[VOLG] de grote verbouwing van ons boerderijtje uit 1930

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

[VOLG] de grote verbouwing van ons boerderijtje uit 1930

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:02

In September hadden we nog geen verhuisplannen. Sterker nog we hadden net een verbouwing van 3 jaar achter de rug op ons huidige plekje.

Maar toen we dit mooie plekje op Funda zagen waren we verkocht!
Er waren 40 bezichtigingen in 1 week, we waren met meerdere bieders en tot ons geluk hebben we net iets hoger weten te bieden en kregen we de koop rond. :o

Afgelopen maandag hebben we de sleutel gekregen. We gaan flink verbouwen, want zoals je kan zien is het huis in jaren 70 stijl met gelukkig deels nog de jaren 30 deuren.

We hopen rond Mei er goed te kunnen wonen en de paarden aan huis te kunnen halen.

Via onze tuin, kom je in de Beukenlaan en rijd je zo het bos in.

We willen proberen om energieneutraal te gaan leven. Zo gaan we veel investeren in zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 01-01-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

katybug

Re: [VOLG] de grote verbouwing van ons boerderijtje uit 1930

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:04

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis.

Leuk! Ik volg.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor nu is het heel veel strippen van schroten, steenstrips, vloeren, keuken, sanitair, Asbestdaken op de schuren.
Oja, de schoorsteen was slecht en alleen geschikt voor gaskachels en is inmiddels weg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:19

Daar zat nog een mooi behangetje onder verstopt! Leuk een huis met (oude) verrassingen! Ik volg :)

Wat zijn de plannen voor het landgoed van de paarden?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:25

Hannanas schreef:
Daar zat nog een mooi behangetje onder verstopt! Leuk een huis met (oude) verrassingen! Ik volg :)

Wat zijn de plannen voor het landgoed van de paarden?

De achterste schuur is zo'n 50m2.
Daar komen 2 ruime stallen in met vrije uitloop naar een paddock van ca 250m2.
Verder is daar plek voor voeropslag en een zadelkast.

Er komt een rijbak van 20x40m. (Links van t huis). Het perceel is niet echt mega en er blijft dan nog zo'n 4000m2 over aan wei.
We hebben 2 paarden.

Afbeelding

Dit is de stal zoals ie nu is.
Er moet veel aan gebeuren. Onder andere de vliering eruit, boxen, hogere deuren.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:27

Wat een klus! Maar wel echt leuk!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:28

Gaag! Ik ga volgen :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:29

Ik volg ook. Ben gewoon te nieuwsgierig

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:31

Wat leuk. Weer een verbouwtopic! *\o/*

Heel veel succes! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:42

Geef ik je alvast een tip: laat je niet gek maken; dit soort huizen op een warmtepomp gaat niet lukken. Daar heb je additionele hulpstukken bij nodig. Je krijgt met name de muurisolatie niet niet dik genoeg en of je het dak zo goed dicht krijgt, is ook maar de vraag.

Daarnaast zijn dit soort huizen gebouwd op ventilatie o.a. via de spouw. Ga je dat potdicht stoppen, krijg je een vochtprobleem waar je U tegen kunt zeggen (net als de kosten om dat weer op te lossen).
Let daarop.

Daarmee is niet gezegd dat het onmogelijk is. Pas echter wel op wat je doet en vooral: blijf realistisch.

Nog een tip: als je echt heel veel panelen wil gaan leggen op die schuur (check de subsidieregels m.b.t. asbestsanering) vraag je aansluiting dan ook op tijd aan!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:50

ikke schreef:
Geef ik je alvast een tip: laat je niet gek maken; dit soort huizen op een warmtepomp gaat niet lukken. Daar heb je additionele hulpstukken bij nodig. Je krijgt met name de muurisolatie niet niet dik genoeg en of je het dak zo goed dicht krijgt, is ook maar de vraag.

Daarnaast zijn dit soort huizen gebouwd op ventilatie o.a. via de spouw. Ga je dat potdicht stoppen, krijg je een vochtprobleem waar je U tegen kunt zeggen (net als de kosten om dat weer op te lossen).
Let daarop.

