Hoe leer je het gillen van een varken af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:18

Het zijn kune kune varkens dat zijn hobbyvarkens kijk maar eens op google.nl

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:19

StableDoor schreef:
Maar ze krijgen dus geen vlees? Vlees is echt belangrijk voor varkens, dat moeten ze echt hebben. Volgens mij kan dat ook in de vorm van hondenbrokken.

@Diablo: hoe zit dat met varkens+vlees=varkenspest dan? Lijkt mij vrij onlogisch dat een varken de pest krijgt van vleeseten, terwijl het een alleseter is.

Hoe het precies werkt weet ik niet, ik weet wel dat het voeren van vlees aan varkens zelfs verboden is om deze reden.

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:20

StableDoor schreef:
Ik heb altijd geleerd dat varkens vlees moeten eten. Ik ken ook niemand die zijn varken vegetariër laat zijn eigenlijk... Willen jullie mij uitleggen hoe dat dan zit met dat vleeseten? Krijgen ze dan geen eiwit en vitamine B12-tekort?

Varkens mogen geen varkensvlees want dan kunnen ze de varkenspest verspreiden maar het kan bijv geen kwaad als je ze kip geeft

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:20

Maar gaat dat verbod om puur vlees (dus bij wijze van een biefstuk :+) of ook om brokken?

@TS: dus ze krijgen wel kip?
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 14-09-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:20

Speedydepony

Re: Hoe leer je het gillen van een varken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:21

Ja maar zo nauw komt het ook weer niet he

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:22

Ze krijgen wel kip ja ze zeggen dat het biet mag maar dat kan totaal geen kwaad

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:23

Diablo schreef:
StableDoor schreef:
Maar ze krijgen dus geen vlees? Vlees is echt belangrijk voor varkens, dat moeten ze echt hebben. Volgens mij kan dat ook in de vorm van hondenbrokken.

@Diablo: hoe zit dat met varkens+vlees=varkenspest dan? Lijkt mij vrij onlogisch dat een varken de pest krijgt van vleeseten, terwijl het een alleseter is.

Hoe het precies werkt weet ik niet, ik weet wel dat het voeren van vlees aan varkens zelfs verboden is om deze reden.

Dit is enkel verboden voor boeren en dus voor varkens die voor menselijke consumptie anders dan je eigen vriezer zijn bestemd :).

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:25

Ah, oke, weer wat geleerd!

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:25

Die snap ik niet San 87

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:27

Speedydepony schreef:
Die snap ik niet San 87

Vleesvarkens mogen geen vlees in hun dieet hebben. Dus het voeren van vlees is wanneer je varkens professioneel houdt (dus voor het vlees, zoals de boer doet) niet toegestaan.

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:31

O maar ik leer ze ook trucjes het is niet voor het vlees he

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:33

Speedydepony schreef:
O maar ik leer ze ook trucjes het is niet voor het vlees he

Dat weet ik. Jij mag je varkens gewoon vlees geven. Als het maar geen varkensvlees is.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:33

Wij hebben een keer geiten in de wei hebben staan. Dat waren reuzen geiten. Vroeger stonden er bij Celke altijd 2 minigeitjes. Nadat die stierven kregen we Andrea en Mieke. Mieke is niet lang bij ons geweest. Onze varkens hebben nooit gebrek aan aandacht gehad. Jou varken ook niet als je er trucjes mee doet.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:35

Misschien dat ze een keer bij een ander diersoort moeten staan. Misschien verlangen ze wel eens naar een ander beest om mee te spelen ofzo.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:36

_San87_ schreef:
Dit is enkel verboden voor boeren en dus voor varkens die voor menselijke consumptie anders dan je eigen vriezer zijn bestemd :).

Volgens mij mag je ook huisvarkens geen vlees voeren, dat is tenminste wat overal op internet vermeld wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:41

Diablo schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij mag je ook huisvarkens geen vlees voeren, dat is tenminste wat overal op internet vermeld wordt.

