Acceptatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:38

Toevallig is het vandaag autismedag.Ene klinisch psychologe die onderzoek doet naar autisme bij vrouwen beweert in mijn lokale krant dat als een meisje gek is van paarden,dat een bepaalde fascinatie is die kan duiden op autisme , alleen minder opvallend.Nou goed hoor dan heb ik dat! En ben er zelfs blij mee. En heel Bokt zit volgens haar diagnose dus vol met autisten.

Boras

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:44

Gewoon je jezelf en je eigen mening niet te belangrijk vinden, dan komen we al een heel eind met z'n allen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:45

Kan wijzen op staat niet gelijk aan de diagnose autisme. :))

Dit verhaal heeft twee kanten. Enerzijds TS die overal met een gestrekt been in gaat, en geen goede sociale sensor heeft op Bokt waardoor ze niet goed weet wat door de beugel kan ja/nee.
En aan de andere kant sommige andere gebruikers die of dit niet doorhebben (kan ik mij haast niet voorstellen), of het aanpakken als kans om er eer op in te gaan.
TS wordt ervan beschuldigt een troll account te zijn, maar er is een groepje die daar op hun beurt gretig gebruik van maakt door er continu op te springen en de heisa juist meer aanzwepen. Zou niet weten hoe je dit goed op kan lossen zonder begeleiding van de TS hierin.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:47

anjali schreef:
Toevallig is het vandaag autismedag.Ene klinisch psychologe die onderzoek doet naar autisme bij vrouwen beweert in mijn lokale krant dat als een meisje gek is van paarden,dat een bepaalde fascinatie is die kan duiden op autisme , alleen minder opvallend.Nou goed hoor dan heb ik dat! En ben er zelfs blij mee. En heel Bokt zit volgens haar diagnose dus vol met autisten.

Dat is helemaal niet hoe je dat moet lezen. ‘Kan duiden op’ betekent niet ‘duidt op’.

Ik vind je opmerking een beetje kwetsend. Autisme is een enorm veelzijdige maar ook ernstige aandoening.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:47

Britt_xxx schreef:

Dit verhaal heeft twee kanten. Enerzijds TS die overal met een gestrekt been in gaat, en geen goede sociale sensor heeft op Bokt waardoor ze niet goed weet wat door de beugel kan ja/nee.
En aan de andere kant sommige andere gebruikers die of dit niet doorhebben (kan ik mij haast niet voorstellen), of het aanpakken als kans om er eer op in te gaan.
TS wordt ervan beschuldigt een troll account te zijn, maar er is een groepje die daar op hun beurt gretig gebruik van maakt door er continu op te springen en de heisa juist meer aanzwepen. Zou niet weten hoe je dit goed op kan lossen zonder begeleiding van de TS hierin.

De toon van de openbare berichten en de privé berichten die TS stuurt lopen dusdanig uiteen dat je "ons" dat niet kwalijk kan nemen. Het lijken namelijk twee verschillende personen te zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:51

Ibbel schreef:
Vroeger, ooit, toen ik ook een tijd groen was, waren er binnen het modteam 'mentoren' voor bokkers die 'niet helemaal binnen het plaatje pasten'.

Of dat nou per se iets is wat je moet willen als forum, weet ik niet. Het modteam is geen hulpverlenersteam tenslotte.

Ondanks dat dit absoluut niet de taak is van bokt om hulpverlener te ‘spelen’, moet ik zeggen dat ik dit heel tof vind om te lezen. Wat super dat er mensen in het verleden waren die vrijwillig hun vrije tijd opofferen om ‘mentor’ te zijn en anderen verder te helpen. :+:

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:51

anjali schreef:

Ik was even aan het twijfelen over of je nu een grapje maakt of niet, maar ik ga even uit van niet. Als iemand met zelf een mooi plekje op het spectrum zou ik je willen verzoeken om niet zelf te gaan diagnosticeren op basis van iets wat kan duiden op autisme.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:54

Ik heb geen privé berichten ontvangen, zal dat dus niet ontkennen. Ik probeer de schuld hier een beetje in het midden te laten (ben immer ook maar een random andere gebruiker hier).

