Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:20

Eucalyptus kan prima tegen de winter, mits je de juiste soort kiest en ze winterhard gemaakt zijn. Vanuit comfi kas de kou in, is sowieso geen strak plan.

Maar €900 is veel geld, al is dit wel echt een mooie boom trouwens <3

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:30

900 euro voor een Eucalypthus
Die dingen groeien de tent uit.
Deze is door veel snoeien in vorm gebleven.
Heb die van mij er na 3 jaar uitgetrokken werd een beetje groot. :+

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:43

Eucalyptus gunni, heb ik ook in mijn tuin staan. Gewoon zo'n klein stekje uit het tuincentrum voor weinig. Die dingen groeien echt hard. Hier na twee jaar al een struik van twee meter. Heeft de afgelopen winter, met sneeuw en alles zonder aanpassingen goed overleefd.

In mijn vorige tuin had ik daar een boom van drie meter uit gekweekt in 4-5 jaar tijd. Ik zou lekker daar mee beginnen. Die 900 euro heb je dan zo verdiend.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:03

Fitzroy schreef:
Prachtig, Bloembloem, maar wat een geld .. Ik wil graag een palmboom of olijfboom in de tuin, die zijn ook zo duur.


Anders een olijf idd, maar die il dan wil is €500 klinkt toch leuker hahahaa.

Deze boom vind ik zo gaaf omdat je eucalyptus ook in kleine struikjes kan kopen? Komt het op de grond ook weer terug :-)

Ben nu met de kweker van koala in contact.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:06

greendragon schreef:
In mijn vorige tuin had ik daar een boom van drie meter uit gekweekt in 4-5 jaar tijd. Ik zou lekker daar mee beginnen. Die 900 euro heb je dan zo verdiend.


Dat zegt iedereen, maar daar heb il het geduld niet voor, ik wil gewoon in 1x een boom met deze dikte stam :-)

Bedankt voor jullie adviezen. Ik vind het winterharde ook aansprekend omdat alles wordt gestraat verder.

En ik vind dit aparter dan een olijf die half nederland al in de tuin heeft staan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:17

Eucalypthus groeit inderdaad hard, maar het is bij deze boom wat Bloembloem zegt, de stam die hem zo mooi maakt. Daar gaan jaren overheen. Vroeger ook Eucalypthus gehad, groeide inderdaad hard en ging snel de hoogte in, maar het bleven maar dunne sprieten en niet echt een stam.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:23

Ik zou gewoon een jonge winterharde eucalyptus in een pot plempen
Wij hebben twee jaar terug een eucalyptus in de voortuin gezet
Plantje van nog geen meter hoog
Inmiddels gaat ie bijna voorbij het raam van de eerste verdieping
Geloof dat we moeten snoeien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:36

Als je verder de boel dicht tegelt, dan zou ik wel gaan voor zo'n boom met flinke stam inderdaad. Dat er echt wat staat. En niet een sprietje stam. Dan kan je beter door tegelen, want dan lijkt het meer alsof je dat nog moet doen :+

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:46

idinn schreef:
Als je verder de boel dicht tegelt, dan zou ik wel gaan voor zo'n boom met flinke stam inderdaad. Dat er echt wat staat. En niet een sprietje stam. Dan kan je beter door tegelen, want dan lijkt het meer alsof je dat nog moet doen :+


en ruimte genoeg laten om de wortels als je alles dicht gaat tegelen. Ook wortels hebben 'ademruimte' nodig en als je tot tegen de stam tegelt, zal je boom langzaam maar zeker gaan aftakelen, beetje zonde...

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:01

Volgens mij moest hij in een pot blijven staan. Niet dat dat nu zo goed is voor wortels...

Maar ja, ik heb dan ook niks meer vol betegelde grafzerk tuinen :x

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:03

Prairy schreef:
Volgens mij moest hij in een pot blijven staan. Niet dat dat nu zo goed is voor wortels...

Maar ja, ik heb dan ook niks meer vol betegelde grafzerk tuinen :x


En ik heb niets met veel groen :-), even goede vrienden hoor!

In een pot moet met gemak kunnen volgens de kweker. Ga er gemakshalve vanuit dat hij er verstand van heeft.

Bedankt voor je enorme inbreng :D

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:01

Neonlight schreef:
Hij is echt mooi, maar ik zou het ook niet aandurven zo'n "tropische" boom in dit klimaat tegen die prijs.

