burenluchtjes op het balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

burenluchtjes op het balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:37

Aan mijn flat zit een heel klein balkonnetje dat ik bij gebrek aan vakantie dit jaar leuk heb ingericht. Het is net een beetje lekker naar mijn zin, maar ik heb een lastig probleempje. Mijn onderbuurman is een fanatieke roker en geen hele fanatieke schoonmaker, en zijn huis ruikt dan ook naar een smerige oude kroeg. Normaal heb ik daar geen last van, maar met het mooie weer zet hij de balkondeur open en zit ik dus in de oude rooklucht. Ik kan hem natuurlijk moeilijk verbieden om te roken in zijn eigen huis en om de deur open te zetten, dus ben ik op zoek naar manieren om een beetje van de lucht af te komen. Gisteravond heb ik een geurkaars en een stokje wierook aangestoken en dat hielp wel redelijk, maar dat doe ik ook niet de hele dag... Nu heb ik een ventilator in de deuropening staan om de lucht een beetje weg te wapperen :') .

Heeft iemand verder nog een goed idee? Het gaat om een heel klein inpandig balkon:

Afbeelding

Ik zou het best fijn vinden om met dat mooie weer een beetje stankloos buiten te zitten.

robeer

Re: burenluchtjes op het balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:45

Lastig probleem en moeilijk op te lossen.
Ik denk dat je niet heel veel meer kunt doen dan je nu doet.
Die ventilator is wel een goeie.... zo komt de lucht iig niet binnen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:51

Oh bah, gelukkig merken wij het niet op ons balkon, maar onze onderbuurman rookt ook, heel de trappenhal stinkt ernaar, en als hij een hele dag doordoet (sigaretten + wiet) dan komt het zelfs door onze voordeur heen.

Een ventilator helpt misschien wel, die hoef je enkel aan te zetten als je er gaat zitten dan.

Leuk ingericht trouwens!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:54

Je kun de buurman desnoods vragen of hij zijn afzuigkap aan wil doen en in de keuken te roken . Wie weet .

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:58

Misschien kun je met de buurman afspreken dat hij tussen bepaalde tijden niet buiten rookt/de deuren open gooit zodat jij in die tijd rookvrij buiten kunt zitten?

Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem met de buurman, ik kan alleen 's nachts en als de wind goed staat het woonkamerraam open doen. Gelukkig hebben wij een grote tuin, anders zou ik wel droevig worden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:07

Thanks voor de reacties!

Helaas is het probleem niet echt dat hij op het balkon rookt (dat doet hij volgens mij niet eens), maar de stank die uit zijn huis komt. Het ruikt echt zoals het flatje van mijn oma die twee pakjes op een dag rookte en nooit een raam open zette, alleen dan met een vleugje wiet erbij :') .

Ik vind het zo jammer, mijn balkonnetje is net zo leuk.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:10

Petra_O schreef:
Thanks voor de reacties!

Helaas is het probleem niet echt dat hij op het balkon rookt (dat doet hij volgens mij niet eens), maar de stank die uit zijn huis komt. Het ruikt echt zoals het flatje van mijn oma die twee pakjes op een dag rookte en nooit een raam open zette, alleen dan met een vleugje wiet erbij :') .

Daarom overleggen of het mogelijk is tussen een bepaalde tijd geen deuren open te gooien?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:31

Bekend probleem, ik heb ook zo'n onderbuurman gehad. Daar kwam ook nog frituurlicht bij met oud frituurvet. Echt een heerlijke combi. In 2 maanden tijd heeft ie alle ramen in het trappenhuis met een blauwe waas gekregen. Het kwam via de leidingen ook m'n huis binnen.
Helaas niks aan te doen en ben maar verhuisd.

Een ventilator is eigenlijk het enige. Zonde van je fijne plekje, zo'n buurman.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:59

Oh, ik lees even mee. := Hier eenzelfde situatie, erg lastig inderdaad. Slim van die ventilator, dat ga ik ook eens proberen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:18

_San87_ schreef:
Petra_O schreef:
Thanks voor de reacties!

Daarom overleggen of het mogelijk is tussen een bepaalde tijd geen deuren open te gooien?

Dat kan je niet maken om iemand te verplichten zijn deuren gesloten te houden. Ik zou zo'n geurdamper aanzetten met een fris citroen/muntgeurtje houd de muggen ook op afstand. Ventilator er bij aan en de buurman staat aan jou deur te kloppen of die vreselijk frisse geur uit kan ;) !

