Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:46

Even om mee te beginnen, het is een eenpersoonshuishouden, 46m2 en enkel glas en een nieuwe cv ketel.
Toen ik in het huis kwam was alles afgesloten omdat de vorige bewoner schulden open had staan, heb ik uiteraard niks mee te maken. Ik heb een contract bij oxxio begonnen en ik kreeg als eerst een schatting wat mijn woning per maand zou kosten... 450 EURO! per MAAND! zijn ze nou helemaal gestoord... Ik heb de eerste maand dat bedrag betaald met de gedachte dat ik toch terug krijg wat ik teveel betaal, daarna is het door oxxio aangepast naar 120 euro per maand voor gas en electra.

Ik stook mijn woning gemiddeld rond de 19 graden, ben geen koukleum. Ik heb vaak mijn computer aanstaan en geen wasmachine (kleding en vaat). Verder douche ik max 1 x per dag en kijk ik wel wat tv maar vooral op Ipad en laptop.

Daarbij ben ik van 15 dec tot 9 jan in Amerika geweest wat inhoud dat er helemaal NIKS werd gebruikt in mijn huis gedurende die tijd.

Ik dacht dus dat die jaarafrekening wel goed zat en dat ik wss zelfs geld terug zou krijgen.... mooi niet dus... |( ik moet ruim 1800 euro toe betalen!!!! Hoe the HECK is dat mogelijk? IK ben echt serieus ontzettend woest, hoe kan zo iets mogelijk zijn?

zijn er mensen die mij hierbij een beetje kunnen helpen? Ik ben echt in shock nu en heb gewoon geen idee hoe dit mogelijk is. Is mijn eerste jaar op mijzelf en had dus geen idee wat ik kon verwachten maar dit ABSOLUUT niet. Ik heb geen wietplantage hier ofzo? |o 8)7

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:49

Tapt er niemand af? Want zo'n hoge rekening heb ik nog niet in een grote woning, waar we met 3 mensen wonen.
Kloppen de meterwaardes wel?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:50

Zoiets heb ik ook een keer gehad, bleek dat ze bij de berekening ergens een extra cijfer hadden staan, waardoor ik een enorm stroomverbuik leek te hebben. Gelukkig werd dit gecorrigeerd, ik zou het goed controleren! Kan me niet voorstellen dat je dat verbruikt (tenzij je afgetapt wordt).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:51

Ik denk echt dat er iets verkeerd moet zijn gegaan met de meterstanden, maar ik snap niet dat zij dan niet zelf even contact met mij opnemen dat dit geen normale standen zijn voor een eenpersoonshuishouden

Ik vind het vooral klote dat ik ze nu niet kan bereiken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:51

Hebben ze de meterstanden geschat of gemeten? Dat kan nogal veel uitmaken. Dus controleer die even (zowel begin als eindstand).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:52

Heb je de waardes nagekeken met wat ze factureren en wat jij hebt opgegeven.

Ik heb ooit bij de Nederlandse Energiemaatschappij hetzelfde geintje gehad.
Wat bleek, ze hadden volgens hen mijn meterstanden niet gehad en zelf een schatting gedaan.
Nou een kleuter van 4 kan nog beter schatten, haha.

Na controle van de standen heb ik netjes een blokkade op de foute factuur gehad en een nieuwe factuur. Toen kreeg ik inderdaad geld terug.

Dus echt ff alles controleren! Begin en eindstanden.

Hoeveel zou je volgens hen gebruikt hebben? (dit is echt voor een villa qua bedrag, niet voor een 1 persoons huishouden van jouw omvang)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:53

Met hetgeen jij hebt is deze rekening onmogelijk. Even uitzoeken dus waar het fout gegaan is. En ook een app downloaden waar je elke maand de meterstanden invult zodat je kunt zien wat je verbruikt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:54

Heb je nergens een meter? Kijk eens wat er gebeurd als je álle elektrische apparaten afsluit. Blijft de meter lopen, dan is er ergens een lek of inderdaad, iemand tapt af. Nu is dat voor het afgelopen jaar lastig, maar dan kan je het in de toekomst in ieder geval voorkomen. Informeer ook eens bij buren wat zij betalen.
Hier een ongeveer vergelijkbare woning, wel dubbel glas en alleen elektriciteit: 20 euro per maand ongeveer.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:54

Heb je niet voor je zelf de meterstanden een beetje bijgehouden.
Dat deed ik altijd als ik weer was verhuist dan schreef ik elke maand de stand op en als het dan erg hoog is kan je de oorzaak gaan zoeken.
Kan je op de afrekening zien wat zoveel gekost heeft electra of gas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:55

Ik had de meterstand door gegeven, ik heb exact verteld wat ik zag, ik denk dat het daar fout is gegaan.
Ik ga kijken of mijn buurman ook even kan komen kijken, want ik snap er echt gewoon geen reet van. Nieuwe CV ketel en stook vrijwel niet.

ik ga mijn meters even kijken.

Mijn buurman zit ook bij oxxio en betaald 100 euro pm en moest 450 bij betalen. Wat ook bizar is...

Cookies

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:57

En we hebben niet eens een strenge winter gehad, dus zoveel is er niet gestookt. Oxxio is dus blijkbaar vreselijk duur. Misschien overstappn naar iets goedkopers?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:58

Als het met de begin- of eindstand mis is gegaan hebben ze het mogelijk geschat en dat baseren ze op de vorige bewoners.
Gewoon even bellen, ik zou ervan uitgaan dat het gewoon goed komt en je eerlijk betaalt wat je verbruikt hebt.
Edit; ik viel een beetje in herhaling.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 26-04-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:00

Cookies schreef:
En we hebben niet eens een strenge winter gehad, dus zoveel is er niet gestookt. Oxxio is dus blijkbaar vreselijk duur. Misschien overstappn naar iets goedkopers?