Potjandrie, het is al de hele dag mooi droog, goed weer om alvast planten in de grond te zetten. Helaas moet ik werken vandaag, werk vanaf thuis en er is geen reet te doen. Verleiding is best wel groot. :=


Ach, het gaat vannacht toch vriezen, dus alleen maar goed dat ze nog niet in de grond staan stoxh.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:51

Vandaag 2 vlinderstruiken gekocht voor in de tuin, durf ze niet te planten met de komende nachtvorst...
Mijn gras heeft veel te verduren gehad deze winter, ik heb ontzettend veel kale plekken in het gras. Zo jammer, het lag er in de herfst nog zo lekker bij.

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:54

Zou ook kunnen dat er emelten zitten op de kale plekken die eten de wortels van het gras weg en sterven dan af.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:06

Ach, serieus?
Ik woon in een jonge buurt, en er zijn hier helaas nog niet zoveel vogels in de tuinen.
Het is een triest gezicht al die polletjes....
En even een vraagje, heeft er iemand toevallig schapenhek als afrastering? Ik wil mijn honden niet meer in de gras en de rest van de tuin hebben ivm met het graven van gaten.... Nu wil ik wel een afrastering, maar wel met een "open" gevoel.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:24

Niet echt (meer) als afscheiding, maar nu een beetje voor de sier. Ben gek op schapenhekjes, ze blijven bij ons alleen niet strak staan.Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:30

Planten in de volle grond kunnen beter tegen nachtvorst als dat ze in een potje staan. Ik heb vanmorgen behoorlijk wat aangeplant, die hebben nu al hagel en sneeuw op hun dak gehad. Maar stonden op de kwekerij ook buiten.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:40

LaPluche schreef:
Ach, serieus?
Ik woon in een jonge buurt, en er zijn hier helaas nog niet zoveel vogels in de tuinen.
Het is een triest gezicht al die polletjes....
En even een vraagje, heeft er iemand toevallig schapenhek als afrastering? Ik wil mijn honden niet meer in de gras en de rest van de tuin hebben ivm met het graven van gaten.... Nu wil ik wel een afrastering, maar wel met een "open" gevoel.


Ik heb het 2 weken geleden besteld voor om de vijver, i.v.m. (klein)kinderen.
Maar het is nog niet geplaatst, helaas.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:24

Hier de voortuin afgezet met kastanjehekjes, zal eens kijken of ik een foto heb, staat er vanwege de hond en een buurt vol katten .
Werkt goed om de hond in de tuin te houden en ik heb geen opgesloten gevoel .
Wel een uitdaging om het strak te houden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:26

Ik vind zelf een schapenhek super gezellig staan! Wij hebben het als afscheiding naar de sloot en als omheining om de konijnenverblijven. Let er wel op dat je het hek goed strak spant voordat je het gaat plaatsen, anders gaat het zakken tussen de palen in.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:30

Wij noemden ze altijd rothekjes, doen het super goed op een kampvuur door alle lucht die er tussen kan komen :P

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:16

noviceh schreef:
Ik vind zelf een schapenhek super gezellig staan! Wij hebben het als afscheiding naar de sloot en als omheining om de konijnenverblijven. Let er wel op dat je het hek goed strak spant voordat je het gaat plaatsen, anders gaat het zakken tussen de palen in.


Bedankt voor de tip!
Helaas is mijn man niet handig.
Wij hebben iemand gevonden, die dit hopelijk binnen 2 weken komt doen en daarna nog een schutting gaat plaatsen.
Wij hadden vorig jaar een fantastische aannemer (man van stalgenoot); ik had gehoopt dat hij dit kon doen voor ons en tevens een nieuwe blokhut plaatsen. Maar helaas gaan zijn verhuizen naar Drenthe en neemt hij geen klussen meer aan.

@Vjestagirl,
Ik hoop toch niet dat die hekjes op het kampvuur terecht komen. Was bijna € 500 (incl. 2 deurtjes). Dat vind ik toch net te duur om op te stoken. :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 01:01

Die vind ik ook zo leuk. Wil bij de paarden wat zetten voor de eetbare planten en hagen. Nu met paaltjes en tuingaas gedaan.
In de tuin nog even zien. Met een schelpenpad tussendoor vind ik ook heel leuk.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:03

Wie heeft er advies, wij hebben een huis gekocht en de tuin moet flink aangepakt.
Aan de zijkant (rechtse deel tussen de buren) gaat er een deel bomen uit en hier willen we een hekwerk met klimop plaatsen.
Waar kan ik die klimop het beste halen en welke klimop is het beste?
Het gaat om ongeveer 15 meter en we wonen in het zuiden van het land..

Afbeelding

996981
Berichten: 9740
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:06

Waarom wil je de bomen eruit? Wat zonde... Bomen doen een stuk meer goed voor het klimaat dan klimop.