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:19

beatje schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan je niet maken om iemand te verplichten zijn deuren open te houden. Ik zou zo'n geurdamper aanzetten met een fris citroen/muntgeurtje houd de muggen ook op afstand. Ventilator er bij aan en de buurman staat aan jou deur te kloppen of die vreselijk frisse geur uit kan ;) !

Ja goed, ik zeg overleggen, niet verplichten. Als je zo'n stank produceert, dan mag je best rekening gaan houden met je omgeving, vind ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:20

beatje schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan je niet maken om iemand te verplichten zijn deuren gesloten te houden. Ik zou zo'n geurdamper aanzetten met een fris citroen/muntgeurtje houd de muggen ook op afstand. Ventilator er bij aan en de buurman staat aan jou deur te kloppen of die vreselijk frisse geur uit kan ;) !

Verplichten kan niet, overleggen misschien wel.
Wat de buurman doet is gewoon overlast veroorzaken, en dat kan ook niet. Als de TS huurt dan zou ze de verhuurder kunnen vragen om deze man te verplichten te zorgen dat zijn leefgewoontes geen overlast veroorzaken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:26

De buurman veroorzaakt geen overlast, te vind het overlast. De mens rookt in zijn eigen huis, Ts vind dat stinken, snap ik,ik vind dat ook een vieze lucht. Maar die man is die lucht gewend en vind dat waarschijnlijk niet stinken. Dan kan je niet zeggen buurman houd je deur dicht ik vind je huisgeur niet lekker. Net dat als je iemand niet verbieden kan bloemkool te koken wat zo stinkt, daar ga ik van over mijn nek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:30

beatje schreef:
De buurman veroorzaakt geen overlast, te vind het overlast. De mens rookt in zijn eigen huis, Ts vind dat stinken, snap ik,ik vind dat ook een vieze lucht. Maar die man is die lucht gewend en vind dat waarschijnlijk niet stinken. Dan kan je niet zeggen buurman houd je deur dicht ik vind je huisgeur niet lekker. Net dat als je iemand niet verbieden kan bloemkool te koken wat zo stinkt, daar ga ik van over mijn nek.

Nou als mijn bovenbuur zijn leiding stuk is vind hij dat waarschijnlijk ook geen overlast maar ik wel hoor :=

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:31

Bloemkoollucht is dan weer geen lucht die je dag in dag uit ruikt en die ongezond is. In tegenstelling tot rooklucht.

Het is imo niet meer dan normaal rekening te houden met elkaar wanneer je dicht op elkaar woont. Dus TS kan, naar mijn mening, best eens met de man in gesprek gaan en vragen of bepaalde afspraken mogelijk zijn. Daar is niks verplichten aan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:33

Magrathea schreef:
beatje schreef:

Nou als mijn bovenbuur zijn leiding stuk is vind hij dat waarschijnlijk ook geen overlast maar ik wel hoor :=

Dat is last van een andere orde. Maaar fijn als julie tegen je buurman willen zeggen dat hij alles dicht moet houden omdat zijn huis stinkt vooral doen, hou je goede buren mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:36

beatje schreef:

Overlast is altijd 'in the eye of the beholder'.
- Zoals dat mensen die een kinderdagverblijf in de woonkamer beginnen de kindergeluidjes waarschijnlijk gezellig vinden, en de buren het een verschrikkelijk gekrijs.
- Jij vindt je eigen muziek op maximum volume fantastisch, de buurman die een andere smaak heeft vind het overlast.
- Jouw bovenbuurman doet aan gewichtheffen en laat zijn gewichten op de grond vallen als hij klaar is. Hij vindt dat normaal en bij z'n workout horen, jij vindt de slingerende lamp aan het plafond overlast.

Het een en ander van elkaar horen/zien/ruiken waar je minder vrolijk van wordt is normaal, zeker als je zo dicht op elkaar woont. Dat je zo nu en dan het sigaretje van de buurman ruikt, de muziek van de buurvrouw hoort, of het buurmeisje hoort gillen is logisch. Dat hoort erbij en dat accepteert ook iedereen.

