Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:54

Neonlight schreef:
Er zijn ook goedkopere alternatieven, wij zijn voor 7,50 per stuk geslaagd bij de stenenboer.



Ik vind die staptegels een goed idee.
Heb je daar een foto van (van die alternatieven)? Of een linkje naar de tegelboer?
Door Corona hebben we nergens kunnen kijken.
Dus dat gaan we wel binnenkort nu doen, naar een tegelboer.
Maar op internet zijn ze best duur: of € 17 - € 20 per stuk of soms rond de € 40 per m2.

Wij hebben best al veel kosten en werk aan het huis (volledig verbouwd) en aan de tuin door achterstallig onderhoud gehad. Er staat een hele lelijke blokhut (met plastic dak) en ook de 3 schuren hebben plastic daken. Dus de blokhut willen we laten vervangen en ook de daken van de schuren.
Een groot ijzeren hek aan de zijkant van het huis voor de oprit willen we vervangen door een Douglas-schutting (potdeksel) en daar moeten de tegels ook vervangen worden en dat deel moet flink opgehoogd worden.
Een deel van de heg moet misschien ook vervangen worden. Die is vorig jaar dood gegaan, maar komt nu wel op. Maar we willen een groenblijvende heg aan die kant.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:21

In de voortuin hebben we ze in het donkergrijs.

Afbeelding

In de achtertuin meer geel/oranje, deze zijn nu nog donkerder vanwege het sproeien, zit roest in het grondwater. En de hond sprong snel nog in beeld. :')

Afbeelding

En vol troep van de bomen, alles ligt vol hier.
Deze hebben we bij Wintermans in Eersel gekocht, hebben ze in meerdere kleuren.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:53

Dank je wel, ik ga daar eens kijken !

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:25

Mijn eigen gezaaide bloemen worden nu zelfs in de kas opgegeten. Niks is meer veilig. Ben er zelfs achter dat de clematis zeer waarschijnlijk wel omhoog komen, maar direct afgevreten worden. -O-

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 01:34

Electra63 schreef:
Neonlight schreef:
Er zijn ook goedkopere alternatieven, wij zijn voor 7,50 per stuk geslaagd bij de stenenboer.



Ik vind die staptegels een goed idee.
Heb je daar een foto van (van die alternatieven)? Of een linkje naar de tegelboer?
Door Corona hebben we nergens kunnen kijken.
Dus dat gaan we wel binnenkort nu doen, naar een tegelboer.
Maar op internet zijn ze best duur: of € 17 - € 20 per stuk of soms rond de € 40 per m2.

Wij hebben best al veel kosten en werk aan het huis (volledig verbouwd) en aan de tuin door achterstallig onderhoud gehad. Er staat een hele lelijke blokhut (met plastic dak) en ook de 3 schuren hebben plastic daken. Dus de blokhut willen we laten vervangen en ook de daken van de schuren.
Een groot ijzeren hek aan de zijkant van het huis voor de oprit willen we vervangen door een Douglas-schutting (potdeksel) en daar moeten de tegels ook vervangen worden en dat deel moet flink opgehoogd worden.
Een deel van de heg moet misschien ook vervangen worden. Die is vorig jaar dood gegaan, maar komt nu wel op. Maar we willen een groenblijvende heg aan die kant.


Momenteel is hout duur, dus zou ik even mee wachten.

Na de kerst kan je op veel plekken goedkoop dennenbomen halen. Die hebben wij voor de paarden aan de weg ook als groenblijvende haag.
Je kan zelfs hele hagen uitspitten bij mensen gratis, maar werd ons teveel werk. Maar kom in de weggeef hoeken wel meer tegen. Had er zelf een en ander aangeboden, maar echt van alles kom je er tegen.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:44

Marcella schreef:
Mijn eigen gezaaide bloemen worden nu zelfs in de kas opgegeten. Niks is meer veilig. Ben er zelfs achter dat de clematis zeer waarschijnlijk wel omhoog komen, maar direct afgevreten worden. -O-

-O-
Door wie in hemelsnaam?
Hier komt ook helemaal niks op helaas... Heb lupine, stokroos en nog iets uitgestrooid, er komt helemaal niks omhoog

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:50

LaPluche schreef:
Marcella schreef:
Mijn eigen gezaaide bloemen worden nu zelfs in de kas opgegeten. Niks is meer veilig. Ben er zelfs achter dat de clematis zeer waarschijnlijk wel omhoog komen, maar direct afgevreten worden. -O-

-O-
Door wie in hemelsnaam?
Hier komt ook helemaal niks op helaas... Heb lupine, stokroos en nog iets uitgestrooid, er komt helemaal niks omhoog


Heb je het direct in de tuin gezaaid? Ik merk bij mij dat de natuur er best wat langer over doet om op te komen in vergelijking met de afgelopen 2-3 jaar. Misschien nog even geduld hebben tot het wat warmer word?

