Nieuwe of gebruikte auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Nieuwe of gebruikte auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:02

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto met de volgende eisen: automaat (i.v.m. problemen aan mijn linkervoet), bouwjaar minimaal 2011, moet zuinig rijden, ik moet erin passen (1.85).

Ik ben uitgekomen op de volgende twee auto's:

- Opel Karl 1.0 easytronic Edition, semi-automaat, kleur rood NIEUW
Nieuwe auto, rechtstreeks van de dealer. Vond hem met proefrijden wat licht sturen (ik hou meer van zwaarder sturen), verder wel overzichtelijke en fijn rijdende auto. Vind het uiterlijk wat saai/voor oude mensen. Kost me 11.800,- rijklaar als ik mijn oude auto inruil. 2 Jaar fabrieksgarantie zit erop.
Afbeelding

- Suzuki Swift 1.2 comfort (5 deurs), volautomaat kleur grijs OCCASION
Komt uit 2011, heeft 22.000 km op de teller. Ziet er netjes uit, reed heel erg fijn. Bij onze garage even op de brug gezet, remschijven waren aan vervanging toe en hij had wel wat roestplekjes aan de onderkant, maar die zouden niet op heel korte termijn voor problemen zorgen. Wat wel een nadeel is, is dat de auto uit Duitsland komt (wordt hier verkocht in NL) en de KM-teller dus niet na te checken is. Kost me 9000,- rijklaar als ik mijn oude auto inruil. Er zit een half jaar BOVAG garantie op.

Afbeelding

Als ik puur naar de prijs en garantie kijk lijkt de Opel Karl me handiger. Ik heb dan geen gezeur met als er iets kapot gaat, en ik ben er zeker van dat de auto 100% goed is.
Echter vind ik de Swift zoveel lekkerder rijden! Veel sportiever, meer ruimte van binnen en een 10x leuker uiterlijk. Maarja het is wel een tweedehands :(

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Hebben jullie ervaring met deze twee auto's? Een nieuwe Swift kan ik helaas niet betalen.

Liselot

Re: Nieuwe of gebruikte auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:05

Met een nieuwe auto ben je imo een dief van je eigen portemonnee, zodra je de garage uit rijdt heb je er al 30% op verloren.
Ik zou voor een jonge 2e handse gaan bij een bovag dealer met garantie

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:07

Liselot schreef:
Met een nieuwe auto ben je imo een dief van je eigen portemonnee, zodra je de garage uit rijdt heb je er al 30% op verloren.
Ik zou voor een jonge 2e handse gaan bij een bovag dealer met garantie

Ja is dat ook zo in het goedkopere segment?
Wat ik ervan had begrepen is dat de kleinere (zeker automaten) meer waardevast zijn...
De Opel Karl is alleen zodanig nieuw dat er nog geen oude/gebruikte auto's te koop staan, dus ik kan dat niet nagaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:13

Voor een nieuwe auto betaal je altijd teveel vind ik persoonlijk. De eerste paar jaar zakken ze zo veel in prijs dat ik dat eigenlijk zonde vind.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een fiat 500 gekocht, ik had toevallig dezelfde eisen; automaat (deze is ook semi), niet te oud, vriendlief van 1.93 moest erin passen, heel zuinig rijden (rijdt nu 1 op 20 met gemak) en moest ook nog lekker klein zijn en dan blijft er inderdaad niet enorm veel over.
De kans dat er iets kapot gaat heb je altijd, maar bij een jonge auto valt dat heel erg mee en als je op tijd naar de garage gaat voor de beurten dan komt dat wel goed. Daarbij moet een nieuwe auto eerst worden ingereden voordat hij echt optimaal loopt en echt zuinig wordt schijnbaar.
Ik ben zelf dus gegaan voor de fiat waar ik zo gek op was, al had ik voor datzelfde geld ook een nieuwe kunnen vinden.. Maar ik ben uiteindelijk heel blij met mijn tweedehandse bakje dat veel fijner rijdt dan de nieuwe goedkopere auto's :j