Voor zover ik weet is dat niet wettelijk vastgesteld :). Varkens zijn nu eenmaal omnivoren en wat vlees is helemaal niet erg. Betekent niet dat ze het per se nodig hebben, overigens. Varkens varkensvlees geven is wel erg dom, trouwens. En ook ongezond.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:43

Varkens zijn in het wild cannibaal, maar ik zou 'gedomesticeerde' varkens ook geen varken geven denk ik..

pipo

Het is bij de wet verboden om varkens swill oftewel keukenafval en vlees te geven. Een varken wil hooi, wil bieten, wil granen ,wil eten en niet 2 x per dag een beetje brok. geef eens wat gemengd kippengraan maar zeker hooi . Ook heb ik nog geen antwoord over hun slaapplaats. En dan het antwoord van zo nou komt het niet.. tja. Misschien niet de beste keus als huisdier voor jullie? Een pony heeft ook bepaalde behoeftes.. doe je dat niet krijgen ze een gebrek/tekort of iets zo ook met varkens. Het hele idee dat varkens alles eten is leuk, maar mijn paard eet ook een boterham met rookvlees.. is alleen niet goed voor hem! Hebben jullie wel een ubn nummer? of zijn het illegale varkentjes? Ik heb al 20 jaar hobbyvarkens. Bij mij
gillen ze niet ook niet als het etens tijd is. en ze hebben hier een warm hok met veel stro erin en een (okee kale) wei. Ze krijgen takken om te strippen van hun bast, wortels (geen kool en uisoorten en champignons en vlees) voederbieten heel uiteraard zijn ze even bezig. en hooi en stro. en doodgewone omnivorenbrok of scharrelvarkenbrok. Ik wordt altijd zo verdrietig als ik lees dat varkens onderschat worden. Het is namelijk geen poesje het is een dier met veel meer in zijn mars dan een poesje of een hond.

KittyDylan

(hoe doe je dat met ... schreef?)

varkens horen geen vlees te krijgen. Alles wat ze aan voedingsstoffen nodig hebben zit in hun voer.

(nogmaal: ben maar 12 jaar)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:45

Het zou fijn zijn als men zich inleest over de bewuste diersoort als je van plan bent om iets te gaan houden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:47

KittyDylan schreef:

varkens horen geen vlees te krijgen. Alles wat ze aan voedingsstoffen nodig hebben zit in hun voer.

Ik heb dit ook altijd geleerd. Er bestaat gewoon varkensbrok daar zit alles in wat varkens nodig hebben.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:47

pipo schreef:
Het is bij de wet verboden om varkens swill oftewel keukenafval en vlees te geven. Een varken wil hooi, wil bieten, wil granen ,wil eten en niet 2 x per dag een beetje brok. geef eens wat gemengd kippengraan maar zeker hooi . Ook heb ik nog geen antwoord over hun slaapplaats. En dan het antwoord van zo nou komt het niet.. tja. Misschien niet de beste keus als huisdier voor jullie? Een pony heeft ook bepaalde behoeftes.. doe je dat niet krijgen ze een gebrek/tekort of iets zo ook met varkens. Het hele idee dat varkens alles eten is leuk, maar mijn paard eet ook een boterham met rookvlees.. is alleen niet goed voor hem! Hebben jullie wel een ubn nummer? of zijn het illegale varkentjes? Ik heb al 20 jaar hobbyvarkens. Bij mij
gillen ze niet ook niet als het etens tijd is. en ze hebben hier een warm hok met veel stro erin en een (okee kale) wei. Ze krijgen takken om te strippen van hun bast, wortels (geen kool en uisoorten en champignons en vlees) voederbieten heel uiteraard zijn ze even bezig. en hooi en stro. en doodgewone omnivorenbrok of scharrelvarkenbrok. Ik wordt altijd zo verdrietig als ik lees dat varkens onderschat worden. Het is namelijk geen poesje het is een dier met veel meer in zijn mars dan een poesje of een hond.

De vergelijking paard-varken is gewoon appels met peren vergelijken. Paarden zijn herbivoren, dus niet gemaakt om vlees te eten. Varkens zijn omnivoren, dus gemaakt om zowel vlees al planten te eten.

Edit: aan de poster voor mij: maar krijgen deze varkens goede varkensbrok? In goede varkensbrok moet dus ook vlees zijn verwerkt. Het lijkt mij in ieder geval erg ongezond om een omnivoor enkel herbivorenvoedsel te geven. Niet iedere varkensbrok is goed, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hondenvoer. Vaak zit daar nog geen 20% vlees in terwijl het carnivoren zijn.

Krijgen varkens op een vegetarisch dieet geen B12 tekort dan?
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 14-09-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:48

pipo schreef:

Staat niks over in het Varkensbesluit. Waar heb je die wet gevonden?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:51

Def schreef:
KittyDylan schreef:

Ik heb dit ook altijd geleerd. Er bestaat gewoon varkensbrok daar zit alles in wat varkens nodig hebben.

Inderdaad. Ik snap niet dat mensen moeilijk doen over de voeding van een dier. Je kunt alles trouwens op internet opzoeken wat een dier moet eten.