Nieuwe huur woning bezichtigen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 11:21

Morgen gaan mijn vriend en ik kijken bij een huur huisje.
We hebben alleen de plattegrond gezien en de buitenkant van het huis. Er waren geen foto's van binnen.
Nu heb ik geen ervaring met kijken naar een huis.

Dus bij deze de vraag :P
Waar letten jullie op bij het kijken naar een nieuwe huur woning?

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:22

Buren, buurt, gehorigheid, ventilatie, isolatie, keuken, badkamer en wc.
Verder maak je er toch vooral je eigen plekje van.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:23

Tsja met huur is t vaak ook pakken wat je pakken kan.. leuke huurhuizen zijn schaars. Ik zou vooral kijken of de ruimte voldoet aan je eisen en of het redelijk eenvoudig op te knappen is. Ik zou ook goed kijken naar de buurt.

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:32

Ik heb nergens naar gekeken, dacht alleen maar YES een woning.....en heb gewoon ja gezegd. Voor de vorm een rondje door het huis gedaan want dat wilden ze maar ik heb echt helemaal nergens op gelet. Vond het onwijs fijn dat ik een woning had waar ik op korte termijn in kon trekken.

Nu vind ik het eigenlijk nog meer bijzonder, ik heb echt een tophuis. Ruim, tuin en schuur erbij. Ok ik heb een draak van een buurvrouw maar als ze te ver gaat, schakel ik gewoon de politie weer in. Het vervelende is dat dat toch ook niet echt blijkt bij een bezichtiging.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:33

Kijken naar de buren/buurt vooral en even kijken of je gebreken ziet die door de woningbouw gefixt zouden moeten worden.

En wat miccamaaike zegt inderdaad.

zonnebloem18

Berichten: 24856
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:47

Als het van de buitenkant al niets leek reageerde ik al niet. Wij hebben ook voor de vorm een rondje gelopen, maar met huur kan je niet echt kritisch zijn.

Vraag wel wat de woningbouw/makelaar zelf nog wil gaan doen voor je de sleutel krijgt. Bij ons heeft de woningbouw ook wat onderhoud gedaan, o.a. kitranden vervangen.. Verder hebben ze de wc-bril, douchekop en sloten vervangen, ik dacht dat dat verplicht was, maar dat kan ik niet terug vinden.

De vorige huurder had het niet heel netjes achtergelaten en ze hebben toen we er net woonden nog de badkamervloer goed gereinigd en het aanrechtblad vervangen omdat daar flinke beschadigingen op zaten. Het is wel goed om zulke dingen vast te leggen.

Wij hebben wel wat zaken overgenomen van de vorige bewoner, noteer dat goed op de overnamelijst als die optie er is.

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:03

Ik heb zelf een huurwoning een keer afgewezen vanwege de buren ernaast en de gehorigheid. Ik heb daar een van de buren een paar huizen verderop aangesproken en die wist meteen al een en ander te vertellen over het woongenot: de directe buren van de lege huurhuis waren drugsgebruikers, en het lege pand was ook een voormalig drugspand. Toen ik eenmaal binnen kon gaan kijken was dat ook wel duidelijk: allerlei vernielingen, de schutting buite was aan de achterkant (naast het openbare pad) vernield, en de schutting tussen de tuin en die van de drugsgebruikende buren was ook vernield... En al het afval lag in de tuin van de lege woning, lekker makkelijk natuurlijk. Man, wat een zinloos geweld en vandalisme daar. Met dat ik er was om te kijken hoorde ik ook nonstop gedreun van te harde muziek en geschreeuw van die buren, op aanbellen reageerden ze ook totaal niet (ja, met lachen en niet open doen, muziek nog een tandje harder zetten).

Daar voelde ik mij zodanig onprettig en ook onveilig bij dat ik hem heb afgewezen. Mijn tip is dan dus ook, loop ook een keer rond in de straat en rondom het huis en observeer, maak een praatje met mensen die daar in buurt wonen als je die ziet. Zij kunnen je vertellen wat de algemene sfeer is, of er overlast is (en zo ja waarvan) enzovoorts.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:06

Wat ik belangrijk vind staat er geen lantarenpaal voor je huis en m'n woon of slaapkamer. Dat geeft zo'n bak ligt.
Verder misschien of het in een beetje goede staat is. Opzich wat opknappen kan altijd wel.
Wij zijn ook een keer zelf gaan kijken en rondje door de buurt gelopen en alvast door het raam gekeken. Het stond al leeg dus dat kon.

