Na navraag bij de netbeheerder bleek dat *iemand* (ze mogen ivm privacy niet vrijgeven wie) een jaar lang energie voor ons heeft betaald. Die had een eenjarig contract, die was dus eind oktober dit jaar opgezegd, zodoende de brief van de netbeheerder. Eerst opgelucht dat het dus niet per se onze fout bleek, maar tot dusver is nog onbekend wie dit is geweest. Bij een buur verwacht je hier communicatie over als het per ongeluk is gegaan?
Toen heb ik een nieuw contract aangemaakt bij onze oude energieleverancier en gekeken naar de meterstanden. Wij zelf hebben alleen de gegevens van 2018 van onze meterstand (stond toen op ongeveer 35000). Maar nu staan die meterstanden op 52600 (en dalmeter op 08700) dus bij elkaar zeker 60000. Dat is dus een vrij absurd verschil. Ik heb mij nooit eerder bezig gehouden met energie, stroom of wat ook maar heb na wat zoeken op internet wel ontdekt dat dit verre van een normaal verbruik is.
Side information: we hebben een apartement in een flat. Ons huisnummer heeft ook nog een zelfde versie maar dan met een 'A' als toevoeging er achter. Het kan goed dat daarbij iets is misgegaan, want de meterstanden worden door een huismeester afgelezen en mogelijk zijn de verkeerde standen doorgegeven. Want bij een nieuw contract (dat vorig jaar oktober voor ons werd gemaakt) moet je ook gewoon de meterstanden doorgeven. Maar nogmaals: daarover verwacht je contact.
Weet iemand wat hier gebeurd kan zijn? Ik sluit niet uit dat er is afgetapt. Maar hoeveel wordt er afgetapt als het illegaal gebeurd? En hoe kan ik hier achter komen?
Als illegale aftapping uitgesloten is, kan ik alle buren hier ook weer normaal aankijken