Geschikt? ja of nee + extra informatie (nieuw)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannebus10

Geschikt? ja of nee + extra informatie (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:25

Ik heb een advertentie gelezen over een super lieve e pony 4 jaar
Ik rij sinds vorig jaar november en ik kan al aardig wat maar ik vind dat ik zelf nog wel een beetje een beginnede ruiter ben want galloperen durf ik niet meer want ben er een keer afgevallen en toen brak ik mijn pols :( maar springen wel bij die advertentie stond in dat hij goed stap en draf doet en 60 cm kan springen (ik spring 30 cm) en er stond dat hij gallop moeilijk vond ik dus ook
en er stond bij hij moet nog veel leren (dat kan ik ook doen aleen galloperen niet maar ik heb een vriendin die rijd al aardig goed en die wil hem eventueel ook wel een aantal dingen leren)
En er stond bij dat hij wel een ruiter nodig heeft die niet bang is ik ben niet bang op een paard ik wil aaaleeen niet galloperen dus zou die dan een geschikt paard voor mij zijn??
Reageer ff plzzzz
Groetjes Sanne p.s. ik ben 172cm en word dinsdag 13
Ik heb alle reacties gelezen maar en kunnen er nog meer bij! laat je mening horen
Dit staat er in de advertentie
*Advertentie weggehaald*
Laatst bijgewerkt door Leo op 13-11-11 12:56, in het totaal 8 keer bewerkt
Reden: Het bespreken van advertenties van derden is niet toegestaan, vandaar het weghalen van dat stuk tekst

lucifertje

Re: Geschikt? ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:28

Hoi,

Dit is zeer zeker geen geschikte pony voor jou. Jij hebt een leerpony nodig waar jij heel erg veel kan leren. Als je een aantal jaren ervaring hebt dan kan je gaan denken aan een jongere pony.
Deze pony heeft een amazone met meer ervaring nodig die de pony kan leren galopperen bv.
Veel succes met je zoektocht.

btw, je topic staat niet goed. Ik vraag wel ff aan de modjes of ze hem willen verplaatsen

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:28

Vermoed dat het een draver is als hij moeite heeft met de galop, zou zeggen lees je in over dravers en denk goed na over wat je wensen zijn, in mijn ogen kun je beter een paardje nemen dat zelf al meer kent zodat jij ervan kan leren en niet een waar al bij staat dat hij een zekere ruiter nodig heeft, succes met je beslissing.

Lady_melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:31

Ik weet niet hoe oud en hoe groot je bent (misschien dat een E-pony al te groot of te klein zou zijn), maar ik zou, gezien je rij-ervaring gaan voor een wat ouder paard die al veel meer kan. Je hebt eerder een leerpony nodig dan een pony die alles zelf nog moet leren. En als er al wordt aangegeven dat hij een zekere ruiter nodig heeft, zou ik nog even verder zoeken als ik jou was! Succes!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:33

Om eerlijk te zijn: nee. een jonge pony die alles nog moet leren is geen goede keuze voor een beginner. Groen+groen= blauw(e plekken)..
Als ik jou was zal ik nog een paar jaartjes wachten met een eigen pony kopen, eerst alle basisdingen leren en kunnen, en dan naar een volwassen pony die al doorgereden is gaan zoeken :)

_Annee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:35

Hallo Sanne,
Ik denk dat je beter opzoek kan gaan naar een pony die zelf al iets meer kan.
Want als hij de galop moeilijk vind en jij ook kan dat nog wel eens de mist in gaan,
tenzij je goede begeleiding hebt, die je vaak kan helpen en jullie het samen kunnen doen.

Jij rijd zelf ook pas sinds vorig jaar November, dus dan moeten jullie allebei nog veel leren, dit kan heel
goed uitpakken, maar in de meeste gevallen worden paard en ruiter dan een beetje onzeker. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren, maar zoals ik al zei: Als je goede begeleiding hebt kan dit een hele leuke pony voor je zijn. Want wat is er nou leuker dan een pony zelf alles leren?
Veel succes!

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:36

ja dat vind ik ook dan doet hij alles op mijn manieertjes

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:40

Een jonge E pony die nog veel moet leren lijkt me niet zo'n goed idee. Er zijn nog genoeg andere leuke paardjes. Misschien valt deze je extra op en ben je een beetje verliefd erop geworden, maar toch even verder kijken en goed nadenken. Overleg met je ouders en instructrice. Zij kan je vast ook wel helpen aan een leuke pony. Misschien weet ze er nog wel een? Als je een jaartje rijdt lijkt het me beter een brave pony te nemen waar je veel plezier mee kan gaan maken. Ook van een mak paard leer je veel! Die leert jou alles, fijn toch? Aangezien de meeste pony's en paarden voor een flink lange tijd blijven, moet je een maatje kiezen die jij voor altijd leuk blijft vinden. Misschien is deze pony te jong en onervaren voor je, en dat je daar later op afknapt. Dat zou vervelend zijn voor allebei.

Ga dus op zoek naar een leuke pony, niet te jong en met al ervaring qua rijden. Succes.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:58

WWW --> PP

Nyaleti

Re: Geschikt? ja of nee + extra informatie (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:02

Niet doen. jij moet opzoek naar een pony die super braaf is en waar je lekker op kan leren galoperen en springen.

Galop hoort bij de basis, en die beheers je nog niet goed genoeg(dat is niet gemeen bedoelt!)

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:04

Niemand vind het een goed idee:( ik heb al naar oudere paarden gekeken en bezocht en daar stond bij voor beginners en die waren niet goed de ene bokte de andere steigerde en nog ben ik niet bang en deze ben ik helemaal verliefd op:)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:06

Ik denk dat je alleen wilt horen dat het de ideale pony is, waarom vraag je het dan?