Verder of het goed voelt.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:06

Er worden hierboven al goede dingen genoemd. Kijk inderdaad naar wat er eventueel zou moeten worden opgeknapt, denk aan schimmel oid. En stel de makelaar wat vragen; waarom is de vorige huurder vertrokken? Wat zit er inbegrepen in de servicekosten en wat moet je zelf regelen? Wat voor type contract krijg je?
En, ook niet onbelangrijk: kijk ook vooral naar hoe de woning voelt. Zou je er willen wonen? Voel je je er veilig als je 's avonds in het donker thuiskomt? Etc.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:12

Het ligt er aan hoe dringend je een woning nodig hebt,of je er eisen aan kunt gaan stellen.Vervelende buren zijn een crime maar merk je meestal pas als je er al woont.Ik vind verder de locatie zeer belangrijk, niet te ver van plekken waar ik geregeld heen moet.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nieuwe huur woning bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:19

Kijk of er 'vaste zaken' als vloerbedekking/gordijnen enz hangen die je graag zou willen overnemen.

Daarnaast idd kijken naar de staat van onderhoud, vochtproblemen, zaken die kapot zijn enz.
Dit op laten nemen door de verhuurder en regelen dat het voor huur gerepareerd is.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:28

Hier nu bezig aan mijn 2e huurhuisje.

1e huurhuis kwam ik achteraf erachter dat ik tegenover een opvang centrum zat voor daklozen waarbij toegestaan werdt dat ze alcohol en drugs gebruikte. Ik moest 's avonds alleen over straat met mijn honden en heb me menig avond niet op mijn gemak gevoeld. het was een appartement dus kon ze ook niet even in de tuin laten.

We hadden geen licht toen ik ging kijken en de badkamer geen ramen. Ik kwam er achteraf achter dat mijn radiatoren toch best wel heel erg verroest waren. Dit is wel netjes opgelost.

Nu bij het nieuwe huis heb ik inbouwkasten(heel oud huis). We trokken het behang eraf en kwam nog gewoon een buitenmuur tegen :P

Dus wat ze hierboven ook zeggen echt een rondje door de buurt lopen en goed kijken.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:31

- Buren (en hoe ziet hun voorgevel/tuin/huis eruit)
- Omgeving
- Staat van het sanitair
- Vloer (als deze er nog in zit en overgenomen kan worden, vraag ook naar de ondervloer - zeker wanneer het een appartement is)
- Muren/scheuren in plafond (vochtplekken, scheuren, beschadigingen, etc)
- Systemen (verwarming etc en hoe het geregeld is)
- Indien optie: Gasloos? Scheelt enorm in kosten
- Isolatie (enkel/dubbel glas)
- Keuken en opties die erin zitten (als er apparatuur in zit, mag dat mee/overgenomen worden of?)


zonnebloem18 schreef:
Als het van de buitenkant al niets leek reageerde ik al niet. Wij hebben ook voor de vorm een rondje gelopen, maar met huur kan je niet echt kritisch zijn.

Vraag wel wat de woningbouw/makelaar zelf nog wil gaan doen voor je de sleutel krijgt. Bij ons heeft de woningbouw ook wat onderhoud gedaan, o.a. kitranden vervangen.. Verder hebben ze de wc-bril, douchekop en sloten vervangen, ik dacht dat dat verplicht was, maar dat kan ik niet terug vinden.

De vorige huurder had het niet heel netjes achtergelaten en ze hebben toen we er net woonden nog de badkamervloer goed gereinigd en het aanrechtblad vervangen omdat daar flinke beschadigingen op zaten. Het is wel goed om zulke dingen vast te leggen.

Wij hebben wel wat zaken overgenomen van de vorige bewoner, noteer dat goed op de overnamelijst als die optie er is.


Well, je moet er wel wonen. Ik zou een woning niet aannemen als ik al een onderbuik gevoel heb dat er dingen niet kloppen of dat je van de buren al niet een fijn gevoel krijgt. Ik bedoel; als je je niet op je gemak thuis voelt, dát is pas funest voor je (mentale) gezondheid.