Acceptatie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:43

Eens :j

Met jonge meiden heb je nog weleens dat een post echt onleesbaar is, maar dat is imo geen kwestie van digibeet zijn, maar van aandacht besteden aan je spelling en grammatica.

En dyslexie is een ding, maar er zijn ook mensen die geen moeite doen en dyslexie als excuus gebruiken. En juist mensen met dyslexie besteden er vaak best veel aandacht aan, omdat ze het zelf ook vervelend vinden.
Woke zijn is goed, maar er is wel onderscheid tussen mensen die echt een probleem hebben en mensen die dat probleem als excuus gebruiken omdat ze gewoon geen moeite willen doen.

MairiMacBran
Berichten: 962
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:46

Ik probeer mijn twee kinderen met autisme bij te brengen dat je onaangenaam gedragen en met dat gedrag proberen weg te komen door je te verschuilen achter je stoornis niet de manier is om je in de maatschappij te kunnen handhaven. Als je autisme hebt, betekent dat ook niet automatisch dat je niet leerbaar bent, maar je met hulp uiteindelijk wel kunt leren hoe je je sociaal aanvaardbaar kunt gedragen.
Over het algemeen is de maatschappij niet zo vergevingsgezind als je overal met gestrekt been in gaat en de online maatschappij nóg minder. Het maakt je leven een stuk beter behapbaar als je hebt geleerd hoe je je standpunt kunt verdedigen zonder iedereen tegen je in het harnas te jagen en enig benul van online etiquette hebt, zoals bijvoorbeeld geen bijzonder akelige pb’s te sturen en in het geval van slechte spelling, de spellingscontrole te gebruiken zodat je in ieder geval leesbaar bent.

marleen_88

Berichten: 14166
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:49

Avalanche schreef:
Eens :j

Met jonge meiden heb je nog weleens dat een post echt onleesbaar is, maar dat is imo geen kwestie van digibeet zijn, maar van aandacht besteden aan je spelling en grammatica.

En dyslexie is een ding, maar er zijn ook mensen die geen moeite doen en dyslexie als excuus gebruiken. En juist mensen met dyslexie besteden er vaak best veel aandacht aan, omdat ze het zelf ook vervelend vinden.
Woke zijn is goed, maar er is wel onderscheid tussen mensen die echt een probleem hebben en mensen die dat probleem als excuus gebruiken omdat ze gewoon geen moeite willen doen.


Precies. En dan nog zijn de teksten van ts geen dyslexie fouten.

MairiMacBran schreef:
Ik probeer mijn twee kinderen met autisme bij te brengen dat je onaangenaam gedragen en met dat gedrag proberen weg te komen door je te verschuilen achter je stoornis niet de manier is om je in de maatschappij te kunnen handhaven. Als je autisme hebt, betekent dat ook niet automatisch dat je niet leerbaar bent, maar je met hulp uiteindelijk wel kunt leren hoe je je sociaal aanvaardbaar kunt gedragen.
Over het algemeen is de maatschappij niet zo vergevingsgezind als je overal met gestrekt been in gaat en de online maatschappij nóg minder. Het maakt je leven een stuk beter behapbaar als je hebt geleerd hoe je je standpunt kunt verdedigen zonder iedereen tegen je in het harnas te jagen en enig benul van online etiquette hebt, zoals bijvoorbeeld geen bijzonder akelige pb’s te sturen en in het geval van slechte spelling, de spellingscontrole te gebruiken zodat je in ieder geval leesbaar bent.


Wat goed dat jij jouw kinderen dit meegeeft. Ik denk dat dit voor alle jongeren belangrijk is.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:56

MairiMacBran schreef:
Ik probeer mijn twee kinderen met autisme bij te brengen dat je onaangenaam gedragen en met dat gedrag proberen weg te komen door je te verschuilen achter je stoornis niet de manier is om je in de maatschappij te kunnen handhaven. Als je autisme hebt, betekent dat ook niet automatisch dat je niet leerbaar bent, maar je met hulp uiteindelijk wel kunt leren hoe je je sociaal aanvaardbaar kunt gedragen.
Over het algemeen is de maatschappij niet zo vergevingsgezind als je overal met gestrekt been in gaat en de online maatschappij nóg minder. Het maakt je leven een stuk beter behapbaar als je hebt geleerd hoe je je standpunt kunt verdedigen zonder iedereen tegen je in het harnas te jagen en enig benul van online etiquette hebt, zoals bijvoorbeeld geen bijzonder akelige pb’s te sturen en in het geval van slechte spelling, de spellingscontrole te gebruiken zodat je in ieder geval leesbaar bent.

Wat goed zeg! Ik vind dit echt super om te lezen.

