kadastrale kaart, afmetingen tuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 21:53

Hier weet vast iemand antwoord op.

We willen ons huis aan de zijkant gaan uitbouwen en ik wil graag weten waar de erfgrens loopt. Wanneer er een mooie schutting zou staan is het redelijk eenvoudig, maar er staat een enorme ligusterhaag van 4 meter hoog en een goede 3 meter breed. Deze staat er al ruim 40 jaar dus geen idee wat er toen kloppend gemaakt is.

Ik heb wat op internet gezocht maar zie prijzen tussen een paar euro tot goed 100 euro.

Waar kan ik deze het beste opvragen? Het gaat om een kaart waar echt afmetingen op staan.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:57

Kadaster laten komen en alles netjes laten opmeten.
Dat is de betrouwbaarste en de enige officiële instantie.
Aan een kadasterkaart heb je niet zoveel.. want die is niet precies genoeg.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:59

Wil je het echt weten dan moet je het kadaster opnieuw de grens uit laten zetten. En dan ook echt het kadaster en niet een ander bedrijf, kadaster is rechtsgeldig.
En anders de kadastrale kaart bij het kadaster opvragen.
Wij hebben dat laatste ook gedaan maar was niet afdoende om het echt nauwkeurig te weten (ze blijken bij de bouw uitgegaan te zijn van verkeerde paaltjes, waardoor de garage achter een paar cm over de grens ging en wij wilden daar juist achter aanbouwen).
Dus uiteindelijk nog de grens moeten laten uitmeten.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:02

Thanks voor de tips. Kunnen ze dat uitmeten ook doen terwijl de haag er staat?

Maar ik begrijp dat ze bij het kadaster ook kaarten hebben waarop afmetingen staan die op dat moment bij hen bekend zijn? Ik vind nu enkel kaarten zonder afmetingen.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:12

Hallo,

Onze ervaring is anders dan van Brainless.

Voor een deel van het perceel had het Kadaster een (oude) kaart waarop de grenspunten (Gemarkeerd met metalen pijpjes diep in de grond) uitgemeten waren t.o.v. vaste punten zoals een hoek van een woning. Een ander deel van het perceel daar waren de grenzen relatief recent van gewijzigd. Hiervan stonden alleen de coördinaten op kaart en was er geen fysieke markering.

Deze coördinaten hebben we laten uitzetten door een landmetersbedrijf (Geomij?). Alleen bij een grensconflict is het verplicht het kadaster de grens / punten uit te laten zetten. Het landmetersbedrijf rekende zich maar één fractie (~1/3) van de de kosten van het kadaster.

De kosten van de kaarten kopen bij het kadaster waren een paar tientjes.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:14

PSvanLot schreef:
Thanks voor de tips. Kunnen ze dat uitmeten ook doen terwijl de haag er staat?

Maar ik begrijp dat ze bij het kadaster ook kaarten hebben waarop afmetingen staan die op dat moment bij hen bekend zijn? Ik vind nu enkel kaarten zonder afmetingen.

Zij gebruiken coördinaten.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:18

Chely schreef:
Hallo,

Onze ervaring is anders dan van Brainless.

Voor een deel van het perceel had het Kadaster een (oude) kaart waarop de grenspunten (Gemarkeerd met metalen pijpjes diep in de grond) uitgemeten waren t.o.v. vaste punten zoals een hoek van een woning. Een ander deel van het perceel daar waren de grenzen relatief recent van gewijzigd. Hiervan stonden alleen de coördinaten op kaart en was er geen fysieke markering.

Deze coördinaten hebben we laten uitzetten door een landmetersbedrijf (Geomij?). Alleen bij een grensconflict is het verplicht het kadaster de grens / punten uit te laten zetten. Het landmetersbedrijf rekende zich maar één fractie (~1/3) van de de kosten van het kadaster.

De kosten van de kaarten kopen bij het kadaster waren een paar tientjes.


Ik zag inderdaad dat de landmeting van het Kadaster behoorlijk aan de prijs is. Er zijn zeker geen wijzigingen aangebracht in de erfgrenzen, het huis is sinds de bouw in '68 in bezig van de familie en de haag is ook ergens rond die tijd gezet.

Ik ga eens wat rondbellen morgen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:28

Ik zou als ik jou was gewoon met het Kadaster zelf contact opnemen, dan weet je zeker dat de informatie die je krijgt, ook echt klopt :)

Als ze iets van tekeningen hebben is het wel handig om er rekening mee te houden hoe groot de kans is dat je ze zelf kan interpreteren. Wij hebben hier officiële kadastertekeningen met allerlei maten uitgemeten en ingetekend, waardoor je in principe kan zien tot hoeveel meter vanaf je gevel de erfgrens loopt.

Alleen bij ons is er nogal wat verbouwd waardoor het lastig inschatten is vanaf welk punt ze het precies gemeten hebben...het huis is niet meer dezelfde vorm als toen, de aanbouw is meerdere keren van formaat en vorm veranderd. En dan zit je alsnog :=

Maargoed je zal sowieso een basis moeten hebben om vanuit te gaan en dat zijn toch de gegevens van het kadaster, dus die heb je sowieso nodig....of er nu opnieuw gemeten moet worden of niet :)

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:36

Hier is zeker niets aangepast sinds 1968, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn.

