Nieuw hier en naar Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EmiLin

Nieuw hier en naar Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-24 15:23

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen. Ik ben een vrouw van 58 jaar en ben al zolang ik me kan herinneren gek op paarden. Als jong meisje (ik denk al vanaf mijn 10e) heb ik af en toe paardrijlessen gevolgd, maar mijn ouders vonden het te duur, dus ik mocht niet zo vaak. Soms kreeg ik wat geld van mijn oma en opa en dat besteedde ik dan meteen weer aan een lesje of een ritje.

Later heb ik incidenteel nog wel wat gereden, maar dat mag geen naam hebben. Dat waren ook geen lessen, dus ik denk niet dat ik er veel van heb geleerd :+ Mijn grootste avontuur op een paard was toen ik een jaar of 40 was. Dat was in de jungle van Brazilië, waar ik met een aantal collega's vanwege werk was en waar we een middag mochten paardrijden. Mijn paard sloeg na een uurtje op hol en rende linea recta weer terug naar de 'stal'. Mijn collega's dachten dat ik (als enige die ooit eerder op een paard had gezeten) het met opzet deed en vonden me ontzettend stoer }> Gelukkig ben ik er niet afgevallen.

Intussen werk ik al een aantal jaren vanwege mijn gezondheid (hart) niet meer en hebben mijn man en ik besloten om over anderhalf á twee jaar naar Spanje te emigreren. Onze middelste zoon (28) gaat ook mee. Al jaren wil ik heel graag een eigen paardje, alleen dan wel op mijn eigen grond. Nu we in Spanje een finca of vrijstaand huis met veel grond willen kopen, zie ik mijn kans schoon en gaat dat paardje (of liever nog twee :D ) er hopelijk ook echt komen.

Omdat ik straks natuurlijk ook op mijn paard wil rijden, begin ik deze week weer met lessen. Eerst een privéles (of meer) en van daaruit zien we wel.

Overigens hebben we ook 6 honden, dus die gaan natuurlijk ook mee. Er zitten wel twee oudjes bij, dus de kans is reëel dat we er tegen die tijd misschien een of twee minder hebben, maar we hebben dus sowieso al een mooi stuk grond nodig, het liefst middenin de natuur. (geen directe buren) Leuke dingen om naar uit te kijken en superleuk om op ehorses te zoeken naar paarden. Ik heb al gelezen dat op dit forum ook mensen zitten die in Spanje wonen en daar heb ik al wat nuttige info van gelezen, maar ik sta open voor tips en adviezen.

tamary

Re: Nieuw hier en naar Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:30

Als je dieren wil houden daar in de hitte van een verwoestijnend Iberisch schiereiland, kies dan noordwest Spanje. Baskenland, Asturie, Galicie, Cantabria, Pais Vasco.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:59

Als je een paard in Spanje zelf koopt, is dat uiteraard al gewend aan de plaatselijke temperaturen.
Maar verder zou het ook perfect mogelijk (moeten) zijn om een paard vanuit het 'noorden' te verhuizen naar Spanje.
Aldus toch onze dierenarts in België en een Spaanse dierenarts die ik hierover al gesproken heb.

Ik volg mee, omdat bij ons ook het plan is te emigreren naar Spanje binnen 3 jaar.
We hebben hier ondertussen een huis waar we al vaak naartoe komen. Zo leren we al veel bij over de lokale gewoontes en leefomstandigheden voor mens en dier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:35

Gezien je leeftijd: neem contact op met SVB voor vrijwillige AOW opbouw. Kost wat per jaar, maar dan heb je over een jaar of 10 wel een volwaardige AOW-uitkering.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-24 17:46

Dees schreef:
Gezien je leeftijd: neem contact op met SVB voor vrijwillige AOW opbouw. Kost wat per jaar, maar dan heb je over een jaar of 10 wel een volwaardige AOW-uitkering.

Ja, ga ik zeker doen, ben ik van op de hoogte :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:01

EmiLin schreef:
zie ik mijn kans schoon en gaat dat paardje (of liever nog twee :D ) er hopelijk ook echt komen.

Welkom hier op het forum. Wat een geweldige plannen hebben jullie!
Als je het beste voor hebt met je toekomstige paard, en daar twijfel ik niet aan, koop je er minimaal twee… Een paard is een kuddedier en een van de basisbehoeftes is een paardenmaatje, liever zelfs een paar, zodat ‘ie zelf zijn vriend kan kiezen en er nooit een alleen achter hoeft te blijven als er buitengereden wordt met de rest.
Succes en veel plezier met je zoektocht!

instagram: @dorien_66

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:05

Welkom hier, mooie droom.

Misschien een idee om straks in Nederland ook eens op wat Andalusiërs te rijden om te kijken of ze bij je passen. En houdt er rekening mee dat paarden in Spanje heel anders gereden worden en dat dit niet altijd goed gaat met de Nederlandse rijstijl.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-24 19:14

Dorien66 schreef:
EmiLin schreef:
zie ik mijn kans schoon en gaat dat paardje (of liever nog twee :D ) er hopelijk ook echt komen.

Welkom hier op het forum. Wat een geweldige plannen hebben jullie!
Als je het beste voor hebt met je toekomstige paard, en daar twijfel ik niet aan, koop je er minimaal twee… Een paard is een kuddedier en een van de basisbehoeftes is een paardenmaatje, liever zelfs een paar, zodat ‘ie zelf zijn vriend kan kiezen en er nooit een alleen achter hoeft te blijven als er buitengereden wordt met de rest.
Succes en veel plezier met je zoektocht!

Ja,daarom schrijf ik ook liever nog twee :-) Het is niet makkelijk in Spanje, want je moet een vergunning hebben om een paard te mogen houden, maar als het aan mij ligt, komen er zeker meerdere paardjes. Ik heb er alle tijd voor.

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-24 19:16

Elisa2 schreef:
Welkom hier, mooie droom.

Misschien een idee om straks in Nederland ook eens op wat Andalusiërs te rijden om te kijken of ze bij je passen. En houdt er rekening mee dat paarden in Spanje heel anders gereden worden en dat dit niet altijd goed gaat met de Nederlandse rijstijl.

Ja, ik vraag me ook af of ik niet beter het paard waar ik op wil gaan rijden, in NL moet kopen. Wij doen hier ook altijd keuringen en ik weet niet of dat daar gebruikelijk is. Paarden worden daar ook niet zo goed verzorgd als bij ons vrees ik

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:34

Paar tips!
Ga niet te zuidelijk want dan kan je minder met je paard rijden of je moet vroeg uit je bed! Rijden in de zomermaanden vind ik geen pretje. Rijden in de overige maanden is super als je het vergelijkt met NL.
Kijk naar de grondstructuur van je weides. Je hebt meer oppervlakte nodig om je paard(en) te voeden als je dat van je eigen grond wil doen. Zoek een vlakke oppervlakte zodat je terrein minder onderhoud vraagt.
Zorg voor veel schaduw. Mijn paarden staan op heetst van de dag op stal met ventilator in de zomer. In wei met afdak zweten ze en trekken ze insecten aan waardoor ze gaan lopen/renen. Inspuiten helpt kort.
Als je zelf medisch iets mankeert denk dan extra goed na of je wilt emigreren of dat je hoofdadres in NL blijft en je Nederlands verzekert blijft. Voor zorg moet je dan wel naar NL. Zorg is kwalitatief niet slechter dan NL alleen is het moeilijke te bemachtigen! Vooral als he taal niet beheerst.
Paard aan huis is leuk, maar kan ook eenzaam zijn. Er zijn hier echte geen rijverenigingen. Je kan wel naar een Hipica maar dat is vaak alleen overdag of in het weekend. Sfeer is meer op zichzelf.
Bijrijders moet je hier vaak betalen of zijn snel weer weg!
Mijn (recreatie) paarden hebben lang moeten wennen om weer echt lekker in hun vel te zitten. Hoe ouder paard hoe moeilijker. Paard in Spanje kopen is goedkoper, maar dierenarts ondersteuning is niet vergelijkbaar.
LEER de taal VOORDAT je vertrekt!!!!!!! Zoek iemand in het gebied waar je gaat wonen die je kan helpen met waar je dingen kunt kopen. Pas op dat ze geen commissie rekenen!
Succes met je plannen en keuze.

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-24 19:55

Sandrabokt schreef:
Paar tips!
Ga niet te zuidelijk want dan kan je minder met je paard rijden of je moet vroeg uit je bed! Rijden in de zomermaanden vind ik geen pretje. Rijden in de overige maanden is super als je het vergelijkt met NL.
Kijk naar de grondstructuur van je weides. Je hebt meer oppervlakte nodig om je paard(en) te voeden als je dat van je eigen grond wil doen. Zoek een vlakke oppervlakte zodat je terrein minder onderhoud vraagt.
Zorg voor veel schaduw. Mijn paarden staan op heetst van de dag op stal met ventilator in de zomer. In wei met afdak zweten ze en trekken ze insecten aan waardoor ze gaan lopen/renen. Inspuiten helpt kort.
Als je zelf medisch iets mankeert denk dan extra goed na of je wilt emigreren of dat je hoofdadres in NL blijft en je Nederlands verzekert blijft. Voor zorg moet je dan wel naar NL. Zorg is kwalitatief niet slechter dan NL alleen is het moeilijke te bemachtigen! Vooral als he taal niet beheerst.
Paard aan huis is leuk, maar kan ook eenzaam zijn. Er zijn hier echte geen rijverenigingen. Je kan wel naar een Hipica maar dat is vaak alleen overdag of in het weekend. Sfeer is meer op zichzelf.
Bijrijders moet je hier vaak betalen of zijn snel weer weg!
Mijn (recreatie) paarden hebben lang moeten wennen om weer echt lekker in hun vel te zitten. Hoe ouder paard hoe moeilijker. Paard in Spanje kopen is goedkoper, maar dierenarts ondersteuning is niet vergelijkbaar.
LEER de taal VOORDAT je vertrekt!!!!!!! Zoek iemand in het gebied waar je gaat wonen die je kan helpen met waar je dingen kunt kopen. Pas op dat ze geen commissie rekenen!
Succes met je plannen en keuze.

Bedankt voor je tips! Qua zorg zal ik me particulier verzekeren. Duurder, maar dat heb ik wel nodig. Ik ben al bezig met Spaans via Duolingo en dat gaat best goed. Voor man en zoon zal het lastiger zijn, maar we gaan ook binnenkort naar Spaanse les die klassikaal gegeven wordt. Ik vind het heel spannend om een eigen paard te kopen, maar ik heb nog wel wat tijd en misschien koop ik wel een paard in Nederland met Nederlandse hulp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:05

Houdt er wel rekening mee dat niet ieder paard wat in NL staat geschikt is voor het klimaat in Spanje. Keuringen kun je wel doen in Spanje, het beste is om het te doen via een betrouwbaar tussenpersoon. Het liefst een Nederlander die daar al een tijdje woont. Die zijn er wel te vinden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-24 08:45

Elisa2 schreef:
Houdt er wel rekening mee dat niet ieder paard wat in NL staat geschikt is voor het klimaat in Spanje. Keuringen kun je wel doen in Spanje, het beste is om het te doen via een betrouwbaar tussenpersoon. Het liefst een Nederlander die daar al een tijdje woont. Die zijn er wel te vinden.

Nee, daar ben ik me zeker van bewust en ik laat me dan ook absoluut adviseren voordat ik een beslissing neem.

immomati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:23

EmiLin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-24 06:55

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie