Beginnen met paardrijden en een aantal vraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ide1

Beginnen met paardrijden en een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:43

Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf allereerst even kort voorstellen: Mijn naam is Ide, ik ben 21 jaar en studeer fysiotherapie. Daarnaast werk ik als personal trainer en lifestyle coach. Ik heb allerlei sporten beoefend en houd mij momenteel vooral bezig met; Windsurfen, kitesurfen, snowboarden, skiën, fitness en allerlei outdooractiviteiten.

Als klein kind werd ik altijd al aangetrokken tot de charme van het paardenwereldje. Zo keek ik vroeger liever een aflevering van ''black beauty'' dan een spannende actieserie. Vorige week heb ik samen met een vriendin een rit door het bos gemaakt. We reden zonder zadel en ik vond het helemaal fantastisch. Het vrije gevoel, de band die je opbouwt met een paard, de ontspannenheid en alles daaromheen heeft mij doen besluiten om te gaan beginnen met rijden.

Een aantal vragen:

-Kan ik (prijstechnisch vooral) ook gelijk aansluiten bij groepslessen of is privéles toch echt noodzakelijk?
- welke attributen zijn handig om direct en welke om later aan te schaffen.
- Ik merk dat ik vooral gecharmeerd raak van de buitenritten. Is dit ook mogelijk bij de meeste maneges als je geen eigen paard hebt?
- En als laatste; zijn er ook nog wel mannen te vinden op maneges die zelf rijden?

Groetjes,

Ide

limagirl

Re: Beginnen met paardrijden en een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:10

Privélessen zijn wel echt noodzakelijk als je net begint met rijden. De basis moet er namelijk gewoon goed inzitten. Voor je eerste les kan je vaak spullen lenen van de manege (cap, zweepje). Wel moet je schoenen of laarzen dragen met een klein hakje. Als er mogelijkheden zijn voor een buitenrit kan het zo zijn dat je wel eens op buitenrit rit gaat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:21

Het hangt er heel erg vanaf of je meteen in les in kunt stappen of dat eerst een paar privelessen handiger is. Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen en heb contact met een manege in de buurt opgenomen. Ik kwam toen op een wachtlijst terecht voor wanneer er weer een beginnersgroep zou starten. Zo ben ik begonnen met mensen die ook allemaal nog nooit hadden paardgereden en zo is het voor mij allemaal begonnen. Ik kon toen gewoon cap/zweepje lenen op manege, maar ik had al gauw eigen cap/zweep gekocht. Ik heb de eerste paar lessen een paar laarzen geleend van iemand en toen mijn eigen laarzen gekocht. Een broek die niet schuurt is fijn en had eigenlijk al een rijbroek gekocht voor mijn eerste les.

Leuk dat je gaat beginnen. Ik heb zelfs in een beginnersgroep gezeten met alleen maar mannen. :D Op maneges lopen ook mannen rond, maar ze zijn inderdaad wel wat schaarser. Het was dan ook heel bijzonder dat we een mannenbeginnerslesgroep hadden. :)

Ik vind zelf het buiten rijden ook het leukst. Op de manege is dat er nog nooit van gekomen. := Ik heb sindskort een verzorgpaard dus daar kan ik lekker zelf mee naar buiten wanneer ik wil. :D

Ide1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:59

Dank voor jullie reacties! Ik ga dan starten met een aantal privélessen en zo proberen om snel aansluiting te vinden in een groep. qua materialen zal ik dan nog wel even wachten met het aanschaffen daarvan.

Wel bijzonder dat jullie zoveel mannen hadden rondlopen en zelfs een mannenbeginnersgroep hadden op de manage! Niet dat het zo belangrijk is maar ik zou het toch ook wel leuk vinden om niet helemaal tussen alleen maar dames te lopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:09

op de manege kwam ik nog regelmatig mannen tegen, nu sta ik op een kleinschallige stal en van de 5 paarden zijnn er toch 2 manneklijke eigenaars bij :) Dus dat zit wel goed :)

Beginnen in groepslessen of privéles hangt erg van de manege af en aan wat e zelf fijn vind. Hiervoor kan je best enkele maneges contacteren.

Er zijn veel stallen die buitenritten organseren, daarmee zou ik wle wachten tot je wat langer rijd. Een rit met een stevige galop is altijd leuker dan een stapitje.

Qua aanschaffen spullen kan je best zelf een goede cap kopen die fijn zit. Een cap meot goed passen en dat is in een manege dus vaak niet zo. Jophurs kan je in de decathlon kopen, net als een rijbroek. Ze hebben fijn goodkoop materiaal. Ik heb hier laarzen van 300 euro staan, maar toch draag ik altijds mijn jophurs van de decathlon (model schooling, de goedkoopste die er zijn). De rijbroeken daar zijn ook heel fijn, ik gebruik ze intensief. vroeger reed ik 5/6 keer in de week en ik deed makkelijk 2 jaar met een broek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:21

In welke hoek van het land woon je? Ik weet wel een plek waar je prive kunt lessen bij een goede instructeur op haar paarden. Je moet wel een klik hebben met die instructeur maar dat is ook een kwestie van met elkaar omgaan en dan merk je vanzelf wel of je met elkaar door de bocht kunt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:59

In mijn huidige lesgroep op manege rijden er naast mij nog twee andere mannen mee en in D elessen na mij rijden er ook altijd een paar mee. Dus zo erg is het nou ook weer niet. Op stal bij mijn verzorgpaard ben ik wel een van de weinige mannen.