Het is alleen de vraag of de haag op de erfgrens staat of ernaast. We weten niet hoe groot de uitbouw gaat zijn en te weten waar de erfgrens loopt is wel fijn ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:41

Met een uitbouw zou ik het wel officieel door het kadaster laten uitmeten.. dan kun je daar later nooit meer gezeur over krijgen als hij achteraf wel te dicht op of (net) over de erfgrens staat.
Een schutting is nl zo verplaatst maar een deel van je huis gaat moeilijker.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:43

Brainless schreef:
Met een uitbouw zou ik het wel officieel door het kadaster laten uitmeten.. dan kun je daar later nooit meer gezeur over krijgen als hij achteraf wel te dicht op of (net) over de erfgrens staat.
Een schutting is nl zo verplaatst maar een deel van je huis gaat moeilijker.


Je mag hier in het dorp sowieso tot op de grens bouwen, maar dat gaat te veel worden. De tuin aan de zijkant is om en nabij 5 meter en we willen ongeveer 3 meter uitbouwen. De uitbouw wordt 8 meter lang. Maar de haag zal weg moeten en er moet iets anders voor in de plaats. Schutting oid.
Die wil ik uiteraard wel op de goede plek hebben staan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:19

Als de buren geen problemen geven zou ik de haag meteen weghalen en dan de erfgrens laten inmeten. Dat geeft ook bij de nieuwbouw meer ruimte aan de bouwwerkzaamheden.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:43

Als het goed is heb je bij het huis een kadastrale kaart, die krijg je als je het huis koopt. Die heb ik hier ook liggen, alle energie leidingen ed die door de tuin en het land lopen staan daar ook op bijvoorbeeld. Ik heb hem vorig jaar nog gebruikt toen de buren bedachten hun mestopslag te dichtbij te zetten. Met deze kaart kun je het zelf gewoon nameten. De buren hebben ook vast 1 kun je het samen uitmeten.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 09:53

DubbelDun schreef:
Als de buren geen problemen geven zou ik de haag meteen weghalen en dan de erfgrens laten inmeten. Dat geeft ook bij de nieuwbouw meer ruimte aan de bouwwerkzaamheden.


We hebben geen buren ;)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:20

Dat is het beste... meteen er uit halen dan die boel :)

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:16

PSvanLot schreef:
DubbelDun schreef:
Als de buren geen problemen geven zou ik de haag meteen weghalen en dan de erfgrens laten inmeten. Dat geeft ook bij de nieuwbouw meer ruimte aan de bouwwerkzaamheden.


We hebben geen buren ;)

Oh heerlijk lijkt me dat.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:27

Als je het zeker wilt weten dan moet je het echt laten uitmeten door het kadaster. Kaarten zijn leuk voor een idee van hoe een perceel er uit ziet maar je hebt er niks aan voor de maten. Een grensreconstructie van een rechte grens (geen buigpunten) heeft ons €450 gekost. Dat is niet niks maar dan heb je zekerheid. Anders blijft het gissen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:34

Maar zolang je een nieuwe omheining op de plek van de oude houdt zal niemand er over kunnen vallen, zeker niet als je toch geen buren hebt :)
Als je vermoed dat je 'inlevert' aan grond is het handig om na te laten meten.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:50

Als je geen buren hebt en het niet op de cm naukeurig hoefd zou ik het gewoon meten aan de hand van de kadastrale kaart van het kadaster. Deze is op schaal (1:5) meet hoeveel cm er op de kaart tussen de bebouwing en de erfgrens zit. Vervolgens meet je dit buiten ook en zit je echt wel in de buurt!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:02

Wat zit er aan de andere kant van de heg??

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:19

Ik kan het behoorlijk nauwkeurig nakijken aan de hand van de geografische kaart en het kadaster. Mocht je dat willen

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 13:23

bigone schreef:
Wat zit er aan de andere kant van de heg??


Grasland van de gemeente. Ik heb contact met ze gehad en ze zijn al komen kijken.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:29

DubbelDun schreef:
Maar zolang je een nieuwe omheining op de plek van de oude houdt zal niemand er over kunnen vallen, zeker niet als je toch geen buren hebt :)
Als je vermoed dat je 'inlevert' aan grond is het handig om na te laten meten.

Dit dus, ik zou er dan ook geen kosten aan maken als dit niet nodig is.

Maar lees ook dat de gemeente als is gekomen. Ben benieuwd wat er uit is gekomen :)

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 13:38

Lizz schreef:
DubbelDun schreef:
Maar zolang je een nieuwe omheining op de plek van de oude houdt zal niemand er over kunnen vallen, zeker niet als je toch geen buren hebt :)
Als je vermoed dat je 'inlevert' aan grond is het handig om na te laten meten.

Dit dus, ik zou er dan ook geen kosten aan maken als dit niet nodig is.

Maar lees ook dat de gemeente als is gekomen. Ben benieuwd wat er uit is gekomen :)


Dat het goed was dat we de heg gingen verwijderen en dat we even bij het kadaster moesten kijken voor de erfgrens...

Al zetten we de schutting buiten de heg dan zal er nog geen haan naar kraaien, maar vind het voor mezelf toch wel fijn het te weten en goed te doen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kadastrale kaart, afmetingen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:13

Dan heel simpel, vraag de gemeente waar de grens loopt.