Nieuw lid dat niet kan paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:29

Ik reed mijn eerste proefles idd gewoon met een leencap, een gewone broek en rubberen laarzen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:29

WonderBron schreef:
Door al jullie berichtjes krijg ik er steeds meer zin in!

Wellicht dat ik inderdaad, zoals Fenrir al aangaf, langzaam iets met paarden moet gaan doen. Dat wil zeggen, nog niet direct rijden, maar er wel eens mee in aanraking komen! Dat lijkt me een goede stap.

Verder vraag ik me nog af hoe paardrijden begint voor een echte leek zoals ik... Op het moment heb ik vanzelfsprekend helemaal niets van paardrijspullen, zoals een cap, een rijbroek of dat soort dingen. Hoe gaat dat op een eerste les? Of wordt er van je verwacht dit allemaal paraat te hebben nog voordat je ooit gereden hebt?

Een goede manege heeft een cap voor beginners te leen. Trek lekker een joggingbroek aan, geen spijkerbroek met naden aan de binnenkant van de benen! Soms hebben ze zelfs wel laarzen te leen, gebruik anders laarzen met een klein hakje (1 cm). Of kijk even op marktplaats, bevalt het rijden je goed, kun je altijd je zelf nog in het nieuw steken.

MartyNL

Re: Nieuw lid dat niet kan paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:09

Als eerste van harte welkom op Bokt, beste Twijfelaar! :)

En als het financieel mogelijk voor je is, zou ik gewoon bij een manege kijken of er is een afspraak maken.
En ja, je zult er waarschijnlijk geen/enkele jongens tegenkomen (bij mij op de manege weet ik naast mij ook maar 1 jongen die rijdt).

Ben zelf ook een jongen, 20 jaar en ik rij nu een paar maand. Ik had gewoon een afspraak gemaakt om eens bij de manege te kijken. Eerste lesje ook gewoon in een joggingbroek gereden.
Je hebt hier gewoon laarzen en caps, wellicht ook bij jou.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:13

Hier nog een kerel :) begonnen op mn 21ste. Als je een beetje gevoel hebt gaat t heel snel! Als t iets minder is zal je er ook wel komen met geduld :)
Kijk wel uit... Als t gaat zoals bij mij wordt je verslaafd en kun je niet meer zonder...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:18

Oh en als je bang bent voor reacties ofzo van anderen... Heb zelf nog nooit een rare reactie gehad. Nog bij mij mixed martial arts lessen of rugby, terwijl dat wel "echte mannen" sporten zijn. Een reus van bijna twee meter en meer dan 100 kg met die internationaal vecht vertelde me zelfs dat hij paarden leuk vindt maar er te bang voor is xD

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:30

Hoi, welkom op bokt :)

WonderBron schreef:
Wellicht plaats ik dit niet op het juiste forum maar ik waag toch een poging. Ik ben een jongen van 21 jaar, zit in mijn eindexamenjaar van het gymnasium, heb al een aantal jaren een eigen bedrijf(je) in Business Intelligence maar kan bovendien enorm genieten van de paardensport en dan voornamelijk van dressuur. Weinig mensen in mijn persoonlijke kringen weten hiervan omdat mijn familie en kennissen nu eenmaal niets met paarden hebben.
Ik hoop niet allemaal meiden over me heen te krijgen, maar persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij dit account.
21 jaar met een versneld project gymnasium? Met een versneld project zou je dus op je 17e al klaar zijn, want normaal haal je met ongeveer 18 jaar je diploma...