Ik ben zelf ook dyslectisch. Daarnaast tot 17-18 bij jeugdzorg gewoond. Dus ik durf wel te zeggen dat ik aan sommige kanten een stukje opvoeding mis. Behalve een enkele bokker die het in dit topic persoonlijk op mij afspeelt nav een ander topic, heb ik het idee dat ik mijzelf vrij duidelijk kan maken. Dat is een leerproces geweest, maar die heeft iedereen. En dat blijft ook zo, als je je ervoor open stelt.

De bokker die net open en eerlijk aangaf dat ze zelf ook ‘problemen’ heeft, maar daar een manier voor heeft gevonden om daarmee om te gaan als op een forum als bokt; keigoed van je! Ik denk dat je echt zo trots op jezelf mag zijn, want aan je berichten is absoluut niks ‘geks’ te merken. Dankzij jouw inzet. Dikke knuffel.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:02

marleen_88 schreef:
Wat goed dat jij jouw kinderen dit meegeeft. Ik denk dat dit voor alle jongeren belangrijk is.


Ik denk zeker dat dit voor iedereen belangrijk is.
Je schriftelijk en verbaal duidelijk uitdrukken, kunnen debatteren, kunnen discussieren, dat zijn gewoon eigenschappen die je in ieder beroep later in je leven verder helpen. Van de loodgieter tot en met de arts en de jurist.

En verder zou het me niet verbazen als ieder dier in meer of mindere mate autistisch is.

Veel prikkels is voor geen enkel dier goed, net als weinig of geen structuur. Iedereen doet het beter op duidelijkheid, vastigheid, regelmatig rust, etc. Het valt alleen in de huidige maatschappij vooral niet mee voor de dieren die aan de kant van 'heel veel' autisme zitten. Die hele ratrace waar we in zitten is absoluut niet goed.

Dirk de Wachter schreef het mooi op:

Citaat:
"Ik vergelijk onze tijdgeest met een speedboot, TINA genaamd: There Is No Alternative. Die boot vaart heel snel, en vooraan staan blitse jongens in dure pakken met hun haren in de wind magnumflessen champagne leeg te spuiten, terwijl hun mooie vrouwen kirren van plezier.

Maar achteraan vallen mensen uit de boot, omdat het zo snel gaat en er geen relingen zijn. Door het geraas horen de succesboys dat niet.

En achter die speedboot varen wij, de psychiaters en de psychologen, in rubberbootjes. Wij vissen de overboord gevallen sukkelaars op en geven ze droge kleren. Maar onze rubberbootjes kunnen amper volgen, waardoor het heel moeilijk is om die patiënten weer op de speedboot te krijgen.

De overheid zegt nu dat die boot nog harder mag gaan, en dat de rubberbootjes van de psychiaters te duur zijn: ‘Laten we de mensen zwemvesten geven, dan verdrinken ze ook niet.’

Néé, die speedboot moet trager varen, en achteraan moet er een stevige reling komen, een sterke sociale zekerheid, zodat minder mensen in het water vallen.

Want vergis u niet:de meesten hebben geen psychiatrische afwijkingen, maar zijn gewone mensen die de ratrace niet meer aankunnen. Je zou kunnen zeggen dat degenen die wel succesvol zijn de gekken zijn, om het woord ‘psychopaten’ niet te gebruiken."

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:21

Wat een goed stuk Ibbel!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:26

Zo akelig waar, -O- en de ellende is als je aangeeft joh ga niet zo hard anders val ik van de boot krijg je nog te horen stel je niet aan zo hard gaan we niet.

Ik heb het topic meegelezen steeds en de ts was me ook opgevallen. Toch heb ik geen enkele keer de neiging gehad om te denken dat ze bewust de boel liep te stangen. Juist door de soms wanhopige reacties op de vaak heel akelige posts. :(:)

Ik hoop gewoon dat veel mensen op bokt er van geleerd hebben, en dat best wat mensen hoewel ze misschien wat apart overkomen dit niet doen uit dwarsheid, voor de lol of wat ook. De optie als je niks aardigs kunt zeggen zeg dan niets is dan misschien heel fijn voor iedereen. Topics lopen dan minder uit de hand en er worden een stuk minder mensen gekwetst.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:36

Ibbel schreef:
Ik denk zeker dat dit voor iedereen belangrijk is.
Je schriftelijk en verbaal duidelijk uitdrukken, kunnen debatteren, kunnen discussieren, dat zijn gewoon eigenschappen die je in ieder beroep later in je leven verder helpen. Van de loodgieter tot en met de arts en de jurist.


Maar bedenk ook dat er mensen zijn die helemaal geen beroep gaan vervullen omdat ze die vaardigheden niet kunnen leren, hoe graag ze dat misschien ook zouden willen. (Even los van de TS trouwens, want dat weet ik niet.)

Ik ben als vrijwilliger bijvoorbeeld ook heel wat ruiters tegengekomen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking die net op het randje zijn van wel of niet om kunnen gaan met geschreven tekst. Die doen bijvoorbeeld wel aan facebook, en snappen eenvoudige berichtjes in Whatsapp wel. Maar als de teksten langer worden, of belangrijker, dan wordt het gauw te moeilijk. En die zouden zich misschien wel veel beter willen uitdrukken, schriftelijk en verbaal, maar dat lukt ze gewoon niet zomaar.

