GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:26

Vandaag lag de oproep van het nutsbedrijf op de mat om mijn meterstanden door te geven.
Ik netjes ingevuld en vervolgens de melding gekregen dat mijn cijfers teveel afwijken van het gemiddelde...

Ik noteer sinds ik hier woon (1 jaar nu) maandelijks mijn gas en elektrastand, en probeer bewust om te gaan met mijn verbruik. Zo zijn de verwarmingen in ruimtes waar ik zelden kom uitgedraaid, draai de thermostaat terug naar 16 graden als ik er niet ben, heb ik spaar en ledverlichting en doe deze niet overbodig aan, douche ik vaak om de dag, draai 1 á 2 keer per week een volle was etc. Maar ik ga ook geen kou zitten lijden of de tv uitzetten om maar te besparen ;-)
Als ik het maandverbruik optel klopt het wel, en is het gewoon laag. Nu ben ik alleen, woon in een kleine tussenwoning (arbeidershuisje), werk veel en ben niet iedere avond thuis.

Maar nu keek ik naar het gemiddeld jaarverbruik per jaar volgens het NIBUD: http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden ... water.html

En dan zit ik daar echt ruim onder met rond de 550 Kwh elektra, 600m3 gas en 20m3 aan water :wow:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik van anderen, valt het mee of tegen? houd je er rekening met je verbruik in het huishouden en hoe?

Murthul

Re: GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:06

Ik weet niet wat het nibud precies zegt, maar heb even mn papieren erbijgepakt :)

Ik woon sinds 15 oktober in dit appartement (kleine studio) Beginstand: 9.420 eindstand 9.805 (in januari) is nu 9.972 :)

Gas, water en onderhoud kostte me 193,16 (kan zo even die standen e.d. niet terugvinden, is een ingewikkelde berekening)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:51

Ik houd er zeker rekening mee. We hebben een groot gezin en wonen in een oude boerderij. De laatste 3 jaar ben ik dus echt bewust bezig met de energie en heb nu al voor de 3e keer terug gehad. Nu betalen we 330,00 per maand voor gas en stroom. Heb ook al 380,00 betaald. Bijna overal zitten led of spaarlampen in. CV gaat 's nachts naar 17 graden. Laat nergens onnodig lampen branden. PC gaat nu uit als ik even weg moet. Dat soort dingen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:27

Dat heb je vast een groot huis en huishouden met 330 euro per maand, ik betaal nog niet de helft ;-)

Maar heb het idee dat het echt de moeite loont om bewust om te gaan met je verbruik, ik kan nu ik per maand kijk goed zien wanneer het een koude maand was en/of ik veel thuis ben geweest.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:04

Wij houden ook rekening met het verbruik. We hebben overal spaarlampen, doen lampen uit als we niet in de ruimte zijn. Boven staat de verwarming altijd uit, beneden alleen even aan als we thuis zijn in de winter.
Douchen doen we niet zo lang of dochter met mij of haar papa mee zodat het water bespaart :+

Wat de gemiddelde standen zijn en de standen die wij verbruiken weet ik niet. Maar we krijgen eigenlijk wel elk jaar terug!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:14

Wij houden er voor mijn gevoel nauwelijks rekening mee maar zitten altijd heeeeeel laag met de rekeningen. Wel overal spaarlampen en niks onnodig laten aanstaan en ik hou niet van warmte, vind 19 graden warm zat.
Voor oktober vorig jaar woonden we in een flatje en hadden zeer weinig stookkosten omdat de buren dat voor ons deden :-) Was altijd erg komisch als er weer een energiebedrijf belde met een prachtige aanbieding, dan kon je wel zo en zoveel per jaar besparen! Meestal konden we erg droog antwoorden dat we dan geld zouden krijgen ipv betalen :-)

Sinds oktober woon ik in een oud boerderijtje, enkel glas, ongeisoleerde muren (gelukkig wel spouwmuren) en gaskachels. Dus we vreesden enorm voor de rekeningen maar wederom valt het enorm mee! We zaten lager dan de vorige bewoners.... Ik verbaas me er heel vaak over omdat we dus helemaal niet zo bewust bezig zijn....vraag me sterk af wat anderen doen om die rekeningen zo hoog te krijgen! Ik begrijp dat je met een gezin meer wasjes draait e.d. Maar dat verklaart de enorme verschillen ook niet helemaal...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:50

Zwerte schreef:
Wij houden er voor mijn gevoel nauwelijks rekening mee maar zitten altijd heeeeeel laag met de rekeningen. Wel overal spaarlampen en niks onnodig laten aanstaan en ik hou niet van warmte, vind 19 graden warm zat.

