Nieuwe kitten aangeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melroy

Nieuwe kitten aangeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 18:44

Hallo,

Zal me even voorstellen, ben melroy beetstra omgeving friesland en ben 25 jaar oud.

Heb even een vraagje, heb een vroutjes kat ze is nu net 1 jaar oud het is een (main coon). Echt een schatje, speels, houd van knuffelen.
Ik werk 40 uren in de week, dus leek het me handig om er een kitten bij te doen.

Dat heb ik dus gedaan gisteren, en dat is een kater van 8 weekjes oud ( bengaal).
Tot mijn spijt heb ik gelijk de eerste dag(gisteren) de kleine van 8 weken in de woonkamer gedaan bij de andere kat van 1jaar oud.

Heb me snel bedacht na een uurtje, en heb ze nu apart genomen omdat ik op internet gezocht heb wat ik het beste kan doen. Ze hebben niet gevochten maar die oudere kat van 1jaar zocht de ruzie wel op, en agressief brommen.

Die kat van mij (vrouwtje) van 1jaar, is nu heel erg jaloers en agressief zowel naar haar ( als ze te dichtbij komt, of al ruikt, maar ook naar mij toe, voornamelijk als ik net bij de kleine ben geweest, daarna is alles weer goed, met die oudere dan).

Maar elke keer als ik even bij die kleine gekeken heb en der verlaat loopt ze de heletijd te miauwen tot ik bij der ben.

Heeft iemand enig idee of het überhaupt wel handig is 2 ras katten bij elkaar.

En wie van de 2 is het belangrijkste of heeft het meeste aandacht nodig? Moet ik die kleine maar heletijd laten miauwen of moet ik die oudere kat gerust stellen en aandacht geven.

Heb ze nu net 2 dagen bij elkaar, weet niet hoelang het gaat duren, want ik word er zelf ook zenuwachtig van.

Splash_

Re: Nieuwe kitten aangeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:52

Gewoon bij elkaar laten, beiden veel aanhalen en elkaars geur verspreiden. Ze weet nu toch al dat er een andere kat in huis is dus het kwaad is al geschied.

Het heeft tijd nodig. Ik heb mijn 2 Kittens bij mijn kat gezet. Die heeft ook lopen brommen en blazen. Zolang er niet echt gevochten wordt is er niet zoveel aan de hand....

Je kan Feliway verstuivers ophangen in huis, dat heeft hier in stressvolle situaties goed geholpen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:56

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:57

Hier dan twee volwassen katten die elkaar moesten leren kennen. De nieuwe kat hebben wij eerst in mijn kamer gehouden omdat die erg bang was, maar meestal is dit met een kitten niet bepaald nodig omdat die erg nieuwsgierig zijn e.d. Daarna hebben we de katten gewoon beiden in het hele huis laten lopen. Ja, brommen, blazen, opgezette staarten, maar dat ging steeds beter en beter en nu liggen ze knus samen op bed.

Echt gewoon bij elkaar laten dus, en aandacht geven waar de ander bij is.

Melroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 19:08

Doordat oudere kat zo agressief reageerd is die kleine heel erg bang geworden en wilt ze dat ik haar optil, of ze vlucht onder de bank, en dan gaat de grote er achter aan, en word ze aangevallen onder de bank.

Toch zal ik het even proberen, en ze laten gaan en het vechten proberen te voorkomen.
Dankje wel hoop dat het gaat werken:)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:33

Allereerst: heeft de fokker van je Bengaal kitten geen advies? Meestal vertellen die je er toch wel bij hoe je het beste een nieuwe kitten kan introduceren.

Ik moet zeggen dat ik zelf bij kittens ze er gewoon bij gooi, kan een paar dagen duren met wat verstop en geblaas etc, maar meestal is het binnen no time opgelost. Het is naar als je ze ziet vechten of herrie hoort maken, maar je kan ze echt het beste even hun gang laten gaan. Tenzij het echt te ver gaat natuurlijk.

Zorg er wel voor dat je nu niet de nieuwe kitten gaat voortrekken als het ware, geef juist eerder de eerste kat extra aandacht, de Bengaal is nieuw en komt in het territorium van je MC, en daar zal hij zelf zijn plekje in moeten vinden. Als je nu de nieuwste alle aandacht geeft of de oudste gaat afstraffen bijv, kan het zijn dat je de relatie helemaal verstoort doordat je de associatie met de nieuwe kitten nog negatiever maakt bij je MC.

In principe hoor ik wel vaker van de combinatie MC en Bengaal, maar toch zou ik het wel even in de gaten houden. Niet alle katten wennen aan elkaar of gaan elkaar tolereren, vaak worden kittens wel redelijk makkelijk geaccepteerd, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Zorg in ieder geval voor genoeg verstopplekjes, en probeer als het wat beter gaat eens met allebei tegelijk te spelen dmv een speelhengel ofzo, of probeer ze eens wat bij elkaar in de buurt te laten eten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:48

Dit soort vragen horen op BeestenBoel, maar omdat de TS niet genoeg berichten heeft om daar te posten...hier een slotje.