Er zijn sommige maneges die liever hebben dat je met laarzen rijdt dan jodhpurs en als je al met jodhpurs rijdt dan met van die hardere/stevigere chaps.

summer4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:03

onze manege wordt gerund door eeen man en er geven 5 mannen les ! er is bij ons volgens mijnook 1 mannengroep waar geen vrouwen in rijden voorderest wordt het een beetje verdeeld! mijn broertje begint paarden nu ook steeds leuker te vinden dus ik ben helemaal happy

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:07

Er zijn ook wel kleinschalige plekken te vinden om les te nemen waarbij je meer en sneller naar buiten zou kunnen.. op maneges gebeurt dit toch niet veel is mijn ervaring..

Waar ergens woon je? En hoe ver zou je willen reizen voor les?

Qua aanschaf zou ik een cap en rijlaarzen (of ander schoeisel met hak) kopen, de rest kan altijd later nog

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:49

Bij mij in de groep zitten ook 2 mannen.De oudste is zelfs 78.

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:11

1.) Kan ik (prijstechnisch vooral) ook gelijk aansluiten bij groepslessen of is privéles toch echt noodzakelijk?
Het is niet echt noodzakelijk maar is wel handig. Want in groeps lessen moet je het soms nog wel even zelf uitzoeken. En in een prive les is alle aandacht voor jou. Maar prive les is meestal wel een stukje duurder. :Y)
2.) welke attributen zijn handig om direct en welke om later aan te schaffen. Natuurlijk een goed passende cap! Rijbroek, rijlaarzen en wat ze niet op alle maneges standaard hebben liggen een paar borstels. Dan ben je er al voor een groot gedeelte. En eventueel een zweepje.
3.) Ik merk dat ik vooral gecharmeerd raak van de buitenritten. Is dit ook mogelijk bij de meeste maneges als je geen eigen paard hebt? Ja dat is best mogelijk! Allen bij de meeste maneges mag je pas op buitenrit als je zelf al wat meer rij ervaring heb. Of anders word het een simpele buitenrit (weinig draven en geen galop.).
- En als laatste; zijn er ook nog wel mannen te vinden op maneges die zelf rijden? Jahoor zeker! Mannen blijven wel zeldzaam op maneges/prive stallen. Maar ze zijn er zeker. :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:41

De meeste maneges in de buurt van bos gaan met mooi weer naar buiten. Gewoon even navragen of die optie er is. :j

Privé lessen zijn, helaas voor de portemonnee, wel een must have. Leer je meteen "stevig" zitten, stuur, rem en gas. Welke echt nodig zijn voor groepslessen, anders kiest je paard je tempo en richting.. Kan je uit ervaring vertellen dat dat niet praktisch is.

Op de manege waar ik rijd is zelfs een speciale mannenles, inmiddels rijden er ook twee vrouwen mee. Maar die gaan zoveel mogelijk naar buiten en standaard na een half uur rijden een shotje (mag van alles zijn). Na de les gaan ze nog altijd bieren. Dit zal natuurlijk niet overal zijn, maar ik ken geen stal zonder mannen. Spullen zou ik nog even mee wachten te kopen, een broek met stretch en schoenen met "hak" heb je wel eigenlijk nodig. Schoenen mogen vaak ook rubberen laarzen zijn.

En welkom op bokt & veel plezier!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:40

Het grote verschil tussen groeps- en privélessen is imo dat je privé een betere basis legt en het gaat vlugger vooruit, beide omdat je de onverdeelde aandacht hebt van je instructeur en die dus veel korter op de bal kan spelen.
Qua materiaal: goede cap is het belangrijkste maar onderschat het comfort van een rijbroek en aangepast schoeisel niet, blijf liefst ver weg van rubberen rijlaarzen want die komen je gevoel en je hulpen niet ten goede.
Qua buiten ritten, da's zeker mogelijk via een manege mits je reeds een bepaald rijniveau hebt: meestal de 3 gangen beheersen, stuur en rem.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:12

Whaah wist niet dat er nog meer mensen op deze aardbol rondliepen die uit het surf/skien/snowboardwereldje komen én gek op paarden zijn :oo
Ik werd altijd voor gek verklaard, in het paardenwereldje door de 'extreme sporten' en in het freestyle ski wereldje geloofde niemand me dat ik een paardenmeisje zou zijn :=

On topic zijn er denk ik al genoeg tips gegeven.
Enigste wat ik nog kan toevoegen, op western stallen zijn vaak standaard al meer mannen te vinden :Y)

