Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:13

Wat voor bomen staan er. het is nu nog voorjaar dus kan even geen goed antwoord geven.
Sowieso is kappen altijd zonde, bomen zorgen dat het grondwater op peil blijft omdat het wortelstelsel ervoor zorgt dat het water met een bui gelijk weg loopt.
Verder wonen er vogels in bomen (broedseizoen) en de grond heeft ook veel leven.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:15

996981 schreef:
Waarom wil je de bomen eruit? Wat zonde... Bomen doen een stuk meer goed voor het klimaat dan klimop.


Op het eerste stuk gaan ze eruit omdat daar een garage gebouwd wordt. Voor de rest blijven ze staan in de tuin hoor! deze blijven allemaal:


Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:43

Leuke tuin !!

Ik heb geen advies, ben geen deskundige :D

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:49

Ik schrok al! Toch niet weer een mooie, groene tuin die plaats moet maken voor een onderhoudsarme tegeltuin... Maar het valt mee! Heb verder ook geen tips voor je. Lijkt mij een heerlijke tuin met veel ruimte!

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:16

Klimop (hedera) is op veel plekken te koop. Je hebt kant en klaar rekken die al dicht gegroeid zijn. Mijn hedera komt van neutkens/tuinplantenwinkel. Heb gewoon wat plantjes (100/125 cm) gekocht en door het hekwerk gevlochten. Was na 1 jaar dichtgegegroeid.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:22

Spijtig dat de bomen eruit gaan. Kan je wachten met het kappen tot het broedseizoen gedaan is? Vanaf eind juli ongeveer.

Wel een super mooie tuin!

(Juridisch gezien begint het broedseizoen op 15 maart en eindigt op 15 juli. In deze periode is het verboden om opzettelijk vogels, hun eieren en hun nesten te verstoren en/of te vernielen.)

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:26

Solleke_Noah schreef:
Spijtig dat de bomen eruit gaan. Kan je wachten met het kappen tot het broedseizoen gedaan is? Vanaf eind juli ongeveer.

Wel een super mooie tuin!

(Juridisch gezien begint het broedseizoen op 15 maart en eindigt op 15 juli. In deze periode is het verboden om opzettelijk vogels, hun eieren en hun nesten te verstoren en/of te vernielen.)


we zijn ook erg blij met de tuin :)
Wachten kunnen we zeker, het duurt nog een tijd voor we erin gaan.
Snap dat iedereen het spijtig vindt, we houden ook zoveel mogelijk groen, is natuurlijk veel mooier dan een hekwerk.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:51

Ik kan niet goed zien hoe of wat, maar als troost op de wonde: in een klimophaag nestelen ook veel vogels en het is een vroege bron van nectar voor bijen. Zorg ik elk geval voor klimop waar van die ‘bloemen’ in komen. Geen idee welke soort dat is. Klimop groeit als een malle, dus je hoeft er niet heel veel in te zetten en ook niet heel grote planten. Onze klimophaag groeit tegen betongaas en toen we ze net hadden geplant, kozen we ervoor om het snel dicht te zetten met heidematten. Die vergaan uiteindelijk, maar zorgen wel voor een snel dicht effect. Verder eens met wachten tot na het broedseizoen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:19

Ik zie coniferen en een krulwilg
Coniferen zijn lastig omdat ze tannine afgeven waardoor er omheen niets meer groeit dus dat is geen verlies.
Krulwilg zou ik vervangen door hazelnoten en dan de rode.
Je zou de klimop kunnen vervangen door klimhortensia.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:44

Hedera helix is een inheemse plant met veel goede eigenschappen.

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:46

Ik kom hier even hulp zoeken. Gister spontaan een klimroos gekocht voor in mijn border. Zonder goed nagedacht te hebben over hoe ik dat nu moet leiden.
Nu zie ik voorbij komen op internet dat je draden kan spannen over de muur. Is iemand van jullie hier bekend mee? En doe je dat al gelijk wanneer je de klimroos plant?

