orchideeën klets topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:23

Ik geef ze 1 x in de week een flinke scheut water. In de zomer bij warme weken soms zelfs 2 x per week.

Ze staan in de oorspronkelijke pot en die staan in een grote pot met hydrokorrels , dus overtollig water loopt gewoon weg in de korrels.

Ze staan hier wel op de verwarming.

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 16:47

mijn orchideeën zijn van het weekend naar de "spa" geweest.
heerlijk een lauw dompelbadje voor ze :D :D

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:29

Mag ik jullie wat vragen? Ik heb van de zomer een orchidee gekregen, deze was eind december uitgebloeid. Ik heb toen de bloemstengels net boven de eerste knoop (heet dat zo?) afgeknipt. Misschien een stomme vraag, maar als de plant nu weer gaat bloeien waar gaan de nieuwe bloemen groeien? Ik had verwacht dat er nieuwe bloemstengsels zouden groeien, maar tot mijn verbazing zijn de afgeknipte stengels opeens twee keer zo lang :+ Komen daar echt weer nieuwe bloemen aan?? Lijkt me zo gek omdat de rand waar ik geknipt heb het weefsel wel is afgestorven.

Ps Ik was juist zo trots dat ik deze orchidee nu al een half jaar levend had gehouden, de vorige zijn helaas allemaal ten onder gegaan aan mijn liefdevolle verzorging (veel te veel water). Hoop dat hij weer opnieuw in bloei komt! Blad en wortels zien er nog goed uit.

Rhinocornn

Berichten: 449
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:56

xMaritt schreef:
Mag ik jullie wat vragen? Ik heb van de zomer een orchidee gekregen, deze was eind december uitgebloeid. Ik heb toen de bloemstengels net boven de eerste knoop (heet dat zo?) afgeknipt. Misschien een stomme vraag, maar als de plant nu weer gaat bloeien waar gaan de nieuwe bloemen groeien? Ik had verwacht dat er nieuwe bloemstengsels zouden groeien, maar tot mijn verbazing zijn de afgeknipte stengels opeens twee keer zo lang :+ Komen daar echt weer nieuwe bloemen aan?? Lijkt me zo gek omdat de rand waar ik geknipt heb het weefsel wel is afgestorven.

Ps Ik was juist zo trots dat ik deze orchidee nu al een half jaar levend had gehouden, de vorige zijn helaas allemaal ten onder gegaan aan mijn liefdevolle verzorging (veel te veel water). Hoop dat hij weer opnieuw in bloei komt! Blad en wortels zien er nog goed uit.


Je kan de bloemstengel net boven het 3e oog afknippen zodat deze weer opnieuw uit kan lopen. Een orchidee maakt vaak onder het 2e (soms 3e) blad van boven af geteld een nieuwe bloemstengel, of dus aan een oude bloemstengel. Kan ook beide tegelijk natuurlijk.
Ik kijk altijd een beetje naar de gezondheid van de plant, afhankelijk daarvan knip ik een bloemstengel boven het 3e oog of 1e oog af.

Jis_

Berichten: 11660
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:59

kimwilliam schreef:
mijn orchideeën zijn van het weekend naar de "spa" geweest.
heerlijk een lauw dompelbadje voor ze :D :D


Geef je kraan of regenwater? Ben benieuwd hoe goed Orchideeën tegen kraanwater kunnen.

Vandaag krijg ik, als het goed is, een bestelde Orchidee binnen. :):) Een Vanda Mariae. <3 Stond bij niet bloeiend nog, hopelijk krijg ik hem zover. Zo'n schattig bloemetje.

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 11:07

Jis_ schreef:
kimwilliam schreef:
mijn orchideeën zijn van het weekend naar de "spa" geweest.
heerlijk een lauw dompelbadje voor ze :D :D


Geef je kraan of regenwater? Ben benieuwd hoe goed Orchideeën tegen kraanwater kunnen.

Vandaag krijg ik, als het goed is, een bestelde Orchidee binnen. :):) Een Vanda Mariae. <3 Stond bij niet bloeiend nog, hopelijk krijg ik hem zover. Zo'n schattig bloemetje.


dit keer kraan, had geen regenwater meer. in het kraanwater zat wel voeding voor ze die ze deze maand nodig zouden hebben (volgens het schema ).

