Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:13

Heb ook zo'n ding in mijn tuin staan en die krijg ik niet uitgegraven zonder schade. Acer Palmatum dissectum
Even voor de goede orde Bonsai bomen zijn gewone bomen alleen dmv snoeien blijven ze klein en gedrongen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:51

Ruim rondom uitsteken, zoals alle planten die verpoot worden. Het is geen bonsai meer, omdat hij al langer in de volle grond staat. Niet alleen door snoei maakt het een bonsai, ook de behandeling van de wortels. Ik heb meerdere acers staan die voorheen bonsai waren, ook meerdere keren verhuisd. Mijn moeder zit in de bonsais, wat acers die uiteindelijk toch niet de goede vorm hadden zijn in mijn tuin belandt. :))

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:02

Bedankt voor de reacties. Ik weet niet of ze nog terug in pot kunnen, want dan zal er wel heel veel van de wortels af moeten denk ik.
Het gaat om 4 boompjes, het was eigenlijk een "bos" van 5 bij elkaar in een schaal.
Ik kan misschien ook nog even informeren of er hier iemand in de buurt woont van de bonsai vereniging waar mijn ex zijn vader lid van was.
Wat ik heb begrepen worden er wel vaker bonsai tijdelijk in de volle grond gezet en later weer in pot. Maar misschien moeten ze bij mijn ex schoonmoeder ook wel weer de volle grond in.

Weten jullie of het iets uitmaakt dat ze in de lente uitgegraven moeten worden?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:07

Terug in schaal is een proces wat wat langer duurt en niet meteen kan, want dat kunnen de wortels niet aan.
Wat ik eigenlijk uit je bericht proef is dat je ze weer graag origineel wil hebben, als bonsai. Ik zou dan zeker hulp van de vereniging vragen. Ook met het verzorgen, ze moeten toch in snoei bijgehouden worden.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:11

Neonlight schreef:
Terug in schaal is een proces wat wat langer duurt en niet meteen kan, want dat kunnen de wortels niet aan.
Wat ik eigenlijk uit je bericht proef is dat je ze weer graag origineel wil hebben, als bonsai. Ik zou dan zeker hulp van de vereniging vragen. Ook met het verzorgen, ze moeten toch in snoei bijgehouden worden.


In snoeien zijn ze al die tijd goed bijgehouden. Maar ik moet even navragen waar mijn ex schoonmoeder ze nu uiteindelijk wil hebben.
Helaas is het contact niet al te best. En mn ex zegt de ene keer dat ik ze maar moet laten staan en de andere keer dat zijn moeder ze terug wil |o

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:47

Er is altijd een risico dat ze het verplanten niet overleven. Zeker met het rare weer van de afgelopen tijd.
Nu loopt alles uit, het is nog steeds gortdroog en esdoorns zeker deze Japanners zijn erg gevoelig. Niet om te gaan stoken in een goed huwelijk( ;) )maar laat die boompjes als het even kan staan.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:55

Ik had een hele lading appel- en perenboompjes bij een stichting besteld. Mailen ze vandaag de factuur, en oja. We komen ze ook vandaag bezorgen.

Joh, fijn dat je dat ff wat eerder laat weten, dan had er misschien nog iemand thuis kunnen zijn... :roll:

Jolien87

Berichten: 17434
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:58

Prairy schreef:
Ik had een hele lading appel- en perenboompjes bij een stichting besteld. Mailen ze vandaag de factuur, en oja. We komen ze ook vandaag bezorgen.

Joh, fijn dat je dat ff wat eerder laat weten, dan had er misschien nog iemand thuis kunnen zijn... :roll:


Ohjee. En een boomgaard afleveren bij de buren zal ook vast niet kunnen. :=

Ik merk dat mijn handen steeds meer gaan jeuken om te gaan snoeien. Dit weer is zo verraderlijk, het kan zomaar ineens kouder worden maar dat kan je, je haast niet voorstellen als de zon zo lekker schijnt.

De buren hebben zondag de boom in huin tuin weggehaald, dat scheelt echt enórm veel aan zonlicht in onze tuin. Wat een licht! <3

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:04

Nee, 38 boompjes afleveren bij de buren is ook niks. Die ruimte hebben ze wel hoor, maar handig is het niet, die zitten een meter of 150 bij ons vandaan van waar de boompjes heen moeten...

Dat is wel fijn, meer licht!

