Rommelig kookeiland, hoe oplossen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Rommelig kookeiland, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 09:42

Wij hebben sinds een jaar een kookeiland, 3,5 meter lang dus behoorlijk groot. Als je de keuken binnenkomt loop je er tegenaan, met als gevolg dat het erg uitnodigt om je zooi op het kookeiland te gooien :Y) staat best wel rommelig, en voor m’n gevoel ruim ik hele dagen op. Wat er nu zoal ligt: speen, opladers, theemok, boek, verpakking van een pakketje, rolmaat, vliegenmepper. Oftewel allemaal kleine rommeltjes.
Iemand inspiratie hoe dit op te lossen? De lades dichtbij de ingang zitten vol, ik dacht meer aan een bakje of mand o.i.d. op het kookeiland maar ben bang dat dat ook lelijk staat.

Ben vast niet de enige met dit probleem :7
Laatst bijgewerkt door Mloes op 02-09-20 09:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Rommelig kookeiland, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 09:43

Zo ziet het eruit:
Afbeelding

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:53

Hebben alle voorwerpen uberhaupt wel een vaste plek waar ze opgeborgen dienen te worden?
Sleutels wonen bij mij thuis bijvoorbeeld op de landing strip in de gang (een kastje met een la voor mijn opladers en bovenop het kastje bakjes met portomonnee, paraplu, en andere dingen die ik ter plaatse in mijn tas voor die dag stop).
Verpakking van een pakketje dat zeker weten niet retour gaat, scheur ik na het uitpakken direct kapot en dat gaat in mijn oud-karton doos (wanneer deze vol is, gaat het karton in de gezamelijke container).
En die mok, is die schoon of vies? Vies, in de vaatwasser. Schoon, in de kast.
Een rolmaat o.i.d. probeer ik op te bergen wanneer de keuken verlaat.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:54

Het ideaalst zou een lade zijn, waar je gewoon de hele zooi in kunt schuiven, zodat de eigenaren het later weer eruit kunnen vissen. Maar ik denk dat een tamelijk grote lage mand helemaal niet zou misstaan. Mensen hebben nou eenmaal altijd ergens een neerlegplek nodig voor tijdelijke spullen.

Ik vind overigens jouw kookeiland helemaal niet rommelig, in een huis moet je kunnen leven. Maar kan me voorstellen dat het als je gaat koken of iets anders wilt handiger is om de boel bij elkaar te hebben

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:56

Heel herkenbaar :') Ik wil dan ook in ons nieuw te bouwen huis een kastenwand die volledig dicht kan met schuifdeuren en dan zit daar ook de vaatwasser in en de gootsteen. Want bij mij staat dus altijd de afwas op het aanrecht (mijn enige stukje werkruimte) ipv in de vaatwasser.

Daarnaast hebben we een klein dienblad staan waar bijv sleutels en andere frutsels in liggen. Dat heeft wel iets geholpen maar niet alles...

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:57

Ik dacht dat het om apparaten ging, dat maakt het hier namelijk vind ik rommelig, maar ja we gebruiken ze bijna dagelijks dus als er geen visite komt dan prima.

Maar hier zie ik enveloppen, rolmaat, geld een verfrommeld doekje? Dingen die hier in huis een vaste plek hebben inderdaad, zodra het gebruikt is gaat het gelijk terug op z'n plek. Alleen moet het wel duidelijk zijn voor iedereen die er woont die daar oud genoeg voor is :')

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:58

Herkenbaar :+
Alleen is het niet het kookeiland, maar de keukentafel :+
Hier heeft het gewerkt toen de laptop naar boven verdween, maar die staat weer beneden en de rest van de zooi nodigt uit :o

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:59

Herkenbaar dit probleem. Ik heb een mooi dienblad gekocht met daarop 2 kleinere schaaltjes en een grote klip voor bonnetjes. Boekjes passen er netjes recht op, sleutels e.d. in de schaaltjes én als als ie aan de kant moet zet ik hem gemakkelijk even weg. Ook onze vaas met bloemen en huisparfum staan erop.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:03

DaisyDarling schreef:
Herkenbaar dit probleem. Ik heb een mooi dienblad gekocht met daarop 2 kleinere schaaltjes en een grote klip voor bonnetjes. Boekjes passen er netjes recht op, sleutels e.d. in de schaaltjes én als als ie aan de kant moet zet ik hem gemakkelijk even weg. Ook onze vaas met bloemen en huisparfum staan erop.