Dat heb ik ook een beetje nu... nu heb ik mijn jaarafrekening nog niet gehad, maar als ik het zo eens bekijk ga ik een leuk centje terug krijgen.

Denk niet dat ik wat aan mijn maandlasten ga doen verder, leuke spaarpot zo ;-)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:17

Ik ben onlangs verhuisd naar nieuwbouw, dat hebben ze ook flink ingeschat! Van dit bedrag kan ik volgens mij iedere dag de wasmachine laten draaien, de verwarming volop aanzetten en uren douchen :D het is 3 keer het bedrag van mijn vorige woning!

Maar ik werk 40 uur, ben 's avonds vaak weg, heb geen droger of andere grote verbruikers en woon in een appartement wat door de zon al snel onwijs warm is. Als ik aan het einde niets terug krijg, dan eet ik mijn schoenen op ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:53

Ik moet eerlijk zeggen dat wij er ook niet echt op letten..
We hebben bijna overal spaarlampen, gebruiken alleen licht als het nodig is en waar we op dat moment zijn. We hebben een uitgebreide thermosstaat die je vooraf in kan stellen, daardoor hebben wij per dag ingesteld wanneer hij aan en afslaat en hoe warm het bij opstaan en thuiskomst van werk moet zijn. Ik heb het toch koud dus de verwarming gaat op 19,5 graden in de winter, en ik pak lekker een dekentje :+
Als ik rijst of iets moet koken gooi ik gewoon de waterkoker aan zodat het eerder klaar etc, dan let ik er echt niet op :+
Verder qua water douchen wij eigenlijk iedere dag, met 2 personen.

Tot nu toe hebben wij zowel van het water als de elektra terug gehad! Elektra een hoog bedrag en water een paar tientjes.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:34

Pfff nou ik zit alweer in de zenuwen, bij mij gaf eneco net aan dat ik hoger zit dan ingeschat met me electra..
Ik heb verbruikt ongeveer 1100 kWh en voor me gas 750m3
Moet wel zeggen dat eneco mij vorig jaar op 68,- euro in hadden geschat en ik 100,- pm betaal.

Dus ik ben maar hard aan het duimen dat ik niet hoef bij te betalen :-(

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:39

Wij zitten in een ruim appartement met 2 kinderen. Er is zowel overdag als 's avonds altijd iemand thuis. Ik doe zeker 1 was per dag en regelmatig een kookwasje ivm ziek kind oid en we hebben een droger die flink gebruikt wordt. Wij zitten nu op 105,- per maand en dat vind ik best netjes als ik het zo lees :)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:14

batje schreef:
Wij zitten in een ruim appartement met 2 kinderen. Er is zowel overdag als 's avonds altijd iemand thuis. Ik doe zeker 1 was per dag en regelmatig een kookwasje ivm ziek kind oid en we hebben een droger die flink gebruikt wordt. Wij zitten nu op 105,- per maand en dat vind ik best netjes als ik het zo lees :)

Moet je nagaan, bij mij heeft Eneco het ingeschat op €116,00 voor een eenpersoon huishouden :Y)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:18

Bij mij op 150! En kon het maar max 10% terugzetten.
Ben nu naar een andere leverancier overgestapt, en nu moet ik 109 betalen geloof ik.

Woon nu 13 maanden in mijn huisje, en heb vorige maand ook weer de standen door moeten geven. Iemand misschien enig idee wanneer ik dan de eindafrekening krijg?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:20

Zo! Das een best bedrag, met hoeveel personen is dat?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:24

wij betalen dacht ik iets van 240 ofzo, zijn met z'n 2. Draaien wisseldiensten (er is dus altijd iemand thuis) we proberen wel wat bewuster te leven dus het kan vast wat naar beneden, maar we hebben ook zonnebank, whirlpool, etc en dat kost veel stroom

Hebben een grote middenwoning, wel goed geisoleerd

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:26

SaskiaB schreef:
Zo! Das een best bedrag, met hoeveel personen is dat?

Ik?
In mijn eentje en een appartementje. Geen droger of vaatwasser, Verwarming uit of op 19 graden en alleen in de huiskamer. Spaarlampen en led tv.
Dus kreeg met het invullen ook te horen dat ik afwijkende standen had. Goh, wat vreemd!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:30

@saskiab nou als ik dus nu moet bij betalen, is 116,- niet verkeerd hoor..
Ik betaal 100,- en ben ook alleen..