Ik vraag me alleen af, het is inmiddels wel duidelijk dat TS op een andere golflengte zit (oorzaak even daar gelaten). Is het dan echt nodig om in elk topic waar ze komt iets te zeggen van "troll account", "daar is ze weer", of iets in die strekking. Snap niet wat het toevoegt, naast het vuur verder aanwakkeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:57

Zoals ik eerder aangaf dacht ik ook dat het een troll account was.
Puur omdat ze wel 10 topics naar zich toe trok op een heel bijzondere manier.
En de ene keer onleesbaar schrijft en de andere keer best wel te lezen.
En die reacties krijg je als iemand een topic compleet laat ontsporen.
Uiteraard zou het fijn zijn als niemand daar dan op in gaat, maar zo werkt dat ook bij andere gebruikers niet in bijvoorbeeld de corona topics.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:02

Hier iemand met 2 beperkingen, die elkaar emotioneel gezien (regelmatig) nog tegenwerken ook. Ik bevind mij op de grens tussen wel en niet zelfstandig kunnen functioneren in de huidige maatschappij. Zie je dit in mijn berichten terug? Meestal wel vermoed ik. Probeer ik er op te letten en resulteert dat in heel vaak reacties gewoon niet te versturen? Ja absoluut. Ik stel mezelf altijd de vragen of het ontopic is, of het duidelijk verwoord is, of ik 100% achter mijn bericht sta, of de reactie van nut is voor het topic. Is het antwoord minstens 1x nee, dan verzend ik het al zeker niet, anders laat ik het rusten voor even en lees het nog eens na voor ik het post.

Maar waar ik normaal gezien als eerste zou toegeven dat ik verkeerd ben geweest, kan de stemming op bokt zo grimmig zijn dat ik na een reactie van mij (die eventueel een tegenreactie kan uitlokken) dat ik bepaalde topic en/of pb's achteraf niet meer durf openen (wederom de beperkingen die elkaar tegenwerken. De discussie aangaan enerzijds en confrontatieangst aan de andere kant).

Stel ik mij nu bijzonder kwetsbaar op? Voor mijn gevoel wel. Verlies ik nu mijn geloofwaardigheid op bokt? Waarschijnlijk wel ja. Maakt dit mij minder mens? Nee, mijn hersenen werken gewoon anders. Ben ik dommer dan de gemiddelde mens? Nee, absoluut niet, maar nogmaals, mijn hersenen werken anders. (Oke, vergeleken met mijn Asperger zoon voel ik soms niet al te intelligent).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:07

Ik heb jou nooit heel negatief ervaren, poetser :)

En ik kan best weleens pittig zijn in het geven van pushback, ik ben ook niet per se een heel aardige bokker. Maar voor mij ben je niet minder geloofwaardig nu.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:08

Britt_xxx schreef:

Er zitten wellicht meer mensen dan TS op bokt die een beperking hebben op sociaal vlak of andere goede redenen waardoor ze het minder makkelijk vinden om provocerende berichten gewoon links te laten liggen/niet doorzien dat TS iemand is die gewoon heel onhandig reageert en niet vanuit kwaadaardigheid. Beetje raar om te doen alsof TS onschuldig is maar andere bokkers vast wel uit kwade wil reageren?

Imo is TS gewoon niet vaardig genoeg om mee te doen op bokt eerlijk gezegd, sneu voor haar maar iemand die met een gipsen been de marathon wel wil gaan rennen word als het goed is ook wel tegengehouden door de officials bij de start, imo moeten de mods gewoon kijken hoeveel kansen iemand verdiend voordat ze een ban krijgen, het zijn geen maatschappelijk werkers die haar kunnen of moeten helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:12

Ibbel schreef:
Vroeger, ooit, toen ik ook een tijd groen was, waren er binnen het modteam 'mentoren' voor bokkers die 'niet helemaal binnen het plaatje pasten'.

Of dat nou per se iets is wat je moet willen als forum, weet ik niet. Het modteam is geen hulpverlenersteam tenslotte.

Ik vind het wel een goed idee, want het maakt de wereld weer een klein beetje inclusiever, je kunt een paar kloven overbruggen. Het zit dan volgens mij ook meer in de hoek van bv maatjes.
Ook in de buitenwereld zou ik dat soort dingen leuk vinden: er is een behoorlijk grote kloof tussen de 'normale' wereld en de wereld voor mensen met beperking - ik zou meer mogelijkheden voor overlap wel fijn vinden. Maar dat vereist soms ook dat er mensen een beetje extra aandacht aan het overbruggen van bepaalde verschillen geven. Ik vind dat wel waardevol, of dat nou op een forum is of een sportvereniging of een koor.
(En dat betekent niet dat alles altijd kan, en elk verschil overbrugd kan worden. Maar soms zou het wel kunnen.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:14

Poetser, ook jij bent bij mij nooit opgevallen op welke nare manier dan ook :knuffel:

Ach ik weet wel dat ik ook dingen anders zie en reageer door mijn NAH. Ook sinddien woorden mis om me goed uit te drukken.
Ik weet dat er mensen zijn die mij dus echt irritant vinden, maar ook waar ik te horen krijg dat ze vinden dat ik eerlijk discussieer, ook als ik een andere mening heb dan gemiddeld.
En ik vind het ook echt prima als iemand tegen mij zegt, hier ging je te ver... daar kan ik dan proberen te leren van kwam dat dan zo anders over dan ik bedoelde.