Is dit bericht serieus, en niet om allemaal meiden op je af te krijgen, dan wens ik je veel paardenplezier toe in de toekomst :) Zoals al gezegd lekker wat lesjes nemen om te zien of het wat voor je is & anders vanaf de zijlijn de sport volgen. Veel plezier op bokt.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:38

Niet geschoten is altijd mis, toch? Gewoon doen! Een broek en schoenen/laarzen met een hak is meestal al wel voldoende, want de meeste maneges hebben altijd wel reservecaps liggen :j

Oh ja.. Welkom op Bokt natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door gerpiegorp op 19-12-15 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:42

xMyrth schreef:

WonderBron schreef:
Wellicht plaats ik dit niet op het juiste forum maar ik waag toch een poging. Ik ben een jongen van 21 jaar, zit in mijn eindexamenjaar van het gymnasium, heb al een aantal jaren een eigen bedrijf(je) in Business Intelligence maar kan bovendien enorm genieten van de paardensport en dan voornamelijk van dressuur. Weinig mensen in mijn persoonlijke kringen weten hiervan omdat mijn familie en kennissen nu eenmaal niets met paarden hebben.
Ik hoop niet allemaal meiden over me heen te krijgen, maar persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij dit account.
21 jaar met een versneld project gymnasium? Met een versneld project zou je dus op je 17e al klaar zijn, want normaal haal je met ongeveer 18 jaar je diploma...

Is dit bericht serieus, en niet om allemaal meiden op je af te krijgen, dan wens ik je veel paardenplezier toe in de toekomst :) Zoals al gezegd lekker wat lesjes nemen om te zien of het wat voor je is & anders vanaf de zijlijn de sport volgen. Veel plezier op bokt.

Kennis van mij behaalde op zijn 23e versneld zijn havo diploma omdat hij door omstandigheden enorm achter liep. Versneld heeft niets met de leeftijd te maken maar met de snelheid waarmee de lesstof verwerkt moet worden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:47

Hee wat leuk dat je je aangemeld hebt. Ik denk dat je waarschijnlijk wel snel het paardenvirus te pakken heb , geduld is altijd een goede eigenschap en al helemaal met dieren, en je bent je bewust van je handen wat ook een voordeel is bij paardrijden. genoeg redenen om te beginnen en dat uit te proberen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:47

xMyrth schreef:

WonderBron schreef:

Misschien doet meneer de vavo?
Niet iedereen kan gelijk dat niveau aan als puber he.. Volwassenenonderwijs is heel normaal.

Welkom TS! Ik kom ook uit het zuiden dus voor tips uiteraard welkom qua lessen etc.

WonderBron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 01:28

xMyrth schreef:

WonderBron schreef:

Ik begrijp de vraagtekens die je plaatst bij mijn profiel en ben dan ook bereid dit wat toe te lichten! Na mijn eerste keer eindexamen ben ik voor mijn gymnasium gezakt; daarna heb ik besloten om het jaar over te doen. Halverwege dit jaar ben ik (in verband met privé-omstandigheden) naar HAVO overgestapt om de zekerheid van een diploma veilig te stellen. Na dat jaar ben ik op het HBO gaan studeren, P gehaald in het eerste jaar en het tweede jaar ingegaan. Na het behalen van mijn P had ik gehoopt dat ik meer uitdaging zou krijgen op het HBO. Helaas was dit niet het geval. Daarna heb ik mezelf voorgenomen om alsnóg mijn gymnasium diploma te gaan halen. Een particuliere school bood hierin uitkomst: zodoende mijn leeftijd! Ik doe dus wel versneld traject, maar ben toch relatief "oud". Zoals WiancaR al aangaf, versneld traject hoeft niet altijd te betekenen dat je heel jong bent als je klaar bent met school!

Binnenkort ga ik eens wat maneges benaderen hoe zij er tegenover staan als ik eens langs kom om ten minste eens in "close contact" te zijn met paarden. Ik bouw het graag langzaam op en wil er ook een goed gevoel bij hebben!

Heeft er hier iemand goede ervaring met maneges in de omgeving van Maastricht? Ik las dat Sababber hier ook in de buurt woont, misschien heb jij tips of ervaringen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:08

Naar Sababber moet je niet luisteren hoor!!