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:14

8nnemiek schreef:
Voor een nieuwe auto betaal je altijd teveel vind ik persoonlijk. De eerste paar jaar zakken ze zo veel in prijs dat ik dat eigenlijk zonde vind.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een fiat 500 gekocht, ik had toevallig dezelfde eisen; automaat (deze is ook semi), niet te oud, vriendlief van 1.93 moest erin passen, heel zuinig rijden (rijdt nu 1 op 20 met gemak) en moest ook nog lekker klein zijn en dan blijft er inderdaad niet enorm veel over.
De kans dat er iets kapot gaat heb je altijd, maar bij een jonge auto valt dat heel erg mee en als je op tijd naar de garage gaat voor de beurten dan komt dat wel goed. Daarbij moet een nieuwe auto eerst worden ingereden voordat hij echt optimaal loopt en echt zuinig wordt schijnbaar.
Ik ben zelf dus gegaan voor de fiat waar ik zo gek op was, al had ik voor datzelfde geld ook een nieuwe kunnen vinden.. Maar ik ben uiteindelijk heel blij met mijn tweedehandse bakje dat veel fijner rijdt dan de nieuwe goedkopere auto's :j

Bedankt voor je reactie!
En hoe oud vind jij een 'jonge tweedehands' als ik vragen mag? :)
Want de Swift die ik op het oog heb is dus bijna 5 jaar oud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:24

Die van mij was vier jaar oud, en dat was voor mijn gevoel echt nog een jonkie :Y) Vijf jaar vind ik ook nog jong. Zeker met die kilometerstand!
Mijn vorige auto was tien toen ik hem kocht, en hoewel die prima in orde was merkte je wel echt dat hij gewoon niet meer zo modern was.. Simpele drukknopjes, outbollige bekleding, ouderwets ontwerp.. dat noem ik dan ook echt een oude auto.
De precieze grens vind ik lastig te bepalen, dat ligt echt aan de auto en ook hoeveel ermee gereden is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:02

Wil je wel een semi-automaat rijden? Ik heb zelf een vol-automaat en moet er niet aan denken in een semi te rijden. Als ik jouw eisen zo hoor en de twee auto's zie zou ik je adviseren verder te zoeken. Ze zijn het allebei net niet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:07

Al eens Hyundai geprobeerd? Zuinig, ruim, voordelig en soepel rijdend. 5 jaar oud en 22000 op de teller? Zou ik zelf laten staan. Of de km klopt niet of er zijn alleen kleine stukjes mee gereden en daar word een auto niet beter op.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:12

Mn vriend die automonteur is roept heel hard Swift! Zegt dat er bijna nooit zulke auto's in de garage staan met problemen, op onderhoud na. Al helemaal niet als ze nog zo jong zijn. En zoals je zegt, comfortabel, rijden fijner, geen bejaarden auto..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:12

TS - Ik zou persoonlijk ook voor de Suzuki Swift gaan. Naast het feit dat ik een volautomaat boven een semi-automaat verkies, vind ik het ook een véél leukere auto om te zien. Ook vind ik het eerlijk gezegd zonde om een nieuwe auto aan te schaffen gezien deze zeer snel zijn waarde verliest. De Suzuki is zeker nog niet oud, heeft niet veel gelopen en met garantie van een BOVAG-garage zou ik dat zeker wel aandurven. :)

Ik wil er wel even bij zeggen dat er binnen jou budget (wat ik even afleid uit de OP) voldoende tweedehands auto's te vinden zijn die ook in (zeer) goede staat verkeren, niet erg oud zijn, niet veel gelopen hebben en ook aan jou eisen voldoen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:20

Ik zou afhaken op het feit dat er nu al roestplekken zijn en de remschijf is vervangen met zo weinig km's. Misschien is de roest niet in erge mate, maar roest aan de onderkant is volgens mij geen heel goed teken. Ik zou denken dat er in die prijsklasse meer opties zijn. Alleen ben je wat beperkter omdat je een automaat zoekt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:28

Ik zou verder kijken. Wat ik van Opel heb gehoord is dat ze een waardeloze service hebben. 2 jaar fabrieksgarantie is dan ook niks. Weet niet wat jouw budget is, maar dan zou ik eerder naar Hyundai, Toyota, Mitsubishi of Kia kijken.

Hyundai geeft dan ook 5 jaar garantie, Kia 7 jaar tot beperkt aantal kilometers

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 22:51

Bedankt voor alle reacties!

Zou ik jullie mogen vragen waarom julie volautomaat boven semi verkiezen? :) ik merkte het verschil wel, maar vond het niet bijzonder groot.