Dat is toch wat een forum is...mensen die je waardeert en andere die wat vaker op je zenuw zitten te pingelen :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:19

TS komt idd als een soort bulldozer topics binnenvallen, meeuwenflatst een ongenuanceerde mening neer en vervolgens draait elk topic waar ze in valt alleen nog om haar. Vervelend voor anderen? Zeker.
Kan ze er wat aan doen dat ze autisme heeft? Nee.

Maar er zijn hier ook velen met autisme die wel heel goed kunnen meedraaien op bokt. Zich wel even inlezen of tenminste nadenken over hoe ze eea verwoorden. Autisme hoeft geen reden te zijn om hier niet te kunnen/mogen posten vind ik.
Maar los van een topic hele nare pb’s rond gaan sturen om je gelijk te halen of een andere gebruiker uit te schelden heeft imo weinig met autisme van doen. Dat is gewoon naar gedrag en nergens voor nodig, mag ze best op aangesproken worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:28

Mars schreef:
TS komt idd als een soort bulldozer topics binnenvallen, meeuwenflatst een ongenuanceerde mening neer en vervolgens draait elk topic waar ze in valt alleen nog om haar. Vervelend voor anderen? Zeker.
Kan ze er wat aan doen dat ze autisme heeft? Nee.

Maar er zijn hier ook velen met autisme die wel heel goed kunnen meedraaien op bokt. Zich wel even inlezen of tenminste nadenken over hoe ze eea verwoorden. Autisme hoeft geen reden te zijn om hier niet te kunnen/mogen posten vind ik.
Maar los van een topic hele nare pb’s rond gaan sturen om je gelijk te halen of een andere gebruiker uit te schelden heeft imo weinig met autisme van doen. Dat is gewoon naar gedrag en nergens voor nodig, mag ze best op aangesproken worden.

Het is dit idd. Tuurlijk kan het leiden tot een andere manier reageren, en dat snap ik echt heel goed, en dat je daarbij onbedoeld mensen kunt kwetsen begrijp ik ook.

Maar bepaalde gedragingen zijn echt wel gewoon naar gedrag en daar mag iemand ook op aangesproken worden. Die persoon is niet meteen boven alle kritiek verheven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:29

Misschien is dat soort van mentorschap wel iets om verder te bekijken. Ik kan me indenken dat er heel wat gewone bokkers geschikt en bereid zijn om zo'n rol op te nemen als er vraag naar is. In het 'echte' leven zie je dat ook.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:33

Acceptatie en respect moet van beide kanten komen.

Ook ik erger mij aan de manier van reageren in een topic hoe ts binnen komt vallen.
Beetje inlevering vermogen is wel op zijn plaats

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:33

Avalanche

Jij mist dus nu ook de nuance van dit bericht.
Ik heb het erover dat er vaak hetzelfde groepje bokkers is wat flauw reagereert op posters algemeen. Vaak word er de laatste tijd gelijk gereageerd met trol of wappie. Puur omdat iemand een mening geeft en diezelfde bokkers die mening dus aannemen als een feit.
Het dus invullen voor een ander en zich daarbij niet schamen om redelijk flauw en kinderachtig te reageren op die posters.

Heeft imo niets te maken of diegene die post een troll of wappie is heeft immers te maken met normen en waarden en laten die nou steeds minder voorkomen op het internet

En ik vond het op zijn minst arrogant dat je het niet kwalijk vind om stevig op wappies te reageren imo het begrip wappies word tegenwoordig aan ieder toebedeeld die een iets andere mening heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:54

Daks schreef:
Jij mist dus nu ook de nuance van dit bericht.

Jij haalde zelf de nuance eruit door net te doen alsof troll en wappie hetzelfde zijn. Verder was je incorrect door te stellen dat het slechts scheldwoorden zijn. En nu verwijt je mij dat ik de nuance eruit haal? :D

Ik heb die topics gevolgd en de discussie op andere media, en de gevallen waarin het woord wappie gebruikt was, was het vaak een zeer accurate beschrijving.
Het is niet omdat jij de informatie gelooft, dat het ook waar is natuurlijk ;)

Daks schreef:
Heeft imo niets te maken of diegene die post een troll of wappie is

Correct, wappie is idd volkomen off-topic, dus waarom je daarmee kwam is mij een raadsel.

Troll is wel on topic.