Ja, zo zou ik het ook doen. Zorgen dat er een andere plek is om alles op te bergen. Opladen van telefoons is discipline, gewoon niet op het kookeiland maar op een andere plek. Mocht het toch rommelig blijven dan inderdaad een dienblad oid neerzetten waar je de troepjes op verzameld. Dat kun je oppakken en aan de kant schuiven als je gaat koken én oogt minder rommelig.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:04

Zo ziet de eettafel er hier zo uit. Probeer het elke dag weer netjes te maken, maar het is gewoon zo'n dumpplek. Kom ook maar bij weinig huizen waar dit niet zo is.

Voor de vliegenmepper zou je eventueel een haakje kunnen maken ergens waar hij makkelijk voor ht grijpen is. Verder is het vooral netjes opbergen denk ik. Rolmaat weer bij de gereedschap en de opladers die niet gebruikt worden in een la.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:07

Ojee zo zou het er bij mij niet uitzien. Zeker geen vliegenmepper op een aanrecht.

Mocht een mandje of dienblad geen optie zijn.. Misschien een soort leuk kastje/kluisje daar aan die witte muur? Vliegenmepper misschien achter de prullenbak schuiven of zetten (prullenbak staat onder de handdoek/theedoek of ben ik abuis). Geld terug in portemonnee. Theemok mag gerust blijven staan als je de hele dag door thee drinkt, dat snap ik dan wel. Of in de gootsteen zetten, dat valt al minder op haha.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:09

Het stomme is dat we onze telefoons altijd daar opladen ja, er komt in de hoek nog twee planken en ik wilde dan proberen daar de telefoons en opladers neer te leggen. Want die snoeren maakt het misschien nog wel het ergste rommelig.

Het zijn inderdaad kleine rommeltjes die gewoon even slingeren. Ik ben op zich best strikt qua: sleutels in het sleutelbakje en vieze vaat in de vaatwasser, maar je houdt altijd wel rommeltjes die je even hebt gebruikt en die geen vaste plek hebben. Tenminste, wij hebben altijd van die rommeltjes :-D

Maar een mooi dienblad met daarop 2 bakjes zou een goed idee zijn! Plantje erbij, staat ook nog leuk. Ik ga eens even op jacht!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:10

Coentjuh schreef:
Ojee zo zou het er bij mij niet uitzien. Zeker geen vliegenmepper op een aanrecht.


Das wel een beetje vies he haha :Y) we bereiden daar geen eten ofzo, maar ga idd die vliegenmeppers ergens anders parkeren.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:12

En nu zijn het deze rommeltjes, als ik dit nu heb opgeruimd liggen er morgen 5 andere rommeltjes. Dus iets van een bakje ofzo zou goed werken wellicht! En dus planken aan de muur rechts, hoewel je alsnog bij binnenkomst eerst hier tegenaan loopt. Heb vaak ook m'n handen vol en dan dump je alle spullen zo op de hoek van het kookeiland :7

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:15

Ik had er ook erg last van. Maar sinds ik verhuisd ben heb ik het drastisch aangepakt. Kastruimte kastruimte en nog eens kastruimte. En oh ja kastruimte. Mensen werden er gek van, nog meer kasten nodig. Ja nog meer kasten nodig.

Die ikea open kasten waar je bakken in kan doen zijn ideaal. En ik heb een keukentrolley aangeschaft. Snijplank erop, maar op de onderste twee vakken ligt de eventuele vuile vaat in een wasbakje. Daaronder een plankje ongeregeld. In de gang staat een ikea open vakken kast en een minikastje met vier lades. In die liggen de honden spullen per la uitgezocht. In de vakkenkast schoenen, sjaals, mutsen en mijn hangmat, netjes in bakken in de kast,

Alles heeft daar nu een vaste plek. Medicijnen in een bak, sleutels heuptas en petje in een vak van ikea achter een deurtje. De rest in ieder geval uit het zicht. Een oplader ligt nog open en bloot maar die mag in een hoekje van de buffetkast achter mijn roer en baklepels. Netjes uit het zicht.