Verder zoeken.. Ja ik heb wel wat eisen, budget is niet ruimer dan de Karl (die is eigenlijk al boven budget) en ik wil een auto uit minimaal 2011. Hyundai i10 heb ik ook naar gekeken, maar die vond ik echt heel lelijk :') fiat Panda hetzelfde verhaal. Kia en Mitsubischi vallen met automaat boven budget. Toyota aygo, peugot 108 en citroen c1 zijn voor mij als lang persoon net iets te klein. De yaris en peugot 206 vallen dan weer boven budget.

Vind het zo moeilijk!
Mijn hart zegt swift en mijn hoofd zegt verder zoeken of de Karl. Maar ik moet wel echt op korte termijn (binnen 2 weken) een nieuwe hebben..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:59

Een Volkswagen ?
Is de eerste die in me opkomt .
Of ze in budget valt geen idee
Ik rijdt zelf al lang maar tevredenheid in m'n Opel Astra .
Die normaal al op t auto kerkhof had moeten liggen maar heb t motor blok laten vervangen toen dat nodig was en vorig jaar nieuwe koppelings schijven .
Want hij rijdt zo fijn .
Is onlangs weer voor een jaar apk gekeurd .
Maar volgend jaar moet ik echt een andere .
Ik neig weer naar Opel .
Maar dat nieuwe budget model vindt ik echt foei lelijk .
een swift is wel n knappe auto maar zo jong en al roest hoe klein ook zou voor mij een No Go zijn

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:01

Volkswagen valt helaas buiten budget.. Tenzij je er een koopt uit 2007 of met 100.000km, maar dat durf ik niet aan.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:05

Hier jaren een Suzuki swift gehad, ook automaat. Ding liep als een tierelier nooit problemen mee. En als hij naar de garage moest, was hij voor weinig klaar. Nu een peugeot, 5 jaar jonger, maar haalt het niet bij de Suzuki. Volgende wordt weer een Suzuki.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:10

xLoki - Persoonlijk zou ik dan eerder het geld wat je aan de Opel uit zou geven besteden aan een goed onderhouden tweedehands Volkswagen. Ik heb zelf een Volkswagen uit '97 en die rijdt nog als een tierelier, dus ik zou een goed onderhouden Volkswagen uit 2007 echt nog wel aandurven hoor. :j

Je kunt ook eens op www.gaspedaal.nl kijken, daar staan veel occasions op en je kunt handig selecties maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:28

Of topic: maar....wat is het verschil tussen een volautomaat en een semi-automaat bij auto'a :o?

Nooit nieuw kopen als je privé rijd zou ik zeggen.....

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:34

NatasjavE - Bij een volautomaat gaat alles automatisch en bij een semi-automaat gaat alleen het koppelen automatisch. Dat houdt dus in dat je bij een semi-automaat nog wel moet 'schakelen' met de versnellingspook (naar voor of naar achteren duwen), maar alleen niet hoeft te koppelen. Een volautomaat schakelt ook automatisch en daarbij hoef je de pook dus alleen in de juiste stand te zetten.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 00:05

Nuray de semi automaat waar ik in heb gereden hoef je niet met je hand te schakelen hoor..
De Karl heeft een D stand en dan hoef je alleen maar gas te geven, je voelt hem alleen meer schakelen dan een vol-automaat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:29

xLoki - Ah, dan heb ik dat bij mijn rijlessen verkeerd begrepen. Misschien heeft een semi-automaat dan wel de optie om zelf te schakelen en de volautomaat niet?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 00:50

Volgens mij hoef je nooit zelf te schakelen met een semi-automaat :) hooguit meeveren met je voet op het gaspedaal zodat ie makkelijker schakelt.

Ik heb net een mailtje verstuurd naar het bedrijf van de Swift met een (vrij laag) bod, ben benieuwd wat ze ermee doen.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 01:10

Wij hebben een suzuki swift gehad, bouwjaar 2013. Fijn mooi autootje, rijdt fijn en vlot maar wij hebben hem weggedaan omwille van plaatsgebrek. Ik zal even de door ons opgemerkte voordelen en nadelen opsommen:
Voordelen:
- rijdt vlot, is een pittig autootje navenant het aantal pk (trekt goed op)
- verbruikt weinig (wij hadden een diesel, verbruikte gemiddeld 5,2 liter per 100 km)
- ziet er een jong vlot autootje uit
- stuurt heel licht, je hoeft bv bij een rotonde het stuur niet op andere plaatsen vast te nemen om volledig rond de rotonde te rijden (bij wijze van spreken natuurlijk)