Daks schreef:
heeft immers te maken met normen en waarden en laten die nou steeds minder voorkomen op het internet

Nee hoor, mensen hebben het recht accurate beschrijvingen te gebruiken, ook als die wat minder leuk zijn voor jouw gevoelens. Een racist vindt het ook niet leuk om een racist genoemd te worden. Dat is dan jammer, had hij er niet een moeten zijn. Maar in dat geval heb ik geen medelijden. Ik bewaar mijn empathie voor de slachtoffers van racisme.

En begrijp me goed, racist is een voorbeeld, ik maak geen vergelijking.

Maar als de reactie op misinformatie verspreiden niet zo vriendelijk is, dan kun je als een klein kind gaan lopen janken en net doen alsof je vreselijk wordt gediscrimineerd, je kunt ook gewoon stoppen met trollen en misinformatie verspreiden. In dat geval heb je gewoon zelf om die reacties gevraagd, en daar heb ik geen medelijden mee. De gevolgen van misinformatie zijn veel erger dan jouw gekwetste gevoelens.

Daks schreef:
En ik vond het op zijn minst arrogant dat je het niet kwalijk vind om stevig op wappies te reageren imo het begrip wappies word tegenwoordig aan ieder toebedeeld die een iets andere mening heeft.

Dat mag. Je hebt recht op vrijheid van meningsuiting. Ik heb vervolgens het recht om me geen bal aan te trekken van die mening.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:06

Hoe de mods dachten dat dit topic goed zou verlopen is mij een raadsel...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:07

En wederom lees jij weer niet en dat is exact mijn punt. Jij vult wederom in wat ik niet bedoel.

En daarmee sluit ik van mijn zijde de discussie. Succes

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:12

Ik lees prima. Ik reageer op wat jij schrijft. Als je iets anders bedoelt, moet je ook iets anders schrijven, maar dat is niet mijn probleem.
Misschien was het niet zo handig om wappies in het topic te brengen. Je had natuurlijk kunnen bedenken dat daar een reactie op zou kunnen komen :)

Je begint zelf met een knuppel in het hoenderhok te gooien toch? Je krijgt daar een reactie op, en dat is ook gewoon wat je wilt, want anders doe je dat niet in de eerste plaats.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:22

Gezien haar denkwijzen en de manier van schrijven vermoed ik dat autisme niet het enige probleem is. Er zitten hier veel meer bokkers met autisme die zich goed kunnen uitdrukken en zich over al het algemeen prima staande kunnen houden op het forum. Hier lijkt nog meer mee te spelen en eerlijk gezegd denk ik dat ze beter niet onbegeleid op internet moet rondstruinen. Dan is Bokt nog wel de minst ‘gevaarlijke’. Ze woont ook begeleid zag ik. Waar zijn deze mensen dan bij internetgebruik?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:09

Mooie discussie en dingen om verder over na te denken.

Voor mij persoonlijk kan ik zeggen dat ik van mening ben dat iedereen welkom is op Bokt, je mening, je geaardheid, je mate van intelligentie, je geloof, kleur of gewicht, noem alle verschillen maar op, maken mij helemaal niets uit. Juist alle verschillen die we hebben maken het een aardig leuk tijd verdrijf :D Daarvoor zitten we hier, om van elkaar te leren en even lekker te discussiëren over wat ons bezighoud. Ooit begon dat met een plek om over paarden te praten maar intussen is Bokt veel meer dan alleen gesprekken over Paarden.

En ik begrijp ook best goed dat er gebruikers tussen zitten die je minder aanspreken, of zelfs vreselijk irriteren, je kan er dan voor kiezen de foeiknop te gebruiken. Voorkom je niet alles mee maar hopelijk de meeste irritatie. En soms zijn er gebruikers die niet altijd lekker uit de bocht komen, als dat zo nu en dan is kan je er gemakkelijk omheen lezen maar afgelopen twee weken was het even flink druk waarbij het best hoog opliep. Ik zag iemand die zich totaal onbegrepen voelde en daardoor flink om zich heen ging slaan. Handig nee, maar wel begrijpelijk als je zelf niet in de gaten hebt hoe je over komt. Begrijp ik de irritatie bij de andere gebruikers? Jazeker! Maar wat een aantal hier ook al aanhaalde, het is een keuze om er wel of niet op te reageren net zoals het een keuze is hoe te reageren, maar de reacties die er kwamen deden echt iets met haar, ze waren best hard en bitter. Wil je wel op deze manier 'te boek' wil staan?

Mooie Ibbel, mentorschap hebben we in het verleden idd wel gedaan, toen ons team nog veel groter was. Niet zo heel lang geleden hebben nog eens een gebruiker op weg geholpen. Daarvoor moet wel ruimte zijn en wat mij betreft hoeft het niet speciaal een teamlid te doen, Bokkers onderling kunnen elkaar ook heel goed helpen want de meeste weten best goed wat wel en niet kan.