte zeep gebruikt!

Mysa: Dankjewel <3 Water opslaan zitten we wel aan te denken, maar willen het niet bewaren in plastic en voor zo´n grote hoeveelheid is er weinig andere keuze. Vergt nog wat denkwerk ;)

tamary: Wat leuk dat je eigen zeep maakt! Ik heb geen idee van de regels maar vermoed dat je waarschijnlijk wel aan alemaal eisen moet voldoen.... Maar het kan zeker leuk zijn om dat eens na te zoeken.

Prairy: <3 Hoe gaat het bij jullie in het voedselbos, heeft dat nog last gehad van de droogte?

beenjesshar: dankjewel <3

maras: dankjewel <3

pmarena: dankjewel <3 Ik kan me voorstellen dat met een fietskarretje ook vervelend fiets met het water erin. We zijn nog aan het denken maar zoals ik al schreef hebben we niet heel veel alternatieven. Ik denk een beter uitgeruste fiets, denk aan grotere fietstassen voor de kannen en een beter systeem om de kan vast te maken op het voorrekje zal wel de goedkoopste optie worden, denk ik. En een berkey waterfilter zodat we het water zelf ook kunnen drinken.

Hevonen: dankjewel <3 Wouw! Wat een mooie oppers hebbben julie gemaakt, super cool! Wij bewaren het op de hooizolder, gewoon los maar wel zo gestapeld dat eventueel vocht erafloopt ipv erin. Als het sneeuwt of hard regent komt het door de kieren naar binnen... Het belangrijkst om het hooi goed te houden is dat het niet op de grond ligt, maar bijv. op houtenvloer of pallets. Ongedierte is niet zo´n probleem en daar hebben we de muizenbestrijdingsdienst (de poezen)voor }:) Ben jaloers op jouw landgeiten, wil hebben :P

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:29

Leuk dat er weer wat te lezen is!

Kan het water niet gehaald worden met n wagentje en de pony's ervoor? Daar past misschien meer in dan op de fiets?

Benieuwd naar deel 2!

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:04

Dank voor de info! Nou wij hebben zelf drie poezen, en een hele collectie buurtkatten, maar kennelijk vinden marters, ratten en muizen het heel gezellig in het hooi, maakt niet uit of er ook nog katten slapen, al die dieren vormen een soort symbiose ;)

Het hooi ligt op pallets, en tussen de buitenmuren en het hooi heb ik ook pallets gezet. En... helaas is onze stal ook lek, mijn zoon heeft nu met een speciale pasta de grootste scheuren in het dak gedicht (is een asbestvrije golfplaat op een houtconstructie), maar momenteel is er gewoon niemand te vinden die enigszins betaalbaar het dak kan vervangen (wat na 23 jaar toch wel echt nodig is). Voor jou een foto van vandaag van onze beide dames :)

Afbeelding
Afbeelding

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:09

Ach,ik heb ook een landgeit gehad.Ze is 16 geworden,ik heb haar dochter nog,ook inmiddels 16.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:27

Grappig die geiten :)

Ik had vanochtend een verzwakt, gedesoriënteerd kerkuiltje naast de mesthoop zitten... :(:)

TheaD, jullie vangen jullie al regenwater op van de daken neem ik aan....?
Indien niet, dan lijkt dat me de makkelijkste eerste stap om dat regenwater dagelijks zoveel mogelijk te gebruiken om de waterput te sparen? Of zou dat niet zo werken :=

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:50

Het voedselbos heeft veel last gehad van droogte, we zien het aan (mogelijk) dode boompjes en zeer beperkte groei, net als niet zo heel veel vruchten, of veel kleiner. Het is wat het is. We hebben wel een aantal keer gesproeid met grondwater. Het is allemaal nog zo klein spul, al is vorige zomer een fijne geweest en begint het nu een klein beetje meer vorm te krijgen.