Als jij niet meer normaal van je eigen faciliteiten kunt genieten (of dat nou een balkon is of je slaapkamer maakt niet uit) dan is het overlast. De TS kan nu niet op haar balkon zitten omdat het er zo stinkt. Een ventilator en wierook neer moeten zetten tegen de geur van de buurman is niet normaal. Daar mag je gewoon met anderen over in gesprek om afspraken te maken zodat het er voor iedereen fijn wonen is. Ik zou de TS nog heel schappelijk vinden als ze afspreekt dat zij van 17.00 tot 20.00 op het balkon mag zitten zonder dat zijn deur open staat. Als ze het echt zat is kan ze gewoon de verhuurder vragen om er iets aan te doen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-06-20 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:40

Jezus, dat staat nergens. Ik zeg OVERLEGGEN of hij wellicht TUSSEN EEN BEPAALDE TIJD de deuren dicht kan houden, zodat TS niet vergast hoeft te worden door de stank uit zijn appartement.

Want stank is, hoe je t ook wendt of keert, een vorm van overlast. En als je overlast ervaart, mag je daarover in gesprek met de persoon die deze overlast veroorzaakt. Of ga jij gewoon kalm blijven zitten wanneer bijvoorbeeld dag in dag uit een olifant door het appartement boven je stengelt? Of wanneer de buren de tv zo hard hebben staan dat je je eigen programma niet meer hoort? Kom hoor.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:51

In ieder geval een praatje maken/overleggen met de onderbuurman kan een goed idee zijn. Het kan ook zijn dat hij er geen idee van heeft, vaak ruiken mensen die er in wonen het zelf ook niet. Hetzelfde als dat wij het raar vinden als mensen commentaar hebben over onze paardenlucht.

Mooi plekje heb je daar trouwens ingericht, ts!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 05:38

Wat een vreemde mensen zijn julie. Je kan niet vragen of hij zijn deuren dicht wilt houden omdat JIJ vind dat het stinkt. Dat is die man zijn prive. Of je moet vermoeden dat er een lijk licht te rotten, maar dan schakel je beter de politie in. Maar het gaat hier om huisgeur en dat is heel subjectief.
Je valt in principe iemand persoonlijk aan als je dat vertelt. Buiten zelf dingen onder nemen om er minder hinder van te hebben kan je weinig doen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 05:51

Oh jeetje wat verschrikkelijk TS, dat ruikt inderdaad ontzettend vies als niet roker. Ben alleen bang dat je er heel weinig aan kan doen, gezien het een soort flat is zo te zien, kan je het mogelijk aankaarten bij de persoon die het beheer van zo'n pand doet? Geen idee hoor.. Ik denk ook dat het lastig is zelf een gesprek aan te gaan met die man, voor hem is het een "normale" geur, dus dat kan best wel als een belediging over komen als je zegt dat je vind dat zijn huis stinkt.

Wij hebben dat momenteel met onze buurvrouw, elke zomer, zodra het maar een dag mooi weer is, giet onze buurvrouw een jerrycan azijn in de tuin, gemiddeld in mooie weken tot wel 4 dagen per week dat je het ruikt. Wij kunnen onze deuren ook niet meer open zetten of in de tuin zitten dan, je gaat letterlijk over je nek, net of je met je neus in een pot pure azijn hangt, gelukkig gaan wij binnenkort verhuizen, wij hebben een keer aanspreken geprobeerd, maar helaas resulteerde dat in nog meer azijn in de tuin :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 06:47

gezellig balkonnetje

zou een stuk plexiglas helpen, aan de onderkant vast maken en aan de bovenkant los met een draad zodat je het kunt laten zakken en de stank mogelijk en omweg gaat maken

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:04

Een paar lavendel ipv de plantjes die je nu hebt staan?
Of iig planten die echt geuren van zichzelf?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:16

Oh ik lees even mee. Onze buren roken wiet zowel in huis als op het balkon. Als zij dit roken trekt het helemaal bij ons in huis. Op het balkon zitten als zij roken kan eigenlijk helemaal niet door die lucht want ik ben erg astmatisch.. -O-

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:20

owww wa vervelend.. maar wat een supergezellig balkonnetje heb je.. het enige wat ik me kan bedenken is idd iets met plexiglas voor je hekwerk plaatsen en dan misschien bij de bovenkant een soort spoiler maken naar buiten zodat de lucht die omhoog gaat van je af gaat?? begrijp je wat ik bedoel??? wat ook op een dak van de auto zit.. dat de lucht zich verplaats van je af.. En een ventilator is een prima idee... mss wat neutraliserende planten? of juist planten die lekker ruiken?