Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:00

Oooh wel! Heerlijk dat natte gras onder je voeten!
Ik zag ergens een grasveldje wat geen gras was, maar ik kon niet ontdekken wat het dan wel was. Leek een beetje op tijm of mos. Vond ik erg mooi.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:07

Afbeelding
Hulp gevraagd: ik wil in dit gazon een aantal plantvakken maken, maar twijfel heel erg over vormen. Organische vormen, of juist rechthoekig... ik weet het niet. Ik houd niet van erg ‘bedachte’ tuinen, het mooist vind ik als het eruit ziet alsof het toevallig zo onstaan is.
De totale diepte van het gras is ongeveer 25 meter (dus van terras bij het huis tot aan de schutting.
Wie vind het leuk om mee te denken?

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:24

Annetje schreef:
Oooh wel! Heerlijk dat natte gras onder je voeten!
Ik zag ergens een grasveldje wat geen gras was, maar ik kon niet ontdekken wat het dan wel was. Leek een beetje op tijm of mos. Vond ik erg mooi.

Als je erachter komt, graag!
Een deel van onze tuin moeten we ook met de aanhangers over kunnen, maar ik wil het wel gezellig groen heb en gras onderhoud is aan ons ook niet echt besteed. Dus als we nu een alternatief kunnen vinden dat minder onderhoud vergt dan houd ik me aanbevolen!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:29

Wat doen jullie eigenlijk aan/tegen slakken in de tuin? Ik heb vorig jaar ontzettend veel last gehad van naaktslakken (en die vind k zo smerig) dat ik een pak Escar-Go heb gekocht om van het voorjaar te strooien. Toch ben ik een beetje huiverig, want hoewel er overal staat dat het niet schadelijk is voor bijvoorbeeld vogels, of huisdieren, vind ik het eng om zomaar 'gif' te strooien.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:33

Mijn ouders zetten dan wel eens glazen bier in de tuin, daar kruipen ze dan in en verzuipen ze in geloof ik.

Maar die hebben er ook echt maar één of twee jaar last van gehad en daarna nooit weer... :?

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:38

Ik heb kippen. Die houden van slakken! ;)

Ceetje, hoe veel gras wil je houden en met welk doel? Ik wil best een schetsje maken. :)
En vooral je plantkeuze en dichtheid bepaald dat natuurlijke beeld waar je van houd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:23

Malenka schreef:
Ceetje, hoe veel gras wil je houden en met welk doel? Ik wil best een schetsje maken. :)
En vooral je plantkeuze en dichtheid bepaald dat natuurlijke beeld waar je van houd.


Ah, dat is super fijn en lief dat je dit aanbiedt. *\o/* Ik wil ongeveer 60% gras houden en houd van een cottages achtige stijl, maar wel behapbaar qua onderhoud. Dit is namelijk maar een deel van de tuin. Sowieso komen er bij het terras bij het huis aan weerszijde van de staptegels twee bolaccacia’s en tussen het kleine schuurtje en het uitstekende stukje schutting links een mooie voorjaarsbloeier (prunus?)
Ik wil het gras houden voor de honden en het ruimtelijke effect, maar ook omdat alles beplanten niet te betalen is en vanwege het makkelijke onderhoud (zie de discussie hierboven). Ik ben gek op hortensia’s, vlinderstruiken (bij de kippenren spontaan zaailingen opgekomen, mogen lekker blijven) en clematis.
Dit vind ik een heel fijne sfeer.

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78515
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:57

Kijk anders eens naar Isotoma Blue Foot. Is nieuw en daar moet je over kunnen lopen. Ik wil hier ook wat gaan zetten.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:00

Neonlight schreef:
Isotoma Blue Foot


Dat is leuk spul! Ik wilde al kruiptijm voorstellen, maar dit ziet er nog gezelliger uit.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78515
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:01

Ja, ik zag het en werd verliefd. <3

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:34

Zo ik heb even wat foto's gemaakt en maten opgenomen. Als jullie kunnen en willen meedenken graag. Want alleen verzinnen is best lastig. Je hebt snel tunnelvisie

Overdekt terras
3.30 l bij 3.50 b

Rest Tuin
5.50 l bij 3.50 b

Zitje (even met gratis stoeltjes)
2.00 l bij 1.90 b

Zelf zat ik te denken een stuk gras links achterin tot ongeveer terras met rechts nog looppad en links tegen de schutting een border inclusief klimplanten + achter verhoogde border.
Verder wil ik de tegels vervangen door grote 60 x 60 tegels grijs. Maar ik sta open voor alles.

Ik wil ondanks de beperkte ruimte graag veel groen en bloemen. Het is een tuin op noord oost maar door de lage huizen redelijk wat zon.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Blij met mijn houthok. Gekke hoekje toch goed benut

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:37

Ook voor jou; met welke reden wil je gras?

En waar kom je uit met het pad en hoe vaak maak je daar gebruik van?

swartbeessie

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:24

Ik zou de hoogte in gaan! Klimplanten?

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:55

Malenka schreef:
Ook voor jou; met welke reden wil je gras?

