Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:16

Als je er wortel doek onder heb liggen ga je nog leuke dingen beleven bij een hoosbui. }>
In de oude situatie al was de tuin een beetje een woestenij was best een heleboel leuks van te maken. Maar ieders keus. Grote bakken, vaste planten maar geen coniferen of klimop. Denk aan een Buddleya, Taxus, Camelia, Hamamelis, Kornoeille, Helleborus, diverse verwilderingsbollen en dan soorten met verschillende bloeiperiodes.
Waar ik woon. Is een nieuwe huurder verplicht en moet er ook voor tekenen als ze een woning betrekken met of een siertuin of moestuin dat ze deze in goede staat blijven houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:48

Morganlefay schreef:
Als je er wortel doek onder heb liggen ga je nog leuke dingen beleven bij een hoosbui. }>
In de oude situatie al was de tuin een beetje een woestenij was best een heleboel leuks van te maken. Maar ieders keus. Grote bakken, vaste planten maar geen coniferen of klimop. Denk aan een Buddleya, Taxus, Camelia, Hamamelis, Kornoeille, Helleborus, diverse verwilderingsbollen en dan soorten met verschillende bloeiperiodes.
Waar ik woon. Is een nieuwe huurder verplicht en moet er ook voor tekenen als ze een woning betrekken met of een siertuin of moestuin dat ze deze in goede staat blijven houden.


Dat is een goed idee van de gemeente!!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:59

Booooo, hadden we vorig jaar niet ook al tips gegeven voor jouw tuin? Er staat me bij dat ik er een tekeningetje voor heb gemaakt.Als dat niet zo is dan kijk ik of ik er nog tijd voor heb. De huidige opzet maakt namelijk mijns inziens geen gebruik van de prachtige ruimte die je hebt.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:47

Hier gaat t ook weer kriebelen! De achtertuin begint al een beetje op te komen, al hebben we gelukkig in de winter nog een hele groene tuin met ligusterhagen, bamboe en veel siergras.

Dit jaar is de voortuin aan de beurt. Vorige jaar alle buxus eruit gehaald, dus nu tijd voor wat nieuws. Er wordt eerst nog een drainagesysteem aangelegd voor t huis en als dat klaar is kunnen we gaan planten!

Booo wat een super toffe ruimte zover voor als achter! Alleen ik vind t persoonlijk ook heel jammer dat je voortuin nu een grote grindbak is :o ik vind grind ook verschrikkelijk in onderhoud, zodra het door je worteldoek heen komt blijf je bezig

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:09

vec schreef:
Heeft er hier iemand een moestuin oid? Ik wil graag een vierkantemeter moestuin deze zomer om eens te testen of ik het wat vind.

Ik heb twee bakken met de MM mix, vorig jaar voor het eerst ermee begonnen. Met de mm zaden mixen en de app. Hartstikke leuk om te doen. Komend jaar ga ik ook een klein kasje gebruiken. Er is ook een topic over moestuinen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:45

Er is een apart moestuintopic waarin heel veel ervaringsdeskundigen zitten.

Mijn gras begint alweer te groeien, ik moet eigenlijk maaien. Kan dat in januari?

Verder is het vooralsnog een beetje triest in de tuin. Eind februari ga ik eens een ronde opruimen, vind het nu nog te vroeg. Maar, handen jeuken.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:48

Gras maaien zou ik niet doen. Er is nog kans op nachtvorst.
In februari kun je gras verticuteren en kalk opdoen.
Er zijn verschillende tuinkalenders/boeken met tips wat je het beste in welke periode kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:49

Ik zit te wachten tot ik de boompjes in de voortuin kan snoeien , ze zijn aardig wild := . Mijn aardbeien in de voortuin woekeren al naar buren :)) . In principe moeten de tegels in de voortuin (van het pad) er dit jaar even uit om alles om te scheppen maar dat durf ik eigenlijk niet . Dan heb ik schots en scheve tegels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:50

Ceetje_bokt schreef:
vec schreef:
Heeft er hier iemand een moestuin oid? Ik wil graag een vierkantemeter moestuin deze zomer om eens te testen of ik het wat vind.

Ik heb twee bakken met de MM mix, vorig jaar voor het eerst ermee begonnen. Met de mm zaden mixen en de app. Hartstikke leuk om te doen. Komend jaar ga ik ook een klein kasje gebruiken. Er is ook een topic over moestuinen.


Ga ik dat eens zoeken. Maar een moestuin kun je het niet noemen hoor haha

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:02

Onkruid komt van boven hé, daar gaat geen worteldoek tegen helpen.
Grind lijkt leuk, maar als je het netjes wil houden betekend het regelmatig wieden.
Als het goed is zou het onkruid wel makkelijk te trekken moeten zijn.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:22

Hoi! Ik lees hier al een poosje mee. Ik heb in augustus een huis gekocht en ben binnen bezig geweest met opknappen. Dit voorjaar/zomer is de tuin aan de beurt

Zouden jullie eens mee willen kijken/denken?
Wensen:
-Veel gras (want makkelijk)
- Redelijk strak
- Veel groen, weinig tegels
- Moet een huisje en rennetje voor 2 cavia's komen
- Liefst niet al te veel onderhoud

Ik heb hier foto's van mijn huidige voor- en achtertuin en een schetsje van wat ik in gedachten heb. Alleen het grote blanke gedeelte is dus nog..invulbaar :D

Achter:
Afbeelding

Voor (oude foto):
Afbeelding

Schets:
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:20

Ik heb wel eens een artikel gezien van een dierenarts die zijn cavia's los in de tuin had lopen. Een borderrand om het gras is genoeg om ze er in te houden.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:54

Malenka schreef:
Ik heb wel eens een artikel gezien van een dierenarts die zijn cavia's los in de tuin had lopen. Een borderrand om het gras is genoeg om ze er in te houden.