Wij hebben afgelopen jaar ook een aantal bomen gedund, was jaren geen onderhoud gepleegd. Deels moeten we die nog opruimen maar dat gaan we van de zomer doen, als we ze gelijk in balken en planken laten zagen. Ze zijn ook te zwaar om te verplaatsen zonder goed materiaal :P Dikke eik van bijna halve meter doorsnede gaat mooi nergens heen als je probeert te duwen hebben we gemerkt :+

Jolien87

Berichten: 17434
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:08

:')
Deze boom was gelukkig wel wat kleiner dan jullie eik. We vermoeden dat het oorspronkelijk iets van een struik was die nooit is gesnoeid. Ding was inmiddels 6 meter hoog en ieder jaar weer liet hij enorm veel rotzooi vallen. In de herst zijn blad, in de winter rode besjes en in het voorjaar en de zomer de ingedroogde besjes die er na de winter nog in zaten. :=

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:56

TinkerTreas schreef:
Neonlight schreef:
Terug in schaal is een proces wat wat langer duurt en niet meteen kan, want dat kunnen de wortels niet aan.
Wat ik eigenlijk uit je bericht proef is dat je ze weer graag origineel wil hebben, als bonsai. Ik zou dan zeker hulp van de vereniging vragen. Ook met het verzorgen, ze moeten toch in snoei bijgehouden worden.


In snoeien zijn ze al die tijd goed bijgehouden. Maar ik moet even navragen waar mijn ex schoonmoeder ze nu uiteindelijk wil hebben.
Helaas is het contact niet al te best. En mn ex zegt de ene keer dat ik ze maar moet laten staan en de andere keer dat zijn moeder ze terug wil |o


Ik zou tegen je ex zeggen dat als hij er uit is, hij maar een afspraak moet maken wanneer hij ze er zelf uit komt halen. Zul je straks zien dat ze het niet overleven en dat jij dat in je schoenen geschoven krijgt.
Zou er niet aankomen en gewoon van genieten zolang je ex nog niet weet wat hij wil.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:58

Ik zou ze ook lekker laten staan, en via mail aangeven aan hem en aan zijn moeder (dat je het op schrift hebt) dat hij ze voor een bepaalde tijd op kan komen halen, of zijn moeder, en daarna klaar.

Ik zou er toch mooi niet mee blijven leuren...

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:04

karin1985 schreef:
Ik zou tegen je ex zeggen dat als hij er uit is, hij maar een afspraak moet maken wanneer hij ze er zelf uit komt halen. Zul je straks zien dat ze het niet overleven en dat jij dat in je schoenen geschoven krijgt.
Zou er niet aankomen en gewoon van genieten zolang je ex nog niet weet wat hij wil.


Ik denk dat ik dat maar gewoon ga doen inderdaad. Als ze de boompjes willen hebben mogen ze die eruit halen voordat ik de sleutel in moet leveren (huurhuis). En anders blijven ze staan.
Ik kan ze sowieso niet meenemen, want ik ga naar een flat.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:51

Prairy schreef:
Ik had een hele lading appel- en perenboompjes bij een stichting besteld. Mailen ze vandaag de factuur, en oja. We komen ze ook vandaag bezorgen.

Joh, fijn dat je dat ff wat eerder laat weten, dan had er misschien nog iemand thuis kunnen zijn... :roll:


Ik heb denk ik bij dezelfde stichting besteld. Heeft het bij jou lang geduurd tussen her bestellen en brengen? Ik kijk niet zo vaak mijn mail, maar moet dus wel even op gaan letten.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:43

Suzanne_k schreef:
Prairy schreef:
Ik had een hele lading appel- en perenboompjes bij een stichting besteld. Mailen ze vandaag de factuur, en oja. We komen ze ook vandaag bezorgen.

Joh, fijn dat je dat ff wat eerder laat weten, dan had er misschien nog iemand thuis kunnen zijn... :roll:


Ik heb denk ik bij dezelfde stichting besteld. Heeft het bij jou lang geduurd tussen her bestellen en brengen? Ik kijk niet zo vaak mijn mail, maar moet dus wel even op gaan letten.


Ik heb ze 6 februari besteld, 7 februari bevestiging gehad en uiteindelijk dus gisteren levering. Tis volgens mij wel een beetje wanneer er meer bestellingen bij je in de buurt zijn.

Uiteindelijk kwam de beste man om 17.45 (ze hadden me toch nog terug gemaild dat het rond 17u zou zijn).

Reken erop dat ze kaal en droog zijn, en dat je ze dus ofwel gelijk in de grond, ofwel in pot/kuip moet zetten en goed water moet geven. Wij hebben er nu tijdelijk 22 in pot staan (ik had toevallig net van marktplaats een hele zooi grote plastic potten gehaald, mazzel!), hadden nog wat potgrond en compost, de rest tijdelijk in kuipen en die gaan dit weekend de grond in en dan zien we wel wat het wordt.