Dat gaat dan niet om de beperking als excuus, dat is ook daadwerkelijk de beperking.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:47

karuna schreef:
Ik heb het topic meegelezen steeds en de ts was me ook opgevallen. Toch heb ik geen enkele keer de neiging gehad om te denken dat ze bewust de boel liep te stangen. Juist door de soms wanhopige reacties op de vaak heel akelige posts.

Die ze zelf maakt.......

I'm sorry, maar ik geloof niet zo dat het een kwestie van misbegrepen worden en dan om je heen gaan slaan.

Het is een kwestie van zelf provocatieve topics openen (misschien door sociale onhandigheid, dat kan, leren om je goed uit te drukken kan heel lastig zijn) en daar reacties op krijgen, en daar dan zelf weer op reageren.

Misschien dan niet zulke topics openen in de eerste plaats.

En daarmee zeg ik niet dat er dan geen aandacht meer moet zijn voor de mensen die in de rat race niet mee kunnen komen. Zeker moet dat. Maar ik vind het wel echt heel bijzonder om al het gerel en provoceren dan nu ineens maar goed te vinden, en ik vind het een mes in de rug naar mensen die autistisch zijn en wel hun best doen om zich sociaal te gedragen en dat ook doen.

En het ableism zit hem ook in het suggereren dat iedereen die autisme heeft zich zo gedraagt. Dat is niet zo, autisme heeft heel veel vormen, en er is ook nog zoiets als karakter. En ook mensen met autisme kunnen gewoon strontvervelend zijn, net als dat je hele leuke mensen hebt die autisme hebben.

Dus laten we alsjeblieft niet alles op een labeltje gooien zeg.

Er zijn hier echt al een heel aantal mensen in het topic die aangeven autisme te hebben, of een stuk opvoeding te missen, en echt hele leuke mensen zijn, omdat ze er zelf ook positief in staan.

En hulp of begeleiding: super fijn. Maar dan ook voor de mensen die zélf al keihard werken, en aan wie je minder merkt omdat ze zelf al zoveel werk doen, want dat kan niet makkelijk zijn.


Shadow0 schreef:
Ik ben als vrijwilliger bijvoorbeeld ook heel wat ruiters tegengekomen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking die net op het randje zijn van wel of niet om kunnen gaan met geschreven tekst. Die doen bijvoorbeeld wel aan facebook, en snappen eenvoudige berichtjes in Whatsapp wel. Maar als de teksten langer worden, of belangrijker, dan wordt het gauw te moeilijk. En die zouden zich misschien wel veel beter willen uitdrukken, schriftelijk en verbaal, maar dat lukt ze gewoon niet zomaar.

Maar dan is het toch niet handig om een medium te gebruiken waar langere en soms complexe teksten de main methode van communiceren is?

pateeke
Berichten: 2296
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:05

Dat is waar Avalanche, dat dat niet handig is De vraag is alleen in hoeverre ze zich daar van bewust zijn.
Ik ken meerdere jongeren met een verstandelijke beperking of autisme of … voor wie dat niet handig is, maar die dat zelf niet zo zien en gewoon echt niet snappen waarom ze felle reacties krijgen op hun berichten. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het dan maar ok gevonden moet worden, in tegendeel zelfs. Ik wil enkel zeggen dat er effectief mensen zijn met een beperking die daar (nog) te weinig inzicht in hebben en daarom dingen doen of zeggen zonder verkeerde intenties maar die wel grote impact kunnen hebben.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:10

Dat snap ik hoor :(:)

Ik ben wel blij dat je ook zegt dat dat nog niet maakt dat het ook acceptabel is. Dat is het imo gewoon niet.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:10

Avalanche schreef:
En daarmee zeg ik niet dat er dan geen aandacht meer moet zijn voor de mensen die in de rat race niet mee kunnen komen. Zeker moet dat. Maar ik vind het wel echt heel bijzonder om al het gerel en provoceren dan nu ineens maar goed te vinden, en ik vind het een mes in de rug naar mensen die autistisch zijn en wel hun best doen om zich sociaal te gedragen en dat ook doen.


Je hoeft het niet goed te vinden. Je kunt het gedrag veroordelen zonder de persoon zelf te veroordelen. Je kunt er begrip voor hebben dat iemand, door omstandigheden, beperkingen, het leven en allerlei andere redenen, nu op dit punt in de ontwikkeling is.
En tegelijkertijd vind ik dat Bokt dus ook best kan vragen dat het gedrag verandert. Die dingen sluiten elkaar niet uit.

Citaat:
En het ableism zit hem ook in het suggereren dat iedereen die autisme heeft zich zo gedraagt. Dat is niet zo, autisme heeft heel veel vormen, en er is ook nog zoiets als karakter. En ook mensen met autisme kunnen gewoon strontvervelend zijn, net als dat je hele leuke mensen hebt die autisme hebben.


Ik weet niet of oordelen zoals 'karakter', 'strontvervelend' en 'leuke mensen' behulpzaam zijn. Persoonlijk denk ik van niet omdat je dan juist iets aanneemt over een soort innerlijke onveranderlijkheid. Dat is nou juist iets waar ik niet in geloof, omdat het zo weinig zin heeft.

Daarnaast is er geen suggestie dat iedereen met autisme zich zo gedraagt.

Citaat:
Maar dan is het toch niet handig om een medium te gebruiken waar langere en soms complexe teksten de main methode van communiceren is?


Nee, de reactie ging dan ook niet over Bokt maar juist over het punt dat het 'in het algemeen' handig is om je goed uit te kunnen drukken.

Daarnaast: mensen willen zo vaak dingen die niet 'handig' zijn, of die ze nog niet kunnen. Maar wat maakt dat uit? Dat zijn vaak ook de momenten dat je je ontwikkelt in iets dat je nog niet kunt. Dat hoeven anderen niet per se te bepalen. Als iemand met een beperking graag deel wil nemen aan een forum zoals Bokt dan zou ik het liefst hebben dat we meer zoeken naar mogelijkheden dan naar redenen om het niet te doen.
Maar zoals ik ook eerder schreef: wat mij betreft betekent dat niet dat het zomaar ok is om reltopics te starten of kwetsende statements in de topics van anderen te gooien. Ik vind dat daar wel degelijk grenzen aan gesteld mogen worden, want dat gaat om het gedrag. Maar dat kun je afwijzen zonder de persoon af te wijzen, en zonder voor de persoon in te vullen wat 'handig' voor diegene is of wenselijk.

Ik hoop dus dat er ergens bij de TS, bij haar omgeving en/of bij Bokt een beginnetje ontstaat om het leuker en constructiever te maken.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:15

Aan de andere kant lees en hoor ik ook echt vaak (niet alleen in dit topic, niet alleen op bokt)
"oh maar ik ken/ben een autist, en die/ik kan het ook dus dan moet "..." het ook maar kunnen"

Autisme (en al die andere honderden beperkingen waar ik de naam niet van weet) is geen excuus, maar kan wel tot op zekere hoogte een verklaring geven, en een richtlijn hoe je daar mee om kunt gaan.
Betekent dat dat je je lelijk mag gedragen? Nee, maar het kan wel betekenen dat iemand niet goed weet hoe hij/zij zich moet verwoorden, en dat die persoon daar wellicht hulp bij kan gebruiken.

Ik heb wat topics van ts terug gelezen, en hoewel het duidelijk verkeerd verwoord kan ik tot op zekere hoogte tussen de regels doorlezen wat ze eigenlijk bedoelt. Sterker nog, ik ben het in een aantal gevallen nog met haar eens ook.
Maar mensen kijken alleen maar naar haar naam, begrijpen niet wat ze lezen, en springen er bovenop. Ts schiet in niet al te nette bewoording in de verdediging en huppakee weer een rel.
Dat is oprecht jammer, want wat ook al in het betreffende topic door een mod werd benoemd, als het iemand anders was geweest die het had gepost, goed verwoord zonder verwijten ed, dan had het een zeer interessante discussie kunnen zijn.

Imo, als je wil dat iemand leert hoe je om moet gaan met elkaar heeft het weinig zin om meteen groentesoep te gaan roepen als betreffende persoon een topic opent, in plaats van het gesprek aan te gaan en ts op een aardige manier, zoals je graag zou willen dat zij zelf reageert, uit te leggen waar het mis gaat.
(Kudo's voor de bokkers die dit oprecht probeerden overigens!)

MairiMacBran
Berichten: 962
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:21

Maar zou je dan de mensen die zich niet bewust zijn van hun handelen door een dermate ernstige stoornis of verstandelijke beperking dan niet beter tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen? Als je zó sociaal onbeholpen bent dat je alleen maar bagger over je heen krijgt zou je niet zonder begeleiding het www op moeten, waar mensen in het algemeen sowieso al veel minder gehinderd worden door sociale conventies.
Deze TO geeft aan erg gekwetst te zijn door de reacties die ze krijgt. Niet fijn voor haar. Nu proberen de mods hier ervoor te zorgen dat medeforummers zich dermate aanpassen dat ze geen negatief commentaar krijgt, maar dat is eigenlijk onbegonnen werk en ik vind het eigenlijk ook niet zo eerlijk dat een heel forum zich aan dient te passen aan één persoon. Je kunt haar natuurlijk ook negeren, maar ook dat kan weer als kwetsend worden ervaren.

poetser

Berichten: 4328
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:22

Bedankt voor positieve de reacties op mijn post. Blij dat ik niemand negatieve gevoelens bezorg. Ik kan namelijk ook uit hoge emotie (zowel positieve als negatieve emoties) heel impulsief reageren. Al probeer ik dat hier op bokt tot het minimum te beperken.