Deze winter gaan we er meer berken en andere pioniers tussen zetten, dat waar we eigenlijk mee hadden moeten beginnen. Al doende leert men zeggen ze wel, net als van fouten maken.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 21:12

Lucia88: Dat is zeker een optie voor de toekomst, maar helaas zijn onze ponnies nog niet verkeersmak en hebben we geen geschikte kar voor op de weg.

Hevonen: wat een schitterende geiten <3 Zonde dat je niemand kun vinden om het dak te repareren. Muizen en ratten zijn denk ik niet zo´n groot probleem in je hooi, dat is hier ook maar de ponies eten het alsnog met smaak :9, Schimmel en stof is een veel groter probleem maar dat hebben wij gelukkig niet in ons hooi.

Britta31: Wat leuk dat jij ook geiten hebt <3

pmarena: Hoe is het met het kerkuiltje?
Regenwater vangen we al op maar helaas willen de ponies dat niet drinken.... Misschien doordat het een gegalvaniseerd dak is? Maar voor de was en de vaat is het gelukkig wel geschikt :)

prairy: Zonde als het allemaal niet zo groeit als verwacht, laten we hopen op een wat meer evenwichtig jaar voor 2023....

Deel2

Eind augustus. Gelukkig was ook de laatste hässja nu in de schuur verdwenen en konden we de hooioogst van de doe-lijst halen. De lege hässjor stonden leeg in het grote veld en een paar laatste goudgekleurde grassprieten glinsterden in het late zomerlicht. De oogst was groot en goed, de zolder is tot de nok gevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen kon ik de aardappelen ook opgraven.Ik voelde me net een goudgraver en de aardappelen lagen als grote goudklonten in de zon. Ik denk altijd zo, je kunt beter aardapplen hebben als goud, goud kun je immers niet eten ;)

Afbeelding

en de kool was ook klaar....

Afbeelding

Nu bleven de ochtenden koel en mist lag dik tussen de bomen en weides maar op de namiddagen was de nazomer warmte nog steeds goed voelbaar. Ons kleine huisje puilt nu bijna uit van alle oogst, de uien vlecht ik in strengen die daarna een natuurlijk decoratie vormen voor aan de muur.

Afbeelding

Afbeelding

28 sept werden we wakker in de regen! Wat een heerlijk geluid! De hele dag en de hele nacht en de hele volgende dag viel het met bakken uit de hemel meer dan 100mm viel er in 48 uur en zo steeg het water in de put met 20 cm en was de tijd voor water halen aan zijn eind gekomen, pfff. Elke dag steeg het water een stukje meer en nu zit er een dikke 50 cm in.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:16

Wat een mooie oogst zeg!
En fijn dat er regen gevallen is.
Ik was er hier in Nederland ook erg blij mee, toen er eindelijk wat viel. En mijn tuin ook.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:50

Leuk gezicht is dat altijd, zo'n streng gevlochten uien!

Een paar jaar geleden had ik een heel goede knoflook oogst, die heb ik toen ook gevlochten in de keuken gehangen. Mooi en lekker :Y)

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:40

Blijft die 50 cm zichzelf dan ook weer aanvullen als je er water uit haalt...?
Ik vind het nou nog niet echt als een comfortabele hoeveelheid aanvoelen... :=
Wel superfijn dat je altijd nog het meer vlakbij hebt +:)+

Mooie kolen! Ga je die inzuren...? Haal je ook aardappels uit de grond of kweek je ze onder een laag hooi / mulch? :)

Het kerkuiltje heeft het helaas niet gered.... het blijkt dat hij half september vanuit de vogelopvang geringd en uitgezet is hier hemelsbreed een halve km vandaan, en nu dus alweer dusdanig in de problemen dat hij (zij?) weer terug ging naar de vogelopvang. Helaas daar 's nachts overleden... ;(
Waaraan precies is niet bekend...

Hier een filmpje van hoe ik het uiltje vond, onderaan de mest- / composthoop 's ochtends, de avond ervoor was ik daar nog tegen de schemering en zat 'ie er nog niet: