Stoppen met mijn opleiding op 16 jaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:07

Bosboi schreef:
ja ik denk dat ik het probeer vol te houden het mbo is echt zo moeilijk en je moet alles zelf doen had niet verwacht dat ik dit zou zeggen maar mis de middelbare school :(:)

Ik denk dat dat bij bijna elke MBO opleiding zo is? Als je de opleiding verder wel leuk vind zou ik niet stoppen want een andere kiezen gaat het dan niet beter maken. Even overleggen met je slber voor iets van bijles of extra begeleiding?

BlackClaw

Berichten: 624
Geregistreerd: 01-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:08

Bosboi schreef:
ja ik denk dat ik het probeer vol te houden het mbo is echt zo moeilijk en je moet alles zelf doen had niet verwacht dat ik dit zou zeggen maar mis de middelbare school :(:)


Misschien kijken voor een niveau lager als je er zoveel moeite mee hebt, of goede begeleiding zoeken.

Syzygy
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:09

Als je 16 bent moet je wel een host vinden die dit ook ziet zitten met jou. Dit lukt wel als je goed zoekt en je best doet. Je kan zelf overleggen met de host! Wel is goed engels spreken een must. Als je dat niet ziet zitten zijn er ook wel baantjes in Nederland op de site.

Edit: Inderdaad ook een niveau lager proberen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Stoppen met mijn opleiding op 16 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:11

Wat vinden je ouders hier van? Ik neem aan dat je ouders samen met jou een passende oplossing zullen zoeken?

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:12

Ik ben met 16 toen ook gestopt met mijn mbo.
Ik moest verplicht deelnemen aan een leer werk traject, dit ook gedaan maar uiteindelijk hierna gaan werken.
Op mijn 18e ben ik pas weer een BBL opleiding gaan doen.
Mijn advies is zoeken naar iets om in over te stappen en anders gewoon afmaken.

NadjaNadjaJarig
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:14

Ik denk vooral dat het goed is dat je aan de bel trekt. Het verstandigste is om dat niet alleen hier op het forum te doen, maar vooral ook in je echte omgeving. De mensen daar kunnen je namelijk echt concreet gaan helpen, dat kunnen wij hier natuurlijk niet.

Het komt op mij over alsof je een beetje aan het verzuipen bent. Alles is nieuw, je vindt het moeilijk, je weet niet hoe je het aan moet pakken, je weet niet wat je moet doen. En dat geeft niks. Maar een logisch gevolg is wel dat het dan ook niet meer leuk is. Want je gaat niet met plezier naar school, want het lukt je gewoon niet. Dus misschien is het niet per se zo dat je de opleiding niet leuk vindt, maar maken de omstandigheden er omheen het niet leuk.

Ik denk dat het belangrijk is dat je aan je ouders en aan een contactpersoon op school laat weten hoe je je voelt. Zij kunnen jou helpen en ondersteuning bieden in de dingen die je lastig vindt. Je hoeft je echt niet te schamen, iedereen loopt in zijn of haar leven een keer hier tegenaan.

Faelynn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:16

Mijn eerste studie keuze was ook verkeerd, was het na 3 maanden al helemaal zat, ging huilend naar school omdat ik daar gewoon niet thuis was en mij niet prettig voelde.
Afspraak gemaakt bij de leerplicht, mocht stoppen en het jaar afmaken met een bijbaantje van minimaal 24u per week tot het nieuwe schooljaar begon. Uiteindelijk bij de hema aan de slag gegaan en ondertussen naar een nieuwe studie gezocht waar ik het uiteindelijk wel naar mijn zin had. Was toen 17 jaar.
Zou dus gewoon in gesprek gaan, bedenken waarom je de studie niks vind en met de leerplicht opzoek gaan naar een passende oplossing

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:18

Ga in gesprek met je opleiding coach en kijken of je van opleiding kan veranderen .
Weet je wel al wat je evt wel leuk zou vinden qua opleiding ? Of toch misschien niveau lager ?

Want je kan wel makkelijk zeggen dat je het programma en de lessen niks vindt maar op elke opleiding is wel iets wat tegen valt . En ja inderdaad mbo is zwaar en je moet alles zelf regelen en ze gaan je handje niet meer vast houden en achter je aan lopen als ze iets van je willen . Maar dit is wel de realiteit van de echte wereld helaas

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:20

Ik ben ook op mijn 16e gestopt met mijn opleiding en toen ben ik naar de leerplichtambtenaar gegaan en hebben we samen een passende oplossing gevonden. Voor mij was dit full-time werken en inschrijven voor een andere opleiding! (Ik wist namelijk wel, welke opleiding ik daarna wilde doen.)

Mijn tip, praat op je opleiding en thuis met mensen dan komen jullie er vast samen uit.

daantjuhhh

Berichten: 26926
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stoppen met mijn opleiding op 16 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:21

Eerst een vraag.

Heb je überhaupt al met je mentor gesproken?
Weet hij of zij hoe je je voelt?