Wel ben ik schriftelijk een stuk vaardiger dan verbaal. Ik heb nagenoeg geen sociaal leven, deels omdat ik het heel moeilijk om echt met mensen om te gaan, deels omdat mijn emoties dat gewoon niet toelaten. Op facebook bijvoorbeeld zit ik dan wel weer in groepen waar ik een leuk contact heb met andere leden. Met mijn maatschappelijk werkster heb ik voornamelijk via email en whatsapp contact omdat ik een fysiek gesprek of een telefoongesprek heel lastig vind.
Zoals te lezen hierboven heeft mijn autisme (waar ik trouwens nog maar sinds kort achter ben) echt de overhand, terwijl ik vanwege mijn 2de beperking (welke ik liever niet open en bloot zet) echt nood heb aan fysieke gesprekken zowel thuis, als op locatie. Een stukje controle dat nodig is, maar door de autisme heel moeilijk te verwezenlijken is. Ze werken elkaar gewoon echt tegen.

Mijn zoon heeft ook autisme, hij heeft de Asperger variant. Aan hem merk je het veel minder. Vooral in zijn behoefte van een vaste routine, moeite met verandering, het moeilijk/niet herkennen van een grapje of sarcasme en het omslaan in emoties. Sociaal gezien is hij enorm vrij en open, zowel online als verbaal. Wel help ik hem met het leren van zijn grenzen. Hij heeft het recht aan te geven als hij iets niet fijn vindt, maar heeft zich ook aan te passen aan de grenzen van een ander. Dit gaat redelijk goed, al zoekt hij bij nieuwe mensen toch de grens op zodat hij weet hoever hij kan gaan.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:27

MairiMacBran schreef:
Maar zou je dan de mensen die zich niet bewust zijn van hun handelen door een dermate ernstige stoornis of verstandelijke beperking dan niet beter tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen?


Maar dan ontneem je mensen ook de kans om nieuwe dingen te leren en te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:29

MairiMacBran schreef:
Maar zou je dan de mensen die zich niet bewust zijn van hun handelen door een dermate ernstige stoornis of verstandelijke beperking dan niet beter tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen? Als je zó sociaal onbeholpen bent dat je alleen maar bagger over je heen krijgt zou je niet zonder begeleiding het www op moeten, waar mensen in het algemeen sowieso al veel minder gehinderd worden door sociale conventies.
Deze TO geeft aan erg gekwetst te zijn door de reacties die ze krijgt. Niet fijn voor haar. Nu proberen de mods hier ervoor te zorgen dat medeforummers zich dermate aanpassen dat ze geen negatief commentaar krijgt, maar dat is eigenlijk onbegonnen werk en ik vind het eigenlijk ook niet zo eerlijk dat een heel forum zich aan dient te passen aan één persoon. Je kunt haar natuurlijk ook negeren, maar ook dat kan weer als kwetsend worden ervaren.
Ik denk dat het juist goed is als mensen als TS op Bokt zijn, dan worden degenen die zich zo moreel boven haar verheven voelen even met de neus op de feiten gedrukt dat a. het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat ze zonder problemen deelnemen aan de (online) maatschappij, en b. ze toch niet zo moreel boven haar verheven zijn, als ze niet kunnen bedenken dat met z'n allen bovenop één iemand springen om haar er eens even flink van langs te geven eigenlijk gewoon pestgedrag is. Als mensen dat niet eerlijk vinden, zegt dat meer over hun dan over TS. En nogmaals, dat betekent niet dat we alles maar van haar moeten pikken, maar wel dat we zelf ook even stil kunnen staan bij hoe we zoiets het beste kunnen benaderen, in plaats van maar gewoon met alle guns blazing terug te gaan knokken.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:33

Mkango schreef:
...in plaats van maar gewoon met alle guns blazing terug te gaan knokken.


Dat is imo alleen gebeurd omdat de consensus min of meer was dat dit een troll was.
Ik vermoed, dat als TS duidelijk in haar onderschrift zou hebben gezet (wat in het verleden door het modteam bij verschillende gebruikers is aangeraden!) dat ze autistisch is/een aandoening heeft waardoor communiceren soms wat moeizaam gaat, die 'all guns blazing' niet zou zijn opgetreden/bokkers elkaar onderling gecorrigeerd zouden hebben als het toch zou zijn gebeurd.

Het is, maw, makkelijk roepen dat er hard op TS is ingehakt. Maar achteraf kijk je een koe in de kont. Dat is níet gedaan à la Trump die een gehandicapte reporter belachelijk maakte.

MairiMacBran
Berichten: 962
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:35

Shadow0 schreef:
MairiMacBran schreef:
Maar zou je dan de mensen die zich niet bewust zijn van hun handelen door een dermate ernstige stoornis of verstandelijke beperking dan niet beter tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen?


Maar dan ontneem je mensen ook de kans om nieuwe dingen te leren en te veranderen.


Niet als ze dat onder begeleiding doen die daarbij helpen. Met een stoornis of verstandelijke beperking is zelfleerzaamheid niet altijd een optie.
Moet je dan van willekeurige forummers vragen of zij die begeleiding willen zijn, nog afgezien van het feit of dat wel gewenst is door de betreffende forummer?

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:37

MairiMacBran schreef:
Maar zou je dan de mensen die zich niet bewust zijn van hun handelen door een dermate ernstige stoornis of verstandelijke beperking dan niet beter tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen? Als je zó sociaal onbeholpen bent dat je alleen maar bagger over je heen krijgt zou je niet zonder begeleiding het www op moeten, waar mensen in het algemeen sowieso al veel minder gehinderd worden door sociale conventies.
Deze TO geeft aan erg gekwetst te zijn door de reacties die ze krijgt. Niet fijn voor haar. Nu proberen de mods hier ervoor te zorgen dat medeforummers zich dermate aanpassen dat ze geen negatief commentaar krijgt, maar dat is eigenlijk onbegonnen werk en ik vind het eigenlijk ook niet zo eerlijk dat een heel forum zich aan dient te passen aan één persoon. Je kunt haar natuurlijk ook negeren, maar ook dat kan weer als kwetsend worden ervaren.


Tsja, ik denk dat dat nu juist het lastige is. Wij kunnen niet voor ts bepalen of ze hier mag zijn of niet, en dat moeten we imo ook niet willen.
Ik denk wel dat dit iets is waar ts aan zou moeten werken, maar dan moet ze wel de kans krijgen te leren van haar fouten.
Overigens zijn er best een aantal mensen hier op bokt met een beperking waar wèl iedereen netjes rekening mee houdt, en zich aanpast. En het is ook niet zo dat je helemaal out of your way moet gaan om iemand in bescherming te nemen, of negatief commentaar helemaal uit te bannen. Maar je hebt negatief commentaar en negatief commentaar. Er zit een verchil tussen inside jokes die als pesterijtjes gezien kunnen worden rondstrooien en opbouwende kritiek hebben waar iemand ook echt iets mee kan.
Mocht het dan alsnog niks worden, dan hebben we als community in elk geval ons best gedaan.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:44

Shadow0 schreef:
Je hoeft het niet goed te vinden.

En voor het gemak negeer je de context van die opmerking maar even?

Citaat:
Er lijkt geen respecht te zijn tegen iemand die opnieuw is begonnen en zich wil bwijzen dat het wel goed kan gaan .ik brn 26 jaar en heb autisme. En ik typ dit nu met prikkende ogen van verdriet . Waarom.kan ik niet geacepteert worden op bokt hoe ik ben


Ods schreef:
Ik krijg werkelijk tranen in mijn ogen van dit topic, Lalahorse jouw eerlijk en openheid, dank je wel daarvoor!

En dank voor al jullie reacties en hulp Lalahorse te helpen hier op Bokt ook een fijne aanwinst te kunnen zijn.

Het kan ook best heel erg lastig zijn wanneer door enthousiastheid berichten heel naar over komen, en iemand zich totaal onbegrepen voelt en daardoor niet meer in staat is kalmte te bewaren. Hopelijk helpt dit topic er een beetje bij deze berichten in een ander daglicht te bekijken.


Citaat:
En ik begrijp ook best goed dat er gebruikers tussen zitten die je minder aanspreken, of zelfs vreselijk irriteren, je kan er dan voor kiezen de foeiknop te gebruiken. Voorkom je niet alles mee maar hopelijk de meeste irritatie. En soms zijn er gebruikers die niet altijd lekker uit de bocht komen, als dat zo nu en dan is kan je er gemakkelijk omheen lezen maar afgelopen twee weken was het even flink druk waarbij het best hoog opliep. Ik zag iemand die zich totaal onbegrepen voelde en daardoor flink om zich heen ging slaan.


Grappig dat je dit dan weer volledig negeert.
Shadow0 schreef:
Je kunt het gedrag veroordelen zonder de persoon zelf te veroordelen. Je kunt er begrip voor hebben dat iemand, door omstandigheden, beperkingen, het leven en allerlei andere redenen, nu op dit punt in de ontwikkeling is.
En tegelijkertijd vind ik dat Bokt dus ook best kan vragen dat het gedrag verandert. Die dingen sluiten elkaar niet uit.


Waar exact zeg ik iets anders?
Shadow0 schreef:
Ik weet niet of oordelen zoals 'karakter', 'strontvervelend' en 'leuke mensen' behulpzaam zijn. Persoonlijk denk ik van niet omdat je dan juist iets aanneemt over een soort innerlijke onveranderlijkheid.