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:55

Ik heb draden op het hout van de voorgevel: zwart elektriciteitsdraad en bind de takken vast met elastisch buisband. Volgens mij heb ik dat pas een jaar later gedaan. Je roos redt het nog wel even met de stokjes.

Afbeelding
Het is niet erg goed te zien.

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:06

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb draden op het hout van de voorgevel: zwart elektriciteitsdraad en bind de takken vast met elastisch buisband. Volgens mij heb ik dat pas een jaar later gedaan. Je roos redt het nog wel even met de stokjes.

[ [url=m/IrZsiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is niet erg goed te zien.


Kijk super daar heb ik wat aan.

Heb je de draden dan horizontaal?
Zie ook verschillende die ze de planten ‘klemmen’ tussen muur en draad. Dat lijkt bij jou niet zo?

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:23

De draden idd horizontaal met van die ‘rondjes met een draadschroefje’ en dan de tak vastbinden eraan.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:08

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb draden op het hout van de voorgevel: zwart elektriciteitsdraad en bind de takken vast met elastisch buisband. Volgens mij heb ik dat pas een jaar later gedaan. Je roos redt het nog wel even met de stokjes.

[ [url=m/IrZsiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is niet erg goed te zien.


Wat mooi !! Ik vind de buitenkant van jouw huis ook erg mooi <3

Vandaag is het schapenhek geplaatst om de vijver. Maar ik heb een houten plateau bij de vijver, die gaat hij binnenkort vervangen en dan daarna het schapenhek daarop aansluiten en afmaken. Maar voorlopig kunnen er geen kinderen in de vijver vallen.
Daarna komt er nog een schutting bij mijn oprit van dezelfde zwarte planken als jouw huis.
Dan nog een speelhuis en een nieuwe blokhut. En staptegels over mijn 50 m. lange grintpad.
Dus we zijn nog wel een tijdje bezig met de tuin. :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:13

Foto Electra?

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:24

Neonlight schreef:
Foto Electra?


Het was al donker. Vorig jaar heb ik wel wat foto's van de tuin geplaatst in dit topic.
Wij hebben zoveel achterstallig onderhoud.
Voorlopig is het schapenhek nog niet klaar. De palen moeten nog afgezaagd worden op dezelfde hoogte allemaal. Maar omdat er een deel weer los moet i.v.m. vervangen plateau, vond hij het verstandig om dit nog niet te doen. Pas als het klaar is.

We hebben wel vanaf de Kamer wat minder uitzicht door het schapenhek, maar veiligheid boven alles. En het past wel bij onze tuin.

Zaterdag ga ik zelf planten kopen, om wat potten te vullen.
En ik heb bloemzaadjes gehad en bij gekocht, die gaan we zaaien op sommige open stukken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 02:11

akishino schreef:
Hedera helix is een inheemse plant met veel goede eigenschappen.


Maar hoe hou je ze in bedwang?

Hier groeit hedera zelfs in de wei?? Het staat nergens, ook niet bij de buren, maar zie het wel in het bos hier en daar. Zal wel een ander/wild soort zijn, maar ziet er hetzelfde uit.

Onze eerste naaste buren bij vorige huis hadden het en wij hadden mega dikke wortels in onze tuin zitten overal. Nog woorden om gehad, want na omspitten ( wat ze wisten ) werd het wat bruin bij hun. Ze wilde nieuwe, maar dat komt wel weer goed en was ook zo.
Daarna hadden ze een stuk vooraan bamboe neergezet. Hadden we weer overal mega wortels, stengels.

Bamboe wil ik zelf ook nog graag. Ze zeggen dat die ene soort niet woekert, maar ja....Is dat wel echt zo?