Er zaten weinig labels aan helaas, dus ik weet niet wat peer/appel is en al helemaal niet welk ras bij de meeste boompjes, dat is wel jammer, maar ja. Een grote verrassing dus :+

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:05

wat een leuk topic
wij hebben een best grote tuin die we nu aan het omzetten zijn stond een groot transformator hok in.
weet niet veel van planten en tuinieren maar vind het wel erg leuk zal straks es wat foto's maken.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:55

Weet iemand of je een vlinderstruik kan uitdunnen? Zoals die van mij is, prachtig als je de ruimte er voor hebt, maar voor mijn tuin eigenlijk te groot...
Hij is al gesnoeid :)

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:56

Vlinderstruik kun je elk jaar heel kort snoeien. 30 cm boven de grond ongeveer. En uiteraard kun je tussentijds ook dunnen als het nodig is.

Ik ga die van mijn over een maand snoeien ongeveer. Ik ben nu nog te bang dat hij kapot kan vriezen. Al jeukt het wel met dit weer.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:10

Ik heb er al eentje gesnoeid. Vorig jaar zijn er zaailingen van de vlinderstruik opgekomen. Dat vind ik zo bijzonder. Opeens zag ik naast de kippenren, tussen een grote salie, een vlinderstruik :):) die mag daar lekker blijven staan. Ik ben gek van vlinderstruiken, maar je moet wel een goede snoeischaar hebben als je een kleine tuin hebt.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:43

Hij is al maximaal gesnoeid, maar vrees dat ie gewoon niet in het bestemmingsplan past :+
Tis echt een prachtige struik, maar gewoon te groot...
Huidige situatie:
Afbeelding
Heb de border dus verbonden met elkaar. Ik wil de sering op de plek van de vlinderstruik hebben, waar nu de hortensia's staan, dscht ik aan een flink grote bloempot midden in de border, met daarin hangbloemen zoals petunia's. De hortensias krijgen een nieuwe plek. Ik zit er aan te denken om de border te verhogen met planken, maar twijfel een beetje aan de hoogte, 10, 20, 30cm??

Hier, naast de poster wil ik een mediterraanse kruiden langs de schutting.
Afbeelding

En zat te denken om hier, langs de muur (mss een pallet ombouwen) varens te laten groeien die winterhard zijn :)
Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:08

Afbeelding

Oei ik groei... Euh bloei...

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:23

Straks goed afdekken als het weer gaat vriezen.

beccy

Berichten: 738
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: oostburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:11

Hoi allemaal,
Lees al een tijdje met jullie mee en zou jullie nu iets willen vragen.
We hebben nu ons huis 1.5 jaar. Hiervoor heeft het 4 jaar leeg gestaan wat dus niet ten goede van de tuin is geweest. We willen graag dit jaar ws de voortuin aan gaan pakken, maar hebben geen benul van wat we willen.. Of ja eigenlijk wel, maar zitten wel met een budget. Graag een onderhoudsvriendelijke tuin, maar ivm budget met niet teveel tegels. Iemand enig idee hoe we de voortuin kunnen indelen zonder dat het ons 1000'en euro's kost?
We dachten in eerste instantie om hem leeg te laten halen door een kraan. Gras is meer mos en aan de kant van de buren zitten behoorlijke wortels.
Een echt leuk plan voor de indeling ofzo hebben we nog niet.
Mss een leuke groene Haag? We willen wel graag een pad van de stoep naar de voordeur en een pad voor ons huis langs.de oprit willen we ook behouden.
Iemand die zich eraan wil wagen? Ideeen voor materialen/groen/indeling?


Afbeelding
Afbeelding

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:24

Ik zou denk ik een leuke verhoogde border maken met verschillende vaste en groenblijvende planten en boompjes.
De inrit verbreden zodat je 2 auto's naast elkaar kan zetten en desnoods met een deel basaltsplit/grond.
En dan een meter breed pad voor het huis langs, praktisch met ramen lappen etc.

Ik denk dat ik een foto van mijn voortuin heb geupload :)

beccy

Berichten: 738
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: oostburg

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:32

Nou verbreden van de oprit hoeft niet, want kunnen drie auto's kwijt als ik mijn auto tot de garage door zou rijden. Bovendien ook altijd plaats voor de deur.
Kan je foto Niet zien geloof ik