Het enige waar ik nog mee worstel is de was. Wasmachine staat beneden in een kleine bijkeuken. Was vouwen doe ik op de kleine keukentafel. Het is nog worstelen om die meteen op te ruimen ook.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-09-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:16

Ik denk dat ik idd toch zou gaan voor een leuke mand of een hip open kistje. Je eiland is er zeker groot genoeg voor en idd, alle troepjes erin en het oogt in ieder geval veel opgeruimder.
Hier is het gewoon het keukenblad aan 1 kant wat er vrij snel zo uitziet. Daar komen we langs binnen vanuit de bijkeuken dus daar worden nog net niet van veraf de sleutels, zonnebrillen, portemonnees enzo op gegooid :) Dus ik heb daar nu eerst eens een dienblad wat ik nog had neergezet en dat gaat al redelijk, maar ik denk dat ik dat ook gewoon ga veranderen in een mandje of een kistje zodat je het ook echt daarin moet kijken om het te zien liggen.

Alle andere dingen hebben hier inmiddels wel een eigen vaste plek (bijvoorbeeld een vliegenmepper en een rolmaat, die gaan na gebruik echt daar terug -> heeft wel enig opvoedwerk richting vriend en dochterlief gekost :D)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:18

Met gereedschap zat ik ook, die heb ik op de onderste plank in een keukenkast gezet. Snel te pakken en zo op te ruimen ook weer. Dat motiveert omdat je meteen resultaat ziet

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:19

Hier ziet de keukentafel er zo uit.

Sleutels heb ik aan haakjes hangen, ieder op zijn eigen haakje.
Daar geen zoektocht meer naar en die gebruiken we ook echt.
Maar een bakje op de tafel heeft hier niet gewerkt, om de een of andere reden ligt het meeste er nog steeds naast :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:20

Ik zou een van de lades (deels) leeg halen en daar een paar bakjes in zetten voor de rommeltjes en kleine prullen.
Ook de laders kunnen daar in, en als je ze gaat gebruiken pak je ze eruit.
Misschien een mooie houder voor de keukenrol waardoor die wat minder in het oog springt, dit idee: KLIK

En dan een vaste plek zoeken voor de vliegenmepper idd..
En wat staat er op het notitieblokje? Wij hebben een mooi krijtbord met houten lijst opgehangen voor oa het boodschappenlijstje en to do lijstje, ideaal en ziet er heel netjes uit.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:28

_Penotti schreef:
Hier ziet de keukentafel er zo uit.

Sleutels heb ik aan haakjes hangen, ieder op zijn eigen haakje.
Daar geen zoektocht meer naar en die gebruiken we ook echt.
Maar een bakje op de tafel heeft hier niet gewerkt, om de een of andere reden ligt het meeste er nog steeds naast :+

zo jherkenbaar, de bakjes worden ook steeds voller.. alles wordt er in gekieperd. Klein rolletje snoep, oplader, loom-armbandje, toch een sleutel, surprise-ei doosje wat bewaard moet, visitekaartje,.. en natuurlijk kan dat allemaal weggeruimd, en dat doe IK ook steeds, maar de rest van het huishouden doet er heel slecht aan mee :+

Ik heb wel een grote dichte kast gekocht, heel fijn maar ook die zit snel vol hoor!
Het blijft soms zoeken naar de juiste modus. Ik zoek nu een dicht mandje (met deksel) voor in de gang, waar ik deo van mijn vriend terug vind, een borstel, gel, poepzakjes voor de hond etc etc.. ik wil het gewoon uit het zicht allemaal, bovendien is het heel lastig schoonmaken tussen al dat kleine spul dat op die plank ligt.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:32

Ja het punt is niet zozeer dat we geen opbergruimte hebben, in de berging hebben we over de hele zijde van 4 meter een grote wandkast met superveel opbergruimte. Probleem is gewoon dat dit de plek is waar je als eerste tegenaan loopt en waar je dus alles wat je in je handen hebt dumpt. Dus een dienblad of bakjes op het kookeiland zal goed kunnen werken, lades leegmaken voor dit soort prutjes zal waarschijnlijk niets uithalen. Wellicht dan wel planken gelijk om de hoek, dat we onszelf aanwennen dat we de boel daar deponeren i.p.v. op het kookeiland.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Rommelig kookeiland, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:35


Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Rommelig kookeiland, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:42

Uiteindelijk is het een kwestie van gelijk alles opruimen. Bakjes zijn leuk maar eindigen bij ons thuis altijd als verzamelplaats voor diverse spullen. Zorgen dat alles een vaste plek heeft is hier het codewoord.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:42

Kan je linkje niet bekijken helaas maar een dienblad is hier ideaal voor.

Ik heb er 1 van de Action gehaald, samen met een bijpassende steun waar brieven in kunnen.
Plantje er bij op en hier dan op tafel, want daar was bij ons de grootste rommel.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:43