Daarmee is niet gezegd dat het onmogelijk is. Pas echter wel op wat je doet en vooral: blijf realistisch.

Nog een tip: als je echt heel veel panelen wil gaan leggen op die schuur (check de subsidieregels m.b.t. asbestsanering) vraag je aansluiting dan ook op tijd aan!

We hebben advies gehad van 4 bedrijven/adviseurs en het zou mogelijk moeten zijn om over te gaan op warmtepomp.
We gaan over op een vrij krachtige warmtepomp. Lukt het niet dan kan er een CV ketel aangekoppeld worden.

Er zit een dikke spouwmuur in. Nagenoeg overal dubbel glas, bovenverdieping is reeds beton.

De betonnen vloer ligt direct op zand en gaat eruit. Er komt een nieuwe vloer in met isolatie en vloerverwarming.
We zijn juist veel in contact geweest met mensen die ervaring hebben met oude woningen.

Er is geen subsidie meer voor asbestsanering. Die is helaas voorbij.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:05

Ik denk dat Ikke de aanvraag voor je zonnepanelen bedoelt. Anders kan je geen stroom terugleveren. Vraag dit meteen aan zodra je weet wat er op het dak komt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:08

suffie schreef:
Ik denk dat Ikke de aanvraag voor je zonnepanelen bedoelt. Anders kan je geen stroom terugleveren. Vraag dit meteen aan zodra je weet wat er op het dak komt.

Ja, daar kan de BTW van teruggevraagd worden.
Dat gaan we zeker doen. Iedere euro helpt :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:14

Ga je voor een bronpomp of lucht/water?
Hebben ze je ook laten zien op basis van welke berekeningen ze je dat advies hebben gegeven?

Ik was niet zeker meer van die subsidie; jammer want nu blijven er weer daken liggen. Dat is voor die daken nog niet zo'n punt maar als je dan het einde van fossiele brandstoffen zo belangrijk vindt; moet je als overheid daar wat voor doen. Gemiste kans.

suffie schreef:

Klopt, al kun je altijd terug leveren. De netbeheerder kan je wel een beperking opleggen in hoeveel je terug mag leveren.

boemel schreef:
suffie schreef:

Ja, daar kan de BTW van teruggevraagd worden.
Dat gaan we zeker doen. Iedere euro helpt :o

Dat klopt maar dat is niet relevant voor mijn opmerking.

Het net bij jouw voor de deur moet in staat zijn om het vermogen dat jij op het net drukt, ook te transporteren naar verbruikers. Ligt er een oud net voor jouw deur dan moet dat wellicht aangepast worden en dat kost wat tijd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:22

Op basis van lucht/water.
Ja, berekening is gemaakt.
Langdurig kouder dan -10°C zou een probleem zijn. De mogelijkheid is om CV erbij aan te sluiten, mocht het toch een probleem zijn.
De gasleiding laten we voorlopig nog niet weghalen.

Het net is zwaar genoeg. Net aanpassing gehad naar 3 fasen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:32

boemel schreef:
Langdurig kouder dan -10°C zou een probleem zijn. De mogelijkheid is om CV erbij aan te sluiten, mocht het toch een probleem zijn.

Dat zegt niks. Als jij 20kWp op dat dak gaat leggen, loop je best een risico alsnog een weigering van je netbeheerder te krijgen.

Even heel plat door de bocht: als je meer dan 5kWp gaat leggen, meldt dat op tijd.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:34

Ik volg, wat een prachtig project! Ben heel benieuwd!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:40

ikke schreef:
boemel schreef:

Dat zegt niks. Als jij 20kWp op dat dak gaat leggen, loop je best een risico alsnog een weigering van je netbeheerder te krijgen.

Even heel plat door de bocht: als je meer dan 5kWp gaat leggen, meldt dat op tijd.

We blijven onder de 10kWp en is gemeld bij de netbeheerder.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:25

Wat leuk !
Veel succes met alles +:)+ :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:48

Over het stalgebouw: Is het voor jouw paarden nodig dat ze elk een eigen stal hebben?

Wat ik eens ergens gezien heb was een vrij grote ruimte met twee openingen onder een hoek. Stond de wind dan op de ene deur, kon die dicht en hadden ze nog steeds een vrije uitgang. Die paarden konden wel met elkaar in een ruimte staan; dat is natuurlijk wel een voorwaarde.