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:56

Slakken (diverse soorten).

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:28

akishino schreef:
Heb je het direct in de tuin gezaaid? Ik merk bij mij dat de natuur er best wat langer over doet om op te komen in vergelijking met de afgelopen 2-3 jaar. Misschien nog even geduld hebben tot het wat warmer word?


Is er dan nog hoop voor mijn hortensia’s ?
We hebben er 15 en heb gister welgeteld 1 knop gezien -O-

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:56

Heb 2 jaar geleden mijn irissen niet helemaal goed uitgesplitst, zit nu met drie grote pollen donkerroze.
Ik label wel altijd zo veel mogelijk. Blijkbaar er een over het hoofd gezien.
Ondanks de woei hebben de stelen het allemaal overleefd de bloemen is een tweede.
Slakken lusten graag bloemetjes en jong groen.
En er is een groep nachtvlinders die jong groen erg lekker vindt en de rupsen eten alleen als het donker is. Dus ben wel eens savonds met een lamp aan het zoeken geweest. Weet dat ze overdag opgerold in de buurt van de plant slapen. Hebben een goede schutkleur dus is even zoeken.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:41

Saul schreef:
akishino schreef:
Heb je het direct in de tuin gezaaid? Ik merk bij mij dat de natuur er best wat langer over doet om op te komen in vergelijking met de afgelopen 2-3 jaar. Misschien nog even geduld hebben tot het wat warmer word?


Is er dan nog hoop voor mijn hortensia’s ?
We hebben er 15 en heb gister welgeteld 1 knop gezien -O-


Mijn hortensia (forever and ever) heeft idd ook niet veel knoppen. Maar ik dacht dat het kwam omdat ik hem laatst nog verplaatst heb.
Waar ik vorig jaar de salvia (nemorosa) al in bloei had, zijn de knoppen nu nog hartstikke dicht. Maar het is wel groeizaam weer voor veel planten. De natuur had deze regen en wat lagere temperaturen echt nodig denk ik.

Even het slakken en rupsen "probleem". Gelukkig heb ik nog nooit een echte plaag gehad, maar ik heb mijn tuin ook voor insecten en vogels, dus maak me meestal niet zo druk over aangevreten planten :o

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:16

LaPluche schreef:
Marcella schreef:
Mijn eigen gezaaide bloemen worden nu zelfs in de kas opgegeten. Niks is meer veilig. Ben er zelfs achter dat de clematis zeer waarschijnlijk wel omhoog komen, maar direct afgevreten worden. -O-

-O-
Door wie in hemelsnaam?
Hier komt ook helemaal niks op helaas... Heb lupine, stokroos en nog iets uitgestrooid, er komt helemaal niks omhoog



Vreemd. Stokroos is hier echt een onkruid ondertussen, dat bloeit overal, maar ze zijn al wel een centimeter of 10.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:24


Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:15

akishino schreef:
https://www.buitenleven.nl/wat-doe-je-t ... gBXDPC5RUA
Deze kwam ik toevallig net tegen.
Wat te doen tegen slakken

Een ding klopt al niet Dahlia zijn ze hier juist verzot op de naaktslakken. Zelfs mijn munt plant lusten de slakken.

Natuurlijk bestrijden doe ik al. Af en toe rondje lopen met een emmertje en daarna emmertje bij de kippen zetten die ze met heel veel liefde voor mij opruimen. :D

Hier stikt het voornamelijk op de moestuin van de naaktslakken en grondslakjes. O en de munt ook al gecontroleerd op muntgoudhaantjes, want die eten ook van de munt. Maar tot op heden nog niet kunnen vinden en daarvan laat ik 1 koppeltje vaak zitten.

