Paardennoob

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:38

Hestakuuk schreef:
Aan persoonlijke berichten ga ik niet direct zelf beginnen. Is het de bedoeling dat ik mezelf hier nog wat voorstel?

Nee hoor, gewoon lekker rondneuzen op bokt.
Zo leren de mensen je vanzelf wel (her)kennen :j

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:44

Welkom op bokt.
Wat is je plan met het paard? Want een paardennoob met een jonge hengst is imo een levensgevaarlijke combinatie. Niet dat je straks verongelukt :oo

Edit: Of probeer je soms dames te lokken met je gebruikersnaam en een woeste hengst?

GlenFiddich

Re: Paardennoob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:18

Zoals ik al zei, mijn (voormalige) vriendin heeft de forum-naam gekozen, wie weet wat ze in gedachten had ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:23

dacht even door de titel dat je een tweaker was :=

zou iemand in de omgeving zoeken, die je kan begeleiden . ( hengst en geen verastand van paarden = ongelukken )

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:25

Normaal word een man op bokt ook direct behoorlijk aan de tand gevoeld. Geloof dat je geluk hebt want er was inderdaad iets anders aan de hand....

Maar ben het met unihorses eens. Iemand zoeken die je kan begeleiden.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:31

Bedankt allemaal voor het vertrouwen. Ik heb al iemand die mij op de goeie weg kan helpen. En ik ben geen tweaker, zijn mannelijke bokkers dan zo een uitzondering?

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:39

Ja, nogal, tot teleurstelling van de meeste vrouwelijke bokkers. :')

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:57

Het loopt hier toch niet echt storm. Ik heb vandaag een leuke en drukke dag gehad met Rauthos. Ik voel me al een stuk minder "Noob".

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:07

Dat is fijn wat heb je allemaal gedaan?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:33

Ik ben bang dat veel vrouwelijke bokkers in de ban van de tweakers zijn... |( .

Daarbij ben ik ook een noob op paardengebied dus kan je helaas niet helpen.
Maar vertel, wat voor leuks heb je gedaan met Rauthos. Heb je ook een foto van hem?? Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar hem.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:40

Welkom! Dit ga ik even volgen. Het is niet niks om ene jong paard als nonpaardenkenner op te voeden. Vooral niet als hij een hengst is.

En ja, mannen zijn nogal uitzonderlijk ja :') Behalve dan de tweakers die massaal over bokt heen gingen rondneuzen! _O- _O-

Maar succes ermee! een foto zou leuk zijn :j

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:50

Welkom op Bokt en gefeliciteerd met je nieuwe paard.

Als is het goed begrijp heb je nauwelijks ervaring met paarden, wordt je niet gehinderd door enige kennis van paarden en heb je nu een 4 jarige Iberische hengst op stal staan? Ik hoop dan maar dat je hiermee dagelijks begeleid wordt door iemand met ervaring met hengsten. Een beginner met een jonge hengst is vragen om moeilijkheden. Op wat voor een stal staat hij? Zijn hier mensen aanwezig die weten waar ze mee bezig zijn?
Als je echt heel graag een paard wil hebben kan je misschien overwegen om hem in te ruilen voor een ouder exemplaar waar alle "knoppen" al op zitten.

Heel veel succes met dit dier, ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:06

Welkom!
Even wat voorinformatie voor jou: de 1-april grap op bokt ging dit jaar over een datingsite tussen bokkers en tweakers, dit was heel populair. De heren zijn altijd nogal ondervertegenwoordigd op dit forum dus als er iemand bijkomt (en de dames hebben dat door) is er vaak in het begin veel belangstelling hiervoor. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral over de paarden en dit gaat dus wel weer over. ;)

Nu wat betreft jouw paard. Erg leuk dat je je eerste stappen in paardenland aan het zetten bent! Je begint echter niet op de makkelijkste manier dus ik zal proberen wat tips te geven waar je hopelijk wat aan hebt.

