Behang afplakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 17:46

Een beetje een rare titel, maar daar komt het wel op neer :'). En aangezien er hier handige bokkers zijn dacht ik; ik stel de vraag hier!

Volgende maand krijgen mijn vriend en ik de sleutel van onze eerste koopwoning. Bijna overal zit er glasvezelbehang aan de muur, die wij eigenlijk willen laten zitten. Het zit er namelijk strak op en we kunnen het gewoon in de kleur verven die we leuk vinden.

Nu zaten wij te denken om 1 muur voor de helft te verven. Dit idee
Hoe kunnen we dat het beste afplakken zonder het behang kapot te maken? Of is dat gewoon niet mogelijk en moeten we naar wat anders kijken wat we op de muur willen? :)

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:49


LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:54

Ik heb zonet een muur geverfd, over het behang heen, en dit afgeplakt. Het behang is door het afplakken niet beschadigd, maar er is wel een klodder verf onder gekomen. Dus heb ik de aflijning daar met de hand verbreed. Niet evident, maar met een vast hand was het wel doenbaar. Boven de keukendeur, dus niet zo in het oog springend als bij jullie op die hoogte lijkt mij :)

Just so you know - wij hadden 4 lagen nodig om het behang te overschilderen. Kan met de kleuren te maken hebben - het behangpapier was heel donker, appelblauwzeegroen, en de verf is lichtgrijs. Dat behangpapier zuigt de verf echt kei hard op, ik had voor dat ene kleine stukje echt super veel verf nodig in vergelijking met de andere, veel grotere muur die ik overschilderd heb (verf over verf).

Het afplakken gaat volgens mij je behangpapier dus niet beschadigen, maar je zal wel moeten opletten dat het heel mooi aansluit/afsluit, en dat er geen verf onder sukkelt :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:59

Tape welke geschikt is voor op behang. Bijvoorbeeld de paarse van action is prima. Dit gaat je behang sowieso niet beschadigen. Met kit er een randje overheen zetten en even met de vinger erover. Laten drogen, kleur erop zetten en tape verwijderen.
Strakker krijg je het niet!

Voor het beeld;
Afbeelding

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen;
https://youtu.be/FxfEPnvBeK0

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:05

Gefeliciteerd met jullie woning!

Tip: Afplaktape nooit te lang laten zitten, op den duur wordt zelfs de non-permanente plaklaag wel permanent. En dan kun je beschadigingen krijgen met het verwijderen van de tape.
Frog tape is ook een goede tape, dan kun je hele strakke lijnen mee schilderen.
Ik neem aan dat je de andere helft ook nog gaat schilderen in een lichte kleur? Dan is dit misschien een goede tip: https://www.youtube.com/watch?v=zatueeaN7tE

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:15

Ik heb dit ook op mijn werkkamer, ik heb gewone afplaktape gebruikt. Eerst de lichte helft gesausd (iets verder dan de bedoeling was), nadat dat droog was de tape op de juiste plek geplakt. Dan ga je nog een keer met de lichte verf over de tape heen. Door de structuur van het behang zit er ruimte tussen de tape, maar die is dan al gevuld met de lichte verf. Donkere er overheen, tape er direct afgehaald et voilà. Staat er super strak op en nauwelijks extra werk.

Edit: Oké, precies dat in het filmpje in het bericht hierboven dus.
Laatst bijgewerkt door Nayan op 04-11-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:16

Maar je kan de tape niet weghalen als je nog een tweede laag nodig hebt toch?

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:17

Dat was bij mij niet nodig dus hoe het uitpakt als je het langere tijd laat zitten durf ik niet te zeggen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:55

En mocht het helemaal misgaan, dit is ook een idee :') Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:58

Hoi! Ik heb intussen heel veel lambriseringen (zo heet het :D) geverfd.
Ik saus altijd eerst de wand in de basiskleur.
Dat laat ik drogen. Dan plak ik er tape op, ik gebruik altijd die gele van de action (die paarse wordt echt rotzooi als je het er te lang op laat zitten).
Dan schilder ik de onderkant van de tape weer zodat er geen verf onder de tape door kan lopen (het is dicht geplakt door de verf over de tape) en dan kun je het vlak schilderen. Door de goede basis van saus ben ik vaak in twee keer klaar.
Daar zit wel een tijd tussen om te drogen maar met die gele tape heb ik tijdens alle klussen nog nooit een probleem gehad :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Behang afplakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:17

Bij een sterk zuigende muur kun je best eerst een primer gebruiken, daarna is één goed dekkende laag van de uiteindelijke kleur veelal voldoende.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 21:31

Wat een reactie's! Daar heb ik wat aan. Super bedankt :D

@Storm
Haha ja, dat zei ik ook al tegen m'n vriend. Maar die vond dat niet zo'n goed idee :')

@Ilaan
Wat een gave kleur! <3

Het gaat om deze muur;
Afbeelding
Dat loopt dus met de trap ook mee omhoog. Ben bang dat wanneer ik de hele muur een kleur geef, het zo heftig word haha.
Ik wou het bovenste gedeelte wit houden, maar daar moet sowieso een keer overheen geverfd worden.