even voorstellen en om hulp gevraagd!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnjane

even voorstellen en om hulp gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:10

Hallo bokkers,
Ik ben lynn ik 15 jaar oud, Ik heb sinds kort een verzorgpony ze heet Zoë. Zoë was een manege pony en ze hebben haar altijd gereden met thiedemann omdat ze volgens hun te snel was ( ze kan indd snel zijn, maar niet zo snel dat ik der wil vastzetten.) nou is het dus zo dat ze heel los in der mond is, als je bijvoorbeeld de teugels korter pakt wilt ze sneller en maakt van die rare sprongetjes dat ze wilt aan galopperen. ze weet eigenlijk niet wat ze aan moet met die druk. Ik wil echt heel graag met der veder want ze is een top pony alleen zou ik niet weten wat ik met haar hoofd aan moet en de druk enz. Heeft iemand tips? ( ik wil niet met elastiek of dergelijke rijden!) ik heb ook een filmpje van der galop daar op kun je zien dat ze der hoofd niet normaal omlaag doet. (Filmpje op aanvraag in een privebericht) WIE O WIE KAN ME HELPEN?? Groetjes Lynn
Laatst bijgewerkt door Lynnjane op 12-06-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Help!!! Ik heb tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:27

Vastzetten met hulpteugels zal je probleem inderdaad niet oplossen, maar ondanks dat jij (nu) geen probleem hebt met een beetje snel, moet ze wel luisteren als jij dat vraagt. Voorkomt een hoop ongelukken als je pony doet wat jij zegt. Betekent niet dat ze niet mag vragen om iets wat zij wil, maar dat een nee of een ok maar met deze beperking geaccepteerd moet worden voor de veiligheid van jullie beide.

Goede lesgever zoeken, want pony omscholen is niet zo simpel en zeker niet als je net begint.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:28

hoi,

Ik denk dat de pony denkt dat als je de teugels oppakt dat ze sneller moet. Waarschijnlijk is ze dit gewoon gewend of misschien druk je toch onbewust, als je de teugels oppakt, je benen aan. Je moet haar gewoon aanleren dat als je de teugels oppakt dat je niet gelijk harder hoeft. Je kunt bijv. beginnen met de teugels een klein stukje korter pakken en als ze dan wilt versnellen gewoon rustig aan geven dat ze niet harder hoeft. Als je dan merkt dat ze een beetje ontspant gelijk belonen en dan de teugels weer een klein stukje korter nemen en dit dan steeds herhalen. Dan snapt ze uiteindelijk wel dat teugels korter nemen niet betekend dat ze harder moet. Ik zou het filmpje wel eens willen zien? Mag via pb

hopelijk heb je er wat aan ;)

hanneke32xx

Re: even voorstellen en om hulp gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:29

en idd een goeie lesgever zoeken :)

Lynnjane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:32

tamary schreef:
Vastzetten met hulpteugels zal je probleem inderdaad niet oplossen, maar ondanks dat jij (nu) geen probleem hebt met een beetje snel, moet ze wel luisteren als jij dat vraagt. Voorkomt een hoop ongelukken als je pony doet wat jij zegt. Betekent niet dat ze niet mag vragen om iets wat zij wil, maar dat een nee of een ok maar met deze beperking geaccepteerd moet worden voor de veiligheid van jullie beide.

Goede lesgever zoeken, want pony omscholen is niet zo simpel en zeker niet als je net begint.

Bedankt voor u reactie ik rij nu al 12 jaar en heb veel mee gemaakt met verschillende pony's/paarden, Zoë heeft zo langs ze op de manege heeft gelopen elke dag met thiedemann gereden (wat ik echt niet snap!) soms doet ze der hoofd omlaag maar dat is wel lastig om het uiteindelijk te krijgen. Ze hoeft van mij ook echt niet meteen mooi aan de teugel te gaan lopen maar ik wil wel dat ze der hooft omlaag doet!

Lynnjane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:41

hanneke32xx schreef:
hoi,

Ik denk dat de pony denkt dat als je de teugels oppakt dat ze sneller moet. Waarschijnlijk is ze dit gewoon gewend of misschien druk je toch onbewust, als je de teugels oppakt, je benen aan. Je moet haar gewoon aanleren dat als je de teugels oppakt dat je niet gelijk harder hoeft. Je kunt bijv. beginnen met de teugels een klein stukje korter pakken en als ze dan wilt versnellen gewoon rustig aan geven dat ze niet harder hoeft. Als je dan merkt dat ze een beetje ontspant gelijk belonen en dan de teugels weer een klein stukje korter nemen en dit dan steeds herhalen. Dan snapt ze uiteindelijk wel dat teugels korter nemen niet betekend dat ze harder moet. Ik zou het filmpje wel eens willen zien? Mag via pb

hopelijk heb je er wat aan ;)

Ik heb je even een pb gestuurd!