Wellicht plaats ik dit niet op het juiste forum maar ik waag toch een poging. Ik ben een jongen van 21 jaar, zit in mijn eindexamenjaar van het gymnasium, heb al een aantal jaren een eigen bedrijf(je) in Business Intelligence maar kan bovendien enorm genieten van de paardensport en dan voornamelijk van dressuur. Weinig mensen in mijn persoonlijke kringen weten hiervan omdat mijn familie en kennissen nu eenmaal niets met paarden hebben.
Mijn moeder heeft jarenlang paard gereden maar is daarmee gestopt toen mijn vader in haar leven kwam. Hij heeft helemaal niets met paarden (sorry Bokt) en begrijpt dan ook niets van mijn liefde voor hippische sporten. Dit maakt het best lastig hierover te praten met hem.
Dressuur vind ik prachtig om te zien, al helemaal in combinatie met klassieke muziek (één van mijn andere grote interesses). Graag bezoek ik meerdere evenementen ieder jaar. Ik woon in het zuiden van Nederland, waar veel (eu)regionale wedstrijden worden gereden.
Enfin, genoeg over mijn liefde voor de paardensport. Al een dik jaar knaagt er bij mij het gevoel dat ik misschien moet beginnen met paardrijden, met zélf rijden in plaats van alleen maar toe te kijken. Ik weet alleen niet of het iets is voor mij is, en of het überhaupt iets is voor jongens... Mijn persoonlijkheid is in ieder geval zeker niet "avontuurlijk" of "thrillseeking" en ik ben ook meer een "denker" dan een "doener".
Wat is jullie advies? Zou ik me over mijn "angst voor de praktijk" heen moeten zetten of moet ik het maar gewoon laten bij het toekijken bij evenementen?
Gewoon doen! Niet geschoten is altijd mis haha. En als je het toch niks vind kan je altijd stoppen, en als je het met je school red moet je het gewoon doen!
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 18-12-15 22:44
Hallo en welkom op Bokt! Je topic staat juist hoor, daar hoef je geen zorgen om te maken.
Als jij de financiële middelen hebt om paardrijden te bekostigen, moet je zeker gaan rijden! Paardrijden is echt niet alleen iets voor meiden. Lijkt me dat je in de dressuur voorbeelden genoeg ziet! Bij mij in de manege rijden ook echt wel mannen rond hoor! Dus zeker doen!
En tot die tijd ben je natuurlijk altijd welkom om hier op Bokt gezellig mee te lezen en te kletsen!
Givisa
Geplaatst: 18-12-15 22:45
Wie niet waagt wie niet wint. Kan je het er niet eens met je moeder over hebben? Misschien vindt ze het wel leuk om samen (weer) te beginnen met een paar proeflessen.
Ik zeg: "Gewoon doen!"
mingming
Geplaatst: 18-12-15 22:45
Ten eerste, welkom op bokt!
Ik ben ook meer een denker dan een doener, en ik durf niet snel nieuwe dingen te proberen of risico's te nemen. Toch rijd ik paard en ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen! Je kan altijd wat proeflessen nemen, en als je het dan toch minder leuk vindt, blijf je gewoon lekker toekijken
_karin_
Geplaatst: 18-12-15 22:46
Allereerst, welkom! Gewoon een keer een (privé) proefles nemen bij een goed aangeschreven manege en kijken of het wat is voor je. Vanaf daar weer verder denken. Paardrijden is een sport waarbij je toch aan flink veel dingen tegelijk moet denken hoor
Pallatin
Geplaatst: 18-12-15 22:49
Welkom hier en wat leuk dat je je hier hebt aangemeld! Als je al zo kan genieten van het kijken naar de dressuursport en het al een jaar knaagt, dan zou ik eens de stap zetten om een proefles te nemen. Als je het nooit probeert dan weet je ook niet of het iets voor jou is...veel succes en plezier!
Renee
Geplaatst: 18-12-15 22:50
Gewoon doen! Niet geschoten is altijd mis
WonderBron
Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-15 22:55
Hartelijk dank voor al deze snel geplaatste en mooie reacties!
De financiële middelen zijn (gelukkig) niet het probleem. Ik denk eerder dat tijd een lastige zaak is in verband met mijn school. (Ik zit op een particuliere school waar ik een versneld traject doe; ik doe dus 5 en 6 gymnasium in één jaar).
Van nature ben ik een zeer geduldig persoon. Ik speel al ruim 10 jaar klassiek piano en voor piano spelen is veel geduld vereist! Het is denk ik ook een beter idee om dan te starten nadat ik (hopelijk) mijn diploma heb gehaald! Hoe denken jullie daarover?
Het is een beetje hetzelfde dilemma als ik had met autorijden... Dat heb ik jaren uitgesteld omdat ik dacht dat het niets voor mij zou zijn en ik nooit aan al die dingen tegelijkertijd kon denken. Maar ik heb de knoop doorgehakt en moet binnenkort op examen!
Bagheera_206
Geplaatst: 18-12-15 22:56
Gewoon doen! Gewoon eerst privéles/proeflessen of kijken of er beginnerslessen worden gegeven. Zo ben ik pas een paar geleden begonnen met rijden op de manege en daar had ik veeeeeel eerder mee moeten beginnen.
marijedublin
Geplaatst: 18-12-15 22:57
Welkom! Ik zou het doen! Kijk maar eens naar de topsport. Heel veel mannen! Succes en heel veel plezier!