Nadelen:
- kleine koffer, auto was voor ons de gezinsauto en bij vakanties e.d. paste niet altijd alles erin
- te weinig ruimte aan de passagierszetel. Ik ben 1m78 (wel niet van de smalste dus dikkere kont dan gemiddeld) en zelfs op de achterste stand kon ik mijn benen niet strekken. Bij korte ritjes is dit geen probleem, maar bij lange ritten is dit erg vervelend.
- lak is niet veel waard, elk steentje op de lak veroorzaakt een gat in de lak en bijgevolg roest. Dit is echter blijkbaar een veelvoorkomend probleem bij veel merken, het zou uit besparing zijn dat er minder lak wordt gespoten bij de productie.
- kleine voorruit en laag dak: je kan niet altijd de verkeerslichten boven de rijweg zien als je eerste in de rij staat.
- stuurbekrachtiging is zeer direct, bij kleine wegen tot 90 m/u is dit geen probleem maar eens op de snelweg heeft dit een averechts effect. Recht rijden is moeilijker omdat de minste correctie meteen een heel verschil geeft in rijrichting waardoor je als het ware gaat zwalpen over de weg. Dit rijdt vermoeiend, zeker op langere afstanden
- grote draaicirkel, op papier lijkt het nochtans mee te vallen, maar in de praktijk is vooruit inrijden in een parkeerplaats niet simpel (en nee, het ligt niet aan de parkeerskills van mijn vriend :D we hebben nu een mini countryman en hoewel deze groter is, parkeert deze makkelijker) ook keren aan verkeerslichten gaat vaak niet in een keer.

Even kort samengevat:
Als het bedoeld is als gezinsauto, zou ik hem niet kopen voornamelijk omwille van het plaatsgebrek.

Als je hem echter als tweede auto gaat gebruiken of er is nog geen sprake van een gezin en je gaat hem voor jou alleen gebruiken, zou ik zeggen: doen!
De reden waarom ik hem niet heb overgenomen om mee naar het werk te rjden (als tweede auto) was dat ik momenteel rijd met een turquoise suzuki splash (met mooie bloemensticker) en ik nog veel te gehecht ben aan mijn tuutje om hem weg te doen. De swift was nochtans jonger en met minder kilometers, maar we kregen nog een mooi bedrag voor de swift en ik vind mijn eigen tuutje fijner rijden en een fijnere (hogere) rijhouding en hogere instap hebben dan de swift.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Moest het zijn dat me nog wat binnenvalt ivm voordelen of nadelen, zal ik het zeker even melden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 02:47

Nuray schreef:
NatasjavE - Bij een volautomaat gaat alles automatisch en bij een semi-automaat gaat alleen het koppelen automatisch. Dat houdt dus in dat je bij een semi-automaat nog wel moet 'schakelen' met de versnellingspook (naar voor of naar achteren duwen), maar alleen niet hoeft te koppelen. Een volautomaat schakelt ook automatisch en daarbij hoef je de pook dus alleen in de juiste stand te zetten.

Ohhh ik kan met mijn automaat beide.

Gewoon gassen en gaan (D)of een standje naar links met het pookje en dan zelf schakelen met het pookje. Niet koppele uiteraard want er zit geen koppeling in.

Wel geweldig een automaat moet ik zeggen. Kan ik iedereen aanraden.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 05:50

Ik heb een peugeot 208 semi automaat. Stond 6000km op de teller en was een jaar oud toen ik 'm kocht. Verbruik is zeer laag 4,0L/100km in de praktijk (vnl. 50/80 wegen).
Het is een diesel, daarvan waren in mijn prijsklasse weinig te vinden in een automaat.
Peugeot heeft vertegenwoordigers die een jaar lang in een nieuw model rijden. Daarna worden ze met de kop eraf verkocht via de dealers.

Voor € 11.800,- heb je best een 208 boven bj 2011 en weinig km. Op de zogenaamde demo modellen krijg je ook fabrieksgarantie 2jr, ik heb zelfs 5jr.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zoek je een diesel of benzine? Van kleinere benzine automaten zijn er nog wel iets meer, diesel helaas weinig. Destijds ook gekeken naar Hyundai i30. Fijne auto ook wel, volledig automaat zelfs maar voor m'n neus verkocht.

Edit: Een semi automaat schakelt ook gewoon vanzelf, alleen je voelt het schakelen doordat er een gewone koppeling in zit die automatisch wordt geschakeld ipv een echte automaat koppeling. Je moet niet als een idioot optrekken en het is even wennen, maar rijdt echt prima hoor.