Die vliering is vast een mooi rommelhok :D :D maar mag het dak eventueel omhoog, zodat die ruimte bruikbaar wordt?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 07:27

ikke schreef:
Over het stalgebouw: Is het voor jouw paarden nodig dat ze elk een eigen stal hebben?

Wat ik eens ergens gezien heb was een vrij grote ruimte met twee openingen onder een hoek. Stond de wind dan op de ene deur, kon die dicht en hadden ze nog steeds een vrije uitgang. Die paarden konden wel met elkaar in een ruimte staan; dat is natuurlijk wel een voorwaarde.

Die vliering is vast een mooi rommelhok :D :D maar mag het dak eventueel omhoog, zodat die ruimte bruikbaar wordt?

Mijn paarden staan nu ieder op een ander adres en kennen elkaar niet. Maar, het zijn beide lieve sociale paarden, dus ik verwacht geen problemen als ze samen in 1 stal staan.

Toch wil ik vooralsnog splitsen. Er is namelijk een snelle eter en een langzame eter. En 1 van de paarden is een beetje een nerveuze bemoeial. Dan vind ik het fijn dat een box afgesloten kan worden als het even nodig is.
Kan heel goed zijn dat ik er uiteindelijk 1 grote stal van maak, maar ik wil het eerst een tijdje aan zien :D

Het dak mag niet omhoog, de vliering gaat er daarom uit.
Maar, dat vind ik geen probleem. Ik ben niet zo van op stoffige vlieringen kruipen en ik heb geen extra bergruimte nodig. :o .

Er is namelijk ook een schuur van 23x6,5 meter. Voor het eerst van mn leven maak ik me geen zorgen dat alles in de schuur past :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 07:32

Afbeelding

Dit is de grote schuur. Deze is verdeeld in 3 delen. Het laatste deel waar je nu alleen het deurtje van ziet is zo'n 50m2 en moet met de tijd een vakantiehuisje worden met openslaande deuren naar een terras en zicht op de wei en het bos.

We hebben nu ook een vakantiehuisje in de tuin.
We hebben dus kunnen oefenen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:23

Als het dak niet omhoog mag, heeft die vliering inderdaad niet zoveel nut. Dat wordt dan inderdaad zo'n stofhoek waar je uiteindelijk niks mee doet.
Dan kun je beter wat frames in het dak maken voor dingen als weidepaaltjes en zo; spullen die je wel wat op voorraad wil hebben, maar niet constant in de weg staan. Zo heb ik de bamboe voor de staakboontjes in de winter ook tussen de balken liggen, maar daar heb je geen vliering voor nodig.

Als je paarden zo verschillend zijn, snap ik die optie. In de tijd kun je altijd nog kijken hoe het gaat.

Die paneeldeuren, rechts, lijken wel origineel. Die zou ik dus in huis terug laten komen als het even kan. Of in je vakantiehuis :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:35

ikke schreef:
Als het dak niet omhoog mag, heeft die vliering inderdaad niet zoveel nut. Dat wordt dan inderdaad zo'n stofhoek waar je uiteindelijk niks mee doet.
Dan kun je beter wat frames in het dak maken voor dingen als weidepaaltjes en zo; spullen die je wel wat op voorraad wil hebben, maar niet constant in de weg staan. Zo heb ik de bamboe voor de staakboontjes in de winter ook tussen de balken liggen, maar daar heb je geen vliering voor nodig.

Als je paarden zo verschillend zijn, snap ik die optie. In de tijd kun je altijd nog kijken hoe het gaat.

Die paneeldeuren, rechts, lijken wel origineel. Die zou ik dus in huis terug laten komen als het even kan. Of in je vakantiehuis :D

Ja, die zijn origineel. Het zijn ongelijke deuren. En fungeren nu als kastdeuren.

Als ze een betere bestemming vinden in huis,gaan ze daar inderdaad naar toe :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:43

Wat een tof project! Wijzijn vorig jaar naar zoiets (maar dan jaren 70) verhuisd. We zijn nog lang niet klaar. Tof om te zien wat jullie er van maken!