Haha geintje Sabien :D

Dressuur is heel erg aanvoelen. Denk dat je het wel leuk vind als ik je post zo lees. Alleen het begin is enkel hobbelen en misschien wat saai.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:11

Welkom!

Hier ng iemand van het zuiden. Sinds kort ook Maastricht, ben een tijdje uitgewijkt naar belgenland en toen ik terug naar mn mama moest woonde ze ineens in maastricht haha. Ik weet dat in gronsveld een grote stalling ligt, in cadier en keer moet een goeie manege liggen. Verder weet ik iemand over de grens in rosmeer waar ik wat geholpen heb en dit is eigenlijk meer prive. Geen echte echte manege. Moest je haar naam willen weten wil ik die wel via pb doorsturen.

Verder nooit naar lemiers gaan, en moest je richting hoensbroek willen rijden raad ik jr zeker manege de passart aan!

Succes!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:30

welkom !

Wat al aangegeven is probeer inderdaad een manege te benaderen om te vragen of je misschien kennis met een paard mag maken. Zoals het borstelen bezig zijn en het leren begrijpen van paarden en de verzorging. Dat is vaak de eerste stap. Misschien mag je eens gaan kijken bij een les die ze geven hoe ze dat doen en of je het leuk lijkt etc. Dan kan je erna altijd kiezen voor bijvoorbeeld eerste keer een prive les. Dan kunnen ze je goed begeleiden en kan je geduldig 1 op 1 zien of het wat voor je is.

Heel veel succes !

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:26

Hier hebben ze op de manege ook caps te leen voor beginners of als je je cap eens bent vergeten. Je mag dan idd gewoon op regenlaarzen broek wat je fijn vindt. Ik was al zo enthousiast dat ik een rijbroek had gekocht bij de Decathlon en kon rijlaarzen lenen van een vriendin. En na een paar lessen ben ik aanbiedingen en kortingen in de gaten gaan houden en zo heb ik op gegeven moment cap met 25% korting en laarzen met 50% korting gekocht. :D Dus het hoeft ook allemaal niet zo duur te zijn.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:35

Kennis maken met paarden zou je ook kunnen doen als vrijwilliger bij een manege voor gehandicapten. Poetsen, zadelen, leiden, voeren en dan ook nog twee dingen bereiken: jij maakt kennis met paarden op allerlei manieren en je helpt mensen die paardengek zijn maar niet onder hulp kunnen. In Sittard is zo'n manege, ik weet niet of er ook in de buurt van Maastricht zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:57

Altijd leuk om contact met paarden te maken, en te gaan Rijden, misschien zijn er wel bokkers in de buurt die je advies kunnen geven, of contact met met hun paarden maken of er op rijden.

Ik deel je smaak. Voor klassieke muziek en piano muziek, en kan maar klein beetje piano spelen....ik luister graag naar yiruma :-) maar moonlight sonate vind ik ook gaaf, kan de 1e 30 zelf spelen. Haha...nu de rest nog! En vivaldi vier jaar getijden blijft ook 1 van mn favorieten om naar de luisteren...

Succes met de paarden!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:23

Geryon schreef:
Naar Sababber moet je niet luisteren hoor!!

Haha geintje Sabien :D

Dressuur is heel erg aanvoelen. Denk dat je het wel leuk vind als ik je post zo lees. Alleen het begin is enkel hobbelen en misschien wat saai.

Nee, ik zou ook zeker niet naar mij luisteren als ik hem was :') ik probeer toch iedereen te bekeren tot ponylover of om te kopen naar het friezen geloof :')

Dressuur For The Win! :D

TS in welke regio zit je in zuid? Is er een manege in de buurt bij je?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:30

Naast dressuur zijn er nog vele andere takken van paardensport. Gewoon lekker ergens beginnen. Eerst de basis en dan merk je vanzelf wel dat je interesse hebt in bepaalde tak van paardensport en kun tzt gewoon switchen.

