Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:06

Hmm, ik ga me eens verdiepen in dat programma. Het deel dat nog ingericht miet worden is niet zo groot. Vorige maand is het ingezaaid met gras, maar er komen nog plantvakken in.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:15

Zo langzaam aan komt het voorjaar in de buurt. Het lijkt mij leuk om te zien hoe iedereen weer aan de slag gaat in de tuin. Afgelopen zomer ben ik verhuisd en binnen is het klaar (op kleine klusjes na). Maar nu komt project achtertuin. Dit is nu letterlijk alleen maar tegels, naast een overkapping aan het huis en een zitje bij de schuur.

Ben benieuwd of er weer animo is voor dit topic.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:25

Ja, animo zeker. Lag afgelopen week een folder van Baldur in de bus, nou, dan komen de kriebels wel.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:32

Ik was me net deze week aan het afvragen of ik dit topic ontvolgd had!
Hier beginnen de plannen ook weer te borrelen. Manlief heeft besloten de schutting naar achteren te plaatsen dus het stuk waar we iets mee kunnen wordt een stuk groter. Feit blijft dat er doorgang moet blijven naar het achterdeel voor de aanhangers dus een lekkere groene volle tuin gaat hem niet worden.
Binnenkort weer eens meten en dan nog eens proberen wat plannen te gaan maken. Hoewel ik vang ben dat we het een jaar vooruit moeten schuiven, want de motor van de auto is gisteren in de soep gelopen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:04

Ik ben aan het worstelen met waar er plantvakken moeten komen in de tuin én hoe ze ongericht worden. Moeilijk moeilijk.

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:29

Ook hier iemand die al zin heeft om aan de tuin te beginnen :).
Wij hebben afgelopen jaar een veranda gezet, die moet nog afgewerkt worden en dan natuurlijk nog inrichten <3 .

Nu zou ik graag mijn teakhouten tuinstoelen zwart verven? Iemand daar ervaring mee?
Ze komen onder de overkapping te staan, maar moeten natuurlijk wel tegen een stootje kunnen :).
Tips zijn welkom.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:28


lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:40

Ik heb ook echt sin om weer buiten aan de slag te gaan.
We zijn binnen nog lang niet klaar maar ik ben er wel even klaar mee haha. Ik wil lekker buitenlucht en Nieuw leven.

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:24

Morganlefay schreef:
https://www.teakenwood.nl/meubelen/meub ... ut-verven/

Verder jeuken mijn handen. Tuin is uit zn winterslaap en ik zie diverse krokussen en andere vroegbloeiers hun best doen. De helleboris staat al sinds december zijn best te doen. De witte is ondertussen uitgebloeid.


Thx! _/-\o_

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:33

Ja! Het kriebelt hier sinds twee weken om weer aan de slag te gaan, maar het is helaas nog wat vroeg. Wel al vlijtig aan het plannen: compost aan leggen, een paar cypressen gaan er weer uit (elk jaar een paar; de vraag is steeds: wat komt er in de plaats?). En ik zou nog meer groentenbakken willen hebben. Weet ook al waar, maar nog even met mijn man bespreken. En ik weet nog niet welk systeem om het kostenplaatsje laag te houden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:52

Dit jaar mijn voortuintje aanpakken.
Twee veel te grote yucca's uitgraven (ik ben benieuwd hoeveel wortel daar aan zit) en opnieuw beplanten.
De droogte heeft flink toegeslagen in het miniwoestijntje.
Helaas eerst nog Kweekgras zien kwijt te raken _-:(

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:54

Met het weer als afgelopen zondag wil ik meteen in de tuin werken!!

Een maand of 4 geleden de gehele voortuin er uit getrokken. Moest nieuw riool gelegd worden.

Nu moeten we nog verzinnen wat we er in gaan maken. We hebben een paar hele grote platanen om huis dus het moet iets zijn wat ik makkelijk bladvrij kan krijgen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:56

Jaaaaa ik wil ook weer beginnen :D

Eerst ergens binnen nu en 2 maanden zonnepanelen het dak op gooien en dan het voorjaar met het tuinhuisje beginnen en het stukje ervoor, komt een borderbakje in, een grote boom/palmboom en verder kunstgras :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:59

x_Jeanine_x schreef:
Jaaaaa ik wil ook weer beginnen :D

Eerst ergens binnen nu en 2 maanden zonnepanelen het dak op gooien en dan het voorjaar met het tuinhuisje beginnen en het stukje ervoor, komt een borderbakje in, een grote boom/palmboom en verder kunstgras :o


Dat klink leuk!!
Wij hebben een oude carport in de tuin (wie verzint dat...) Die hebben we half afgebroken zodat ze nu een overkapping hebben. Deze wil ik van de zomer verven en ook aankleden met wat planten.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:05