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:10

Dat wil ik helemaal niet aleeen horen ik vind het gewoon jammer dat niemnd het met mij eens is kan toch?????????

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:11

Met wat eens is? Dat het paardje wel geschikt is voor jouw?

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:14

Niet geschikt, voor jong paard wat galloperen moeilijk vind, hoor je zelf met 2 vingers in je neus te galloperen en je balans daarin te vinden. ook zeg je dat je bang bent voor de galop. maar als hij je er af bokt in draf ben je ook gelijk bang dan toch? en dan? ik zou opzoek gaan naar een pony of koudbloed paardje van ong 10 jaar.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:15

Dit lijkt mij inderdaad niet zo'n goed idee. De eigenaar van de pony zegt al dat hij een zekere ruiter nodig heeft en dat ben jij gewoon niet, want je rijdt nog maar kort en durft nog niet te galopperen. Verder zoeken dus :j

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:18

Ook ik ben het met de meeste mensen eens dat het onverstandig zou zijn om aan dit jonge paardje te beginnen. Er staat duidelijk in de advertentie dat hij nog veel moet leren en aangezien jij niet veel ervaring hebt wordt dat dus heel lastig. Je zegt dat je niet wilt galopperen en dat is juist waar deze pony extra hulp bij nodig heeft. Dit is allemaal niet rot bedoelt maar ik denk dat dit verkeerd kan uitpakken. Voor jou maar ook voor de pony. Als de pony verkeerd begeleid wordt op zo'n jonge leeftijd kan dit voor hem in de toekomst ook veel problemen geven. Ik hoop voor je dat je een andere leuke pony tegen komt die meer geschikt is :)
Laatst bijgewerkt door vivian_ve op 12-11-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:19

TS, jij durft niet te galopperen, dus moet je dat leren van een goede leerpony... deze pony durft ook nog niet te galopperen dus moet hij het leren van een goede leeramazone.Daarom zijn jullie helaas niet zo geschikt voor elkaar.

Tenminste; ik neem aan dat je ooit wel wilt leren galopperen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:21

Sanne, ik denk niet dat het het geval is dat niemand het met je eens is. Je vraagt een mening en die wordt gegeven.
Ik heb de advertentie ook op bokt zien staan en ik vond het meer een paard voor een ervaren persoon die doorgereden moest worden.

Een paard aanschaffen moet iets zijn waar je wat aan hebt. Ik denk niet dat je ervaring genoeg hebt om een paard erbij te nemen die zelf nog veel moet leren. Je bent gevallen en je pols gebroken en nu durf je niet meer te galloperen. Dus wat jij nodig hebt is een paardje die je weet lef gaat geven. Niet ene die je gaat uit testen en waar je straks geheel niet meer op durft te rijden.
Ik heb hier op bokt echt herhaaldelijk echt hele leuke bom proef paardjes gezien. Wel allemaal de wat oudere klasse, maar je kan beter een paardje kopen waar je nog 10 jaar ontzettend plezier mee kan hebben en die jouw heel erg veel kan leren en die gelijk stopt als je valt of gelijk voorzichtig doet als je iets eng vind.
Ik ben opgegroeit met een 18 jarige merrie ( die was dus 18 toen we haar kochten) en daar heb ik nog zeker 8 jaar lol van gehad voordat ze naar vrienden ging en daar nog 10 jaar heeft gelopen.
Ik kan je zeggen, ze was echt waanzinnig leuk. Niet zo heel groot, 135 cm maar, maar het was een droom voor elk kind.
Dat zijn de ervaringen die je moet hebben als je jong bent en net begint. Niet het herhaaldelijk vallen en ophol slaan enzo...
Kijk gewoon rustig even door, want ze zijn er echt waar.
Zoek vooral in de leeftijdsklasse 8 t/m 16 en je vind een onwijs leuk paardje die jouw leert rijden. Probeer niet een paard op sleeptouw te nemen als je nog niet geheel in bezit bent van een rijdbewijs, want het enigste wat je krijgt is ongelukken.
Zoals je verteld is je vriendin ook geen doorgewinterde ruiten en als je een paardje hebt die jouw gaat testen, dan zal die dat bij je vriendin ook gaan doen.
Dus zoek even door naar iets wat kwa karakter goed bij jouw past en vind je zielsmaatje.
Want geloof me. Als je begint, dan wil je een leermeester, niet een vrij groen paard!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:10

Niet geschikt als je ziet wat de reden is van de verkoop.
Ik denk niet dat het een verstandige keus is of je moet veel tijd en geld hebben om zeker 3 maal per week begeleiding te krijgen met het rijden. Zodat je hem geen vervelende trekjes aanleert. Ook zit ik een beetje met het feit dat jij niet in galop durft. Wat als deze pony schrikt en in galop springt?

Denk dat je er beter aandoet een oudere en ervaren pony te zoeken. En ja de ideale pony vinden is moeilijk maar houdt er ook rekening mee dat de paarden die je tot nu toe geprobeerd heb die als beginnerspony te koop staan misschien helemaal niet gewend zijn aan jouw manier van rijden. Ik heb ook de meest rustige en brave paarden zien veranderen door te onervaren mensen. Ga lekker verder met lessen vraag aan je instructeur/trice eens of die een leuke pony voor je weet. Die kent jouw manier van rijden en jouw "probleem" en die hebben vaak veel contacten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:32

sannebus10 schreef:
ja dat vind ik ook dan doet hij alles op mijn manieertjes

Om een paard alles op jouw manier te kunnen leren, moet je eerst zelf leren hoe het moet. Daarvoor heb je een paard nodig dat het jou kan leren en dat maakt dit paard niet zo geschikt voor jou.