Beginnend ruiter: goed leren rijden heeft tijd nodig. Je moet je evenwicht op het paard vinden en leren hoe je op de juiste manier hulpen geeft zodat het paard snapt wat je wilt. Paarden zijn slim en als je niet duidelijk bent, grijpen ze nogal eens de gelegenheid aan om iets anders te doen dan jij van plan was. of ze raken oprecht inj de war en doen dan of niets (letterlijk), iets waarvan ze denken dat jij het wilt of ze kunnen in protest komen. Heel belangrijk om goed les te nemen waarbij niet alleen gelet wordt op het rijden maar ook op de omgang met paarden.
Paarden hebben als kuddedier een duidelijke leider nodig die zegt (op een voor hen begrijpelijke manier) wat ze moeten doen zodat ze zich veilig voelen en ook niet de baas gaan spelen.

Hengst: een hengst heeft van nature de neiging in een kudde de leider te willen zijn, hoe zich dat uit hangt er vaak van af of ze een dominant karakter hebben. er zijn ook hengsten die uit zichzelf meer volgzaam zijn. Het hooort echter bij hun ontwikkeling om geregeld te testen of de leider nog wel de sterkste is. Dit doen ze zowel naar paarden als naar mensen toe. Bij omgang met een hengst is het dus erg belangrijk dat je precies weet hoe je je moet gedragen en hoe je het gedrag van het paard moet 'lezen': wanneer schrikt hij, is hij echt bang, snapt hij iets niet, probeert hij de leiding over te nemen? Dit geldt zowel onder het zadel als aan de hand in de dagelijkse omgang. Een verkeerde reactie kan snel problemen opleveren en zelfs gevaarlijke situaties. Kortom: dit is voor de ervaren mensen! Gewoonlijk wordt geadviseerd een hengst te laten ruinen (castreren) omdat ze dan veel makkleijk is in omgang zijn. Ook tussen andere paarden zijn ze dan rustiger en je kan ze ook in de wei zetten met anderen. Als hengst is een paard soms moeilijk ergens te stallen. Wanneer iemand er niet mee wil gaan fokken wordt dus gewoonlijk een hengst gecastreerd.

Jong paard: een jong paard moet veel leren en de mens moet maar zorgen dat hij alles uitlegt zodat het paard het begrijpt, dat is niet altijd simpel. BHij verzte moet je je drie dingen afvragen: snapt hij het? Kan hij het (lichamelijk en geestelijk)? Wil hij het? En dus wel in deze volgorde. Je kan een paard pas iets aanleren als je hetzelf beheerst anders ben je niet duidelijk en leer je snel verkeerde dingen aan, dit is later vaak moeilijk goed te breien. Daarom is het verstandig een jong paard door een ervaren ruiter eerst in te laten rijden zodat het goed aangeleerd wordt. Als je zelf wat verder bent, kan je onder goede begeleiding dan ook rijden maar dan is er veel minder kans op misverstanden.
Een verkeerd beleerd of opgevoed paard kan voor veel problemen zorgen en dan gaat de lol er snel af!

Kortom, de hoofdlijn van het verhaal is: heb veel plezier met je paard maar laat je goed adviseren door ervaren mensne, neem les bij een goede instructeur en overweeg je paard te castreren indien hij niet naar de stamboekkeuring gaat om later mee te fokken.

Veel succes (en ja, een foto van je paard wordt hier altijd erg op prijs gesteld maar is natuurlijk niet verplicht)!

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 10:44

Ik heb wat grondwerk gedaan met Rauthos, wat verzorging met de borstel en gewoon wat gepraat. Hij heeft altijd al beter geluisterd wanneer een diepe stem het woord houdt. Wat begeleiding betreft, ik heb goeie contacten met een stal die jarenlange ervaring heeft met Haflingers en Merens, en zij hebben er alle vertrouwen in dat Rauthos en ik op de goeie weg zitten en rustig aan kunnen werken aan een sterke band. We willen niks forceren, en hij heeft een redelijk sterk karakter, maar de mensen die mij begeleiden hebben me een goeie houding aangeleerd om Rauthos te benaderen, en mijn gestalte helpt ook wel wat ;) Ik heb mij laten vertellen dat Iberische hengsten niet snel gecastreerd worden, vooral niet als ze een goeie stamboek hebben zoals Rauthos.