En als er nog budget is, anders over 1-2 jaar :+ Dan komt er aan het dichte tuinhuisje een overkapping over de hele breedte van de tuin wat er dan overblijft :D

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:08

Mooi doel om voor te sparen!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:24

Wij hebben vorig jaar de tuin helemaal aangepakt en ik ben nu vooral erg benieuwd of alles weer opkomt en hoe het er nu uit gaat zien. Er komen in elk geval al veel bollen op.
De dahlia's moet ik er nog uithalen (die vond ik echt niet mooi...) en ik lees hier iets over compost? Moet dat? Ik heb geen groene vingers, dus ik heb geen idee.
Ook miste ik groen in de winter, dus ik wil meer groenblijvende bodembedekkers gaan verzamelen. De vlinderstruik moet er nog uit en dan moet er iets voor in de plaats. Tussen de grote struiken staat iets wat heel gek gegroeid is, dus ook daar moet een vervanger voor komen.

Kortom: even wachten en dan kunnen we weer genoeg doen!!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:29

T kriebelt hier ook al weer flink, maar ik ben bang dat we eerst nog een hoop winter uit moeten zingen!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:33

Annetje schreef:
en ik lees hier iets over compost? Moet dat? Ik heb geen groene vingers, dus ik heb geen idee.


Dat was ik. :D
Nee hoor, dat moet helemaal niet. Ik wil het graag. Ten eerste omdat wij veel groenafvallen hebben doordat wij graag zelf groenten kweken en eten en bovendien hebben we meerdere huisdieren waarvan we composteerbaar organische afval hebben. Dan is een composthoop wel handig; zeker als de compost later weer op de groentenbedden kan.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:38

Ik kom ook weer mee lezen! Wij willen maart/april de achtertuin laten doen. Ik ben afgelopen zondag al bezig geweest om een stukje tegels eruit te halen, alles gaat eruit. Er moet een graafmachine komen om verder leeg te halen.
Heb al wel een tekening hoe we het willen hebben.

Ik zou graag een hoge border (heuphoogte) willen aan 2 van de buitenranden. Op die 2 buitenranden wil ik ook leibomen, dus weet niet of dat heel praktisch is :+ misschien toch maar een lagere border houden. Ligt er een beetje aan hoe hoog die bomen worden. De leibomen moeten eigenlijk dienen als verlenging van de schutting in hoogte aangezien heel de buurt zo onze tuin in kijkt :+
Hebben jullie nog een advies voor een schuurtje? We hoeven niet perse een stenen schuur. Mag ook zo’n houten blokhutje zijn. Moet er dan fundering onder? Ik ben echt een leek met zulke dingen.
Het midden lee gedeelte wordt gras. Rechts hebben we nog een klein leeg gedeelte misschien willen we hier wat fruit/groente boompjes plantjes neer zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de voortuin before en after :+ we willen nu een paar grote plantenbakken gaan kopen en die opfleuren met wat gekleurde planten/bloemen. Als iemand nog tips heeft? Graag wintervast waar ik vrij weinig aan hoef te doen behalve keer water geven :+

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas komen er nu heel veel kleine groene sprietjes met paarse bloemetjes door het gronddoek/grind heen. Verbaasd me opzich niet als je zag wat voor oerwoud het was. Iemand tips voor spray/gif om het tegen te gaan maar waar niet ons grind van verkleurd?

We hopen ook dit voorjaar het hele huis wit te schilderen aan de buitenkant, en de kozijnen antraciet.

En ohja er komt achter ook een nieuwe schutting uiteraard :=
Laatst bijgewerkt door Booooo op 06-02-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:40

Wat zonde van al die mooie ruimte om het vol te gooien met grind!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:42

Vjestagirl schreef:
Wat zonde van al die mooie ruimte om het vol te gooien met grind!

Liever dan een oerwoud :D
De voortuin moest snel gedaan worden omdat we dat oerwoud echt verschrikkelijk vonden, ook voor de buurt het was echt verschandaal. Tegelen vonden wij voor een voortuin te duur, en we moesten ook de auto’s kwijt dus vandaar deze optie gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:56

Wat voor worteldoek ligt er onder dat er nu al groen doorheen komt? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Ik zou voor het huis een of een paar hele grote stenen plantenbakken maken en die mooi vol zetten met grotere planten.

Aan de achterkant zou ik iig bomen zetten met een redelijk dicht bladerdak zodat je veel minder inkijk hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:57

senna21 schreef:
De droogte heeft flink toegeslagen in het miniwoestijntje.
:(

Ik moest erg lachen om deze zin :D

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:59

Heeft er hier iemand een moestuin oid? Ik wil graag een vierkantemeter moestuin deze zomer om eens te testen of ik het wat vind.