Nee dat is jouw interpretatie. Van mij is het gewoon een beschrijving, niets meer en niets minder. Dat jij er van alles in wilt lezen, moet je zelf weten, maar dat is niet iets wat ik heb geschreven :D
Het helpt echt als je reageert op dingen die ik schrijf, in plaats van op een scenario dat alleen in jouw hoofd gebeurt :j


Shadow0 schreef:
Daarnaast is er geen suggestie dat iedereen met autisme zich zo gedraagt.


Oh jawel hoor, door TS zelf:

Lalahorse schreef:
Ik heb verkeerde dingen gedaan . Daar heb ik spijt van . Ik ben niet terug op bokt om weer negatief te doen . Maar om een frisse nieuwe start te maken . Soms plaats ik reaties . Maar die.worden dan niet goed begrepen . Dan krijg ik weer walging en een tem op me dak .
Er lijkt geen respecht te zijn tegen iemand die opnieuw is begonnen en zich wil bwijzen dat het wel goed kan gaan .ik brn 26 jaar en heb autisme. En ik typ dit nu met prikkende ogen van verdriet . Waarom.kan ik niet geacepteert worden op bokt hoe ik ben

Maar misschien heb je dit ook gemist.

En vervolgens geven heel veel mensen die autisme hebben aan, dat het ook anders kan, dus die suggestie is er overduidelijk wel.


Shadow0 schreef:
Nee, de reactie ging dan ook niet over Bokt maar juist over het punt dat het 'in het algemeen' handig is om je goed uit te kunnen drukken.


Avalanche schreef:
Shadow0 schreef:
Ik ben als vrijwilliger bijvoorbeeld ook heel wat ruiters tegengekomen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking die net op het randje zijn van wel of niet om kunnen gaan met geschreven tekst. Die doen bijvoorbeeld wel aan facebook, en snappen eenvoudige berichtjes in Whatsapp wel. Maar als de teksten langer worden, of belangrijker, dan wordt het gauw te moeilijk. En die zouden zich misschien wel veel beter willen uitdrukken, schriftelijk en verbaal, maar dat lukt ze gewoon niet zomaar.

Maar dan is het toch niet handig om een medium te gebruiken waar langere en soms complexe teksten de main methode van communiceren is?


De context dan maar weer, omdat je die consequent negeert. Nota bene je eigen woorden......


Shadow0 schreef:
Daarnaast: mensen willen zo vaak dingen die niet 'handig' zijn, of die ze nog niet kunnen. Maar wat maakt dat uit? Dat zijn vaak ook de momenten dat je je ontwikkelt in iets dat je nog niet kunt.

Ja, dat maakt wat uit. Er zijn settings waarin je zulke dingen kunt leren, zoals een school. Er zijn ook plekken waar het niet zo handig is om dat te leren. Zoals bijvoorbeeld een forum, waar je al wat skills moet hebben, en waar boze pb's sturen niet acceptabel is.

Ik denk dat een mentor in TS haar omgeving veel handiger is.


MairiMacBran schreef:
Deze TO geeft aan erg gekwetst te zijn door de reacties die ze krijgt. Niet fijn voor haar. Nu proberen de mods hier ervoor te zorgen dat medeforummers zich dermate aanpassen dat ze geen negatief commentaar krijgt, maar dat is eigenlijk onbegonnen werk en ik vind het eigenlijk ook niet zo eerlijk dat een heel forum zich aan dient te passen aan één persoon. Je kunt haar natuurlijk ook negeren, maar ook dat kan weer als kwetsend worden ervaren.

Dit. En sorry, maar het is niet omdat 1 persoon een gebroken been heeft, dat de rest niet meer mag sporten.
Mkango schreef:
Ik denk dat het juist goed is als mensen als TS op Bokt zijn, dan worden degenen die zich zo moreel boven haar verheven voelen even met de neus op de feiten gedrukt dat a. het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat ze zonder problemen deelnemen aan de (online) maatschappij, en b. ze toch niet zo moreel boven haar verheven zijn, als ze niet kunnen bedenken dat met z'n allen bovenop één iemand springen om haar er eens even flink van langs te geven eigenlijk gewoon pestgedrag is. Als mensen dat niet eerlijk vinden, zegt dat meer over hun dan over TS. En nogmaals, dat betekent niet dat we alles maar van haar moeten pikken, maar wel dat we zelf ook even stil kunnen staan bij hoe we zoiets het beste kunnen benaderen, in plaats van maar gewoon met alle guns blazing terug te gaan knokken

Meteen met groentesoep komen en zulke dingen is ook niet handig. Ik heb ook heus al vaker gezegd dat op iemand inhakken niet de manier is om tot een gesprek te komen. Dan kun je beter negeren wat TS zegt.

De realiteit is gewoon wel dat langere en complexe teksten een forum tot een forum maken, en als je dat niet kunt, is een forum niet de handigste plek.