Bosboi
Berichten: 0
Geregistreerd: 30-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 23:52

nee ik heb nog niet met mijn mentor gesproken en mijn ouders zijn er al helemaal tegen zij snappen niet precies wat ik doe en zeggen gewoon dat ik ik vier jaar moet doen voor dat papiertje maar ik wil niet vier jaar iets doen dat ik niet leuk vind en vooral als ik niet doorga naar hbo

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:58

Bosboi schreef:
nee ik heb nog niet met mijn mentor gesproken en mijn ouders zijn er al helemaal tegen zij snappen niet precies wat ik doe en zeggen gewoon dat ik ik vier jaar moet doen voor dat papiertje maar ik wil niet vier jaar iets doen dat ik niet leuk vind en vooral als ik niet doorga naar hbo


Misschien wijs om dan eens met mentor of coach te praten over wat je dan wèl zou willen. Zij hebben hier verstand van en weten wellicht beter wat de oplossingen zijn voor een evt andere opleiding of zij in stroom ergens. En misschien nog eens rond de tafel met pap en mam om aan te kaarten dat het zo niet gaat. Als je het kan onderbouwen dan zullen ze het vast begrijpen :j
En is doorstromen naar het HBO wel verstandig als MBO je al zo tegen valt? Op het HBO zal je toch echt nog veel meer (zelf) moeten doen..

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:07

Ik ben 2 jaar geleden gestopt met mijn opleiding, mbo niveau 4, op mijn 18e. Alleen een mavo diploma dus geen startkwalificatie. Ik ben daarna fulltime gaan werken, geen enkel probleem gehad met leerplicht oid.

Ik zeg wel, doe het niet. Ga door met je school al is het een andere opleiding. Ik wil weer naar school maar het is verdomd moeilijk om na 2 jaar fulltime werken, geld verdienen etc weer in het ritme van school te komen..

Bosboi
Berichten: 0
Geregistreerd: 30-10-18

Re: Stoppen met mijn opleiding op 16 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 00:20

ja ik denk dat ik het nog een paar weekjes volhoud en dan na periode 1 vertel ik het heb toevallig vandaag zelfs een voorlichting gehad over het stoppen met een opleiding en hoe er een heel team hier op school is die je help met het kiezen van een opleiding en waar enz. maar ik twijfel of ik moet wachten tot na periode 1 om te vertellen dat ik deze opleiding niks aan vind want op dit moment word ik begeleid en geholpen door meerdere docenten om de stof te begrijpen want ik ben later ingestroomd en ik ben al is eerder gestopt met met een opleiding straks vertel ik het en dan hebben alle docenten / slb'er en contactpersoon haat op mij. helpen me zo goed en dan stop ik. dus zit een beetje vast bij wat en wanneer ik dit vertel

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:52

Bosboi schreef:
nee ik heb nog niet met mijn mentor gesproken en mijn ouders zijn er al helemaal tegen zij snappen niet precies wat ik doe en zeggen gewoon dat ik ik vier jaar moet doen voor dat papiertje maar ik wil niet vier jaar iets doen dat ik niet leuk vind en vooral als ik niet doorga naar hbo


Als je MBO al moeilijk vind dan is HBO helemaal een deksel op je neus.

School is af en toe bikkelen en door de zure appel heen bijten. Ik zou met een mentor gaan praten en kijken hoe de situatie verbetert kan worden ipv direct stoppen.

senna21

Berichten: 11921
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:02

Je kunt beter je beleving delen, dan kan een docent je helpen.
Wat maakt dat je nu met zoveel tegenzin naar school gaat?
Wat lastig dat je ouders het niet begrijpen.
Goed dat je zelf op zoek gaat naar mogelijkheden.
Hopelijk brengt dit topic je verder

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:10

Je hebt al heel wat waardevolle tips gehad TS, ik denk dat het, gezien het feit dat je al eerder gestopt bent met een opleiding kan lonen om met je SLB-er de opties te bespreken.

Een van deze opties zou kunnen zijn dat je voor nu overstapt naar niveau 2, zodat je eerder het eindexamentraject in kan. Het niveau ligt ook lager, dus je zou gemakkelijker door de stof moeten kunnen komen.
De succeservaring van het halen van een diploma op mbo (al is het niveau 2) kan je aanmoedigen om een andere niveau 4 opleiding af te maken, je blijft tenslotte toelaatbaar op niveau 4.

Andere optie is dat je nu doorbijt. Mbo is erg wennen na het vmbo, juist omdat meer zelfstandigheid van je verwacht wordt. Iedereen heeft het in het begin erg lastig (dit zie ik bij mijn eigen studenten ook) maar vaak pas na het eerste leerjaar kan er een weloverwogen beslissing gemaakt worden of het vak waar je voor leert bij je past, omdat je het dan meer kent.

Je zegt dat je al veel hulp krijgt, is het een optie om bijvoorbeeld een training plannen&organiseren te volgen op school? Of begeleiding van een ambulant begeleider? Zij kunnen je vaak helpen met het maken van keuzes. Ook kunnen zij uitzoeken hoe je jezelf kan trainen in lastige leerstof en waar je je informatie het beste vandaan kan halen.

Het is een lastige situatie zo TS, ik kan me voorstellen dat je een wat verscheurd gevoel hebt. Hopelijk kunnen ze je op school helpen in je beslissing.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 03:54

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic eigenlijk in School, Studie en Werk hoort, maar Bosboi nog niet tot de kudde hoort en daarom nog niets buiten de paardgerelateerde topics kan plaatsen, komt hier een slotje.