Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:57

Van moeders is het normaal dat ze mee gaan naar de manege maar deze papa is superpa?? }> Geintje Rick, ik denk dat het met een eigen pony niet zo'n vaart loopt, ze is zeven. Eerst nog een jaar of drie op de manege rijden en vind ze het met tien nog geweldig, dan kun je alsnog denken over een eigen pony. Ik zou in de eerste plaats eens op zoek gaan naar een echt goede manege, dieren in topconditie en goed les en begeleiding met zadelen enz. Wanneer je die gevonden hebt dan kun je een proefles nemen voor beginners want zo gemakkelijk is het niet en voor je aan buitenritten toe bent, tja. Op een goede manege worden vaak buitenritten in groepsverband gegeven, dan ga je ipv een uur les een uur buitenrijden dus ook daar zou ik naar informeren. Veel succes en de spierpijn na de eerste lessen van jou gaat weer weg en word minder hoor :D

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:59

Ha Rick, welkom op Bokt en in de wereld van de paarden.
Ik heb eigenlijk niks toe te voegen, net als heel veel reacties voor mij vind ik het ook super dat je dat gaat doen voor je dochter! Pas op voor verslaving, als je een beetje sportief bent kun je je uitleven, dat zal je verrassen. Vind een goede manege, met geduldige instructie, dat is voor je dochter ook heel goed. En veel plezier :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:34

Rick, je bent een echte kerel!

De zinvolle tips zijn al langs gekomen, volg ze en het gaat goed komen.

Over de omgang heb ik wellicht nog een handvat: er zit vanuit omgang/opvoeding niet zoveel verschil tussen paarden en honden. Ook qua mimiek zijn de verschillen niet zo groot.
Voor iemand die, zoals jij, professioneel met honden werkt of heeft gewerkt, moet dat herkenbaar zijn.

Het belangrijkste puntje in deze is eigenlijk wel dat je met werkhonden vaak wat scherper duidelijk/consequent moet zijn (soms zelfs een tikkie macho) waar dat met paarden vaak minder nodig is, maar soms toch wel; je hoeft je ook door hen niet de kaas van je brood laten eten. Die nuance krijg je echter snel genoeg door, maak je geen zorgen.

Ik zit nogal in de hoek van het terreinrijden (Land Rovers) en ook daar zijn overeenkomsten: zo kalm en voorzichtig als mogelijk maar ook zo hard als noodzakelijk.

Janneke2

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:03

Hoi Rick,
prima plan - welkom in de wondere wereld van paardengekke mensen!

Een paar tips mbt zelf leren rijden.
Paardrijden is moeilijk, maar gun jezelf een goede basis. Er is een oude regel in de pedagogiek : "lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is". ( Dus svp geen groepsles van een stagiair oid.)

Logica hiervan : er is iets dat heet spiergeheugen. Je hebt in feite 1 enkele kans om een activiteit meteen goed te leren. Rijd je in een beginnersles, is er een elementaire kans dat je jezelf in no time 10 fouten aanleert, die je daarna weer kwijt moet zien te raken, wat heel veel moeite kost.

Begin met privé les aan de longe. Hetzij in een zadel, hetzij op een deken plus voltigeersingel. Je hebt dan alle gelegenheid om te voelen wat er allemaal onder je gebeurt.
Daarna zou ik zeggen : ga een jaar lang voltigeren.
Dan leer je de bewegingen van het paard (in elk geval stap en galop linksom - een beperking die ik maar half begrijp) goed kennen. Op basis daarvan bouw je evenwicht en vertrouwen op.

Een andere aanrader is: lees de 2 boeken van Sally Swift, Centered Riding.
Sally, moge zij rusten in vrede, had zogezegd een moeilijk lichaam en moest nadenken 'hoe moet dit toch?' - terwijl veel instructeurs halve natuurtalenten zijn, die in hun opleiding slechts leren om hun collega's wat fijne kneepjes bij te brengen.
Elementaire bouwstenen zoals "hoe blijf ik in evenwicht" (en dus: hoe voorkom ik overbodige spanning, hoe voel ik correct wat het paard doet) staat zelden op het programma. Centered Riding heeft daar zeer nuttige zaken over te melden. (De makke is wel: in Den Haag is een manege waar CR les gegeven woordt op manegepaarden, maar algemeen is dit helaas niet.)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:00

PB verstuurd :)

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:24

Basis kennis:
Het bit heeft een holle en bolle kant. De holle kant moet richting het paard wijzen als het de mond in gaat.
ga aan de linkerkant naast het paard staan (hoofd rechts). Pak het hoofdstel vast met je rechterhand en doe je arm onder het hoofd van het paard langs. Pak het bit vast met je linkerhand en houdt deze voor de mond van het paard, tegen de lippen/tanden aan. Mocht paard niet zelf zijn mond openen, steek dan je duim of pink in de mondhoek van het paard. Hier zitten geen tanden en geeft een smak reactie waarbij je rustig het bit in kunt doen.
Daarna doe je het hoofdstel over de oren. Gedeelte achter de oren heet het bakstuk en het gedeelte voor de oren heet de frontriem.

De teugels kun je voor of na het indoen van het bit over de nek gooien.
Vervolgens pak je het sjabrak (zadeldekje) en die leg je op de rug op de schoft. Schoft is die heuvel waar de nek overloopt in de rug. Hier vind het zadel steun. Leg het zadel niet te ver naar voren want dan beperk je de schouder weer.
Maak de singel (die sjorband onder de buik) vast aan de rechterkant (als je voor het paard staat de linkerkant) en maak hem vervolgens ook vast aan de linkerkant. Aansingelen (echt strak aantrekken van de singel zodat het zadel niet op de buik hangt) doe je vaak in de bak pas omdat manegepaarden vaak hun buik uitzetten. Als ze dan eventjes hebben gelopen ontspannen ze weer.

Je gaat echt woorden en zinnen tegenkomen waar je je wenkrbauwen van gaat fronsen... Bijvoorbeeld 'kont eronder' 'been eraan' 'hij hangt aan de teugel' 'van voor naar achter rijden' 'paard moet vooruit denken' 'aanleuning' 'rechterbeen eraan' etc. Als ze tegen jou geroepen worden door je instructeur: vraag uitleg... Als ze niet tegen jou zijn... Knik ja en amen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:35

En om alles niet te serieus te maken: Je werkt links van je paard omdat de Engelsen links rijden.

En dat is geen flauwekul, maar een instructeur die je dat niet uit kan leggen mag je iets minder serieus nemen!

BlackBeard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 09:16

Ik wil trouwens even iedereen bedanken voor de toffe berichtjes O:)

Met kerst echt ontzettend druk geweest vandaag de late reactie

Mocht iemand trouwens nog vragen aan mij hebben...stel ze gerust *\o/*

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:23

Super leuk dat je ook wilt leren rijden! Mijn moeder is vroeger tegelijk met mij begonnen met rijden , en mijn vader een aantal jaar terug en het is zoooo leuk om dezelfde passie te hebben en samen te kunnen rijden! *\o/* Veel plezier en succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:34

Zo leuk dat je dit voor je dochter over hebt, denk dat mijn dochter het ook erg leuk had gevonden als haar vader het zou doen. Die ziet het niet zitten. Zoals hij altijd zegt "ik heb liever beter de controle over de pk's". Gekheid natuurlijk.
Maar als moeder zijnde kan ik je vertellen wel vertellen dat het leuk is om samen met je kind te doen.
Helaas kan ik je niet helen omdat ik aan de andere kant van NL woonachtig bent, maar zullen gerust wel lieve bokkers wezen die je hiermee kunnen helpen.