Ik ben Joyce, 20 jaar en verzorg samen met mijn vader onze 3 paarden. Vanaf mijn 7e jaar rij ik pony, eerst begonnen op een manege in Steenbergen en na lang zeuren en laten zien dat ik het echt wilde en kon, heb ik 10 jaar geleden mijn eerste pony gekregen. Ze heet Aida en ze is nog steeds bij ons. Ze is een arabiertje en lekker fel van karakter, maar wel erg lief. Ze is inmiddels 15 jaar, maar dat is niet aan haar te zien of te merken..ze springt, rent en bokt de hele wei door. Een jaar nadat ik mijn pony kreeg, heeft mijn vader een KWPN'er gekocht, Merlina (schimmel, nu 14 jaar). Toen bleek dat die combinatie niet geweldig was, en ben ik haar gaan rijden, maar ik kon haar ook niet echt aan. Na een pauze van 2 jaar, heb ik mijn moed weer verzameld (ik was inmiddels 16 jaar) en ben ik weer op haar gestapt en heb lessen met haar gereden. Het ging prima! Ze was een stuk liever en ze liep netjes, totdat ze licht kreupel ging lopen. Na een tijdje dat aangekeken te hebben, zijn we naar de kliniek gegaan en is gebleken dat ze een peesblessure had. Sinds die tijd staat ze eigenlijk stil, omdat ze na een lange rust periode nog steeds licht kreupel loopt (4 jaar geleden). Ik heb een tijdje terug weer een poging gedaan om met haar te gaan stappen, ging op zich prima...maar stappen is ook alleen het enigste ben ik bang (ze is nog steeds niet helemaal recht). En we hebben ook nog een shetlander niet te vergeten! Zeer grappig beestje en erg eigenwijs, genaamd Minie. Kortom, ik rij nu alleen mijn pony Aida. Vanwege tijdgebrek les ik al geruime tijd niet meer. Ik studeer nu psychologie en daar gaat veel tijd in zitten. Ik wil na mijn studie (over 2 jaar:S) weer het lessen op gaan pakken en me weer meer gaan verdiepen in de rijkunst;-) Ik rij nu iedere week, daarnaast staan de paardjes iedere dag lekker buiten.
Nu heb ik gelijk een vraagje voor jullie: de overgang van galop naar draf is goed, maar daarna blijft mijn pony erg druk. Ze draaft in hoog tempo en echt rustig is ze niet te krijgen. De ene keer gaat het beter dan de andere keer natuurlijk. Ik heb geprobeerd om ze op de volte te zetten en voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar het drukke krijg ik er niet echt uit. Ook heb ik geprobeerd om na het galoperen haar stil te zetten en daarna weer verder te draven, soms werkt dit wel, de andere keer weer niet. Hebben jullie misschien nog tips of leuke oefeningen?