Jis_

Berichten: 11660
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:29

kimwilliam schreef:
Jis_ schreef:

Geef je kraan of regenwater? Ben benieuwd hoe goed Orchideeën tegen kraanwater kunnen.

Vandaag krijg ik, als het goed is, een bestelde Orchidee binnen. :):) Een Vanda Mariae. <3 Stond bij niet bloeiend nog, hopelijk krijg ik hem zover. Zo'n schattig bloemetje.


dit keer kraan, had geen regenwater meer. in het kraanwater zat wel voeding voor ze die ze deze maand nodig zouden hebben (volgens het schema ).


Hoor dat er planten zijn die niet tegen kalk kunnen, zo ook wat andere dingen in kraanwater. Gebruik daarom ook veel regenwater maar vind het ook wel handig om af en toe kraanwater te pakken.

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 11:34

kimwilliam schreef:
Jis_ schreef:

Geef je kraan of regenwater? Ben benieuwd hoe goed Orchideeën tegen kraanwater kunnen.

Vandaag krijg ik, als het goed is, een bestelde Orchidee binnen. :):) Een Vanda Mariae. <3 Stond bij niet bloeiend nog, hopelijk krijg ik hem zover. Zo'n schattig bloemetje.


dit keer kraan, had geen regenwater meer. in het kraanwater zat wel voeding voor ze die ze deze maand nodig zouden hebben (volgens het schema ).


Hoor dat er planten zijn die niet tegen kalk kunnen, zo ook wat andere dingen in kraanwater. Gebruik daarom ook veel regenwater maar vind het ook wel handig om af en toe kraanwater te pakken.[/quote]

bij mijn moeder krijgen ze alleen maar kraanwater en staan ze op de vensterbank en in de volle zon en daar staan ze heel het jaar wel bijna in bloei.

het lijkt wel hoe meer je ze mishandeld hoe lekkerder ze het vinden

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:11

Planten binnen krijgen bij mij alleen kraanwater. Planten op het balkon neem ik soms water uit de sloot van de moestuin mee.

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:50

Dat is idd nog wel een idee. Regenwater geven. Ik heb een grote regenton dus kan t zo pakken

Jis_

Berichten: 11660
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:04

Hahaha! kimwilliam. :') Kunnen wel wat hebben blijkbaar. :D

Hij is binnen, *\o/* het worteltje dat hij heeft is wel beschadigd, zien hoe dat gaat lopen.
Heb hem 20 minuten in een lauw badje regenwater gehangen en hangt nu boven de vensterbank naast mijn waterfonteintje.

Hoe vaak geven jullie je hangende Orchideeën een bad?


Afbeelding


JesdaJinn schreef:
Dat is idd nog wel een idee. Regenwater geven. Ik heb een grote regenton dus kan t zo pakken


Die wil ik ook nog aanschaffen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:20

kraanwater overleven ze vast wel :D

hier krijgen ze alleen kraanwater en wij zitten in een gebied met heel veel kalk in het water. Ze groeien en bloeien allemaal prima :)

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:31

Ik geef ook alleen kraanwater en voeding heb ik nog nooit gedaan... Misschien toch eens doen := de oudsten die ik heb bloeien al jaren zonder :D

Rhinocornn

Berichten: 449
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: Wijchen

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:55

Hier krijgen ze ook alleen kraanwater en dat gaat heel goed. Heb ook niet de mogelijkheid om ze regenwater te geven.
Voeding heb ik een heel schema van, het verschilt per tijd van het jaar wat ze krijgen en hoe vaak..

Heb inmiddels 1 orchidee met de bloemen er al een tijd weer aan. En 3 zijn er bezig om de bloemen te openen. 2 in rust en 1 op survival modus :Y) die staat ook in water ipv een normale pot omdat door de winkel deze zowat verzopen werd en dus bijna geen wortels meer over had |(

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:21

Ik heb momenteel 3 bloeiende orchideeën op de vensterbank staan. Ze staan voor het raam, in de volle zon, (oosten). In de zomer gaat er wel een zonnescherm voor, aan de buitenkant. Ze krijgen 1x in de week water ( gewoon, uit de kraan, als ik er aan denk), knip de bloemstengels nooit af en ze bloeien als een tierelier. Ze staan er al een paar jaar. Ik heb een orchidee die bijna dood is, waarvan ik hoop dat die weer gaat uitlopen. Ik heb een paarse met grote bloemen, en een witte met grote bloemen en eentje met kleine rose bloemetjes. Ooit bij het tuincentrum een orchidee meegenomen voor de helft van het geld omdat die er niet meer mooi uitzag. Hier ging hij prachtig aan het groeien en bloeien. Weet alleen niet meer welke het was.
Ik vind orchideeën erg mooi! Ik zal later wel een foto plaatsen van de plant met de grote paarse bloemen ( staan op telefoon).