Mijn bloemkolen en spitskolen zitten dus volledig onder de slakken stront met gaten erin. -O-

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:44

Sneu als je zo je best doet en je ziet alles voor je neus verdwijnen.
Staat ook dat dahlia een gevoelige plant is voor slakken en dat je daar het beste iets met sterke geur bij kan zetten. En helemaal kwijt raken zal je ze misschien nooit?
Ik weet nog dat mijn opa vroeger heel veel bieslook en knoflook in zijn moestuin had. Tegen het "ongedierte" zei hij altijd.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:04

Getvvr de getvvr iemand heeft 6 cloches in de aanbieding op MP. Heb de mijne laten stuiteren.
Per post is niet te doen (glas). Jammer
Gebruik ze altijd met zaaien en ik zet ze over mijn potten met lithops.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:26

Op het Rtl-nieuws net dat deze regen en kou goed is voor groene tuinen en slakken. Maar dat door gebrek aan zon de planten nog niet bloeien.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:57

Even wat kiekjes van vandaag. Onze achtertuin bestond eigenlijk enkel uit buxus. :')

Achter is alle buxus eruit en zijn we vorig jaar begonnen met het verkleinen van ons 2e terras. Nu hebben de vaste planten vrij spel. Er is in elk geval al aardig wat kleur. :)

Afbeelding


Afbeelding

Varens heb ik ook van de buren gekregen. Waar ik ze echt niet wil hebben, trek ik ze er wel uit.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:58

Electra63 schreef:
Op het Rtl-nieuws net dat deze regen en kou goed is voor groene tuinen en slakken. Maar dat door gebrek aan zon de planten nog niet bloeien.


Mijn jonge beukenhaag is erg blij met dit weer inderdaad.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:11

De beukenhagen staan er overal prachtig bij.

Mooie akelei heb je staan westernfreak!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:42

Westernfreak schreef:
Even wat kiekjes van vandaag. Onze achtertuin bestond eigenlijk enkel uit buxus. :')

Achter is alle buxus eruit en zijn we vorig jaar begonnen met het verkleinen van ons 2e terras. Nu hebben de vaste planten vrij spel. Er is in elk geval al aardig wat kleur. :)

[ [url=m/6UlnPz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig, die akelei <3
[ [url=m/D6eV0t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Varens heb ik ook van de buren gekregen. Waar ik ze echt niet wil hebben, trek ik ze er wel uit.

Prachtig, die akelei <3

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:07

Vrees voor het moment dat het met deze hoeveelheid vocht temperaturen omhoog gaan. Dan gaan we echt een coloradokever plaag krijgen en zie ze ook steeds meer op andere planten dan aardappelen. :=

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:09

Westernfreak schreef:
Even wat kiekjes van vandaag. Onze achtertuin bestond eigenlijk enkel uit buxus. :')

Achter is alle buxus eruit en zijn we vorig jaar begonnen met het verkleinen van ons 2e terras. Nu hebben de vaste planten vrij spel. Er is in elk geval al aardig wat kleur. :)

[ [url=m/6UlnPz.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/D6eV0t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Varens heb ik ook van de buren gekregen. Waar ik ze echt niet wil hebben, trek ik ze er wel uit.

Ik zie ook Hortensia, Vaste korenbloem, Akeleien, Lupine, Foxglove.
Toch wel prettig voor de plantjes zo'n berg regen :+

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:36

akishino schreef:
Electra63 schreef:
Op het Rtl-nieuws net dat deze regen en kou goed is voor groene tuinen en slakken. Maar dat door gebrek aan zon de planten nog niet bloeien.


Mijn jonge beukenhaag is erg blij met dit weer inderdaad.

Hier ook! Vier weken geleden geplant en gaat hartstikke lekker.

Afbeelding
In het najaar gaan we met de tuinarchitect om tafel voor het verdere beplantingsplan. Kan ik in de tussentijd de grond wat verbeteren want het is echt arme troef met vrij veel bouwafval erin -O-. Compost ligt klaar, nu nog wachten op iets beter weer om in de tuin te gaan werken... maar verder ben ik al heel blij dat de tuin in slechts enkele weken al dusdanig ver is aangelegd!

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:45

Je hebt al een mooie basis met die paden, al het gras vervangen voor mooie borders met verschillende hoogtes, kleuren en structuren, das heb je best een leuke tuin denk ik.