Ceetje_bokt schreef:
Ik heb draden op het hout van de voorgevel: zwart elektriciteitsdraad en bind de takken vast met elastisch buisband. Volgens mij heb ik dat pas een jaar later gedaan. Je roos redt het nog wel even met de stokjes.

[ [url=m/IrZsiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is niet erg goed te zien.


Mooie gevel zeg!

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:56

Klimop is lomp in zn groeiwijze, maar gelukkig kan je ook lomp met hem omgaan. Ik haal de heggenschaar erlangs twee keer per jaar.
Dank voor de complimenten over de voorgevel, jullie willen niet weten hoe de gevel eruit zag op funda. Lélijk!

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:04

superpony schreef:
akishino schreef:
Hedera helix is een inheemse plant met veel goede eigenschappen.


Maar hoe hou je ze in bedwang?

Hier groeit hedera zelfs in de wei?? Het staat nergens, ook niet bij de buren, maar zie het wel in het bos hier en daar. Zal wel een ander/wild soort zijn, maar ziet er hetzelfde uit.

Onze eerste naaste buren bij vorige huis hadden het en wij hadden mega dikke wortels in onze tuin zitten overal. Nog woorden om gehad, want na omspitten ( wat ze wisten ) werd het wat bruin bij hun. Ze wilde nieuwe, maar dat komt wel weer goed en was ook zo.
Daarna hadden ze een stuk vooraan bamboe neergezet. Hadden we weer overal mega wortels, stengels.

Bamboe wil ik zelf ook nog graag. Ze zeggen dat die ene soort niet woekert, maar ja....Is dat wel echt zo?


Fargesia soorten zouden niet woekeren, maar ik heb er geen ervaring mee.

Om terug te komen op het in bedwang houden van de hedera in de tuin, is eigenlijk gewoon een kwestie van de uitlopers verwijderen. Knippen/snoeien en/of de uitlopers uit de grond verwijderen.
Hedera is inheems dus komt zeker in het wild (bossen, bermen enz) gewoon voor.

Sorry, beetje verklote quote :o

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:30

Hedera, ik vind ze prachtig om te zien maar dat in bedwang houden is me nog niet gelukt :')

Vraagje, bepaalde soorten bamboe zijn ook flink woekerend. We willen graag een grote pot in de tuin zetten met hier bamboe in. Kan dit dan wel een woekerende soort zijn of verspreid dat alsnog via de lucht?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:32

Nee bamboe krijgt gewoon uitlopers, dus je pot zegt vanzelf een keer knal ;)

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:33

Oke ik weet niet of dat het gewenste effect is :')

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:37

Wij hebben het in rechthoekige soort specie kuipen met wat kleinere gaten in de bodem ingegraven, tot nu toe gaat het goed. Moet ik wel eerlijk erbij zeggen dat ze behalve regen geen water krijgen :P

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:46

Maar bij hedera zie je niet alles wat in de grond gebeurt, dus kan je niet alles bijhouden/verwijderen.

Hier stond in een beton bak kardinaalsmuts. De bakken stonden in de weg, dus we hebben ze eruit gehaald om elders in de grond te stoppen. Maar die zat helemaal door de bak heen, door de stenen eronder heen vast met wortels.
En ik denk dat ze ooit snoeiafval in het bos naast ons hebben gegooid, want daar staat een stuk helemaal vol met jong spul daarvan.

Buxus zelfde. hebben we ook op div plekken weggehaald en ook voor terug gezet, maar zat ook helemaal door en door vast overal.

Waar de planten zelf niet extreem groot of wild waren.

Hebben we gister net de laatste wilgen van de ruim 100 van die set erin, komen er vandaag nog 10 fruitbomen :o

Wat weten jullie van de Els? Vorig jaar erin gezet en sloeg aan. Hij doet het nog, maar is wat traag. Is dat normaal? Ik twijfel of hij of zij?? op de juiste plek staat.

De liguster stekken zijn denk ik wel dood. Jammer, maar was het proberen waard.