Traprenovatie... Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Traprenovatie... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 16:44

Als je zelf door de bomen het bos of door de traptreden de trap in dit geval niet meer ziet, zijn daar altijd nog bokkers die vaak goede ideeën of inzichten hebben. Dus bij deze...

Mijn vriend en ik hebben een leuke eengezinswoning gekocht. In principe hoeft er niet heel veel gedaan te worden: ander vloer beneden en eerste verdieping, plafonds stucen en muren schilderen. De zolder is in 2014 helemaal gedaan. Keuken is prima en de badkamer komt over een paar jaar aan de beurt :D

Maar... De trappen zijn niet naar ons zin.

Op de trap van beneden naar eerste verdieping (dichte en rechte trap, zonder draaien, 12 treden) ligt nu tapijt/vloerbedekking. Netjes gelegd, maar gewoon niet onze smaak.

Afbeelding

De trap van eerste verdieping naar zolder (open trap, een kwart draai en ook 12 treden) moet echt mee gedaan worden: de trap is hier en daar beschadigt, verf bladdert eraf en de halve maantjes die erop zitten hebben de kattennagels niet overleefd.

Afbeelding

We hebben de volgende opties nu op ons lijstje staan:
- Niks doen aan de benedentrap. Boventrap schuren en verven. Ik zou dan halve maantjes erop willen (ja lelijk, maar wel praktisch. Ik ben er zo een die regelmatig naar beneden glijdt in plaats van stapt. Zeker met de wetenschap dat ik regelmatig met volle wasmanden de trap op en af zal gaan..).

- Op de benedentrap overzettreden plaatsen. Maar wat dan op de zoldertrap? Ook overzettreden? Rondom of alleen de bovenkant en onderkant verven? Of helemaal verven?

- Traprenovatie uit laten voeren... Maar dat past eigenlijk niet in ons financieel plaatje op dit moment. De prijzen zijn ook echt bizar hoog (offertes die ik nu ontvangen heb variëren van €2000 tot €5000 voor 2 trappen...).

Vinyl hebben we ook naar gekeken (is goedkoper). Maar bij Karwei/Praxis/Gamma hebben ze dat maar in 2 kleuren en die matchen echt totaal niet bij onze laminaat vloer (houtlook/structuur).

Dus... Wij zijn heel benieuwd: hoe zien jullie trappen eruit? Waar hebben jullie voor gekozen en waarom? Hebben jullie tips tegen gladheid op de trap? Zijn overzettreden erg glad? Is het te doen om zelf de overzettreden te monteren/plaatsen? Hebben jullie nog andere ideeën om aan het lijstje toe te voegen? :D

We zijn benieuwd! *\o/*

Lizz

Re: Traprenovatie... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:20

Heb je al naar flexxstairs gekeken?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar ziet er wel interessant uit.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:33

Ik heb zelf pvc er op gedaan. Kun je ook kiezen uit verschillende antislipprofielen. Wij hebben het bij de bouwmarkt gekocht. Was makkelijk te doen en niet superduur.

Edit. Inderdaad flexxstairs.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:55

Als je de de gelijkvloerse trap wil renoveren, moet je zowieso eerst dat tapijt eraf halen en dat kan een behoorlijk vervelend klusje zijn als je dat zelf wil doen. Geen enkel materiaal of optie zal kunnen bevestigd worden zolang dat tapijt op de trap ligt. Ook geen overzettreden!

Geen idee hoe handig jullie zijn, maar het zou wel kunnen dat er een best mooie houten trap
onder dat tapijt zit, dus als je voldoende vertrouwen in jezelf hebt op vlak van klussen, kan je die eventueel best mooi restaureren? Als je je niet direct wil wagen aan zelf dat tapijt vakkundig verwijderen, zou ik dat alvast zeker laten doen.
Maar als je financiën het momenteel niet toelaten, zou ik met deze trap even wachten ;)

Wat je zoldertrap betreft, die zou ik persoonlijk gewoon schuren en verven, of anders houten overzettreden, dat ligt wat aan jullie smaak. Ik ben persoonlijk niet zo voor het hout-hout overal, dus bij een houtlook vloer, zou ik voor een geverfde trap gaan. Op deze manier ben je volgens mij zowieso het goedkoopst af en voor zover ik kan zien op foto zit er een prima trap onder die lelijke stukken tapijt!
Je hebt trouwens ook antislip-strips voor op trappen, dan moet je geen halve maantjes erop doen! Iets cleaner van look lijkt mij ;)

Had gehoopt dat ik meer hulp kon bieden bij het lezen van de topictitel, maar dit is uiteindelijk meer een kwestie van persoonlijke smaak dan architectuur :)

GDG

Re: Traprenovatie... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:06

Ik zou het beneden in eerste instantie zo laten. Boven zou ik inderdaad verven, wij hebben het ooit afgelakt met een soort anti-sliplak, als ik het me goed herinner. Ben er nooit vanaf gegleden maar ik loop dan ook wel redelijk voorzichtig naar beneden.