MairiMacBran
Berichten: 962
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:48

Laurora schreef:
Tsja, ik denk dat dat nu juist het lastige is. Wij kunnen niet voor ts bepalen of ze hier mag zijn of niet, en dat moeten we imo ook niet willen.
Ik denk wel dat dit iets is waar ts aan zou moeten werken, maar dan moet ze wel de kans krijgen te leren van haar fouten.
Overigens zijn er best een aantal mensen hier op bokt met een beperking waar wèl iedereen netjes rekening mee houdt, en zich aanpast. En het is ook niet zo dat je helemaal out of your way moet gaan om iemand in bescherming te nemen, of negatief commentaar helemaal uit te bannen. Maar je hebt negatief commentaar en negatief commentaar. Er zit een verchil tussen inside jokes die als pesterijtjes gezien kunnen worden rondstrooien en opbouwende kritiek hebben waar iemand ook echt iets mee kan.
Mocht het dan alsnog niks worden, dan hebben we als community in elk geval ons best gedaan.


Nee, wij kunnen dat niet en dat is ook helemaal niet een taak van forummers. Wél van moderatoren, die nu van forummers vragen die begeleiding cq “opvoeders” te zijn. Forummers waarvan je ook meestal niet weet wat zij aan rugzakje meedragen.
Er zijn hier idd meer forummers met een beperking, maar geen die zich zo profileren als degene waar het nu over gaat, want ook mensen die geduldig en netjes zaken trachten uit te leggen, krijgen de wind van voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:53

Avalanche: Bepaalde delen van het forum misschien niet, maar er zijn ook forumonderdelen waar het meer gezelligheid is en minder discussie en waar de teksten niet zo lang zijn. Niks mis mee om daar aansluiting te zoeken. Al reageert ze alleen maar op ITP, boeit het mij wat, ik kom ook lang niet overal omdat bepaalde zaken me gewoon niet genoeg boeien, en zat topics die ik meteen verberg omdat ik geen zin heb om die constant in de lijst met Actieve berichten te zien. :D

MairiMacBran schreef:
Laurora schreef:
Tsja, ik denk dat dat nu juist het lastige is. Wij kunnen niet voor ts bepalen of ze hier mag zijn of niet, en dat moeten we imo ook niet willen.
Ik denk wel dat dit iets is waar ts aan zou moeten werken, maar dan moet ze wel de kans krijgen te leren van haar fouten.
Overigens zijn er best een aantal mensen hier op bokt met een beperking waar wèl iedereen netjes rekening mee houdt, en zich aanpast. En het is ook niet zo dat je helemaal out of your way moet gaan om iemand in bescherming te nemen, of negatief commentaar helemaal uit te bannen. Maar je hebt negatief commentaar en negatief commentaar. Er zit een verchil tussen inside jokes die als pesterijtjes gezien kunnen worden rondstrooien en opbouwende kritiek hebben waar iemand ook echt iets mee kan.
Mocht het dan alsnog niks worden, dan hebben we als community in elk geval ons best gedaan.


Nee, wij kunnen dat niet en dat is ook helemaal niet een taak van forummers. Wél van moderatoren, die nu van forummers vragen die begeleiding cq “opvoeders” te zijn. Forummers waarvan je ook meestal niet weet wat zij aan rugzakje meedragen.
Er zijn hier idd meer forummers met een beperking, maar geen die zich zo profileren als degene waar het nu over gaat, want ook mensen die geduldig en netjes zaken trachten uit te leggen, krijgen de wind van voren.
Er zijn mensen met een depressie die hun bed niet uit komen, ik heb er een studie mee gedaan, dus moet ik dan ook maar zeggen dat die eerste groep mensen zich niet moet aanstellen en zichzelf maar gewoon even een schop onder hun kont moet geven, want ik heb wel een universitaire studie gedaan? :roll:

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:07

Avalanche, kan het iets minder aanvallend? Zoveel controversieels schrijf ik echt niet.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:10

Over andere soorten topics... Ja ik weet het niet hoor. Ik zag ook reacties op een nieuwsbericht waarvan je echt niet wil dat die bijv. in afscheidsfoto-topics terecht komen:

Lalahorse schreef:
Als ie naar wolvega was gegaan had het been nog gerepareerd kunnen worden . Ongeluk zit in ene klein hoekje


Lalahorse schreef:
Wolvega is een van de beate paarden klienieken . Als ze een schoft breuk kunnen hersyellen en het paard zonder pijn door kan leven er na . Dan zal een verbrijzeld been ook te repareren zijn
As ie zo verbrinzeld is dan moet er wel ruig greden zijn


Als TS zelf niet ziet dat dit over de grens van 'oké' is, tot in hoeverre moet je dat dan loslaten op bijv. andere bokkers die het afscheid van hun eigen paard willen delen?

Ja ik denk dat mensen met labeltjes ook welkom moeten zijn op bokt, maar wel dat we ook voor bokkers die hier voor steun komen een veilige community houden. Ik kan zo zat topics op bokt aanwijzen waarvan je niet wil dat mensen er doorheen bulldozeren...