Shadow0
Geplaatst: 18-12-15 22:59
Beginnen! Iedereen op een paard Je kunt overigens ook eens kijken of er in de buurt een studentenrijvereniging is, en misschien bieden die wel beginnerscursussen of proeflessen. Dat is ook gewoon gezellig. (Niet dat gewone manegelessen dat niet zijn hoor, maar studentenvereniging sluit zo te horen wel aan qua interesses, zeker als je volgend jaar door mocht gaan als student. Ik weet niet hoe ingewikkeld dat is als ingeschreven aan een particuliere school - maar zou als ik verenigingsbestuur was best iemand in zo'n situatie wel proberen welkom te heten op de introductiecursus of proefles.)
En verder, niet te moeilijk maken, gewoon beginnen, dan merk je vanzelf of het wat is voor je of niet.
Bagheera_206
Geplaatst: 18-12-15 22:59
marijedublin schreef:
Welkom! Ik zou het doen! Kijk maar eens naar de topsport. Heel veel mannen! Succes en heel veel plezier!
En bij de IJslanders zie je ook wel meer mannen.
Darley
Geplaatst: 18-12-15 23:00
Ik zeg : doen. Je leeft maar 1 keer gewoon lekker doen. Misschien vindt je het helemaal niks maar misschien vindt je het fantastisch om zelf te doen. Kwa tijd; je hoeft ook niet elke dag te rijden natuurlijk, leren rijden kan ook dmv privélesje 1 keer per week. Niet geschoten is altijd mis, laat je weten wat je doet ?
marijedublin
Geplaatst: 18-12-15 23:02
Bagheera_206 schreef:
marijedublin schreef:
En bij de IJslanders zie je ook wel meer mannen.
Inderdaad!! Zeker de moeite waar om ook eens te proberen
Gitana
Geplaatst: 18-12-15 23:04
Waarom zou je het erbij laten zitten? Als je het al zo leuk vind om te zien, dan zou het echt zonde zijn om er niet mee te beginnen! Snap wel dat het moeilijk kan zijn om zomaar ergens te beginnen, tussen vaak onbekende mensen, maar zo begint het altijd overal. Het lijkt idd vaak wel alsof paardrijden meer een vrouwensport is, maar als je naar de hogere klassen kijkt zie je ineens meer mannen Zelfs al kom je bij een clubje te rijden waar verder geen mannen rijden, dat vinden de mensen juist leuk.
Sowieso ben je nog maar 21 dus dat is niet te oud om ergens mee te beginnen Als je zo geinteresseerd in iets bent, is het echt zonde om er nooit aan te beginnen. Ik ga bijvoorbeeld binnenkort beginnen met piano spelen, ik heb ook een long way to go
bridgetF
Geplaatst: 18-12-15 23:10
Gewoon doen, loop eens op een avond een goede manege binnen en je zult zien dat er nog veel meer jongens en mannen paard rijden. Het is echt geen typische dames of meiden sport.
Niet geschoten altijd mis, als je straks oud, grijs en bejaard bent kun je altijd op je leven terug kijken en zeggen: ik heb het geprobeerd of ik heb vroeger paard gereden. Klinkt altijd beter van: had ik maar....
maximuss
Geplaatst: 18-12-15 23:12
Probeer het gewoon eens... Valt het mee: super. Is het niks voor jou dan heb je het tenminste geprobeerd.
Fenrir
Geplaatst: 18-12-15 23:15
Welkom! Ben je bekend met paarden of helemaal niet (buiten de evenementen om)? Anders is het misschien leuk om, gezien je mogelijke tijdgebrek, eerst wat ervaring vanaf de grond op te doen in de omgang met paarden door mee te gaan naar andermans paard(en) bijv? Kan vrijblijvend zijn afhankelijk van de afspraken, je doet wel wat met paarden maar je zit niet direct vast aan lessen iedere week.
Xjewillemijn
Geplaatst: 18-12-15 23:15
ik zeg (ook) doen!
Ben gister zelfs nog 2 mannen tegen gekomen in de les na mij, en er staan er genoeg met een privé paard. En als je zoals je zelf zegt dat je de financiële middelen hebt; wat houd je tegen ?
Welkom! Ik zou zeggen probeer het gewoon! Paardrijden en klassieke muziek zijn de mooiste dingen die er bestaan
WonderBron
Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-15 23:22
Door al jullie berichtjes krijg ik er steeds meer zin in!
Wellicht dat ik inderdaad, zoals Fenrir al aangaf, langzaam iets met paarden moet gaan doen. Dat wil zeggen, nog niet direct rijden, maar er wel eens mee in aanraking komen! Dat lijkt me een goede stap.
Verder vraag ik me nog af hoe paardrijden begint voor een echte leek zoals ik... Op het moment heb ik vanzelfsprekend helemaal niets van paardrijspullen, zoals een cap, een rijbroek of dat soort dingen. Hoe gaat dat op een eerste les? Of wordt er van je verwacht dit allemaal paraat te hebben nog voordat je ooit gereden hebt?
Bagheera_206
Geplaatst: 18-12-15 23:23
We hadden heel stom toevallig op dat moment een beginnersgroep op de manege met alleen maar mannen. Samen met nog een andere man ben ik door gestroomd naar een andere les.
Meestal kan je een cap lenen van de manege en voor een eerste les is een spijkerbroek en een paar schoenen met een gladde zool prima, als je later besluit veder te gaan kan je altijd nog goede spullen aanschaffen.
Een spijkerbroek is niet het meest comfortabele maar voor de eerste paar keer voldoet het prima.
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 18-12-15 23:28
Bij een eerste les hoef je dat nog niet meteen op voorraad te hebben volgens mij. Bij ons is het zo dat we caps in bruikleen hebben. Qua broek kun je ook eerst een goedkope legging (deed ik toen) gebruiken, in ieder geval wel iets zonder voelbare naden aan binnenzijde been. En toen ik begon was in eerste instantie een paar simpele regenlaarzen ook goed. Zou gewoon eens informeren bij de manege od. die jij op t oog hebt wat bij hen de regels zijn.