Wat foto's betreft: ik zal er een aantal nieuwe moeten maken. De huidige foto's zijn allemaal van mijn ex samen met Rauthos en die zet ik liever niet online.

Ik heb trouwens tijdens het rondneuzen al gemerkt dat er hier dikwijls over mannen wordt gepraat, ook zonder dat er tweakers aan te pas komen, ik heb daar geen problemen mee.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:38

Wat fijn dat je goede begeleiding hebt en jullie op de goede weg zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:45

Hestakuuk schreef:
Ik heb wat grondwerk gedaan met Rauthos, wat verzorging met de borstel en gewoon wat gepraat. Hij heeft altijd al beter geluisterd wanneer een diepe stem het woord houdt. Wat begeleiding betreft, ik heb goeie contacten met een stal die jarenlange ervaring heeft met Haflingers en Merens, en zij hebben er alle vertrouwen in dat Rauthos en ik op de goeie weg zitten en rustig aan kunnen werken aan een sterke band. We willen niks forceren, en hij heeft een redelijk sterk karakter, maar de mensen die mij begeleiden hebben me een goeie houding aangeleerd om Rauthos te benaderen, en mijn gestalte helpt ook wel wat ;) Ik heb mij laten vertellen dat Iberische hengsten niet snel gecastreerd worden, vooral niet als ze een goeie stamboek hebben zoals Rauthos.

Fijn dat je begeleiding hebt, dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Over iberische paarden zelf weet ik niks, ik zit weer in een hele andere richting qua paardenrassen :)

En idd lekker borstelen helpt ook om een band op te bouwen :j

Veel succes en plezier met hem :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:16

Heb maar even gespiekt op google naar plaatjes van Iberische paarden. Zien er wel goed uit moet ik zeggen. Welke stokmaat heeft Rauthos?? En je zegt mijn gestalte helpt ook wel wat. Ben je dan enorm groot of??

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:48

Laat ik zeggen dat ik geen kleine jongen ben ;) en Rauthos ook niet, maar ik zal eens moeten nakijken wat zijn stokmaat precies is. Welk paard hebben jullie?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:54

Ik heb geen paard. Mijn dochter heeft een E-pony. Bastaard maar best een beetje grof. Ik zeg vaak voor de grap dat hij Belgenpoten heeft. Ik kom elke dag even bij de knol omdat ik momenteel geen werk heb en ik natuurlijk wel wat met mijn tijd moet doen. De pony zit net op grens pony/paard. Persoonlijk vind ik het een handig formaat om mee te lopen, zadel op te leggen dat soort dingen.

In het verleden met mijn dochter mijn ruiterbewijs gehaald (was toen 40, oeps al heel lang geleden dus :o ) en daarna eigenlijk nooit meer gereden. Laat hem wel elk jaar verlengen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:32

Ook ik heb geen eigen paard, maar verzorg al weer heel wat jaartjes 2 ijslandse dames.
Sinds 3 jaar beide met pensioen wegens ouderdom en artrose. Maar af en toe nog lekker een wandelingetje maken vinden ze heerlijk :)

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 18:52

Ik stel het intussen nog altijd erg goed met Rauthos, in tegenstelling tot wat de meeste hier lijken te verwachten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:58

fijn om te horen.

ik zelf heb ook geen eigen paard maar wel een verzorg die ik als eigen mag beschouwen ben haar aan het beleren en inrijden onder begeleiding. Ze is half iberisch (vader lusitano) en half gangen paard (moeder peruaanse paso)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:59

Fijn! Wat is zijn dagelijkse beweging als ik vragen mag? :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:31

Hestakuuk schreef:
Ik stel het intussen nog altijd erg goed met Rauthos, in tegenstelling tot wat de meeste hier lijken te verwachten.

Mooi! Ach je zult het vast snel genoeg leren maar bokt zit vol doemdenkers.
Natuurlijk is het niet slim om een hengst te hebben als je onervaren bent, maar niks is onmogelijk natuurlijk :)

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:42

Hij mag de weide op, ik heb wat met hem gewandeld en af en toe mag hij zijn kunsten tonen op de piste. We hebben mogelijks een ruiter gevonden om eens een try-out te doen, maar ikzelf ga me er nog niet aan wagen.