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:38

Mijn mooie paarse orchidee <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:46

I love it :+:

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:47

Prachtig Misty <3, het lijkt wel hoe minder je voor een orchidee zorgt des te beter! Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens Y)(^)

Frits2008

Berichten: 383
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Groningen

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De meeste orchideeën gaat dood omdat ze verdrinken.
Als orchideeën te nat worden gehouden sterven de wortels af, waardoor ze geen vocht kunnen opnemen. De plant gaat er droog, verdord uitzien en je hebt de neiging om water te gaan geven. Niet doen, daardoor gaan de wortels nog verder dood. Een orchidee kan beter tegen de droogte dan tegen vocht. Sproeien van de bladeren is wel een goed idee. Aan de kleur van de wortels kun je zien of ze nog voldoende vocht hebben. Zijn ze nog groenig dan is het goed. Witte of grijzige wortels hebben iets water nodig. Bij twijfel, geen water geven. Orchideeën doen het het beste wanneer je ze 'vergeet'.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:43

Daarom is het precies de ideale plant voor mij want ik heb nogal de neiging mijn planten te vergeten :D

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:45

En toch gaan ze bij mij uit eindelijk dood. Zelfs als ik ze vergeet

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:50

Hmmm jammer Jesda, hoe heb je ze verder staan? Gaan ze echt dood of zijn ze in rust? Als ze in rust zijn kun je ze een beetje stress geven door ze tijdelijk wat kouder te zetten (15 graden), dan willen ze nog weleens opnieuw uitlopen. Soms kan het lang duren hoor, ik heb er momenteel ook twee voor straf boven staan :+

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:52

Ze staan hier op de vensterbank. Eigenlijk geen zon. Kan ze wel een keer buiten in de zon zetten. Tuin op zuiden dus zon is nu lekker fel. Misschien dat ze dat ook even fijn vinden.
Hier bloeien ze nu prachtig hoor. Veel knoppen er in maar uit eindelijk gaan ze dood.

Nouja, dood of in rust. Hoe weet je dat?

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:10

Frits2008 schreef:
[ [url=m/nlAM7o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1LJpy0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vUo6Sw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/isNnGB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qowlrJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3xPuz8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De meeste orchideeën gaat dood omdat ze verdrinken.
Als orchideeën te nat worden gehouden sterven de wortels af, waardoor ze geen vocht kunnen opnemen. De plant gaat er droog, verdord uitzien en je hebt de neiging om water te gaan geven. Niet doen, daardoor gaan de wortels nog verder dood. Een orchidee kan beter tegen de droogte dan tegen vocht. Sproeien van de bladeren is wel een goed idee. Aan de kleur van de wortels kun je zien of ze nog voldoende vocht hebben. Zijn ze nog groenig dan is het goed. Witte of grijzige wortels hebben iets water nodig. Bij twijfel, geen water geven. Orchideeën doen het het beste wanneer je ze 'vergeet'.


Welk soort zijn de bovenste twee? Die zijn echt prachtig!

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:13

JesdaJinn schreef:
Ze staan hier op de vensterbank. Eigenlijk geen zon. Kan ze wel een keer buiten in de zon zetten. Tuin op zuiden dus zon is nu lekker fel. Misschien dat ze dat ook even fijn vinden.
Hier bloeien ze nu prachtig hoor. Veel knoppen er in maar uit eindelijk gaan ze dood.

Nouja, dood of in rust. Hoe weet je dat?


Absoluut niet buiten in de zon zetten!!! Daar kunnen ze niet tegen. Een lichte standplaats zonder directe zon is prima. Een plan in rust heeft een gezond blad en wortels maar geen bloemen, het kan wel een paar maanden duren voor er zich een nieuwe tak vormt met bloemknoppen. Als je zodra de eerste bloemen verdorren direct terugsnoeit op het tweede of derde oog komen ze vaak sneller in bloei doordat ze een tak aanmaken op het oude hout.