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:49

AnoukShel schreef:
@saskiab nou als ik dus nu moet bij betalen, is 116,- niet verkeerd hoor..
Ik betaal 100,- en ben ook alleen..

Ik vind dat echt veel geld. Bij m'n buurmeisje hebben ze het op 90,00 geschat en zij heeft een extra vriezer en een droger!

In m'n vorige woning (studio) betaalde ik 39,00 :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 00:04

asjemenou schreef:
Dus kreeg met het invullen ook te horen dat ik afwijkende standen had. Goh, wat vreemd!

Ik had dat ook met invullen, nu was het maandbedrag toen ik hier net kwam vastgesteld op 160 euro, nav het gezin dat hier eerst woonde. Ik heb hem laten terugzetten naar 130 (is wel incl kabeltv trouwens).

Ik heb geen idee trouwens wanneer de eindrekening komt, hoop binnen 4 weken, of eerder want ben nieuwsgrierig!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:44

Je bent niet de enige :D Ik had toen ik hier kwam wonen (begin 2011) een voorschot van €121,- per maand, gebaseerd op een (geïsoleerd) appartement met 2 bewoners. Dat is bij de afrekening teruggebracht naar €48,-, ik kreeg €700 terug. Net de Essent Verbruikmanager gebruikt en ja hoor, nieuwe voorschot zou op basis van huidig gebruik €28,- zijn _O-
En om nou te zeggen dat ik alleen zit te breien met een kaarsje erbij voor licht.. nah. TV staat als ik thuis ben veel aan, laptop hangt non-stop aan het stroom, net zoals mijn externe harde schijven. Maar ja, ben niet heel veel thuis en mijn huisgenootje ook niet.
Hier zit overigens de verwarming niet bij, die gaat via blokverwarming en een voorschot van €60,- p/m via de VVE. Maar ook daar kreeg ik €250,- van terug vorig jaar. Verwarming staat ook alleen aan als het écht koud is, en dan nog alleen die in de woonkamer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:32

Ik ben ook alleen en heb een nieuwbouwappartement, tweede persoon douched hier wel vaak...
Wat ik precies verbruik moet ik morgen even bekijken, water iig rond de 28 m3 per jaar.
Ik betaal 60 euro pm voor gas en electriciteit en 35 euro per kwartaal voor water.

Eneco wilde dat ik 170 euro per maand ging betalen :') heel wat moeite en telefoontjes gekost om dat naar dit bedrag te krijgen.... Het toverzinnetje is 'ik heb geen moeite met het niet aan kunnen gaan van een betalingsregeling en voldoe in één keer de jaarafrekening, wanneer dit nodig blijkt. Ik heb nog nooit hoeven bijbetalen in de 4 jaar dat ik hier woon!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:05

hier een hoekwoning met twee personen , ze hadden ons op 195 euro gezet (inclusief droger, vaatwasser en mechanische ventilatie ) maar na de winter mochten we alweer 50 euro omlaag , de vorige bewoners zaten nog ruim boven ons in eerste instantie gestelde bedrag .
alles is spaarlamp, de droger draait alleen als het nodig is (hooguit 1 keer per week)en de verwarming staat zelden boven de 18 graden.
we hebben wle dubbel glas etc, maar ik twijfel een beetje aan de isolatie in de muren ,

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:15

Ik heb contact gehad met eneco gehad vandaag en de gaan er vanuit dat ik niks bij hoef te betalen.. Dus nu maar afwachten op de jaarafrekening...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:51

Vind de voorschotten van eneco zowiezo echt belachelijk hoog. In mijn oude appartement van +- 80 m2 was ik echt alleen 3 uurtjes in de avond thuis, dan stond de verwarming op 21 (enkelglas), voor de rest van de dag stond-ie op 14 graden. Vaatwasser had ik niet, waste ook bijna nooit af, want was er nooit. Was gooide ik bij mijn ouders af, want daar zat ik meer (werk bij mn vader, bleef na het werken vaak eten en nog even gezellig drankje doen + tv kijken). Voorschot stond op 155 euro (!!) voor 1 persoon en heb na precies een jaar daar gewoond te hebben welgeteld 70 euro teruggehad... Geloof nog steeds niet dat dat klopt.. Maargoed.

In de huidige woning (75 m2, dubbelglas, geen vaatwasser), 2 koel/vrieskombi's (1 amerikaanse, 1 hoge enkele) staat het voorschot bij nuon voor 2 personen op 135 euro. Vind het nogal een verschilletje..Spaarlampen zijn op zich wel een goed idee, maar ik heb overal kroonluchters of spotjes en daarin vind ik het echt lelijk.