Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sourire schreef:Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.
Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..
Sourire schreef:Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.
Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..
Poekkie schreef:Sourire schreef:Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.
Hoe zie jij dat praktisch?
Stel persoon B trekt in bij persoon A.
Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).
Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?
Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.
Poekkie schreef:Sourire schreef:Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
(Puur fictieve nummers).
Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?
Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.
SandraS73 schreef:Ik ben al 26 jaar samen met mijn partner, waarvan we er al zeker 24 van samenwonen. Daarnaast hebben we samen een dochter van inmiddels 16.
Toen wij al samenwoonden heeft hij een ander huis gekocht. Dit huis staat op zijn naam, hij betaalt de hypotheek en het onderhoud van het huis.
Samen betalen we g/w/e/tv en i-net.
Het huis is van hem en zal pas van mij worden na zijn overlijden.
Melyoramel schreef:Poekkie schreef:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
(Puur fictieve nummers).
Het kan zeker wel. Je kan in je samenlevingscontract/huwelijkse-/partnerschapsvoorwaarden laten opnemen dat huis van beide partijen is, maar dat partij A bij verkoop recht heeft op het geld wat hij/zij heeft ingebracht vòòr het huwelijk/partnerschap officieel was. Dat hebben wij gedaan, mocht de relatie overgaan en het huis wordt verkocht, dan krijgt mijn partner éérst zijn eigen inbreng en gedane kosten van het verkoopbedrag, en de restsom (dus vanaf moment dat we de kosten van het huis ook 50/50 hebben betaald) wordt dan ook 50/50 verdeeld.
Ik, als de intrekkende partij zijnde (relatie van ruim 9 jaar, waarvan 6 nu samenwonend), waarbij ik op een bepaald moment ook ben gaan bijdragen aan de gezamelijke kosten van het huis(o.a. hypotheek. belasting), zou het ook tenenkrommend vinden dat je, als de relatie uitgaan, nergens recht op zou hebben en van het ene op het andere moment dakloos bent.
En hoe wil je het doen als partij A sterft bij een ongeval? Dan heeft partij B, ondanks de kosten die hij/zij ook mee heeft gedragen, niet eens recht op het huis.
Maar hier zou je het goed met een notaris over kunnen hebben hoe je het het beste aan kan pakken
Even terug naar TS: in deze situatie, echt nog niet doen, het huis op haar naam laten zetten/laten inkopen. Dat is echt een stap die je pas maakt als je zeker bent van je relatie en dat je samen oud wilt worden.
Dan zou ze zich op dat moment kunnen inkopen (of, zoals bovengenoemd, in clausule kunnen maken in een samenlevingscontract/partnerschap/huwelijk). Maar zo aan de start van een relatie, vind ik geen goed idee.