Ide1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:16

Ik had niet gedacht dat er zoveel reacties zouden komen! Bedankt alleen, hier kan ik wel weer even mee verder. Ik ga beginnen met een aantal privélessen (stuk of 5) en dan proberen bij de gevorderde groep aan te sluiten. :)
Heb er in ieder geval erg veel zin in om te gaan beginnen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:28

gevorderde groep? jij schat jezelf nogal hoog in :')
Sorry hoor :p niet gemeen bedoeld maar ik denk dat je het allemaal wat onderschat :) Na enkele privélessen kan je waarschijlijk overstappen naar ene beginnersgroep. Als je die kriteria allemaal kan die zij stellen kan je naar een halfgevorderde groep en dan vaak een gevordrde groep. Maar hoe de verdeling en overschakeling zit hangt van manege tot manege af. Ik ben na mijn privelessen (ok ik was 8) naar een beginnersgroep geplaatst, en wij zijn samen telkens gestegen als roep tot het gevorderde niveau, ik weet niet of de groep nog langer samen gereden heeft, maar toen ik 11 wa kreeg ik mijn eerste paard en ben ik daar gestop, ik weet dat ze nog minstens 2/3 jaar langer zo smane gereden hebben, nu heb ik met niemand daar meer van contact. Du zo is natuurlijk ook dat sommige maneges werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:34

Zoe_97 schreef:
Sorry hoor :p niet gemeen bedoeld maar ik denk dat je het allemaal wat onderschat :) Na enkele privélessen kan je waarschijlijk overstappen naar ene beginnersgroep. Als je die kriteria allemaal kan die zij stellen kan je naar een halfgevorderde groep en dan vaak een gevordrde groep. Maar hoe de verdeling en overschakeling zit hangt van manege tot manege af. Ik ben na mijn privelessen (ok ik was 8) naar een beginnersgroep geplaatst, en wij zijn samen telkens gestegen als roep tot het gevorderde niveau, ik weet niet of de groep nog langer samen gereden heeft, maar toen ik 11 wa kreeg ik mijn eerste paard en ben ik daar gestop, ik weet dat ze nog minstens 2/3 jaar langer zo smane gereden hebben, nu heb ik met niemand daar meer van contact. Du zo is natuurlijk ook dat sommige maneges werken.

Nee hoor, als je kunt stappen, draven en galopperen, dan ben je al snel gevorderde.
The art of riding is keeping the horse between you and the ground. Zo moeilijk is dat niet. De rest kun je zo dol maken als je zelf wil.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:37

Ik zou niet meteen ergens in de groep gaan rijden als ik jou was. Ook al is dit wel zoals de meeste maneges te werk gaan. Maar als je een beetje een goede en onafhankelijke zit wilt hebben, zou je er goed aan doen om de eerste lessen prive te nemen, aan de longeerlijn. En zo leren balans te krijgen, zonder dat je je ergens aan vast houdt. Is ook goed voor je zelfvertrouwen later. Aan de longeerlijn, zonder dat je iets vast houdt leren stappen, draven en galopperen, en daarna pas in groepsverband. Op maneges zijn meestal niet zoveel mannen te vinden, helaas..... het is toch meer een vrouwensport.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:40

ikke schreef:
Zoe_97 schreef:

Nee hoor, als je kunt stappen, draven en galopperen, dan ben je al snel gevorderde.
The art of riding is keeping the horse between you and the ground. Zo moeilijk is dat niet. De rest kun je zo dol maken als je zelf wil.....

Zo was dat bij mij toch nooit :p wij hadden telkens een hoop kriteria op de manege waar ik een aantal jaar geleden hielp. Kinderen mochten uit de staples als ze zelfstandig konden draven en galoperen, dan waren ze beginners. Om uit te beginners te mogen moesten ze hun paard zoder treitje te rijden figuren kunnen laten lopen in alle gangen en een klein sprongetje eventueel kunnen (dat was vaak niet verplicht). Dan kwam je bij de halfgevorderde, hier leefde je de basis van zijgangen (schouder binnenwaarrts en wijken) en je tempo's aanpassen, dus de middengangen en uitgestrekte gangen, dit ook als je schouder aan schouder met een ander paard reed en je dus rekening met elkaar moest houden. Pas dan ging je naar de gevorderde les.

Ide1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 11:24

Begrijp me niet verkeerd maar de term ''gevorderd'' is ook naar ieders definitie in te kleuren. Ik schat mijzelf helemaal niet hoog in. Wel is het zo dat ik alle ''gevoelssporten'' bijzonder snel oppak. Ik weet dat de gevorderde groep die hier rijdt niet bijzonder ''gevorderd'' is. Het is ook nog eens een super kleine groep.

Ik ga in ieder geval a.s. week nog starten met privélessen. En het is ook niet zo dat ik nog nooit op een paard heb gezeten mensen. De drie gangen gaan aardig maar ben natuurlijk nog alles behalve een technisch hoogstandje.

Bcroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 02:12

;) succes