Misschien vind je bijvoorbeeld springen, voltige of misschien zelfs Western wel tof! :)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:34

Welkom op bokt! Ha ha grappig zo'n vraag stellen op deze site. Het antwoord weet je dan op voorhand al. Je omschrijft jezelf als een denker... bedoel je daarmee dat je vooral rationeel bent? Paardrijden doet een enorm beroep op je gevoel; zowel in het contact met je paard als het rijden. Zonder denken kom je nergens maar (leren) voelen is onontbeerlijk; wat doet het paard, hoe is jouw stemming (die je op het paard overdraagt, geloof 't of niet) etc. Een paar lesjes nemen en eens ervaren hoe je 't vindt lijkt mij de moeite waard.

WonderBron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:14

Ik heb in de buurt wat onderzoek gedaan naar maneges. De dichtstbijzijnde is "Manege Cadier en Keer" in - hoe raad je het - Cadier en Keer. Iets verderop bevindt zich nog een manege, namelijk "'t Vroendael". Ik geloof dat deze laatste iets minder is dan de eerstgenoemde.

Nog iets verder weg is dan nog manege "'t Hetjen" in Stein. Dit is een manege met een 5 sterren FNRS-rating. Zou ik dit mee moeten nemen in mijn overweging? Heeft iemand van de bokkers hier ervaring met een van de eerder genoemde maneges, of zelfs nog andere (betere) alternatieven in Zuid-Limburg?

Om te antwoorden op Bora2013: ik ben zeker een rationeel denker, maar kan ook heel "vrij" denken! Bij pianospelen bijvoorbeeld is het onmogelijk om gevoel in de muziek te leggen en dus met dynamiek te spelen, zoals kleine wisselingen in de tempi, accelerando's, diminuendo's etcetera. Ergens moet ik dit dus toch wel kunnen! Zou dit positief zijn voor paardrijden?

En om nog te antwoorden op Bagheera_206: zeker in het begin wil ik niet maar één richting op. Eerst moet ik maar eens ondervinden of het iets is voor mij. Bevalt het nu, en kan ik over een periode zelfstandig op een paard zitten kan ik altijd nog nadenken over een vervolgrichting! Als het zover komt allemaal natuurlijk...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:16

Ik les nog steeds op de manege waar ik een paar jaar geleden ben begonnen, maar sinds afgelopen zomer heb een een IJslander als bijrijdpaard. :D Ik had er gewoon veeeeeeeeel eerder mee moeten beginnen. :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:24

Om te beginnen laat volledig los wat "hoort"of wat andere mensen denken. Dat maakt een mens namelijk echt niet gelukkiger in het leven.

Als ik je berichten lees heb ik het gevoel dat je misschien beter op je plek bent bij iemand die op een andere basis werkt als een traditionele manege.
Beginnen inderdaad met de omgang en grondwerk en van daaruit gaan rijden. Dan heb je verder in het begin ook helemaal niets speciaals nodig aan kleding etc.

Misshien eens een kijkje nemen bij http://www.spirithorses.be/

In het gein maakt het namelijk ook helemaal nog niet uit bij welke discipline je interesse ligt (in jouw geval dressuur) aangezien de basis voor alles eigenlijk gelijk is.

WonderBron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 22:36

Bedankt voor de link naar Spirithorses! Ik zal dit zeker meenemen in mijn overweging van manege.

Over twee weken heb ik helaas een toetsweek op school dus ik moet de komende periode veel leren; na de toetsweek hoop ik een afspraak te kunnen maken op een manege. Ik ben heel erg benieuwd!

Op meerdere plaatsen op Bokt heb ik al gelezen dat mensen er "te laat" zijn achter gekomen dat ze hadden moeten paardrijden. Ben heel benieuwd of dit voor mij ook van toepassing is!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:57

Te laat is het nooit ;) Maar vaak is het wel zo, als je eenmaal begint.... zit je tot je niet meer kan op t paard, of zonodig achter t paard haha