En waar kom je uit met het pad en hoe vaak maak je daar gebruik van?

In mijn voortuin heb ik al een stuk gras dus maaien moet ik toch.
Gras staat voor mij gelijk aan tuin. Een tuin zonder gras is geen tuin. :p Het is bijna altijd groen en je kunt er in de zomer nog lekker met een handdoekje op liggen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:41

Vjestagirl schreef:
Wat doen jullie eigenlijk aan/tegen slakken in de tuin? Ik heb vorig jaar ontzettend veel last gehad van naaktslakken (en die vind k zo smerig) dat ik een pak Escar-Go heb gekocht om van het voorjaar te strooien. Toch ben ik een beetje huiverig, want hoewel er overal staat dat het niet schadelijk is voor bijvoorbeeld vogels, of huisdieren, vind ik het eng om zomaar 'gif' te strooien.


Ik strooi ook Escar-Go en de egels zijn in elk geval blijven leven. Ik heb het moeten strooien ondanks de egels,want die eten ze ook. De lupines en stokrozen werden ondanks dat alsnog aangevreten. Blijkbaar heb ik een erg goed slakkenklimaat in mijn tuin.

In mijn tuin bloeien de sneeuwklokjes en krokusjes weer en zag ook dat de lupines alweer bovenkomen. Heerlijk als het voorjaar weer in aantocht is! :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:58

Wanneer gaan jullie je rozen terugsnoeien? Ik heb zowel een klimroos als een aantal struikrozen. Op internet lees ik overal begin maart en vroege voorjaar. Maar vorig jaar was het half maart nog heel koud.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:05

Mijn rozen krijgen in maart/april een sloeibeurt, dus als er al wat uitlopers aan zitten. Afgelopen jaar was inderdaad een uitzondering. Wat betreft een klimroos Alleen de rare takken eruit. Is het echt een wildebras die weer in het gareel moet dan alleen drie hoofdtakken laten staan.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:44

Heeft iemand tips wat te doen met mijn tuin? Ik kom er niet helemaal uit namelijk..

Tuin is 6,5 (breedte van het huis) bij 6 (diep). Niet heel erg groot dus. Best wel wat deuren die goed te bereiken moeten blijven maar ik zou graag meer planten ect in de tuin willen. Ik wilde eerst naast de druif een eettafel neerzetten maar was de vuilnisbakken wat vergeten. De enige plek waar echt goed zoiets kan staan is voor het keukenraam maar eigenlijk wil ik een eettafel én een mogelijkheid tot in de zon liggen. We hebben nu een loungehoek in de schuur wat heel fijn is, maar daar komt natuurlijk geen zon..

Oh en ik wil eigenlijk ook een moestuintje beginnen maar in “kale” aarde gaan mijn katten lopen graven. Heeft iemand daar nog tips voor?

Kortom: help ik kom er niet uit!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:05

Mijn allereerste tip is: maak of koop een verhoogde moestuinbak. Dan heb je het probleem van de katten getackeld, behalve als er erop springen, maar dan iets met gaas erom? En ik zou voor die twee verschillende schuttting gaasrekken plaatsten en daar verschillende klimplanten tegenaan laten groeien, zodat je dat wegwerkt én meer planten hebt.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:25

je kan de vuilnisbakken verplaatsen naar de andere kant naast de schuur.
Dan kun je daar in elk geval je tafel kwijt. En het zonnebed onder de parasol.

En verder misschien potten overwegen. Dat lijkt me in deze kleine tuin praktischer dan een plantenvak.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:16

Ohhh! Die vuilnisbakken verplaatsen had ik al wel overna gedacht maar ik kon maar geen goede plek bedenken, maar naast de schuur daar is een goede! Ik ga eens zo’n tuin teken programma proberen!

Prairy
Berichten: 9083
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:27

Murthul schreef:
Ohhh! Die vuilnisbakken verplaatsen had ik al wel overna gedacht maar ik kon maar geen goede plek bedenken, maar naast de schuur daar is een goede! Ik ga eens zo’n tuin teken programma proberen!

En als je dan een soort ombouw maakt, kun je daar evt aan de zijkant/voorkant/bovenkant (niet draaiend deel) ook nog plantjes tegenaan laten groeien. Je zou er ook een soort bakjes tegenaan kunnen maken waar je plantjes in kunt doen.

In zo'n kleine tuin kun je het beste van de hoogte gebruik maken.

Ik heb gebruik gemaakt van Gardsign, gratis online programma. Ik kon er alleen niet zo heel veel mee omdat de tuinen daar 'maar' maximaal 25x35 meter kunnen zijn. Dat werkt niet om een hectare in te richten :P Maar voor jouw tuintje zou het perfect kunnen zijn.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:54

Misschien ook leuk om small spaces big dreams op Netflix te kijken. Zitten hele leuke tips bij voor kleine tuinen!

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:07

Bismarck, dat is inderdaad een leuke serie. Alleen hebben die engelsen een iets andere definitie van een kleine tuin :')

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:37

Er zitten wel een paar hele mooie piepkleine tuintjes tussen. Tip was vooral de hoogte te benutten.