Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StableDoor schreef:pipo schreef:Het is bij de wet verboden om varkens swill oftewel keukenafval en vlees te geven. Een varken wil hooi, wil bieten, wil granen ,wil eten en niet 2 x per dag een beetje brok. geef eens wat gemengd kippengraan maar zeker hooi . Ook heb ik nog geen antwoord over hun slaapplaats. En dan het antwoord van zo nou komt het niet.. tja. Misschien niet de beste keus als huisdier voor jullie? Een pony heeft ook bepaalde behoeftes.. doe je dat niet krijgen ze een gebrek/tekort of iets zo ook met varkens. Het hele idee dat varkens alles eten is leuk, maar mijn paard eet ook een boterham met rookvlees.. is alleen niet goed voor hem! Hebben jullie wel een ubn nummer? of zijn het illegale varkentjes? Ik heb al 20 jaar hobbyvarkens. Bij mij
gillen ze niet ook niet als het etens tijd is. en ze hebben hier een warm hok met veel stro erin en een (okee kale) wei. Ze krijgen takken om te strippen van hun bast, wortels (geen kool en uisoorten en champignons en vlees) voederbieten heel uiteraard zijn ze even bezig. en hooi en stro. en doodgewone omnivorenbrok of scharrelvarkenbrok. Ik wordt altijd zo verdrietig als ik lees dat varkens onderschat worden. Het is namelijk geen poesje het is een dier met veel meer in zijn mars dan een poesje of een hond.
De vergelijking paard-varken is gewoon appels met peren vergelijken. Paarden zijn herbivoren, dus niet gemaakt om vlees te eten. Varkens zijn omnivoren, dus gemaakt om zowel vlees al planten te eten.
Edit: aan de poster voor mij: maar krijgen deze varkens goede varkensbrok? In goede varkensbrok moet dus ook vlees zijn verwerkt. Het lijkt mij in ieder geval erg ongezond om een omnivoor enkel herbivorenvoedsel te geven. Niet iedere varkensbrok is goed, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hondenvoer. Vaak zit daar nog geen 20% vlees in terwijl het carnivoren zijn.
Krijgen varkens op een vegetarisch dieet geen B12 tekort dan?
KittyDylan schreef:Inderdaad. Ik snap niet dat mensen moeilijk doen over de voeding van een dier. Je kunt alles trouwens op internet opzoeken wat een dier moet eten.
Def schreef:KittyDylan schreef:(hoe doe je dat met ... schreef?)
varkens horen geen vlees te krijgen. Alles wat ze aan voedingsstoffen nodig hebben zit in hun voer.
(nogmaal: ben maar 12 jaar)
Ik heb dit ook altijd geleerd. Er bestaat gewoon varkensbrok daar zit alles in wat varkens nodig hebben.
StableDoor schreef:KittyDylan schreef:Inderdaad. Ik snap niet dat mensen moeilijk doen over de voeding van een dier. Je kunt alles trouwens op internet opzoeken wat een dier moet eten.
Voer is een van de belangrijkste aspecten van dierenwelzijn imo. Niet iedere brok is goed of voldoet aan de behoefte van het dier. Je zet een paard toch ook niet enkel op sportbrok? Net als hondenvoer: in veel merken zit voor 80% graan, groenten erc, maar dat is niet wat een hond nodig heeft! Ja, hij zal niet dood gaan, maar het is niet gezond!
KittyDylan schreef:StableDoor schreef:
Voer is een van de belangrijkste aspecten van dierenwelzijn imo. Niet iedere brok is goed of voldoet aan de behoefte van het dier. Je zet een paard toch ook niet enkel op sportbrok? Net als hondenvoer: in veel merken zit voor 80% graan, groenten erc, maar dat is niet wat een hond nodig heeft! Ja, hij zal niet dood gaan, maar het is niet gezond!
Ze krijgen zeugenbrok. Dat is toch goed? En ze krijgen restafval, zoals:
- Schillen van aardappelen
- Schillen van fruit
- Rotte dingen (dingen die t/m 7 dagen over de datum zijn. ouder word gewoon weg gegooit)
En onze honden krijgen ook nog vanalles en nog wat zoals ons avondeten, boterhammen ect.
En het ging toch over het gillen van een varken? Waarom zijn we nu dan zo bezig met de voedding van een varken?
pipo schreef:Het zou fijn zijn als men zich inleest over de bewuste diersoort als je van plan bent om iets te gaan houden.
_San87_ schreef:KittyDylan schreef:
Ze krijgen zeugenbrok. Dat is toch goed? En ze krijgen restafval, zoals:
- Schillen van aardappelen
- Schillen van fruit
- Rotte dingen (dingen die t/m 7 dagen over de datum zijn. ouder word gewoon weg gegooit)
En onze honden krijgen ook nog vanalles en nog wat zoals ons avondeten, boterhammen ect.
En het ging toch over het gillen van een varken? Waarom zijn we nu dan zo bezig met de voedding van een varken?
Je moet dieren geen rottend voedsel geven. Ook niet teveel schillen van aardappels, is ook niet zo goed voor varkens. Zeugenbrok is prima.
Diablo schreef:Wij hadden ook twee varkentjes en vooral de (gecastreerde) beer schreeuwde behoorlijk. Ze hadden een eigen uitloop, waar ze konden wroeten, in de modder liggen en ze konden ook vanuit hun binnenhok ons terras op, vanwaar ze zelfs bij ons in huis konden. Ze hadden altijd hooi, kregen varkensbrok en onze etensresten. Verder hadden ze gezelschap van elkaar en van ons en toch schreeuwde de ene te pas en te onpas. Varkens schreeuwen nou eenmaal zo nu en dan.
JoAnn schreef:Een varken mag geen swill of vlees krijgen, daar bestaat wetgeving over. En in varkensrollade zit geen vlees!
TS ik denk dat je met de tips hier wel wat kan. Verder zijn varkens slimme beestjes, misschien hebben ze meer uitdaging nodig ovv speelgoed of training?
pipo schreef:Het voeren van swill (keuken- of slachtafval). Het AVP-virus is een zeer resistent virus. In
gekoeld vlees kan het maanden overleven en in ingevroren vlees zelfs jaren. Uitbraken van
AVP buiten Afrika zijn in het verleden vaak veroorzaakt door het voeren van keuken- of
slachtafval. In Europa is swill-voedering aan varkens verboden in Nederland is ook de opslag
van swill op een varkensbedrijf verboden.
komt uit: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... R-EaZWFm9g
verder googlen op swill en varkens.. raad s .. het mag niet!!!!!
JoAnn schreef:Een varken mag geen swill of vlees krijgen, daar bestaat wetgeving over. En in varkensrollade zit geen vlees!
TS ik denk dat je met de tips hier wel wat kan. Verder zijn varkens slimme beestjes, misschien hebben ze meer uitdaging nodig ovv speelgoed of training?