Lijkt me heel leuk, maar dan ben ik te bang dat ze gepakt worden door katten ofzo :\

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:34

Wij hebben ze 5 jaar los in de tuin gehad. Het was reuze gezellig en bij cavia's inderdaad niet moeilijk om ze in de tuin te houden. 's Avonds gingen ze vanzelf in hun hok. En toen was het in één keer met allemaal gedaan: de marter heeft ze allemaal gedood. -O- Voor mij geen loslopende kleine dieren meer in de tuin helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:35

Gras is volgens mij niet heel erg onderhoudsarm.. cavia's zou ik ivm oa katten/marters ook niet los laten lopen in een tuin.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:36

Gras, als je het goed doet, is ontzettend veel werk!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:58

Vjestagirl schreef:
Gras, als je het goed doet, is ontzettend veel werk!


Als 'goed' een strak gazon is zeker. Dan kan de tuin beter vol met andere vaste planten. Dat is veel minder werk. En bovendien veel beter voor de biodiversiteit. Een gazon is een soort van woestijn.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:04

Ik heb 6m2 aan gras in mijn tuin, en het is echt veel werk om dat goed te houden. Verticuteren, kalk erop, maaien, mesten, bijzaaien, sproeien, maaien maaien maaien. Ik heb eindelijk een hele mooie dichte grasmat gekregen, maar ik ben er per week zo een uur mee bezig in de zomer.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:45

Vjestagirl schreef:
Ik heb 6m2 aan gras in mijn tuin, en het is echt veel werk om dat goed te houden. Verticuteren, kalk erop, maaien, mesten, bijzaaien, sproeien, maaien maaien maaien. Ik heb eindelijk een hele mooie dichte grasmat gekregen, maar ik ben er per week zo een uur mee bezig in de zomer.


Dat geloof ik zeker! En van de redenen dat ik nu echt geen gazon wil. Ik ben in het hele jaar maar een paar uurtjes kwijt aan de tuin.

En tot de sneeuw kwam had ik zelfs bloeiende rozen... Ik geniet van mijn tuin en heb er bijna geen werk aan.

Als ik straks een veel grotere tuin heb en ik een kind heb wil ik op den duur wel graspaden. Je kunt er zo heerlijk op spelen!

Maar een gazon omdat het weinig werk is? Nee, die redenatie klopt echt niet.

Dit is wel leuk om eens anders te kijken naar het gazon.
https://www.groennieuws.nl/klaver-natuu ... -verijker/

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:10

Mijn ouders hebben een kavel van 650 m2 en bijna in de hele tuin gras. Het is een prima gazon en er bijna geen onderhoud aan.
Het is niet perfect, en er zit ook wel wat mos en klaver tussen maar dat maakt me niet zoveel uit.
Er komt hoe dan ook gras, dat sowieso. Dan maar iets meer onderhoud :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:42

Ik heb ook niet veel onderhoud aan het gras: manlief maait ;) maar afgezien daarvan ben ik ook niet veeleisend: klaver vind ik prima, wat onkruid ook geen probleem. Probeer wel de paardenbloemen wat in toom te houden. En sproeien doen we niet: komt na de droogte vanzelf weer goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:48

Ik vind het alleen belangrijk dat gras lekker loopt... :')
Dat doet het nu niet helaas... er liggen korrels beton op en weet ik veel wat nog meer... :\
Vorig jaar heb ik een hoop doorgezaaid, nouja, ik deed een poging... Eens kijken of we de boel weer wat aangenaam kunnen krijgen dit jaar. :+

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:01

Janine1990 schreef:
Ik vind het alleen belangrijk dat gras lekker loopt... :')
Dat doet het nu niet helaas... er liggen korrels beton op en weet ik veel wat nog meer... :
Vorig jaar heb ik een hoop doorgezaaid, nouja, ik deed een poging... Eens kijken of we de boel weer wat aangenaam kunnen krijgen dit jaar. :+


Ik ook, en dan is mos eigenlijk helemaal zo verkeerd nog niet, haha.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:12

Martine_R schreef:
Janine1990 schreef:
Ik vind het alleen belangrijk dat gras lekker loopt... :')
Dat doet het nu niet helaas... er liggen korrels beton op en weet ik veel wat nog meer... :
Vorig jaar heb ik een hoop doorgezaaid, nouja, ik deed een poging... Eens kijken of we de boel weer wat aangenaam kunnen krijgen dit jaar. :+


Ik ook, en dan is mos eigenlijk helemaal zo verkeerd nog niet, haha.

Alleen als het nat is, dan wordt mos in tegenstelling tot gras spekglad!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:51

Nouja, als het nat is ga je toch al niet voor je plezier over het gras lopen :P