Ik was de winter niet eens in mijn huis, hoe vind je die? Zat aan de andere kant van deze aardkloot :')

Misschien heb ik het wel verkeerd door gegeven, maar ik begrijp niet dat er dan niet even contact met mij word opgenomen of het wel klopt omdat het een vrijwel onmogelijke hoeveelheid verbruik is...

Ik had geloof ik gewoon de juiste meterstanden doorgegeven die op mijn woningbouw formulier stonden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:01

Het zal zulke bedrijven een rotzorg zijn. Die gaan echt niet bellen of nadenken als er een rare meterstand is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:03

Staan je meterstanden dan niet op je factuur? Die zouden er wel op moeten staan.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:05

Cookies schreef:
Het zal zulke bedrijven een rotzorg zijn. Die gaan echt niet bellen of nadenken als er een rare meterstand is.

Jawel, de insteek is wel dat ze dit doen, alle correcties en klantcontacten etc. kosten alleen maar geld. Maar als de vorige bewoner een mega verbruik had gaat dat belletje niet rinkelen, dan zien ze immers niets extreem afwijkends. Zij kunnen ook niet zien hoeveel m2 en hoe goed geïsoleerd je huis is.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 26-04-15 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:06

Ik heb dus helemaal geen factuur gekregen, ik zie het nu in mijn mail opeens voorbij komen. Dat is dus ook het gekke. Ik heb enkel een mail gekregen met dat dat bedrag niet van mijn rekening kan worden gehaald, wat ook niet zo gek is want ik ben de afgelopen maanden alleen maar blut geweest.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:07

Als het goed is staan je meterstanden op de factuur.
Geef je zelf meterstanden door of heb je een slimme meter die ze op afstand uitlezen?

Wij hebben dit in het verleden ook gehad.
Ik schrijf nu elke maand alle meterstanden op.
Diverse apparaten in huis hebben aan een verbruiksmeter gehangen.
Zo kwamen wij er achter dat radiator op toilet 3000 kw per jaar verbruikt ;(

Shadow0

lifaya schreef:
Misschien heb ik het wel verkeerd door gegeven, maar ik begrijp niet dat er dan niet even contact met mij word opgenomen of het wel klopt omdat het een vrijwel onmogelijke hoeveelheid verbruik is...

Helaas werkt het meestal niet zo, bedrijven incasseren eerst en gaan pas als de klant moeilijk doet eens kijken wat er aan de hand is. Vanuit hun economisch oogpunt is dat ook veel voordeliger, zoveel mensen geven het na een tijd geharrewar op, en dat is heel lucratief voor bedrijven. Zeker als je daar als bedrijf ook verder geen moeite mee hebt... en dat is wel bekend van Oxxio. Bedrijfstrots hoef je daar niet echt te verwachten, en zij verdienen veel meer aan stunts dan aan langdurig tevreden klanten, dus het zal ze eigenlijk min of meer worst zijn of jij een negatieve ervaring hebt. Ze vertrouwen erop dat mensen wel afkomen op de aantrekkelijke prijs, en dat blijken mensen ook steeds weer te doen.

luuntje

Je kan als het goed is inloggen op mijnoxxio.nl
Ik zou zeker samen met je buurman de meterstanden bekijken en dan bellen naar Oxxio.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:08

Die rekeningen gaan allemaal automatisch, niemand die het verbruik naast het soort huishouden legt.
Heel veel succes, dit zal een zware dobber worden

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:08

Is het geen nep-mail?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:13

Wij betaalden voor dezelfde ruimte 85 euro per maand.
gewoon geisoleerd en buren boven en een zijkant. stookten 20 graden en vriendlief zit zonder werk.

wij kregen aan het eind bij oxxio terug....... dus of oxxio duur is? Ja hij is duur, maar niet zo duur.

Inderdaad even vragen of ze de meterstand kunnen vertellen die doorgegeven is. Het lijkt me in dit geval (in mij ogen dan) duidelijk dat er ''iets'' niet klopt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:15

even een correctie, ik betaal 88 euro voor gas en 29 euro voor electra per maand in totaal. Je zou verwachten dat dit een normaal verbruik is. Ik denk dan echt dat er iets fout is gegaan met mijn meterstanden.

Toen ik het huis in ging was het:

Elektra : 73650
Gas: 34560,353

Nu:

Elektra: 88044
Gas: 35315,321

Al vind ik dit ook nog best veel of lijkt het maar zo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:17

lifaya schreef:
even een correctie, ik betaal 88 euro voor gas en 29 euro voor electra per maand in totaal. Je zou verwachten dat dit een normaal verbruik is. Ik denk dan echt dat er iets fout is gegaan met mijn meterstanden.

Toen ik het huis in ging was het:

Elektra : 73650
Gas: 34560,353

Nu:

Elektra: 88044
Gas: 35315,321

Al vind ik dit ook nog best veel of lijkt het maar zo?

Electra verbruik 14394 :oo ja dan kan die idiote bijbetaling wel kloppen. Jemig dat is het 4 dubbele van wat wij betalen met 2 personen een hoekhuis. Wij zitten rond de 3000 kwh per jaar, en dat neemt langzaam af omdat we steeds meer manieren verzinnen om zuiniger te zijn.

Gas is 755 en juist weer extreem weinig.

Ik zou toch eens echt alle stekkers overal uittrekken, ook van koelkast, vriezer, cv enz. En dan eens kijken of de meter niet doordraait. Of de stand is heel erg fout gegaan of je hebt ergens een stroomlek of een illegaal die meeloft op jou verbruik.

Edit weet je zeker dat je niet ergens een komma over het hoofd ziet in die stand?
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-04-15 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt